В.О. Сухомлинський «Дід Осінник», «Восени пахне яблуками»

Про матеріал

продовжувати знайомити дітей з творчістю В.О. Сухомлинського формувати компетентності: ключові (вміння вчитися – використовувати прийоми смислового групування матеріалу; соціальні – самоорганізовуватися до різних видів навчально – пізнавальної діяльності; здоров'язбережувальні - раціонально планувати час); та предметні - (вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої почуття); розвивати фантазію, творчу уяву, пам'ять, розвивати зв'язне мовлення, образне мислення ; виховувати любов до природи, інтерес та позитивне ставлення до природніх явищ; проводити корекцію звуковимови.

Перегляд файлу

Тема:  В.О. Сухомлинський «Дід  Осінник»,  «Восени  пахне  яблуками», 

 

Мета:  продовжувати  знайомити  дітей  з  творчістю В.О. Сухомлинського формувати  компетентності: ключові (вміння вчитися – використовувати прийоми смислового групування матеріалу; соціальні – самоорганізовуватися до різних видів навчально – пізнавальної діяльності; здоров’язбережувальні  - раціонально планувати час); та предметні - (вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої почуття);  розвивати  фантазію,  творчу  уяву,  пам'ять,  розвивати  зв’язне  мовлення,  образне мислення ;  виховувати  любов  до  природи,  інтерес  та  позитивне  ставлення  до  природніх  явищ;  проводити  корекцію  звуковимови.

 

Обладнання: текст казки,  оповідання, картини  до  казки,  мультимедійна  презентація  до  заняття,  портрет 

В.О. Сухомлинського,  музичний  супровід  до  фізкультхвилинки

 

Словник:  узлісся,  мужиче,  сторожко,  джміль, цвіркун,  сполоханий,

     спалахнула.

 

Хід заняття

І. Організаційна  частина

Девіз уроку:

«Гарно читаємо,

Чітко відповідаємо,

У світ мистецтва і творчості пірнаємо,

                         Мовлення своє розвиваємо.»

  1. Організаційний момент.

Будь-яка робота виконується легше, якщо є  гарний настрій.  На хмаринках, які лежать у вас на партах напишіть усі почуття, які псують вам настрій, заважають бути щасливими, успішно працювати. А тепер на сонечку, яке теж лежить у вас на парті, намалюйте смайлик і вставте його у хмаринку. Сонечко закрило усі ваші погані почуття і ви можете активно працювати на уроці!

 Посміхніться і починаємо працювати!                                              Ми повинні бути дружними, активними, уважними, творчими. Слідкуйте за мовленням, запам’ятовуйте, давайте повні відповіді, читаючи, уявляйте, міркуйте та фантазуйте.

  1. Робота над черговим звуком.
  1. Чистомовка
  2. Скоромовка

Яків яблука трусив,

Яків яблука носив,

А бабусенька Явдоха

Яблук всім дала потроху 

  1. Мовна розминка

       Віднови вірш.

Сілаосіньнапорозі,                     Вітромдверівідчинила:

Д_вг_  к_с_   р_зпл_л_,           - Д_р_  з  в_з_  з_б_р_йт_!

Спіліяблуканавозі                      Павутинкоюзлетіла:

Д_  б_б_с_  пр_в_зл_.              - Ч_ре_з  р_к  м_н_  ч_к_йт_!

 

  1. Мовна хвилинка.
  • Яке зараз заняття?
  • А що ми робимо на заняттях з художнього читання?
  • Яка  зараз  пора  року?
  • Назвіть  осінні  місяці?
  • А  яка  погода  притаманна  осінню?

 

ІІ. Основна частина

  1. Повідомлення теми та мети заняття.

Сьогодні наш урок присвячений порі року, яку, мабуть, чи не найбільше оспівано і художниками, і композиторами, і, звісно ж, майстрами художнього слова. Яка це пора року ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

Робота над загадкою.

                    Сумно у гаях блукає,

 Жовті шати одягає.

 Золотисту стелить постіль

— Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

  чим асоціюється  слово осінь?

(складання  «Асоціативного куща» до слова осінь).   

Осінь – це…(пора  року,  жовте  листя,  наливні  яблука,  золотий  килим,  відлітають  птахи,  збирання  урожаю,  сонце  світить та  не  гріє).

                                        

Сьогодні  на нашому уроці одну з таємниць осені розкриє відомий український педагог, письменник, директор Школи під Голубим Небом Василь Сухомлинський.

Пригадаймо,  хто  такий  Василь Сухомлинський.

Біографічна довідка 

Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівці (тепер Кіровоградська обл) в бідній селянській сім’ї. Тут минули його дитинство й юність. Він вчився в рідному селі у школі і в 1933 році закінчив семирічку. Спочатку Василь Сухомлинський вчився в медичний технікум, але незабаром пішов звідти, вступив на робочий факультет, достроково закінчив його і був прийнятий до педагогічного інституту. З 1935 р. починається педагогічний шлях В. О. Сухомлинського. У 17 років він став вчителем заочної школи недалеко від рідного села. Закінчивши інститут, Сухомлинський повертається в рідні місця і працює викладачем української мови і літератури в Онуфріївській середній школі.

Це справді людина з полум’яним серцем, видатний педагог сучасності. 35 років свого життя він віддав школі.                                                                            Для дітей він написав понад 1500 художніх мініатюр - казок, оповідань, легенд, притч, новел.

Василь Олександрович Сухомлинський завжди вчив своїх учнів доброті, чуйності, ввічливості. Він і зараз через свої твори вчить і дітей і дорослих цим людським цінностям.     

     

  1. Робота над казкою «Дід  Осінник».

Читання  казки  вчителем.

  •               Чи сподобалася вам прочитаний твір?
  •               Отже це казка, чи оповідання?
  • Хто  головні герої  казки?
  1. Словникова робота.

Журлива (пісня)  – сумна (пісня).

Узлісся – край лісу.

Мугиче (щось) – тихо наспівує.

Сторожко (прислухається) – дуже обережно.

 

  1. Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання казки учнями.
  2.  Диференційовані завдання

Завдання середнього рівня: перечитайте казку ще раз.

Завдання достатнього рівня: дайте відповіді на питання:

Тестування


  1.                 Де живе дід Осінник? 

а) У полі; 

б) у саду;

в) у лісі.

  1.                 На чому спить дід?

а) На сухому листі;

б) на м’якому мохові;

в) на сирій землі.

  1.                 До пісні яких птахів прислухається дід Осінник?

а) Ластівок; 

б) журавлів;

в) шпаків. 

  1.                 У чому виходить дід Осінник з лісу?

а) У жовтому дощовику;

б) у сірому дощовику;

в) у сірому плащі.

5. До якого дерева прихиляється дід?

а) До берези;

б) до дуба;

в) до сосни.

6. Борода діда Осінника це:

а) Осінній дощ;

б) осінній вітер;

в) осінній туман.


          Завдання високого рівня: складіть словесний портрет діда Осінника.

 

6. Повторне читання казки. Гра «Листопад»   

Кому кладу листочок, той і читає.

 

7. Обговорення казки

1.Гра «Слідопити» (вибіркове читання).

 Знайдіть відповідь на питання словами тексту.                                                                        1. Де живе Дід Осінник?

2. Як ви  гадаєте, чому у дідуся таке чудове ім’я?    

3. Звідки взявся його образ?  (Гриб підосичник). Порівняйте діда і гриба.

4.  Про який осінній місяць ідеться у казці?

Виберіть для відповіді одне з прислів’їв:

- Як вересень,то дощик сіє.

- Жовтень ходить по краю та виганяє  птахів з раю.

- В листопаді зима з осінню бореться.                                                                         - Знайдіть в тексті звуконаслідування. Кому вони належать?    

 – Що робить Дід Осінник, почувши спів журавлів?

- З чим порівнює автор пісню діда Осінника? ( з осіннім вітром)

- А бороду? (з осіннім туманом)

 

2. Перевірка розуміння прочитаного. Гра «Так чи ні».

Якщо «Так»    учні хлопають в долоні, якщо «Ні» – тупають ніжками.

  1. Дід  Осінник  живе  у  світлому  лісі.
  2. Дід  Осінник сивий  у  сірому  дощовику.
  3. Птахи  відлітають  до  холодного  краю.
  4. Де  пройде  дід  там  листя  зеленіє.
  5. Дід  мав  довгу  бороду.
  6. Вона  росла  коли  він  танцював.
  7. Бороду  діда  порівнюють  з  туманом.

 

8. Фізкультхвилинка.

 Час  настав  для  відпочинку.

 Розпочнем  фізкультхвилинку.

 

9. Робота над оповіданням «Восени  пахне  яблуками».

Читання  казки  вчителем.

  • http://www.redbook73.ru/pix/290.jpgЧи  сподобалося  вам  оповідання?

http://probapera.org/content/publication/PH20302_2.JPG10. Словникова робота.

  Цвіркун – комаха, зовні трохи схожа на  коника.

  Джміль – комаха із родини бджолиних.

  Сполоханий – переляканий, занепокоєний, збентежений, стурбований; охоплений страхом.

 Спалахнула – загорілась, починати світити, світитися, сяяти, випромінюючи або відбиваючи світло.

 Обліпилищільно облягати,пристаючи, прилипаючи, покривати кого-небудь.

 

11. Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання учнями.

12. Читання  частини тексту вголос «ланцюжком».

13. Обговорення оповідання

1. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.

Гра «Пошуковці»

  1. А тепер ми пограємо з вами в гру, яка називається «Пошуковці».
  2. Знайдіть в оповіданні найдовші слова. (Яблуневому,сполоханий, спалахнула).
  3. Порахуйте кількість найменших слів у тексті та прочитайте їх. (10 слів).
  4. Знайдіть речення, які складаються з двох слів. (Зайшло сонце. Цвіркун замовк)
  5. Знайдіть найдовше речення. (Ось вони помітили яблуко, що впало з дерева і лежить на землі.)
  6. Знайдіть речення, в якому говориться про птаха. (Пролетів сполоханий птах).
  7. Знайдіть речення, в якому є слово «сік». (З яблука тече солодкий сік.)
  8. Прочитайте речення, в якому є слово з подовженим м’яким приголосним [н':] (Тихий осінній день).
  9. Знайдіть і прочитайте зачин тексту, кінцівку, основну частину тексту.

 

2. Гра «Кореспондент»

- У нашому класі є учень, який мріє стати кореспондентом. Він приготував для вас запитання по тексту.

  • Який був день? (тихий, осінній)
  • Де літали джмелі? (у яблуневому саду)
  • Що тече з яблука? (сік)
  • Хто заспівав в саду? (цвіркун)
  • Який птах пролетів над садом? (сполоханий)
  • Як пахнуть яблука? (гарячим сонцем)
  • В яку пору року відбувалися події  в  оповіданні? (Події відбувалися восени)
  • Хто ласував яблуком? (Яблуком ласували джмелі)
  • Чому злякався цвіркун? (Цвіркун замовк від гупання яблука, що впало на землю.)
  • Чим, на вашу думку, може пахнути ще осінній сад? (Стиглими грушами, жовтим опалим листям, сухою травою.)
  • Чи доводилося вам відчувати подібні запахи? Розкажіть про це. (Під час прогулянки в саду. Коли допомагали батькам чи дідусеві з бабусею збирати яблука.)             
  • Молодці.

 

  1. Гра «Утвори пару»

Вам подані два стовпчика слів, з’ясуйте до якої частини мови належать слова першого стовпчика? (Це іменники, бо відповідають на питання хто? що?) А другого? (Це дієслова, бо відповідають на питання що зробив? що робить? і т.д.) З’єднайте слова відповідно до змісту оповідання.

Джмелі                                 пролетів

Яблуко                                 тече

Сік                                        пахнуть

 Цвіркун                               літають

Птах                                      виплив

Зірка                                     заспівав

Місяць                                  впало

Яблука                                 спалахнула

 

ІІІ. Заключна частина

  1. Підсумок

Гра «Дай  відповіді  на  запитання»

- Що  ми  сьогодні   читали на занятті?

-  Хто  написав  казку  та  оповідання?

-  Які почуття передає автор  в  оповіданні? (Почуття замріяності, спокою).

- Про  які  явища природи  йдеться  у  казці?  (Осінь, осінній вітер і туман).

- Що  вчить  нас  казка?  (Вчить  нас бачити красу природи і фантазувати…)

 

  1. Аналіз роб

Тестування  до  казки  «Дід  Осінник»

 


  1.  Де живе дід Осінник? 

а)   у полі; 

б)  у саду;

в)  у лісі.

 

  1.  На чому спить дід?

а)   на сухому листі;

б)  на м’якому мохові;

в)  на сирій землі.

 

  1.  До пісні яких птахів прислухається дід Осінник?

а)   ластівок; 

б)  журавлів;

в)  шпаків. 

  1.  У чому виходить дід Осінник з лісу?

а)   у жовтому дощовику;

б)  у сірому дощовику;

в)  у сірому плащі.

 

5.До якого дерева прихиляється дід?

а)  до берези;

б)  до дуба;

в)  до сосни.

 

6. Борода діда Осінника це:

а)    осінній дощ;

б)  осінній вітер;

в)  осінній туман.


 

 

Гра «Утвори пару»

 

Джмелі                                   пролетів

Яблуко                                   тече

Сік                                          пахнуть

 Цвіркун                                 літають

Птах                                        виплив

Зірка                                       заспівав

Місяць                                    впало

Яблука                                   спалахнула

 

 

 

Тема. Казки Василя Сухомлинського із Школи під Голубим небом. Учіться  фантазувати. В. Сухомлинський «Дід Осінник».            В.О. Сухомлинський

«Дід Осінник»

 

У темному лісі живе дід Осінник. Спить на сухому листі й сторожно прислухається до пташиного співу. Як тільки почує сумну журавлину пісню – курли-курли – підводиться й каже:

- Прийшла моя година. Відлітають до теплого краю журавлі.

Виходить з лісу дід Осінник – сивий, у сірому дощовику. Де пройде, там листя жовтіє й опадає на землю. Виходить на узлісся, сідає, прихиляється до дуба й тихо-тихо щось мугиче.

Це не пісня, а осінній вітер… Коли дід співає, його борода росте, розвівається за вітром. Ось вона вже простяглась луками. Посіріли луки.

-         Осінній туман, - кажуть люди.

І не здогадуються, що це ж борода діда Осінника.

 

 

 

 

 

 

 

В.О. Сухомлинський

«Восени пахне яблуками»

 

Тихий осінній день. У яблуневому саду літають джмелі. Ось вони помітили яблуко, що впало з дерева і лежить на землі. З яблука тече солодкий сік. Обліпили яблуко джмелі. Зайшло сонце. А в саду пахнуть яблука, нагріті сонцем. Десь заспівав цвіркун. Коли це з яблуні на землю впало яблуко – гуп... Цвіркун замовк. Пролетів сполоханий птах. Десь за лісом у нічному небі спалахнула зірка. Знову заспівав цвіркун.

Уже й місяць виплив на небо, а яблука пахнуть гарячим сонцем.

 

 

Василь Сухомлинський, оповідання "Восени пахне яблуками" - Мала Сторінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку