Тип уроку: Урок позакласного читання з використанням ІКТ; матеріали з житя Б. Олійника; різнорівневе домашнє завдання. Методичні прийоми: "Сніжна грудка", "Вибери сам", "Уявне інтервю з автором", учнівські проекти, робота в групах.
Тема: Глибока філософська картина людської душі в поезіях Б.Олійника „Вибір”, „Ринг”.
Мета: ознайомити учнів із особистістю автора, допомогти їм краще усвідомити ідейно-художній зміст та особливості поетичних творів; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення своїх суджень з приводу проблем, порушених у творах; поглиблювати вміння проводити аналогії з власними спостереженнями та міркуваннями, виховувати активну громадянську позицію, людську гідність і честь.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання: портрет письменника, збірники його творів та ілюстрації до них, аудіозаписи пісень на слова Б.Олійника, мультимедійний проектор.
Теорія літератури: філософська лірика, ліричний герой, художні засоби, алегорія, підтекст.
Епіграфи до уроку:
Глянцеві непідвладна єдина
монета – совість.
Пізнай усе, не омини нічого,
А тільки зради й тиші стережись
В. Підпалий.
Хід уроку
I. Оголошення теми й мети уроку
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вступне слово вчителя
Сьогоднішній урок я хочу розпочати уривком діалогу двох літературних персонажів. Ваше завдання: згадати автора, назву твору, імена дійових осіб та визначити, що спільного між цим діалогом і темою нашого уроку?
Тут він двох щонайвірніших
Слуг до себе прикликає
І до нашого поета
У хатину посилає:
„ Ви скажіть йому від мене,
Що я досі пам’ятаю,
Як пісні його втішали
Нас колись в чужому краю.
Власне я тепер бажаю
Дать йому за них заплату,
Я поетові дарую
В себе в замку гарну хату…
Ви скажіть, що він у мене
Буде жити в шані, в славі,
Тільки, звісно, хай забуде
Різні вигадки лукаві.
Слуги зараз подалися
До убогої оселі,
Принесли вони поету
Ті запросини веселі.
Усміхаючись, він слухав
Те запрошення знаднеє,
А коли вони скінчили,
Так промовив їм на сеє:(…)
„ Ви скажіть, що я не хочу
Слави з рук його приймати,
Бо лихую тільки славу
Тії руки можуть дати.
Золотих не хочу лаврів,
З ними щастя не здобуду,
Як я ними увінчаюсь,
То поетом вже не буду...
Тож підіте і скажіте,
Що поки я буду жити,
Не подумаю довіку
Зброї чесної зложити!..”
Отже, як перегукується діалог Поета і лицаря Бертольдо із сьогоднішньою темою уроку?
( Відповіді учнів).
Ви, мабуть, помітили, що серед нас є "поети", "літературознавці", "програмісти", "художники" та "філологи". Кожна з груп отримає завдання, з яким буде працювати на уроці.
Завдання для"поетів"( до кінця уроку): скласти вірш про життєвий вибір.
III. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання
1. Заповнити „анкету” автора (біля дошки 1 учень)
1. ПІБ -
2. Дата народження -
3. Місце народження –
4. Соціальне походження –
5. Освіта –
6. Де і ким працював –
7. Перша поетична збірка –
8. Поетичні жанри –
9. Основні твори –
2. Коротка презентація учнівського проекту групи "програмістів"
(на мультимедійному проекторі)
Слайд 1
Б.Олійник сьогодні
http://www.ukrlit.vn.ua/biography/oliynik.jpg
Слайд 2
Б. Олійник з мамою (дитяче фото)
http://2000.net.ua/2000/aspekty/zhizn/69309
Слайд 3
Б. Олійник . Фотографія 1968 року
http://secondiary.ru/boris-olijny-k-retro.html
Слайд 4
Письменники-"шістдесятники" (зліва направо): Микола Вінграновський, Євген Гуцало, Володимир Дрозд, Григір Тютюнник, Валерій Шевчук і Борис Олійник у саду кіностудії ім. О.Довженка. Фото 1969 р.
http://uateka.com/uk/photo/culture/literature_journ/803
Слайд 5
Б.Олійник на XIX Всесоюзній конференції КПРС
Слайд 6
В. Коротич, Б. Олійник та І. Драч за розмовою
http://litakcent.com/2008/10/03/ya-pryjshov-znayty-a-ne-shukaty/
Слайд 7
Б. Олійник на церемонії, присвяченій друку першого аркуша факсимільного видання Пересопницького Євангелія http://archive-orthodox.org.ua/ru/aktualne/2008/01/21/2613.html
Слайд 8
Слайд 9
Б. Олійнику присвоєно звання Героя України. 2005.
http://belopolye.narod.ru/known_people/october/oleinik.htm
Слайд 10
Борису Олійнику - 75
http://ridna.ua/2010/10/borys-olijnyk-svyatkuje-svoje-75-richchya/
http://1tv.com.ua/uk/news/2010/10/22/2089 (відеофрагмент)
Слайд 11
Вшанування лауреатів Міжнародної премії імені В.Винниченка 30 червня 2011 р.
http://mediafond.com.ua/show/none/265
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
„ Мотив синівської вірності, кревного обов’язку перед отчою землею, перед близькими людьми, зрештою, перед самим народом – один із найсильніших у творчості Бориса Олійника”, - так писав про поета видатний український письменник Олесь Гончар.
А ще він відзначав, що „активна громадянськість – прикметна риса поезій Б.Олійника”.
Поезія філософського, громадянського спрямування ніколи не була простою. Тож приготуймося мислити, розмірковувати і порівнювати.
„Літературознавці”, присутні у класі, озвучать вам наслідки своєї дослідницько-пошукової роботи. Ваше завдання: розпізнати, про що йдеться, аргументувати свою відповідь.
(учні зачитують уривки з вивчених раніше художніх творів, де йдеться про життєвий вибір літературних персонажів: Притча про блудного сина (Біблія), „Федько-халамидник” В. Винниченка,” Слово про похід Ігорів”, „Скарб” О. Стороженка, „Лебеді материнства” В. Симоненка, „Давня казка” Лесі Українки).
V. Формування вмінь і навичок
1. Заповніть „паспорт” поетичного твору:
(Клас поділений на дві групи: одна з них працює над поезією „Вибір”, інша – над віршем „Ринг”.
Тема:
Головна думка:
Жанр:
Ключові слова-символи:
Художні засоби:
Віршовий розмір, вид римування, рима:
Завдання "філологам": скласти асоціативний ряд до слова душа, дібрати до нього прикметники, дієслова, фразеологізми.
Завдання "художникам": намалювати душу (до кінця уроку).
2. Взаємоопитування
(учні однієї групи обмінюються запитаннями до тексту та відповідями на них зі своїми однокласникам з іншої групи):
Запитання до учнів, які працювали над поезією „Вибір”:
Я б вибрав найвищу почесть:
У чистім і чеснім бою
На чорному мармурі ночі
Зорю записати свою!
Запитання до учнів, які опрацьовували поезію „Ринг”:
Методичний прийом „Сніжна грудка”
(Алгоритм цього прийому стисло можна описати так: Слово-речення-питання-відповідь. Учитель звертається по черзі до учнів, які мають виконати поставлене їм завдання).
VI. Рефлексія
Метод „Мікрофон”
Уявне „інтерв’ю” з автором
Тільки що мені повідомили, що Борис Олійник, перебуваючи у службовому відрядженні в нашій області, погодився на зустріч зі своїми читачами. Отже, нам випала щаслива нагода поспілкуватися з поетом-філософом та Громадянином своєї країни. Прошу, ставте свої запитання.
- Відомо, що Ви є автором понад 40 книг віршів, есе, статей. Які поетичні жанри надихають Вас на творчість?
(притчі, балади, пісні, вальси, оди, послання, присвяти, ліричні цикли, поеми).
( І. Поклад „Мамо, вечір догоря…” у виконанні Ніни Матвієнко, В.Кирейко „Пісня про матір”, яку так проникливо співає Таїсія Повалій, „Мати сіяла сон” у виконанні Миколи Гнатюка. Є ще „Мелодія”, „Ода Полтаві” О. Білаша, „Тополина вулиця”, „Пісня дитинства” В. Тилика та інш).
( на сербську, словацьку, чеську, румунську та італійську).
( Я є Лауреатом Державної премії СРСР, Державної премії України, міжнародних премій ім. Г. Сковороди та премії „Дружба”. Крім того, ношу високе звання „Герой України”).
(очолюю постійну парламентську делегацію України при Парламентській Асамблеї Ради Європи; крім того, є очільником заснованого мною Українського Фонду Культури. А з 5 липня 2010 року Президент України В. Янукович призначив мене головою Комітету з Національної премії України ім. Т. Шевченка).
( Діяти. Креативно, самовіддано, цілеспрямовано).
VI. Заключне слово вчителя
Місія справжнього поета – зрушити в наших душах пасивність та байдужість до всього, що нас оточує, допомогти кожному з нас зробити той вибір, який дозволить чесно і відкрито дивитися людям в очі, не зраджувати і не терпіти зради, підлості, зберегти честь, совість, людську гідність. Все на світі слід вимірювати за принципами людяності та життєвої мудрості. Нехай же ваші душі завжди залишаються такими ж чистими, незаплямованими, тендітними, як пісня „ Квітка-душа” у виконанні народної артистки України Ніни Матвієнко ( http://video.online.ua/116416/nina-matvienko-ta-stas-shurins-kvitka-dusha-fabrika-zvezd-3/).
VII. Домашнє завдання „Вибери сам”:
Для високого рівня:
1. Написати твір-роздум: „Які рядки з поезій Б.Олійника виражають ваші життєві переконання?
2. Пояснити гасло-висновок із творів Б. Олійника: „Я вибираю честь!” (письмово).
3. Розкрити кодекс честі Б.Олійника (письмово).
Для достатнього рівня:
Скласти діаграму Вена за поезіями Б.Олійника „Вибір” і „Ринг”.
Для середнього рівня:
Виписати спортивну лексику з поезії „Ринг”; дібрати 2-3 тематичних ряди, пов’язаних з іншими видами спорту.
Для початкового рівня:
Виразно читати поезії, відповідати на поставлені питання.
Література:
1.Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Харків: Вид. група „Основа”, 2010. – с. 20-21, 31, 64.
2. Тихоголоз Б. Поети-шістдесятники// Усе для школи. Українська література. 11 клас. – К. – 2001, с. 66-72.
3. Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. – Т. 3. – К.: 1995. – с. 301-305.
ДОДАТОК
Вибір
Кожен з дитинства свій вибір має
І все життя щось обирає.
Спочатку все вирішують батьки:
Яку купити іграшку чи що вдягти.
А зараз обирати мусиш ти,
Свою стежину в світі віднайти.
Ти можеш ближнього пізнати,
Щоб найвірнішого за друга мати.
Що прочитати? І куди піти?
До кого прислухатися завжди?
Навчатись як? І стати ким,
Щоб увесь світ навколо був твоїм?
Ти можеш всім допомагати,
А можеш забути і рідную матір…
Проте як забудеш батьків своїх,
З тобою назавжди лишиться цей гріх.
Одвічний вибір… Та господар – ТИ,
Лиш пам’ятай: „Життя прожить – не поле перейти”.
учениця 8-А класу Пугач Вікторія
У кожного є свій вибір
У кожного є свій вибір:
Дружити з добром чи ні.
Чи вільно ходити по світі,
Чи з каменем на душі.
Ніщо не буває вічним,
Але обирати Тобі:
Чи в пеклі бути довічнім,
Чи добрим і щирим завжди.
Важкого шляху не лякайся,
Легкий ти завжди знайдеш.
А от позмагатися з бідою
Не кожен спроможний, авжеж!
Людина достойна і сильна
Пройде свій шлях завжди.
Отже, вирішуй сам ти,
Ким тобі бути в житті.
учениця 8-А класу Колос Олена
Кожна людина свій вибір має
Кожна людина свій вибір має.
Хтось дзвінко сміється, а хтось і страждає.
Кожен має потаємну мрію
Й тому ніколи не втрачає надії.
Як своє життя влаштувати,
Може кожен сам обирати.
Хочеш бути щасливим? Давай!
Та й іншим ніколи не заважай.
Вперед за долею бігти не треба:
Упасти можна на землю з неба.
Ніхто не заважає тобі життя збудувати,
Тільки не треба себе лякати.
Страх – ворог людини,
Який є на світі єдиний.
Але дещо я точно можу сказати:
Треба життя самим обирати!
учениця 8-А класу Горобченко Олександра
1