Урок "Глибока філософська картина людської душі в поезіях Б. Олійника "Вибір", "Ринг".

Про матеріал

Тип уроку: Урок позакласного читання з використанням ІКТ; матеріали з житя Б. Олійника; різнорівневе домашнє завдання. Методичні прийоми: "Сніжна грудка", "Вибери сам", "Уявне інтервю з автором", учнівські проекти, робота в групах.

Перегляд файлу

Тема: Глибока філософська картина людської душі в поезіях Б.Олійника „Вибір”, „Ринг”.

Мета: ознайомити учнів із особистістю автора, допомогти їм краще усвідомити ідейно-художній зміст та особливості поетичних творів; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення своїх суджень з приводу проблем, порушених у творах; поглиблювати вміння проводити аналогії з власними спостереженнями та міркуваннями, виховувати активну громадянську позицію, людську гідність і честь.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: портрет письменника, збірники його творів та ілюстрації до них, аудіозаписи пісень на слова Б.Олійника, мультимедійний проектор.

Теорія літератури: філософська лірика, ліричний герой, художні засоби, алегорія, підтекст.

 

                                                                               Епіграфи до уроку:

                                                                          Глянцеві непідвладна єдина

                                                                          монета – совість.

 

                                                                         Пізнай усе, не омини нічого,

                                                                        А тільки зради й тиші стережись

                                                                                                             В. Підпалий.

 

                                             Хід  уроку

I. Оголошення теми й мети уроку

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

     Вступне слово вчителя

Сьогоднішній урок я хочу розпочати уривком діалогу двох літературних персонажів. Ваше завдання: згадати автора, назву твору, імена дійових осіб та визначити, що спільного між цим діалогом і темою нашого уроку?

 Тут він двох щонайвірніших

                                          Слуг до себе прикликає

                                           І до нашого поета

                                           У хатину посилає:

 

„ Ви скажіть йому від мене,

                                            Що я досі пам’ятаю,

                                            Як пісні його втішали

    Нас колись в чужому краю.

 

                                            Власне я тепер бажаю

Дать йому за них заплату,

                                           Я поетові дарую

   В себе в замку гарну хату…

 

Ви скажіть, що він у мене

Буде жити в шані, в славі,

Тільки, звісно, хай забуде

                                            Різні вигадки лукаві.

 

                                             Слуги зараз подалися

                                             До убогої оселі,

                                             Принесли вони поету

                                             Ті запросини веселі.

 

Усміхаючись, він слухав

Те запрошення знаднеє,

   А коли вони скінчили,

            Так промовив їм на сеє:(…)

 

     „ Ви скажіть, що я не хочу

           Слави з рук його приймати,

  Бо лихую тільки славу

Тії руки можуть дати.

 

  Золотих не хочу лаврів,

     З ними щастя не здобуду,

                                              Як я ними увінчаюсь,

   То поетом вже не буду...

 

Тож підіте і скажіте,

   Що поки я буду жити,

                                                Не подумаю довіку

      Зброї чесної зложити!..”

 

     Отже, як перегукується діалог Поета і лицаря Бертольдо із сьогоднішньою темою уроку?

   ( Відповіді учнів).

Ви, мабуть, помітили, що серед нас є "поети", "літературознавці", "програмісти", "художники" та "філологи". Кожна з груп отримає завдання, з яким буде працювати на уроці.

  Завдання для"поетів"( до кінця уроку): скласти вірш про життєвий вибір.

III. Актуалізація опорних знань учнів

      Перевірка домашнього завдання

   1.   Заповнити „анкету” автора (біля дошки 1 учень)

 

     1. ПІБ -

     2. Дата народження - 

     3. Місце народження –

     4. Соціальне походження –

     5. Освіта –

     6.  Де і ким працював –

     7. Перша поетична збірка –

     8. Поетичні жанри –

     9. Основні твори –

2. Коротка презентація учнівського проекту групи "програмістів"

 (на мультимедійному проекторі)

                             Слайд 1

  Б.Олійник сьогодні

   http://www.ukrlit.vn.ua/biography/oliynik.jpg

 

 

          Слайд 2

  Б. Олійник з мамою (дитяче фото)

 http://2000.net.ua/2000/aspekty/zhizn/69309

 

      Слайд 3

Б. Олійник . Фотографія 1968 року

http://secondiary.ru/boris-olijny-k-retro.html

 

                        Слайд 4

Письменники-"шістдесятники" (зліва направо): Микола Вінграновський, Євген Гуцало, Володимир Дрозд, Григір Тютюнник, Валерій Шевчук і Борис Олійник у саду кіностудії ім. О.Довженка. Фото 1969 р.

                                 http://uateka.com/uk/photo/culture/literature_journ/803

                                     Слайд 5

Б.Олійник на XIX Всесоюзній конференції КПРС

 

 

                                     Слайд 6

В. Коротич, Б. Олійник та І. Драч за розмовою

http://litakcent.com/2008/10/03/ya-pryjshov-znayty-a-ne-shukaty/

 

     Слайд 7

Б. Олійник на церемонії, присвяченій друку першого аркуша факсимільного видання Пересопницького Євангелія http://archive-orthodox.org.ua/ru/aktualne/2008/01/21/2613.html

  Слайд 8

Б. Олійник зачитує свої вірші

http://www.nbuv.gov.ua/people/olijnyk.html

 

 

                  Слайд 9

 

Б. Олійнику присвоєно звання Героя України. 2005.           

http://belopolye.narod.ru/known_people/october/oleinik.htm

 

 

              Слайд 10

 Борису Олійнику - 75

http://ridna.ua/2010/10/borys-olijnyk-svyatkuje-svoje-75-richchya/

http://1tv.com.ua/uk/news/2010/10/22/2089 (відеофрагмент)

Слайд 11

 Вшанування лауреатів Міжнародної премії імені В.Винниченка 30 червня 2011 р.

http://mediafond.com.ua/show/none/265

 

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

    „ Мотив синівської вірності, кревного обов’язку перед отчою землею, перед близькими людьми, зрештою, перед самим народом – один із найсильніших у творчості Бориса Олійника”, - так писав про поета видатний український письменник Олесь Гончар.

        А ще він відзначав, що „активна громадянськість – прикметна риса поезій Б.Олійника”.

   Поезія філософського, громадянського спрямування ніколи не була простою. Тож приготуймося мислити, розмірковувати і порівнювати.

„Літературознавці”, присутні у класі, озвучать вам наслідки своєї дослідницько-пошукової роботи. Ваше завдання: розпізнати, про що йдеться, аргументувати свою відповідь.

  (учні зачитують уривки з вивчених раніше художніх творів, де йдеться  про життєвий вибір літературних персонажів: Притча про блудного сина (Біблія), „Федько-халамидник” В. Винниченка,” Слово про похід Ігорів”, „Скарб” О. Стороженка, „Лебеді материнства” В. Симоненка, „Давня казка” Лесі Українки).

 

V. Формування вмінь і навичок

    1. Заповніть „паспорт” поетичного твору:

     (Клас поділений на дві групи: одна з них працює над поезією „Вибір”, інша – над віршем „Ринг”.

    Тема:

    Головна думка:

    Жанр:

    Ключові слова-символи:

    Художні засоби:

    Віршовий розмір, вид римування, рима:

 

Завдання "філологам": скласти асоціативний ряд до слова душа, дібрати до нього прикметники, дієслова, фразеологізми.

Завдання "художникам": намалювати душу (до кінця уроку).

 

   2. Взаємоопитування

     (учні однієї групи обмінюються запитаннями до тексту та відповідями на них зі своїми однокласникам з іншої групи):

 

     Запитання до учнів, які працювали над поезією „Вибір”:

  • Про що ви замислились, прослухавши вірш „Вибір”?
  • Чи кожна людина робить у житті свій вибір? Який?
  • Чи завжди це легко зробити? Чому?
  • Про які якості людини йдеться, коли вона не йде на компроміс зі своєю совістю?
  • Як ви розумієте останні рядки поезії:

                               Я б вибрав найвищу почесть:

                               У чистім і чеснім бою

                               На чорному мармурі ночі

                               Зорю записати свою!

  • Чи можна відрізнити людину захоплену, діяльну від пасивної, байдужої до всього? Як саме?
  • „Вічна таємниця вибору” людини. Чому „таємниця”?

 

Запитання до учнів, які опрацьовували поезію „Ринг”:

  • Який образ виникає у вашій уяві, коли ви чуєте слово „ринг”?
  • Чому саме бокс? Це вид спорту чи жорстокий бій? Аргументуйте свою відповідь.
  • Чи є у вірші підтекст, алегорія? Визначіть її.
  • Назвіть крилаті вислови, що трапляються у тексті.

Методичний прийом „Сніжна грудка”

(Алгоритм цього прийому стисло можна описати так: Слово-речення-питання-відповідь. Учитель звертається по черзі до учнів, які мають виконати поставлене їм завдання).

VI. Рефлексія

         Метод „Мікрофон”

  • Про що ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
  • Які висновки зробили стосовно активної життєвої позиції?
  • Чого раніше ви не вміли, а тепер умієте?
  • Продовжіть речення: „Я змінив своє ставлення до…”
  • Які асоціації виникають у вас зі словом „душа”?
  • Зачитати вірші про життєвий вибір (див. додаток).

              Уявне „інтерв’ю” з автором

            Тільки що мені повідомили, що Борис Олійник, перебуваючи у службовому відрядженні в нашій області, погодився на зустріч зі своїми читачами. Отже, нам випала щаслива нагода поспілкуватися з поетом-філософом та Громадянином своєї країни. Прошу, ставте свої запитання.

 

           - Відомо, що Ви є автором понад 40 книг віршів, есе, статей. Які   поетичні жанри надихають Вас на творчість?

(притчі, балади, пісні, вальси, оди, послання, присвяти, ліричні цикли, поеми). 

  • Назвіть, будь ласка, найбільш відомі пісні на Ваші слова.

          ( І. Поклад „Мамо, вечір догоря…” у виконанні Ніни Матвієнко,   В.Кирейко „Пісня про матір”, яку так проникливо співає Таїсія Повалій, „Мати сіяла сон” у виконанні Миколи Гнатюка. Є ще  „Мелодія”, „Ода Полтаві” О. Білаша, „Тополина вулиця”, „Пісня дитинства” В. Тилика та інш).

  • Тематика Ваших поезій дуже близька багатьом людям. Мабуть, тому вони звучать різними мовами. Крім російської та польської, на які мови перекладені Ваші вірші?

( на сербську, словацьку, чеську, румунську та італійську).

  • Можливо, трохи некоректне запитання. Які нагороди маєте від  держави?

( Я є Лауреатом Державної премії СРСР, Державної премії України, міжнародних премій ім. Г. Сковороди та премії „Дружба”. Крім того, ношу високе звання „Герой України”).

  • Чим Ви займаєтесь тепер, крім написання поезій?

(очолюю постійну парламентську делегацію України при Парламентській Асамблеї Ради Європи; крім того, є очільником заснованого мною Українського Фонду Культури. А з 5 липня 2010 року Президент України В. Янукович призначив мене головою Комітету з Національної премії України ім. Т. Шевченка).

  • Отже, Ваше життєве кредо?

( Діяти. Креативно, самовіддано, цілеспрямовано). 

VI. Заключне слово вчителя

       Місія справжнього поета – зрушити в наших душах пасивність та байдужість до всього, що нас оточує, допомогти кожному з нас зробити той вибір, який дозволить чесно і відкрито дивитися людям в очі, не зраджувати і не терпіти зради, підлості, зберегти честь, совість, людську гідність. Все на світі слід вимірювати за принципами людяності та життєвої мудрості. Нехай же ваші душі завжди залишаються такими ж чистими, незаплямованими, тендітними, як пісня „ Квітка-душа” у виконанні народної артистки України Ніни Матвієнко (  http://video.online.ua/116416/nina-matvienko-ta-stas-shurins-kvitka-dusha-fabrika-zvezd-3/).

VII. Домашнє завдання „Вибери сам”:

                                           Для високого рівня:

1. Написати твір-роздум: „Які рядки з поезій Б.Олійника виражають ваші життєві переконання?

2. Пояснити гасло-висновок із творів Б. Олійника: „Я вибираю честь!” (письмово).

3. Розкрити кодекс честі Б.Олійника (письмово).

                                          Для достатнього рівня:

    Скласти діаграму Вена за поезіями Б.Олійника „Вибір” і „Ринг”.

                                          Для середнього рівня:

   Виписати спортивну лексику з поезії „Ринг”; дібрати 2-3 тематичних  ряди,   пов’язаних з іншими видами спорту.

                                      Для початкового рівня:

Виразно читати поезії, відповідати на поставлені питання.

 

 

 

 

Література:

 

1.Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Харків: Вид. група „Основа”, 2010. – с. 20-21, 31, 64.

2. Тихоголоз Б. Поети-шістдесятники// Усе для школи. Українська  література. 11 клас. – К. – 2001, с. 66-72.

3. Українське слово. Хрестоматія української літератури та  літературної критики ХХ ст. – Т. 3. – К.: 1995. – с. 301-305.

 

 

 

 

ДОДАТОК

 

Вибір

Кожен з дитинства свій вибір має

                                           І все життя щось обирає.

                                Спочатку все вирішують батьки:

Яку купити іграшку чи що вдягти.

     А зараз обирати мусиш ти,

             Свою стежину в світі віднайти.

            Ти можеш ближнього пізнати,

                 Щоб найвірнішого за друга мати.

                              Що прочитати? І куди піти?

                              До кого прислухатися завжди?

                              Навчатись як? І стати ким,

                              Щоб увесь світ навколо був твоїм?

   Ти можеш всім допомагати,

            А можеш забути і рідную матір…

         Проте як забудеш батьків своїх,

                   З тобою назавжди лишиться цей гріх.

   Одвічний вибір… Та господар – ТИ,

                             Лиш пам’ятай: „Життя прожить – не поле перейти”.

                                                                           учениця 8-А класу Пугач Вікторія

 

У кожного є свій вибір

У кожного є свій вибір:

 Дружити з добром чи ні.

   Чи вільно ходити по світі,

                                          Чи з каменем на душі.

                                        Ніщо не буває вічним,

                                         Але обирати Тобі:

                              Чи в пеклі бути довічнім,

                              Чи добрим і щирим завжди.

                                                     Важкого шляху не лякайся,

                                                     Легкий ти завжди знайдеш.

                                                               А от позмагатися з бідою

                                                               Не кожен спроможний, авжеж!

                             Людина достойна і сильна

                             Пройде свій шлях завжди.

                             Отже, вирішуй сам ти,

                              Ким тобі бути в житті.

учениця 8-А класу Колос Олена

 

Кожна людина свій вибір має

Кожна людина свій вибір має.
               Хтось дзвінко сміється, а хтось і страждає.

                                   Кожен має потаємну мрію

 Й тому ніколи не втрачає надії.

           Як своє життя влаштувати,

          Може кожен сам обирати.

                   Хочеш бути щасливим? Давай!

                   Та й іншим ніколи не заважай.

Вперед за долею бігти не треба:

                                  Упасти можна на землю з неба.

              Ніхто не заважає тобі життя збудувати,

                                   Тільки не треба себе лякати.

                                                    Страх – ворог людини,

                                                    Який є на світі єдиний.

                                   Але дещо я точно можу сказати:

                             Треба життя самим обирати!

                                                            учениця 8-А класу Горобченко Олександра

1

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
8 січня
Переглядів
231
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку