В. Сухомлинський "Не забувай про джерело"

Про матеріал
Конспект до уроку читання в. Сухомлинський "Не забувай про джерело". Один з уроків тематичного дня "Північна Америка"
Перегляд файлу

Тема: Василь Сухомлинський "Не забувай про джерело"

Мета:
- активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника;
- розвивати вміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку,
виділяти головне;
- розвивати мовленнєву компетентність;
- удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною та наслідком;
- відпрацювати навички правильного читання;
- коригувати мовлення учнів;
- виховувати в учнів відповідальність за власні вчинки.
Обладнання: відео «Шацькі озера з висоти пташиного польоту», портрет В. Сухомлинського, відео «Мавка», презентація
Тип уроку: традиційний, урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Дзвоник всім нам дав наказ:

«До роботи швидше в клас!»

Біля парти станьмо чемно —

Плине час хай недаремно.

Будьте ви уважні всі,

Сядьте на місця свої.

Дихальна гімнастика

Читання  складів  на  одному  диханні

Мовленнєва розминка. Робота над чистомовкою

Мовленнєва розминка. Робота над чистомовкою

Мовленнєва розминка. Робота над чистомовкою

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Повідомлення проблемного питання. Технологія розвитку критичного мислення.

- У мене в руках насіння рослини. Як ви гадаєте, з якої рослини це насіння? ( Соняшник )
- Що потрібно для того, щоб проросло насіння? (Сонце, вода, тепло…)
- Якщо всього цього не буде, що станеться з насінням?
 

Наша Україна багата на річки і озера. У Півнчній Америці є найбільші запаси прісної води в системі  озер  Верхнє, Мічіган,  Гурон,  Ері. Найбільше  природне прісне озеро України знаходиться на Одещині – це озеро Ялпуг.

Світязь – найглибше озеро в Україні. А озеро Синевир – найбільше і найглибше високогірне озеро у Карпатах.

Перегляд відео «Шацькі озера»

Загалом в Україні налічується понад 3000 тис. озер.  Та останнім часом на згадку приходить вірш Ліни Костенко «Ще назва є, а річки вже немає…».

Як в гадаєте, чому поетеса дала таку назву своєму віршу?

Чи є в нашй країні проблем з водою? А у світі?

Людина для водойм друг чи ворог?

2. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми познайомимоссь   з твором Василя Сухомлинського «Не забувай про джерело»

- Які твори В. О. Сухомлинського читали? Чим він відомий?

Кооперативне навчання  «Броунівський рух»

Кожен учень – дрон отримує певний блок теми. Протягом кількох хвилин читають інформацію. За сигналом учителя починають хаотично рухатися класом (літати) і знайомити зі своє інформацією однокласників Учень може спілкуватися лише з однією особою.

Завдання: поділитися своїми знаннями й самому отримати інформацію  від іншого учня.

Пригадаймо кілька цікавих фактів про письменника

Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сім’ї.


Батько, Олександр Омелянович, працював столярем і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти. 
 

Мама, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки. 
 

В родині було 4 дітей, і всі стали вчителями.

Василь змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини.

Бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити.

Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби.

 

Навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів. 


Після закінчення школи вступив на підготовчі курси при Кременчуцькому вчительському інституті й став студентом філологічного факультету. 
 

Під час Другої світової війни був на фронті.

Двічі пережив поранення. Особливо постраждала рука. Хірурги боялися, що її доведеться ампутувати. 


Перед операцією н руці повідомили  Василя Олександровича, що руку можуть не врятувати "Ой ні, руку будь-що треба залишити!” "Навіщо тобі рука? Ти що, артист?” – запитав старенький хірург. "Ні, я вчитель”. 

Операція була складною, хірурги зробили усе можливе. Рука залишилася, але після операції стала на шість сантиметрів коротшою. 


У липні 1948 року Василя Олександровича призначили директором Павлиської середньої школи, якій він присвятив 22 роки свого життя. 


Це була звичайна школа, майже зруйнована за роки війни, знаменитою її зробив Сухомлинський. 
 

Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року. 
 

Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя. 

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Словникова робота 

Пустир – незабудоване, запущене місце.
Долина – рівна плоска місцевість, розташована між горбами чи горами.
Бувальщина –те, що справді було.
Мул – дуже подрібнена, розтерта земля попелястого кольору, що відкладається на дні рік, озер,
морів.
Балка – яр з пологими схилами.
Ухвала – рішення.
Кілок – груба палиця, загострена з одного кінця.
Неприкаяний – який не знаходить собі місця, притулку; який не знає, що робити, чим зайнятись.
Околиця – віддалена від центру частина населеного пункту..
Смеркати – темніти після заходу сонця; вечоріти, сутеніти.
Мілкий – який має невелику глибину.


Читання колонок слів спочатку повільно, а потім все швидше і швидше.
мулу                                         бувальщина
балку                                        чистіший
підлітків                                   нинішньої
задоволення                           неприкаяними
 

- Прочитайте : 
1. іменники,
2. дієслова;

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

2. Передбачення.

Перш ніж читати оповідання "Не забувай про джерело" скажіть, про що буде йти мова у оповіданні.

3. Читання твору В. О. Сухомлинського «Не забувай про джерело».

Читаючи твір, задумайтесь, чи вдало підібраний заголовок? Який ще заголовок ви можете запропонувати?

Небо – земля

Диктор телебачення

3. Бесіда

  • Чи здійснилось ваше передбачення? Отож, на вашу думку, чи вдало підібраний заголовок? Який ще заголовок ви можете запропонувати?

- Яким був ставок у давнину, як селяни берегли його?

- Чому і як зник ставок?

Знайдіть слова, які передають головну думку твору. Як ви їх розумієте?

Головна думка твору: Напившись води, не забувайте про джерело, з якого вона витікає.

Релаксія (Перегляд відео «Мавка»)(1:47хв)

 

Дидактична гра «Незнайко»
– Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті і випрвляєте.
Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
– Що було на місці пустиря багато років тому?
– Яким був ставок?
– Що росло біля нього?
– Хто викопав ставок?
– Що ухвалили селяни на своїй раді?
– Як люди дотримували цієї ухвали?
– Хто приїхав до села хтозна-звідки?
– Як прозвали сім’ю? Чому?
– Що стали помічати старі люди?
– Як ви розумієте вислів «поганий приклад виявився перехідним»?
– Що сталося зі ставком?

Читання «Хвостиками»

Бесіда
– Як ви розумієте вислів: «Одна людина залишає в лісі слід, сто чоловік – стежку, тисяча – пустелю.» Чи пов'язаний вислів з оповіданням?
– У яких словах виражена головна думка твору Василя Сухомлинського?

До води треба ставитися надзвичайно бережливо. Адже запаси прісної води н Землі не безмежні!

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Бесіда

– З яким твором ми ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
– Які цікаві факти ви дізналися з біографії автора?
– До чого закликає нас Василь Сухомлинський?

Рефлексія. Фразеологізми

Комплімент за роботу на уроці другу. Оцінювання учнів.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти  рекомендації про те, як берегти воду від забруднень та зменшити використання води в домашніх умовах.

 

 

1

 

docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
578
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку