В. Винниченко «Федько-халамидник». Добро і зло, благородство і підлість у творі. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Головний герой, другорядні герої

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 6-го класу на тему: "В. Винниченко «Федько-халамидник». Добро і зло, благородство і підлість у творі. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Головний герой, другорядні герої"
Перегляд файлу

Тема уроку: В. Винниченко «Федько-халамидник». Добро і зло, благородство і підлість у творі. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Головний герой, другорядні герої (6 клас)

Очікувані результати:

предметні компетентності: учні знають зміст оповідання; виразно і вдумливо читають епізоди, що найбільше вражають; аналізує епічний твір; називає риси характеру Федька, що вирізняють його з-поміж друзів-однолітків, коментує їх; аналізує роль художніх засобів у творі; знаходить портрет, пейзаж, діалоги; формулює головну думку та ідею оповідання.

ключові компетентності: учні висловлюють своє ставлення до літературних героїв; визначають причиново-наслідкові зв’язки між фактами і явищами;

емоційно-ціннісне ставлення: учні усвідомлюють найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Тип  уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет  автора, ілюстрації до оповідання, картки, таблиця.

План уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1.1. Виступ учнів з творами.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної

діяльності учнів.

2.1. Слово вчителя.

2.2. Робота у зошитах.

2.3. Читання уривків.

III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.

3.1. Робота в парах.

3.2. Порівняльна характеристика персонажів.

      3.3. Характеристика  головного героя.

3.4. Метод «Гронування».

3.5. Характеристика  Толі.

3.6. Метод «Гронування».

3.7. Проблемне запитання.

3.8. Вікторина «Народна мудрість».

IV. Підсумок уроку.

4.1. Бесіда з учнями.

4.2. Індивідуальне оцінювання учнів.

V. Домашнє завдання.

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1.1. Виступ учнів з творами.

Декілька учнів розповідають твір на тему «Якби я був Федьком…».

 

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

2.1. Слово вчителя.

- Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над текстом «Федько-халамидник». Детально розглянемо внутрішній світ головного героя та проаналізуємо вчинок його друга.

 

2.2. Робота у зошитах.

Учні записують тему уроку до зошитів.

 

2.3. Читання уривків.

- Вдома ви продовжили знайомитися з оповіданням. Зачитайте уривки, які вас найбільше вразили і поясніть, чому саме цей уривок обрали.

 

III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.

3.1. Робота в парах.

-  У вас на партах лежать картки, ваше завдання у парах розташувати епізоди твору у правильній хронологічній послідовності.

1.Покарання Федька батьками.

2.Пригода з повітряним змієм.

3.Смерть Федька.

4.Атмосфера у Толиному будинку.

5.Толя хоче повторити «подвиг» Федька.

6.Поведінка хлопців під час дощу.

7. Суперечка між Федьком та Толею.

8. Порятунок Толі.

9. Байдужість Толі до чужого горя.

10. Події на льодоході.

Ключ: 2, 4, 6, 7, 10, 5, 8, 1, 3, 9.

 

3.2. Порівняльна характеристика персонажів.

- На дошці ви бачите таблицю та перелік епітетів. Давайте разом заповнимо таблицю, я на дошці, а ви у своїх зошитах. Нам необхідно розподілити епітети, які притаманні, на вашу думку, кожному з хлопців.

Федько

Толя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Покірний, чесний, безсердечний, бешкетливий, делікатний, підлий, вірний у дружбі, боягузливий, сміливий, відчайдушний, любить славу, жорстокий, мужній, егоїстичний, добрий, справедливий.

 

3.3. Характеристика  головного героя.

— Отже, головною  дійовою  особою  є  Федько. А  який  він? Згадаймо, як  поводиться  хлопчик  під  час  гри  в  піску? Зачитайте уривок із тексту.

 А  як  він  веде  себе  під  час  запуску  змія  дітьми? 

— Як   поводить  себе  підліток, коли  батько  карає  його? Відповідь аргументуйте рядками з тексту.

  А  як  ставляться  до  головного  героя  батько, мати, товариші, а  сам  автор?  За  допомогою  яких  художніх  засобів  змальовується  Федько  в  оповіданні?

— Яким  ви  побачили  Федька  на  річці, коли  він  рятував  Толю?

— У  чому  ж  незвичність  поведінки  хлопчика?

 

3.4. Метод «Гронування».

 Ім’я  головного героя написане зеленим кольором. Діти пишуть асоціації з головним героєм.

 

3.5. Характеристика  Толі.

— А  зараз  знайдіть  і  прочитайте  опис  зовнішності  Толі. Яку  поведінку  хлопчика  можна  передбачити, виходячи  з  цього  опису?

— Чи  викликає  у  вас  симпатію  Толя? Чому?

— Зачитайте  діалог  Федька  і  батька Толі, який  свідчить  про  порядність  першого  і  ницість  другого  героя.

— Запишіть  на  дошці  слова, з  якими у вас  асоціюється  Толя.

 

3.6. Метод «Гронування».

Ім’я Толі  написано червоним  кольором. Діти пишуть асоціації з Толею.

 

3.7. Проблемне запитання.

— А  чи  помітили  ви, якими  кольорами  написані  імена  хлопчиків? Як  ви  думаєте, що  символізують  у  нашому  випадку  ці  кольори? Чи погоджуєтеся ви з такими кольорами? Чому?

 

3.8. Вікторина «Народна мудрість».

- Про кого з персонажів оповідання ці прислів’я ?

  1. У тихому болоті чорти водяться. (Толя)
  2. Святе та боже – на чорта схоже. (Толя)
  3. Аби душа чиста, а постоли нічого. (Федько)
  4. У лиху годину узнаєш вірну людину. (Федько)
  5. Тихий-тихий, а у вухо лізе. (Толя)
  6. Сила та розум – краса людини. (Федько)

 

IV. Підсумок уроку.

4.1. Бесіда з учнями.

(Запитання з підручника с.77)

-Чи зробив Толя висновки зі свого вчинку? З якого вчинку це видно?

-Чого навчило вас оповідання «Федько-халамидник»

 

4.2. Індивідуальне оцінювання учнів.

 

V. Домашнє завдання.

(77 сторінка підручника)

1. Виписати з оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник» по 2-3 приклади епітетів, порівнянь і персоніфікацій.

2. Прочитати поезії С. Чернілевського.

 

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Українська література: підручник для 6 класу загальноосвітн. навч.  закл. /

О. М. Авраменко – К.: Грамота, 2014. – 264 с.

  1. Українська література 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх

навчальних закладів / під керівництвом Р. В. Мовчан – затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р.

3.  Пометун О. І. Основи критичного мислення : навчальний посібник  для учнів 

старших класів загальноосвітньої школи. – Тернопіль, 2010

4.  Бєлкін А. С. « Ситуація успіху. Як її створити.» Книга для вчителя.. «Просвіта»,1991. – 176 с.

5.  Півень Л. М. Активізація пізнавальної діяльності школярів шляхом використання інтерактивних методів навчання. – Миколаїв, 2003.

 

docx
Додано
24 січня 2021
Переглядів
572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку