Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіВасиль Голобородько. Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти. «Наша мова», «Теплі слова»
Мета нашої зустрічі: дослідити поетичний світ поезій Василя Голобородька, розкрити силу його таланту; виробляти навички і вміння виразного читання, учитися розуміти поезію як мистецтво слова; розвивати творче мислення, усне мовлення; виховувати почуття патріотизму, любові до рідної мови, почуття поваги до родинних та загальнолюдських цінностей.
Сьогодні ми продовжуємо долучатися до глибокої криниці мудрості поета Василя Голобородька, яку він, безперечно, черпав і черпає в бездонному океані народної творчості, українських народних звичаїв і традицій. Що ж означає образ «теплих слів»? Усім добре відомі теплі стосунки між рідними і друзями: ми завжди радіємо, коли чуємо від них тепле слово підтримки. Теплі слова зміцнюють мир і злагоду в родині.
Але виявляється, існують і такі «теплі слова», які сприяють духовному єднанню всього народу. Назва річки нагадає комусь зворушливу сцену прощання з відомої пісні «Їхав козак за Дунай». Слово «коровай» збудить в уяві образи золотої ниви, весільного обряду, а «Змій» навіє спогади про почуті в затишку рідної оселі казки. Саме ці «теплі слова» нашої мови, зігріваючи холодний світ навколо нас, творять у душі кожного українця привабливий образ батьківщини.
«Мікрофон»— Чому в поета слова «теплі», а Всесвіт «холодний»? — А якими слова бувають ще? Продовжіть низку епітетів. Слова — ввічливі, сердиті...— Що значить «наповнювати Всесвіт теплими словами»? Чи може світ від слів «потепліти»?— Чи вважаєте ви, що слова, мова мають таке велике значення? Свою думку обґрунтуйте.— Доберіть низку інших «теплих» слів, обґрунтуйте свій вибір.
Основний зміст: Перші три строфи лаконічно відтворюють цикл людського життя. Кохання – весілля – виховання внуків – такий нехитрий життєвий шлях кожної людини. І на кожному етапі її супроводжує СЛОВО, МОВА. Але у вірші йдеться не тільки про окремих людей. Через мову кожна людина приєднується до великої спільноти народу, а життя окремих індивідів зливаються в історичний шлях нації. Автор у чотирьох строфах звертається до колективного «ми» із закликом плекати мову як оберіг народу. Кожна строфа – це спонукання зберегти мову. Як закликання звучать прохання-накази: співаймо, гуляймо, розповідаймо, наповнюймо. Фраза «щоб не вмерло слово» рефреном повторюється в трьох строфах, підсилюючи наказову форму дієслова.
Літературний рід: лірика. Жанр: вірш. Рік написання: 1995. Вид лірики: громадянська (патріотична). Віршована форма: вільний вірш (верлібр) без розділових знаків. Тема: поетична розповідь про теплі слова – символ нерозривності мови та України. Ідея: возвеличення ролі душевних слів, які роблять всесвіт добрим, щирим. Провідний мотив: мова — це складова, що визначає належність людини до національної культури. Ліричний герой: українець, який любить, шанує рідне слово та закликає до його збереження. Паспорт твору:
Вільний вірш, або верлібр — це вірш, у рядках якого може бути довільна кількість наголошених і ненаголошених складів, частіше без рими. Необов'язковою є однакова кількість наголосів у рядках, відсутні одноманітні повторювані строфи, але вірш має свій власний ритм. Такі ознаки наближають його до прози. Пригадаймо!
«Мікрофон»— Як ви думаєте, чому перше слово в поезії автор написав із маленької літери, а слова Пісня, Літопис — із великої? Чи надає це словам якогось додаткового смислу?— Чому з багатьох видів усної народної творчості поет виділяє пісню, надає їй такого значення?— Про яких, на вашу думку, ворогів ідеться у вірші?— Які висловлювання здалися вам парадоксальними, слова — несподівано поєднаними?— Яка головна думка цієї поезії?
Про рідну мову, її значення написано багато віршів. Але цей — особливий. Це вільний вірш, верлібр, не обмежений римами, не обтяжений складними художніми засобами. Це вільна розмова душі. Не треба доводити, яка гарна наша мова — кожне слово її виспіване в пісні, записане в давніх літописах, сказане в доброму товаристві. Тож хай дізнаються й вороги, «якими словами на самоті мовчимо», тобто що в нас у душі. Вірш викликає багато асоціацій, дає змогу читачеві домислити, уявити, пофантазувати.
з піснеюбо українська мова мелодійна, поетична, образна. Мова, словаіз товариствомможливо, натякається на Запорозьку Січ — гордість українців. Побра -тимислово у множині — багато недругівможливо, інколи ворог у самих нас. Вороги. АСОЦІАЦІ Ї з літописамбо вказує на давність, давнє коріння мови; не всі це визнають (вороги свої й чужі), забувають і самі українці, тому «мовчать»
Літературний рід: лірика. Жанр: вірш. Вид лірики: громадянська (патріотична). Віршована форма: вільний вірш (верлібр) без розділових знаків. Тема:висловлення почуття любові, пошани до рідної мови, яка «проспівана у Пісні», «записана у Літописі».Ідея: уславлення ролі мови, її значення в житті нашого народу; гордості українців за свою мову. Основна думка: мова – це існування нації; кожний українець повинен пишатися своєю мовою – милозвучною, пісенною, образною. Паспорт твору:
У кожного свій шлях до мови. Хтось розмовляє нею з колиски, а хтось обирає її свідомо. Якщо ви бодай колись думали про те, щоб перейти на українську, то зараз саме час. Адже мова — це не просто слова. Не тільки ознака національної приналежності. Українська – мова вільних людей Сьогодні мова — це:— громадянська позиція людини й бізнесу;знаряддя виявлення й боротьби з ворогом;сигнал «свій», «безпека», «підтримка», де б ви не були;— символ незламного духу, сміливості та боротьби за свободу, за найвищі цінності. Перейти на українську — це скинути постколоніальні кайдани, розірвати зв’язок із країною-агресором.
Маршрут «Лінгвоцид» складається з серії графічних табличок в центрі Києва та з додатка для смартфона, який зв’язує їх між собою. Таблички розташовані в пішохідній досяжності поблизу місць буденного життя — шкіл, бібліотек, церков. Вони ілюструють заборони української мови, пов’язані з цими локаціями — заборони українських шкіл, книжок, богослужінь. У додатку, який поки в розробці, можна буде колекціонувати локації, читати описи кожної з заборон, слухати аудіо, а також — знайти екскурсійні маршрути. «Це дозволить створити усвідомлення русифікації, як свідомої послідовної політики впродовж століть. А якщо щось було створене штучно, отже це можна змінювати, так само свідомо і послідовно», — впевнені організатори.
Студія онлайн-освіти «Ed. Era» презентувала курс із вивчення української мови. Його основна мета — допомогти пізнати державну мову такою, як вона є, — із суржиком, афоризмами, варіативною вимовою і навіть лайкою. Розробники впевнені, після проходження курсу ви «залюбитесь в українську».
Інтерактивний застосунок «Йой» створили для вивчення україн-ської учнями шкіл, де під час навчання використовують угорську чи румунську мови. У ньому є два рівні для 1-4 класів. Додатком дитина може користуватись самостійно або з допомогою вчителя під час навчання. Завантажити його можна безоплатно. МОН у відповідь на запит УНІАН зазначило, що у 2020 та 2021 роках функціонували 622 класи, де діти навчалися кількома мовами. У 19 з них — українською та румунською, у 27 — українською та угорською. Чому це важливо?
Мова – щось коштовне і незбагненне, набагато глибше і значущіше, ніж ті слова, що її складають. Короткими рядками, у яких відсутні будь-які художні засоби, поетична краса, Василь Голобородько спромігся сказати головне: мова – це душа кожного з нас, наше єство, наша гордість, наше минуле і майбутнє.https://www.youtube.com/watch?v=Djg. Eb. VVTy. Jwhttps://www.youtube.com/watch?v=Xl. Xnagv0wxohttps://www.google.com/search?client=opera&q=Українська+мова+-+мова+української+нації!&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:1f1510c2,vid:o. L_8e. EGki60
Коли усе це є — і звичаї, і традиції, і пісні, то сприймаєш їх як щось цілком природне, як бути чорнявим чи білявим, а коли це зникає, чи від власного недбальства, чи з примусу, то починаєш докопуватися до причин зникнення того, що раніше тобі здавалося незникненним, хочеш зв’язати ту перервану нитку, яка тягнеться із глибини віків, хочеш, щоб і далі ткався той рушник із неповторними узорами, й далі... Прокоментуйте життєве кредо письменника.
Список використаних джерел:https://ukr-mova.in.ua/library/inshe/ukrayinska-mova-vilnux-lyudejhttps://nzl.theukrainians.org/zagovoryty-ukrayinskoyu-za-28-dniv-proyekt-yedyni-pidtrymuye-u-perehodi-na-derzhavnu.htmlhttps://dovidka.biz.ua/v-goloborodko-tepli-slova-analiz/https://mala.storinka.org/теплі-слова-вірш-василя-голобородька.htmlhttps://www.youtube.com/watch?v=IIQv. DJEu. YFEhttps://nzl.theukrainians.org/yak-zvuchyt-suchasna-ukrayinska-8-novyh-knyzhok-ukrayinskyh-avtorok-ta-avtoriv.html