Василь Голобородько. Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти. «Наша мова», «Теплі слова»

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе продовжити роботу над творчістю Василя Голобородька; розвивати вміння виразно й вдумливо читати вірші, визначати тему, основну думку поетичних творів, знаходити та характеризувати художні образи; виховувати патріотичні почуття, любов до рідного народу, української літератури.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіВасиль Голобородько. Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти. «Наша мова», «Теплі слова»

Номер слайду 2

Літературне кафе Поговоримо про оригінальність та простоту висловлення глибоких почуттів і важливих думок у творах Василя Голобородька...«Дивослово»

Номер слайду 3

…про наскрізний патріотизм, філософічність, народознавчі аспекти, фольклорну основу поезій «Наша мова», «Теплі слова». Літературне кафе «Дивослово»

Номер слайду 4

Мета нашої зустрічі: дослідити поетичний світ поезій Василя Голобородька, розкрити силу його таланту; виробляти навички і вміння виразного читання, учитися розуміти поезію як мистецтво слова; розвивати творче мислення, усне мовлення; виховувати почуття патріотизму, любові до рідної мови, почуття поваги до родинних та загальнолюдських цінностей.

Номер слайду 5

Із яким настроєм ви завітали?Якщо у вас на душі похмуро, пригадайте, що влітку після дощу часто буває веселка.

Номер слайду 6

Якщо у вас на душі холодно, не забувайте, що сніжинки та краплинки все одно розтануть.

Номер слайду 7

Ви роздратовані? Заспокойтесь, адже від ваших блискавок можуть постраждати інші. Все буде добре.

Номер слайду 8

Сьогодні у вас на душі сонячно. Отже, зумієте своїм теплом зігріти своїх друзів.

Номер слайду 9

«Теплі слова»І допоможе нам у цьому поезія Василя Голобородькаhttps://mala.storinka.org/теплі-слова-вірш-василя-голобородька.html

Номер слайду 10

«Життєвий ланцюжок»Пригадайте найсуттєвіші події, факти із життя автора цієї чудової поезії, найвідоміші його твори і створіть ланцюжок речень.

Номер слайду 11

Сьогодні ми продовжуємо долучатися до глибокої криниці мудрості поета Василя Голобородька, яку він, безперечно, черпав і черпає в бездонному океані народної творчості, українських народних звичаїв і традицій. Що ж означає образ «теплих слів»? Усім добре відомі теплі стосунки між рідними і друзями: ми завжди радіємо, коли чуємо від них тепле слово підтримки. Теплі слова зміцнюють мир і злагоду в родині.

Номер слайду 12

Але виявляється, існують і такі «теплі слова», які сприяють духовному єднанню всього народу. Назва річки нагадає комусь зворушливу сцену прощання з відомої пісні «Їхав козак за Дунай». Слово «коровай» збудить в уяві образи золотої ниви, весільного обряду, а «Змій» навіє спогади про почуті в затишку рідної оселі казки. Саме ці «теплі слова» нашої мови, зігріваючи холодний світ навколо нас, творять у душі кожного українця привабливий образ батьківщини.

Номер слайду 13

«Мікрофон»— Чому в поета слова «теплі», а Всесвіт «холодний»? — А якими слова бувають ще? Продовжіть низку епітетів. Слова — ввічливі, сердиті...— Що значить «наповнювати Всесвіт теплими словами»? Чи може світ від слів «потепліти»?— Чи вважаєте ви, що слова, мова мають таке велике значення? Свою думку обґрунтуйте.— Доберіть низку інших «теплих» слів, обґрунтуйте свій вибір.

Номер слайду 14

Основний зміст: Перші три строфи лаконічно відтворюють цикл людського життя. Кохання – весілля – виховання внуків – такий нехитрий життєвий шлях кожної людини. І на кожному етапі її супроводжує СЛОВО, МОВА. Але у вірші йдеться не тільки про окремих людей. Через мову кожна людина приєднується до великої спільноти народу, а життя окремих індивідів зливаються в історичний шлях нації. Автор у чотирьох строфах звертається до колективного «ми» із закликом плекати мову як оберіг народу. Кожна строфа – це спонукання зберегти мову. Як закликання звучать прохання-накази: співаймо, гуляймо, розповідаймо, наповнюймо. Фраза «щоб не вмерло слово» рефреном повторюється в трьох строфах, підсилюючи наказову форму дієслова.

Номер слайду 15

Літературний рід: лірика. Жанр: вірш. Рік написання: 1995. Вид лірики: громадянська (патріотична). Віршована форма: вільний вірш (верлібр) без розділових знаків. Тема: поетична розповідь про теплі слова – символ нерозривності мови та України. Ідея: возвеличення ролі душевних слів, які роблять всесвіт добрим, щирим. Провідний мотив: мова — це складова, що визначає належність людини до національної культури. Ліричний герой: українець, який любить, шанує рідне слово та закликає до його збереження. Паспорт твору:

Номер слайду 16

Художні засоби: Персоніфікація «щоб не вмерло слово». Епітети: «холодний Всесвіт», «теплі слова». Уособлення «не вмерло слово», «слова народжуються». Риторичні заклики: «співаймо», «гуляймо», «розповідаймо», «наповнюймо». Повтор «щоб не вмерло слово».

Номер слайду 17

«Наша мова»https://www.youtube.com/watch?v=IIQv. DJEu. YFE

Номер слайду 18

Вільний вірш, або верлібр — це вірш, у рядках якого може бути довільна кількість наголошених і ненаголошених складів, частіше без рими. Необов'язковою є однакова кількість наголосів у рядках, відсутні одноманітні повторювані строфи, але вірш має свій власний ритм. Такі ознаки наближають його до прози. Пригадаймо!

Номер слайду 19

«Мікрофон»— Як ви думаєте, чому перше слово в поезії автор написав із маленької літери, а слова Пісня, Літопис — із великої? Чи надає це словам якогось додаткового смислу?— Чому з багатьох видів усної народної творчості поет виділяє пісню, надає їй такого значення?— Про яких, на вашу думку, ворогів ідеться у вірші?— Які висловлювання здалися вам парадоксальними, слова — несподівано поєднаними?— Яка головна думка цієї поезії?

Номер слайду 20

Про рідну мову, її значення написано багато віршів. Але цей — особливий. Це вільний вірш, верлібр, не обмежений римами, не обтяжений складними художніми засобами. Це вільна розмова душі. Не треба доводити, яка гарна наша мова — кожне слово її виспіване в пісні, записане в давніх літописах, сказане в доброму товаристві. Тож хай дізнаються й вороги, «якими словами на самоті мовчимо», тобто що в нас у душі. Вірш викликає багато асоціацій, дає змогу читачеві домислити, уявити, пофантазувати.

Номер слайду 21

Мова слова. Побра -тими. Вороги. АСОЦІАЦІ Ї 

Номер слайду 22

з піснеюбо українська мова мелодійна, поетична, образна. Мова, словаіз товариствомможливо, натякається на Запорозьку Січ — гордість українців. Побра -тимислово у множині — багато недругівможливо, інколи ворог у самих нас. Вороги. АСОЦІАЦІ Ї з літописамбо вказує на давність, давнє коріння мови; не всі це визнають (вороги свої й чужі), забувають і самі українці, тому «мовчать»

Номер слайду 23

Прийом «Кластер»Складіть ґроно «МОВА» Ріднаніжнамило-звучнаспівучакалиновапрадавнянезнищеннанеповторнасолов’їначиста(Ґронування)прадавняживадзвінко-голосабагатавелична

Номер слайду 24

Літературний рід: лірика. Жанр: вірш. Вид лірики: громадянська (патріотична). Віршована форма: вільний вірш (верлібр) без розділових знаків. Тема:висловлення почуття любові, пошани до рідної мови, яка «проспівана у Пісні», «записана у Літописі».Ідея: уславлення ролі мови, її значення в житті нашого народу; гордості українців за свою мову. Основна думка: мова – це існування нації; кожний українець повинен пишатися своєю мовою – милозвучною, пісенною, образною. Паспорт твору:

Номер слайду 25

Тавтологія:«проспіване у Пісні». Епітет:«пісенні слова». Повтори:«кожне слово нашої мови», «тож…. »Художні засоби:

Номер слайду 26

У кожного свій шлях до мови. Хтось розмовляє нею з колиски, а хтось обирає її свідомо. Якщо ви бодай колись думали про те, щоб перейти на українську, то зараз саме час. Адже мова — це не просто слова. Не тільки ознака національної приналежності. Українська – мова вільних людей Сьогодні мова — це:— громадянська позиція людини й бізнесу;знаряддя виявлення й боротьби з ворогом;сигнал «свій», «безпека», «підтримка», де б ви не були;— символ незламного духу, сміливості та боротьби за свободу, за найвищі цінності. Перейти на українську — це скинути постколоніальні кайдани, розірвати зв’язок із країною-агресором.

Номер слайду 27

У Києві створили інтерактивний маршрут про заборони української мови.

Номер слайду 28

Маршрут «Лінгвоцид» складається з серії графічних табличок в центрі Києва та з додатка для смартфона, який зв’язує їх між собою. Таблички розташовані в пішохідній досяжності поблизу місць буденного життя — шкіл, бібліотек, церков. Вони ілюструють заборони української мови, пов’язані з цими локаціями — заборони українських шкіл, книжок, богослужінь. У додатку, який поки в розробці, можна буде колекціонувати локації, читати описи кожної з заборон, слухати аудіо, а також — знайти екскурсійні маршрути. «Це дозволить створити усвідомлення русифікації, як свідомої послідовної політики впродовж століть. А якщо щось було створене штучно, отже це можна змінювати, так само свідомо і послідовно», — впевнені організатори.

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Студія онлайн-освіти «Ed. Era» презентувала курс із вивчення української мови. Його основна мета — допомогти пізнати державну мову такою, як вона є, — із суржиком, афоризмами, варіативною вимовою і навіть лайкою. Розробники впевнені, після проходження курсу ви «залюбитесь в українську». 

Номер слайду 33

Окупаційне «керівництво» маріупольських шкіл заборонило дітям, які навчалися в українськомовних школах, використовувати державну мову навіть на перервах.

Номер слайду 34

Інтерактивний застосунок «Йой» створили для вивчення україн-ської учнями шкіл, де під час навчання використовують угорську чи румунську мови. У ньому є два рівні для 1-4 класів. Додатком дитина може користуватись самостійно або з допомогою вчителя під час навчання. Завантажити його можна безоплатно. МОН у відповідь на запит УНІАН зазначило, що у 2020 та 2021 роках функціонували 622 класи, де діти навчалися кількома мовами. У 19 з них — українською та румунською, у 27 — українською та угорською. Чому це важливо?

Номер слайду 35

Складання сенкану МОВАПам’ятка «Формула сенкану» Сенкан – вірш із п’яти рядків. Тема (іменник). Опис теми (два прикметники). Дія, пов’язана з темою (три дієслова). Фраза переважно із чотирьох слів, висловлює ставлення до теми. Слово-синонім до теми (висновок).

Номер слайду 36

Мова – щось коштовне і незбагненне, набагато глибше і значущіше, ніж ті слова, що її складають. Короткими рядками, у яких відсутні будь-які художні засоби, поетична краса, Василь Голобородько спромігся сказати головне: мова – це душа кожного з нас, наше єство, наша гордість, наше минуле і майбутнє.https://www.youtube.com/watch?v=Djg. Eb. VVTy. Jwhttps://www.youtube.com/watch?v=Xl. Xnagv0wxohttps://www.google.com/search?client=opera&q=Українська+мова+-+мова+української+нації!&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:1f1510c2,vid:o. L_8e. EGki60

Номер слайду 37

Коли усе це є — і звичаї, і традиції, і пісні, то сприймаєш їх як щось цілком природне, як бути чорнявим чи білявим, а коли це зникає, чи від власного недбальства, чи з примусу, то починаєш докопуватися до причин зникнення того, що раніше тобі здавалося незникненним, хочеш зв’язати ту перервану нитку, яка тягнеться із глибини віків, хочеш, щоб і далі ткався той рушник із неповторними узорами, й далі... Прокоментуйте життєве кредо письменника.

Номер слайду 38

«Мікрофон»- Як ви думаєте, чи вдалося нам досягнути поставлених цілей?- Яке враження справила на вас зустріч в літературному кафе?- Опишіть свій емоційний стан наприкінці уроку, використавши прикметник.

Номер слайду 39

Список використаних джерел:https://ukr-mova.in.ua/library/inshe/ukrayinska-mova-vilnux-lyudejhttps://nzl.theukrainians.org/zagovoryty-ukrayinskoyu-za-28-dniv-proyekt-yedyni-pidtrymuye-u-perehodi-na-derzhavnu.htmlhttps://dovidka.biz.ua/v-goloborodko-tepli-slova-analiz/https://mala.storinka.org/теплі-слова-вірш-василя-голобородька.htmlhttps://www.youtube.com/watch?v=IIQv. DJEu. YFEhttps://nzl.theukrainians.org/yak-zvuchyt-suchasna-ukrayinska-8-novyh-knyzhok-ukrayinskyh-avtorok-ta-avtoriv.html

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Гусейнова Олена
    Щиро дякую!Чудова презентація
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Остапенко Тетяна
    Пані Наталіє, дякую за неймовірну роботу. Хочеться бути вашою ученицею. Креативно, красиво, інтелектуально.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Дергачова Аліна Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
17 грудня 2022
Переглядів
3452
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку