Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіНаписання етюду за поетичними рядками з вивчених творів.
Сьогодні ми уважніше придивимось до природи, простежимо, як її краса описана в живописі, музиці, літературі;будемо удосконалювати вміння й навички сприймати літературний твір як мистецьке явище, вчитимемося розуміти його художню своєрідність, особливості індивідуального стилю письменника;активізуємо чуттєві можливості, емоційний потенціал; формуватимемо вміння створювати асоціативний етюд; розвиватимемо образне мислення.
Лейтмотивом поезії є одухотворення сумної осені, що огортає планету своїми барвами. Квіти - символ кольорового буяння в теплі часи. Саме їх обриває вітер, що є холодним та нестримним в осінній час. Це гармоніює з образом осені та її коня (він несе жовтокосу «в далечінь холодну без жалю за літом»). Одним із важливих образів, хоч це й не одразу можна помітити, є біла берізка. Вона є символом тендітності та незахищеності. Автор підкреслює, що біла берізка «мерзне під вікном».
А разом з тим - вона може бути холодною, зі сльотою та вітрами, коли людина почувається геть незатишно. Читаючи цю поезію, повністю переймаєшся настроєм та емоціями автора. Навіть взимку вдається відчути особливу плинність часу, осінню тугу. А що вже казати, коли читаєш її пізньою осінню?
Природа — це ще одне джерело натхнення поета Володимира Сосюри. Вона для нього — краса кожної пори, краса вічна. Митець захоплюється і весною, і зимою, і літом, але найдушевніше чомусь говорить про осінь. Цю величну картину він змальовує контрастними синьо-жовто-чорними кольорами. Якщо перекласти ці образи на людське життя, то осінь — час підсумків, збір урожаю мудрості. А «берізка гола мерзне за вікном» — чи не молодість недосвідчена «набиває собі шишки»? Утім, секрет цієї поетичної мініатюри в такій яскравості й багатозначності її образів, що кожен може знайти в ній щось естетично привабливе для себе, те, що відповідає особистим почуттям та уявленням.
Етюдом у малярстві, графіці, скульптурі називають елементи й деталі майбутнього витвору. У літературі ж етюдами або студіями називають невеликі самостійні зарисовки. До написання етюдів звертались такі відомі майстри художньої літератури як М. М. Коцюбинський, І. Я. Франко, В. Стефаник, О. Гончар.
Його характерні особливості: коротка форма, опис вражень від природи з висловленням власних почуттів, образність мови, асоціації, переважно відсутність сюжету. Жанри: а) епічний; б) ліричний; в) драматичний. Особливу увагу потрібно звернути на образність мови. Це найбільша, як вважають, окраса етюду.
Вже відійшли і жито, і пшениця. Вже пізно гречку окропив багрець,І геніальний осені митець. На кожен клен вмостив жар-птицю. Розсипав день брусницю з козубеньокІ кличе у ліси дівчат, дітей. На зрубі вересень застиг ― очей. Вивчає письмена опеньок. Вже пряль гукнула осінь на оденки,І злотоглави тчуть і тчуть ткачі,–Все квапиться, бо, може, уночіСкрадеться вовком Морозенко. М. П. Стельмах.
М. П. Стельмах. Вересень Літо збігло, як день, і з невлежаного туману вийшов синьоокий золотозубий вересень. Він причепив до свого бриля червоний із вологістю кетяг калини й нитку бабиного літа, заглянув до нашої школи, завзято ударив у дзвін та й пішов поміж садами в степи крутити крила вітряків. Ураз усе покращало біля мене: і ясени з блакитними тінями і зеленим шумом, і нагорблена клуня з чотирма вітрами, і скрипливі ворота, од яких піде у щось гарне моя дорога, і маківки, що бринять і бринять на городі, і навіть ледачі гарбузи, що повдягали різнобарвні сорочки та й, лежачи, вихваляються ними.
Про дощ писали багато й по-різному. У В. Голобородька дощ особливий – із зеленим волоссям, у яке вплетений ліричний герой, дорога, хата, річка, череда корів. Ллється, як із відра. Але не страшно: скоро все минеться, знову буде тепло, бо хтось набігається, хтось напасеться, а когось завжди чекає тепла хата. Комусь цей твір здасться дивним, але поезія тим і гарна, що вона несхожа, неповторна, дає простір для думок, мрій та уяви кожному читачеві.
Вірш вражає своєрідними образами і прийомами, дуже органічними та невимушеними. Від цього він видається геніально простим, легким і прозорим. Світлий, доброзичливий, радісний настрій уявно повертає нас у дитинство, щоб ще раз насоло-дитися його миттєвостями. Уміння передати прекрасне читачеві, щоб він, як і сам поет, пережив невимовну радість – ось таємниця мистецького таланту.
У поезії «Зимовий етюд» автор розповідає про красу вечірнього міста, зображуючи надзвичайну та неповторну красу рідної землі. На початку вірша описана загальна картина зимового вечора, але ліричний герой його сприймає як щось виняткове й небуденне, перетворивши цей звичайний зимовий вечір на казковий. У другій частині вірша В. Підпалий передає живу, немов справді казкову, картину природи.
Асоціація (від лат. associatio – з’єднання) – закономірний зв'язок між двома або кількома психічними процесами (відчуттями, уявленнями, думками, образами, почуттями), який виражається в тому, що поява у свідомості одного тягне за собою появу іншого або інших.Із чим асоціюється ця ілюстрація?
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА:1. Українська література: підруч. для 8 кл. закл. загальн. середн. освіти – 2-ге вид., перероб./ Олександр Авраменко.− Київ: Грамота, 2021 р. – 240 с. іл.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: -URL: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q -URL: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-napisannya-etyudu-za-poetichnimi-ryadkami-z-vivchenih-tvoriv-266693.html-URL: https://www.youtube.com/watch?v=K2s. Jgx. SOYjk-URL: https://ukrlit.net/textbook/8klas/43.html-URL: https://naurok.com.ua/tema-z-ditinstva-dosch-ya-upleteniy-originalnist-prostota-vislovlennya-glibokih-pochuttiv-vazhlivih-dumok-219638.html-URL: https://www.youtube.com/watch?v=M2b31_C-SUohttps://www.youtube.com/watch?v=m. IEA0 PO1y8c