Урок мовленнєвого розвитку № 2. Написання етюду за поетичними рядками з вивчених творів

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе формувати наступні ключові компетентності: уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; емоційно-ціннісна - ознайомити учнів з етюдом як одним із жанрів епічного твору, підготувати учнів до написання етюда; загальнокультурна – дотримуватися культури мовлення, удосконалювати  вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту; діяльнісна – розвивати образну мову учнів, навички добирати до теми матеріал із різних джерел; соціокультурна – виховувати любов до природи рідного краю.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіНаписання етюду за поетичними рядками з вивчених творів.

Номер слайду 2

Дев’ятнадцяте грудня. Класна робота

Номер слайду 3

Придивіться, яка чудова пора року усміхається нам у віконечко, бажає нам успіху.

Номер слайду 4

Тема уроку. Урок мовленнєвого розвитку №2 Написання етюду за поетичними рядками з вивчених творів.

Номер слайду 5

Кожного ранку, коли ви йдете до школи, вас супроводжують сонечко, хмарки, дерева; влітку — трави, квіти — це супутники нашого життя. А чи уважні ми до них, чи помічаємо красу навколишнього?

Номер слайду 6

Сьогодні ми уважніше придивимось до природи, простежимо, як її краса описана в живописі, музиці, літературі;будемо удосконалювати вміння й навички сприймати літературний твір як мистецьке явище, вчитимемося розуміти його художню своєрідність, особливості індивідуального стилю письменника;активізуємо чуттєві можливості, емоційний потенціал; формуватимемо вміння створювати асоціативний етюд; розвиватимемо образне мислення.

Номер слайду 7

На попередніх уроках ми ознайомилися з поетичними творами Володимира Сосюри, Василя Голобородька та Володимира Підпалого про природу, де письменники розкрили нам не тільки дивовижний світ рідної землі, а й передали свою любов до неї.

Номер слайду 8

Згадаймо уривки поетичних творів цих письменників. Вони допоможуть нам перенестися подумки у різні пори року.

Номер слайду 9

https://www.youtube.com/watch?v=K2s. Jgx. SOYjk. Володимир Сосюра. «Осінь («Облітають квіти, обриває вітер…»)»

Номер слайду 10

Емоційний фон цього вірша є поєднанням почуттів суму й туги. Про це свідчить і сама лірична розповідь, і її оформлення. Ми відчуваємо, що автор є людиною ліричною, мрійливою та вразливою.

Номер слайду 11

За вікном автора - глибока осінь з її блакитним, але холодним небом, із жовто-чорними барвами, із ранніми морозами та сумною тишею. Захоплення осінню - свідчення відповідного емоційно-душевного стану митця.

Номер слайду 12

Лейтмотивом поезії є одухотворення сумної осені, що огортає планету своїми барвами. Квіти - символ кольорового буяння в теплі часи. Саме їх обриває вітер, що є холодним та нестримним в осінній час. Це гармоніює з образом осені та її коня (він несе жовтокосу «в далечінь холодну без жалю за літом»). Одним із важливих образів, хоч це й не одразу можна помітити, є біла берізка. Вона є символом тендітності та незахищеності. Автор підкреслює, що біла берізка «мерзне під вікном».

Номер слайду 13

Але все ж ключовий метафоричний образ - жовтокоса осінь на баскім коні, образ, який став одним із найвідоміших серед поезій про цю дивовижну пору природи. Вона справді надзвичайно яскрава, ця осінь, бо несе людям щедрі дарунки, винагороджуючи їх невтомну цілорічну працю.

Номер слайду 14

А разом з тим - вона може бути холодною, зі сльотою та вітрами, коли людина почувається геть незатишно. Читаючи цю поезію, повністю переймаєшся настроєм та емоціями автора. Навіть взимку вдається відчути особливу плинність часу, осінню тугу. А що вже казати, коли читаєш її пізньою осінню?

Номер слайду 15

Природа — це ще одне джерело натхнення поета Володимира Сосюри. Вона для нього — краса кожної пори, краса вічна. Митець захоплюється і весною, і зимою, і літом, але найдушевніше чомусь говорить про осінь. Цю величну картину він змальовує контрастними синьо-жовто-чорними кольорами. Якщо перекласти ці образи на людське життя, то осінь — час підсумків, збір урожаю мудрості. А «берізка гола мерзне за вікном» — чи не молодість недосвідчена «набиває собі шишки»? Утім, секрет цієї поетичної мініатюри в такій яскравості й багатозначності її образів, що кожен може знайти в ній щось естетично привабливе для себе, те, що відповідає особистим почуттям та уявленням.

Номер слайду 16

Осінь у живописі

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Олег Щербаков1963- 2020 рр.  

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Віталій Бараненко. Осінній теплий день. Гуси. Осінній вечір. Корови. При місяцю. Тишина.1965 р.н. 

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Розглянуті нами чудові картини осінньої природи – справжні витвори мистецтва, на яких за допомогою пензля і фарби передано неповторну красу нашого рідного краю. А чи можна було б передати цю красу якось по-іншому?  

Номер слайду 25

Спробуйте дати образну назву до ілюстрації і напишіть за нею кілька зв’язних образних речень. Але при цьому необхідно уникати мізерності ліричних переживань, а намагатися відобразити взаємозв’язки природи з людиною, висловлювати активну життєву позицію у ставленні до неї.

Номер слайду 26

Ми зробили з вами перший крок до створення особливого твору – етюду. - Що ж таке етюд?

Номер слайду 27

Етюд — (із франц. — вправа, вивчення) — невеликий за обсягом, переважно безсюжетний твір настроєвого характеру, в якому автор подає конкретну картину, фіксує момент, вихоплений із життя, відтворює внутрішній стан людини, нерідко на тлі природи.

Номер слайду 28

Етюдом у малярстві, графіці, скульптурі називають елементи й деталі майбутнього витвору. У літературі ж етюдами або студіями називають невеликі самостійні зарисовки. До написання етюдів звертались такі відомі майстри художньої літератури як М. М. Коцюбинський, І. Я. Франко, В. Стефаник, О. Гончар.

Номер слайду 29

Його характерні особливості: коротка форма, опис вражень від природи з висловленням власних почуттів, образність мови, асоціації, переважно відсутність сюжету. Жанри: а) епічний; б) ліричний; в) драматичний. Особливу увагу потрібно звернути на образність мови. Це найбільша, як вважають, окраса етюду.

Номер слайду 30

Сьогодні ми спробуємо побувати в ролі письменника й описати свої враження про природу у формі етюду, дізнаємось про його особливості.· А як ще називають опис природи? Пейзаж

Номер слайду 31

Вже відійшли і жито, і пшениця. Вже пізно гречку окропив багрець,І геніальний осені митець. На кожен клен вмостив жар-птицю. Розсипав день брусницю з козубеньокІ кличе у ліси дівчат, дітей. На зрубі вересень застиг ― очей. Вивчає письмена опеньок. Вже пряль гукнула осінь на оденки,І злотоглави тчуть і тчуть ткачі,–Все квапиться, бо, може, уночіСкрадеться вовком Морозенко. М. П. Стельмах.

Номер слайду 32

М. П. Стельмах. Вересень Літо збігло, як день, і з невлежаного туману вийшов синьоокий золотозубий вересень. Він причепив до свого бриля червоний із вологістю кетяг калини й нитку бабиного літа, заглянув до нашої школи, завзято ударив у дзвін та й пішов поміж садами в степи крутити крила вітряків. Ураз усе покращало біля мене: і ясени з блакитними тінями і зеленим шумом, і нагорблена клуня з чотирма вітрами, і скрипливі ворота, од яких піде у щось гарне моя дорога, і маківки, що бринять і бринять на городі, і навіть ледачі гарбузи, що повдягали різнобарвні сорочки та й, лежачи, вихваляються ними.

Номер слайду 33

Василь Голобородько«З дитинства: дощ»https://www.youtube.com/watch?v=M2b31_C-SUo

Номер слайду 34

Про дощ писали багато й по-різному. У В. Голобородька дощ особливий – із зеленим волоссям, у яке вплетений ліричний герой, дорога, хата, річка, череда корів. Ллється, як із відра. Але не страшно: скоро все минеться, знову буде тепло, бо хтось набігається, хтось напасеться, а когось завжди чекає тепла хата. Комусь цей твір здасться дивним, але поезія тим і гарна, що вона несхожа, неповторна, дає простір для думок, мрій та уяви кожному читачеві.

Номер слайду 35

Вірш вражає своєрідними образами і прийомами, дуже органічними та невимушеними. Від цього він видається геніально простим, легким і прозорим. Світлий, доброзичливий, радісний настрій уявно повертає нас у дитинство, щоб ще раз насоло-дитися його миттєвостями. Уміння передати прекрасне читачеві, щоб він, як і сам поет, пережив невимовну радість – ось таємниця мистецького таланту.

Номер слайду 36

https://www.youtube.com/watch?v=m. IEA0 PO1y8c. Володимир Підпалий«Зимовий етюд»https://www.youtube.com/watch?v=m. IEA0 PO1y8c

Номер слайду 37

У поезії «Зимовий етюд» автор розповідає про красу вечірнього міста, зображуючи надзвичайну та неповторну красу рідної землі. На початку вірша  описана загальна картина зимового вечора, але ліричний герой його сприймає як щось виняткове й небуденне, перетворивши цей звичайний зимовий вечір на казковий. У другій частині вірша В. Підпалий передає живу, немов справді казкову, картину природи.

Номер слайду 38

Однією із особливостей етюду є асоціація.

Номер слайду 39

Асоціація (від лат. associatio – з’єднання) – закономірний зв'язок між двома або кількома психічними процесами (відчуттями, уявленнями, думками, образами, почуттями), який виражається в тому, що поява у свідомості одного тягне за собою появу іншого або інших.Із чим асоціюється ця ілюстрація?

Номер слайду 40

Ліна Костенко зазначила, що поезія – «це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі», тож дозвольте художньому твору «доторкнутися» до вашої душі саме зараз.

Номер слайду 41

Якщо придивитися, то природа розмовляє своєю мовою, вона жива. Тільки не всі це помічають.

Номер слайду 42

Рекомендація «Як працювати над асоціативним етюдом»Вдивляйтесь у звичне – і побачите несподіване,Вдивляйтесь у просте – і побачите складне,Вдивляйтесь у частинки – і побачите ціле,Вдивляйтесь у мале – і побачите велике. Мацуо Басьо

Номер слайду 43

- Якщо почуте на уроці вплинуло на вас, викликало якісь образи, думки, почуття, картини, занотуйте це.

Номер слайду 44

Не загубіть яскраві, барвисті, неповторні власні думки, образи, «переносячи» їх на папір. Напишіть етюд на одну з тем.

Номер слайду 45

«Журавлині ключі»

Номер слайду 46

«Багрянолистий клен»

Номер слайду 47

«Прощальна пісня осені»

Номер слайду 48

«Про що шумить зимовий ліс»

Номер слайду 49

«Зимова хуртовина»

Номер слайду 50

«Зимовими стежками»

Номер слайду 51

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА:1. Українська література: підруч. для 8 кл. закл. загальн. середн. освіти – 2-ге вид., перероб./ Олександр Авраменко.− Київ: Грамота, 2021 р. – 240 с. іл.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: -URL: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q -URL: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-napisannya-etyudu-za-poetichnimi-ryadkami-z-vivchenih-tvoriv-266693.html-URL: https://www.youtube.com/watch?v=K2s. Jgx. SOYjk-URL: https://ukrlit.net/textbook/8klas/43.html-URL: https://naurok.com.ua/tema-z-ditinstva-dosch-ya-upleteniy-originalnist-prostota-vislovlennya-glibokih-pochuttiv-vazhlivih-dumok-219638.html-URL: https://www.youtube.com/watch?v=M2b31_C-SUohttps://www.youtube.com/watch?v=m. IEA0 PO1y8c

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Михайленко Ірина Михайлівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
18 грудня 2022
Переглядів
4086
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку