Урок "Нотна поезія Лесі Українки у циклі «Сім струн»

Про матеріал
Позакласне читання - один із важливих напрямів роботи вчителя-мовника. У методиці викладання літератури міцно утвердилося положення про те, що уроки літератури, пов'язані із позакласним читанням, активніше сприяють розвитку читацької самостійності учнів, роздумів та оцінювань; формуванню їхніх читацьких інтересів. Урок позакласного читання у 8 класі «Нотна поезія Лесі Українки у циклі «Сім струн» - комбінований з елементами інтегрованого навчання. Такий тип уроку надзвичайно актуальний, оскільки сприяє успішній реалізації нових освітніх завдань: дає можливість учителеві разом із учнями опанувати значний за обсягом навчальний матеріал, досягти формування міцних, усвідомлених міжпредметних зв’язків (із музикою, мовою), активізує практичну та пізнавальну діяльність незрячих та слабозорих школярів; реалізовує виховну та розвивальну функції; створює в колективі учнів творчу атмосферу; сприяє формуванню особистості, здатної розв’язувати поставлені завдання.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури для здобувачів освіти 9 класу спеціальної школи

 

Тема: Нотна поезія Лесі Українки у циклі «Сім струн»

Мета: поглибити знання здобувачів освіти з візуальними порушеннями про життя і творчість Лесі Українки; допомогти усвідомити ідейно-художнє багатство циклу поезій «Сім струн»; розвивати навички виразного читання, аналізу віршів, висловлення власних думок і вражень від прочитаного, порівнювати вплив різних видів мистецтва; розвивати образне мислення, вміння відчувати злиття слова і музики; створити творчу атмосферу на уроці; активізувати читацький досвід учнів; спрямувати читацькі інтереси здобувачів освіти з візуальними порушеннями; стимулювати самостійне  читання; виховувати високі моральні якості, почуття прекрасного, любов до поетичного слова; виховувати потребу у пізнанні й емоційність; корегувати самостійну пізнавальну діяльність та особистісні якості учнів з особливими освітніми потребами.

Тип уроку: комбінований урок з елементами інтегрованого навчання

Форма уроку: урок практичного застосування знань і вмінь

Унаочнення: портрет Л. Українки, збірки поезій авторки, відео «Гра долі» на мультимедійній дошці, оцінки-ноти, картки «Цілі уроку», «План роботи»;  аудіозапис Л. Бетховен «Sonata quasi una fantasia», № 14

Методи та прийоми: метод «Незакінчене речення», літературні ігри «Літературний мікшер», «Розсипанка», «Логічні пари», «Фантазери», «Сім», асоціативний кущ «Леся Українка», фізкультхвилинка (вправа для мобілізації уваги, гра «Піаніно»), тестові завдання, завдання-реконструкція, дослідницько-творча діяльність, складання сенкана, диференційоване домашнє завдання, словникова робота, ситуація успіху «Авансування», самооцінювання

Форми роботи: робота в групах, фронтально-колективна робота, індивідуальна робота, самостійна робота

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

(Перевірка готовності здобувачів освіти з візуальними порушеннями до уроку)

ІІ. Мотиваційний етап

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

Доброго дня, друзі! Відчуваю ваш піднесений, радісний настрій і  впевнена, що ви готові до вивчення нових сторінок життя і творчості геніальної української письменниці Лесі Українки.

Любити світ, надію не втрачати,

Енергію вкладати в майбуття,

Своїм ім'ям країну величати

Я прагнула усе своє життя!

150 років від дня народження Лесі Українки виповнилося 25 лютого. І зараз я вас запрошую усіх у подорож поезіями Лесі Українки, а точніше -

нотами, бо музика була невід’ємною частинкою її життя.

  1. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань

(Робота з асоціаціями: словосполучення - Леся Українка).

ІІІ. Оголошення теми уроку

ІV. Цілевизначення та планування

  1. Визначення учнями цілей уроку (самостійно за картками з цілями).
  2. Обговорення плану уроку (Що б хотіли доповнити до плану уроку? Чи хотіли б змінити його?)

План роботи

1. Виразне читання поезій вчителем (учнями, прослуховування в аудіозаписі).

2. Обговорення вражень від почутого.

3. Літературні ігри.

4. Повідомлення учня про солов’я.

5. Робота в групах. Дослідницько-творча діяльність.

6. Фізкультхвилинка.

7. Перегляд відеосюжету про Лесю Українку.

8 Самостійна робота.

9.Оцінювання.

10. Коментар домашнього завдання. 

V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

  1. Вступне слово вчителя:

Ліричний цикл «Сім струн» відкриває першу збірку Лесі Українки «На крилах пісень». Уже у назві книжки піднесено пісню - чарівне злиття слова з

музикою. «Сім струн» - це сім віршів, у заголовку кожного - нота, повторена першим складом тексту. Цей поетичний цикл пронизує музика на всіх рівнях: у назвах, у тематиці та поетичних образах поезій, які підкреслюються та підсилюються поетичними тропами; у римобудові віршів.

(звучить аудіозапис Бетховена «Sonata quasi una fantasia», № 14. https://www.youtube.com/watch?v=605__YZu6zc&ab_channel=ArizaBenin

Учитель читає вірш «Сім струн» (першу струну)

DO

«Достовірність»

До тебе, Україно, наша бездольная мати,

Струна моя перша озветься.

І буде струна урочисто і тихо лунати,

І пісня від серця поллється.

 

По світі широкому буде та пісня літати,

А з нею надія кохана

Скрізь буде літати, по світі між людьми питати,

Де схована доля незнана?

 

І, може, зустрінеться пісня моя самотная

У світі з пташками-піснями,

То швидко полине тоді тая гучная зграя

Далеко шляхами-тернами.

 

Полине за синєє море, полине за гори,

Літатиме в чистому полю,

Здійметься високо-високо в небесні простори

І, може, спітка тую долю.

 

І, може, тоді завітає та доля жадана

До нашої рідної хати,

До тебе, моя ти Україно мила, кохана,

Моя безталанная мати!

2.Фронтальна бесіда (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту ):

- Чий музичний твір ви прослухали?

- А поетичні рядки кому належать?

- Як називається цикл поезій, до складу якого входить дана поезія?

- Кому він присвячений?

- До якої збірки входить цикл поезій «Сім струн»?

- Який настрій створює ця поезія?

Вчитель: Вчителями музики Лесі Українки були тітка Олена, батькова сестра, потім дружина Лисенка Ольга О'Коннор, яка мала бездоганний смак і була справжнім професіоналом. Леся любила твори Шопена, Бетховена, Шумана, Гріга. Але найбільше її вражала Бетховенова «Місячна соната»: в ній було стільки смутку, стільки пристрасті й болю, стільки глибоких незбагненних почуттів.

3. Тестове завдання (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту і можливість прочитати виразно поезію «До тебе, Україно, наша бездольная мати…»)

Леся Українка народилася

А) 25 лютого 1971 року; Б) 25 лютого 1871 року ; В) 1 березня 1913 року

4.Виразне читання поезії учнем.

5. Метод «Мікрофон»: з’ясування вражень від твору (учень висловлює свої думки і запрошує поділитися враженнями когось із однокласників).

Вчитель: Ця поезія відкриває цикл «Сім струн». Ось у чому принципове, виняткове значення цього вірша. За жанром «До тебе, Україно» -  гімн, урочиста пісня. Тому й піднесено звучить звернення геніальної українки до народу, до неньки-Вітчизни. Для України - найперша струна, і мелодія її від щирого серця, з самих глибин. Бо ж саме з Україною пов’язані всі найсвітліші надії на кращу долю. Цю долю виспівала вона в своїх палких

піснях.

«Реконструкція»

  1. Тестове завдання (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту і можливість прочитати виразно поезію «Реве-гуде негодонька»)

Батько Лесі за професією був:

А) письменником ; Б) художником; В) юристом.

  1. Завдання-реконструкція: віднови рядок за приголосними (для незрячих учнів завдання роздруковане шрифтом Брайля)

ЧРВНДБДЗБР

БЛСКВЦВШСРБН

МІ

«Мікшер»

  1. Тестове завдання (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту і можливість прочитати виразно поезію «Колискова»)

Перша поезія Лесі Українки мала назву:

А) «Тиша морська»; Б) «Надія»; В) «Як дитиною, бувало…»

Вчитель: Вірш Лесі Українки «Колискова» з циклу «Сім струн» позначено агредіо, що означає акорд на арфі, котра, як відомо, є найніжнішим інструментом у світі. Саме на такому інструменті і заграла Леся Українка свою «Колискову». І не випадково для цього обрано ноту «мі». Така

гармонія передає ніжність, мелодійність, лагідність.

  1. Словникова робота (Вчитель або учні пояснюють слова, за правильну відповідь учні отримують оцінку-ноту)

Акорд - гармонійне поєднання кількох музичних звуків або голосів

Арфа -  щипковий струнний музичний інструмент з вертикально натягнутими струнами на дерев'яній рамі, зазвичай трикутної форми

Хутко -  дуже швидко

Колискова - жанр народної родинної лірики, специфічний зміст і форма якої функціонально зумовлені присиплянням дитини в колисці

  1.  Гра «Літературний мікшер» (робота в групах)
  1. Римування: добери риму з поезії

печаль -

коритися -

тихесенький -

нас –

  1. Літературна гра «Розсипанка»

Відновіть вислови, які розсипалися

  1. духу, багатство, міцність, найбільше, людини. (Найбільше багатство людини - міцність духу).
  2. зумів у нещасті, мужній той, хто, добрим, бути (Мужній той, хто зумів у нещасті бути добрим).
  1. Гра «Логічні пари»

Утворіть логічні пари. Поєднайте епітети і метафори, використані в поезії «Колискова», з тими словами до яких вони належать:

Епітети

Місяць                      Гірка

Промінь   Яснесенький

Хвилинонька  Тихесенький

Годинонька                                 Тяжка

Метафори

Місяць                                         Не спить

Лихо                                             Прийде

Час                                                Кинув

FA

«Фантазери»

  1. Тестове завдання (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту і можливість прочитати виразно поезію «Фантазіє!..»)

Коли Лесі було 19 років, вона написала для своєї молодшої сестри підручник:

А) «Стародавня історія східних народів»; Б) «Міфи та легенди рідного краю»; В) «Буквар української мови»

12. Словникова робота (Вчитель або учні пояснюють слова, за правильну відповідь учні отримують оцінку-ноту)

Фантазія  - творча уява; процес створення нових думок, планів, задумів

Злотистий - те саме, що золотистий

Богиня - в античній міфології і деяких східних релігіях - божество жіночої статі; про жінку, дівчину надзвичайної, чарівної вроди

Сонет - ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків п’ятистопного або шестистопного ямба, власне, двох чотиривіршів (катрени) з перехресним римуванням та двох тривіршів (терцети)

13. Гра «Фантазери»:

1. Придумати Лесі Українці сучасний псевдонім.

2. Придумайте ще одну ноту і як би з неї починався ваш вірш.

SOL.

«Сольний виступ»

14. Тестове завдання (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту і можливість прочитати виразно поезію «Соловейковий спів навесні»)

Хто надихнув Лесю обрати псевдонім Українка:

А) мати; Б) Батько; В) Дядько Михайло Драгоманов

15. Сольний виступ (повідомлення учня про солов’я )

16.Словникова робота (Вчитель або учні пояснюють слова, за правильну відповідь учні отримують оцінку-ноту)

Рондо («круглий»)  - одна з форм строфи в середньовічній французькій поезії, заснована на повторенні в певних місцях  одного і того ж рядка.

Розмай - що-небудь буйно розквітле, зелене

Голосіння - ритуальний, ще дохристиянський, поховальний обряд, що супроводжується відповідними обрядовими піснями-плачами

17. Робота в групах. Дослідницько-творча діяльність (Учитель пропонує учням прослухати спів солов’я (на мультимедійній дошці: https://www.youtube.com/watch?v=XdlIbNrki5o&ab_channel=WildlifeWorld)

 

І група

Визначити тему та основну думку поезії Лесі Українки «Соловейковий спів навесні», пояснити значення назви твору. Скласти сенкан «Соловей».

ІІ група

Дослідити художні образи поезії, охарактеризувати їх

Завдання з теорії літератури:

Визначити особливості мови, віршовий розмір визначених уривків, римобудову.

18. Фізкультхвилинка

1. Вправа для мобілізації уваги

Вихідне положення - стоячи, руки вздовж тулуба, 1 - праву руку на пояс, 2 - ліву руку на пояс, 3 - праву руку на плече, 4 - ліву руку на плече, 5 - праву руку вгору, 6 - ліву руку на пояс, 7-8 - хлопки руками над головою, 9 - опустити ліву руку на плече,10 - праву руку на плече, 11 - ліву руку на пояс, 12 - праву руку на пояс, 13-14 - хлопки руками по стегнах. Повторити 3 рази.

2. Гра «Піаніно»

Поставити всі пальці на парту і під рахунок «раз і два»  імітується гра на піаніно, пальці перебираються по порядку, починаючи від великого до мізинця.

«Лямур»

19. Тестове завдання (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту і можливість прочитати виразно поезію «Лагідні веснянії ночі зористі»)

Де навчалася Леся Українка?

А) У гімназії, потім в інституті; Б) За кордоном, в інституті; В) Вдома

20. Словникова робота

Ноктюрн- музичний твір наспівного, ліричного, мрійливого характеру.

Веснянки - назва старовинних слов'янських обрядових пісень, пов'язаних з початком весни і наближенням весняних польових робіт. За допомогою веснянок люди передавали свою енергію природі, щоб усе живе навколо прокинулося і знову ожило (ще гаївки, гагілки, ягілки, галанівки, лаголайки, риндзівки)

Потужний - який має велику фізичну силу; дужий, міцний; дуже голосний

Зористий - те саме, що зоряний

Лямур (з фр. l'amour) - кохання

21. Перегляд відео на мультимедійній дошці «Гра долі. Історія кохання Лесі Українки до Сергія Мержинського» з 0.55 сек до 1 хв 45 сек: https://www.youtube.com/watch?v=afkzKaVqBQA&ab_channel=%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%94%D0%9E%D0%9B%D0%86)

SI

«Сім»

22. Тестове завдання (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту і можливість прочитати виразно поезію «Сім струн я торкаю»)

Леся Українка була членом літературного гуртка:

А) «Плеяда»; Б) Київська громада»; В) «Жіноча громада»

23. Робота в групах. Дослідницько-творча діяльність

1. З’ясувати, чому перед поезією вжито поняття «s e t t i n a» .

2. Знайти літературні тропи у поезії «Сім струн я торкаю» (епітет, метафора, анафора тощо)

3. Дібрати сім епітетів до поезій з циклу «Сім струн».

VІ. Узагальнення та систематизація вивченого

  1. Слово вчителя:

Жанри більшості творів циклу «Сім струн» пісенні: гімн, пісня… (далі продовжують учні -  колискова, рондо, ноктюрн). Тільки вірш Fa написаний у чисто літературній формі сонета. Завершуючи твір Si авторка визначає як

Settina, підкреслюючи особливу роль семирядкової строфи, яка символізує сім нот у музиці, сім віршів у циклі, сім струн, що їх героїня торкає.. Українська народна пісня впливає на поетику віршів.

  1. Питання до учнів:

Пісня є одним із центральних художніх образів циклу: у вірші Do вона патріотично-урочиста.

  • А яка у поезії   Re? (орієнтовні відповіді восьмикласників - вільна, стрімка), у Mi? (ніжна материнська), у Fa? (чарівна, химерна), у Sol? (соловейкова, весняна), у La? (лагідна, тривожна), у Si? (життєстверджуюча, символічна, семирядкова).
  1. Метод створення ситуації успіху «Авансування»

Вчитель: Ви всі успішно впоралися з попередніми завданнями. Зараз вам пропонується самостійна робота, яку ви теж дуже добре виконаєте, оскільки матеріал ми з вами опрацювали на уроці. Я навіть не сумніваюся в успішному результаті.

  1. Самостійна робота (письмово):
  • Визначте тему і провідні мотиви циклу «Сім струн».
  • У чому проявляється зв'язок поезій циклу з музикою.
  • Як називається вірш, в якому Леся Українка пише:

Місяць яснесенький

Промінь тихесенький

Кинув до нас.

І яку він позначає ноту? Чому саме цю ноту?

VІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап

  1.               Вчитель: Отож, наша робота була плідною. І тепер належить зробити висновок, якою ж особистістю постала перед вами Леся Українка і що нового ви дізналися на уроці?
  2.               Метод «Незакінчене речення»
  •                   Я зрозуміла (мів), що…
  •                   Найбільше мене схвилювала поезія…
  •                   Я знаю, що…
  •                   Поезії Лесі Українки вчать мене…
  •                   Творчість Лесі Українки мне збагатила…
  •                   У ліричної героїні творів Лесі Українки кожному з нас, я думаю, можна навчитися… 
  1.               Самооцінювання: підраховування балів-нот, які отримували восьмикласники у ході роботи на уроці (словесний коментар вчителя в індивідуальному порядку)
  2. Підсумкове слово вчителя:

Леся Українка - обдарована особистість із багатим духовним світом, із високими принципами, шляхетна і благородна натура. Свого часу була ідеалом і прикладом для оточуючих. Упевнена, що Леся Петрівна Косач може бути взірцем і для сучасної молоді.

VІІІ Домашнє завдання

Обов’язкове: чит. с. 111-112, виписати і вивчити поняття «пролог», «епілог». (Авраменко О. Українська література. Підручник для 8 класу, 2016 рік)

На вибір: написати листа ліричній героїні поезій Лесі Українки, повідомлення про М. Коцюбинського.

 

Список використаних джерел:

  1. Бетховен «Sonata quasi una fantasia», № 14. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=605__YZu6zc&ab_channel=ArizaBenin
  2. Відео «Гра долі. Історія кохання Лесі Українки до Сергія Мержинського».- Режим доступу:                             https://www.youtube.com/watch?v=afkzKaVqBQA&ab_channel=%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%94%D0%9E%D0%9B%D0%86
  3. Криловець А. «Сім струн я торкаю...» (Із секретів поетичної творчості Лесі Українки). - Режим доступу: https://poezia.org/ru/publications/17623
  4. Спів солов’я.- Режим доступу:   https://www.youtube.com/watch?v=XdlIbNrki5o&ab_channel=WildlifeWorld
  5. Урок-експромт Сім струн» Лесі Українки», присвяченому 150-річчю від дня народження поетки. – Режим доступу: https://youtu.be/Y4vmOsJSMsE)
  6. Цикл поезій Л. Українки «Сім струн». - Режим доступу: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=525

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Бєляєва Олена
Додано
17 грудня 2022
Переглядів
1591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку