Конспект уроку з української літератури для здобувачів освіти 9 класу спеціальної школи
Тема: Нотна поезія Лесі Українки у циклі «Сім струн»
Мета: поглибити знання здобувачів освіти з візуальними порушеннями про життя і творчість Лесі Українки; допомогти усвідомити ідейно-художнє багатство циклу поезій «Сім струн»; розвивати навички виразного читання, аналізу віршів, висловлення власних думок і вражень від прочитаного, порівнювати вплив різних видів мистецтва; розвивати образне мислення, вміння відчувати злиття слова і музики; створити творчу атмосферу на уроці; активізувати читацький досвід учнів; спрямувати читацькі інтереси здобувачів освіти з візуальними порушеннями; стимулювати самостійне читання; виховувати високі моральні якості, почуття прекрасного, любов до поетичного слова; виховувати потребу у пізнанні й емоційність; корегувати самостійну пізнавальну діяльність та особистісні якості учнів з особливими освітніми потребами.
Тип уроку: комбінований урок з елементами інтегрованого навчання
Форма уроку: урок практичного застосування знань і вмінь
Унаочнення: портрет Л. Українки, збірки поезій авторки, відео «Гра долі» на мультимедійній дошці, оцінки-ноти, картки «Цілі уроку», «План роботи»; аудіозапис Л. Бетховен «Sonata quasi una fantasia», № 14
Методи та прийоми: метод «Незакінчене речення», літературні ігри «Літературний мікшер», «Розсипанка», «Логічні пари», «Фантазери», «Сім», асоціативний кущ «Леся Українка», фізкультхвилинка (вправа для мобілізації уваги, гра «Піаніно»), тестові завдання, завдання-реконструкція, дослідницько-творча діяльність, складання сенкана, диференційоване домашнє завдання, словникова робота, ситуація успіху «Авансування», самооцінювання
Форми роботи: робота в групах, фронтально-колективна робота, індивідуальна робота, самостійна робота
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
(Перевірка готовності здобувачів освіти з візуальними порушеннями до уроку)
ІІ. Мотиваційний етап
Доброго дня, друзі! Відчуваю ваш піднесений, радісний настрій і впевнена, що ви готові до вивчення нових сторінок життя і творчості геніальної української письменниці Лесі Українки.
Любити світ, надію не втрачати,
Енергію вкладати в майбуття,
Своїм ім'ям країну величати
Я прагнула усе своє життя!
150 років від дня народження Лесі Українки виповнилося 25 лютого. І зараз я вас запрошую усіх у подорож поезіями Лесі Українки, а точніше -
нотами, бо музика була невід’ємною частинкою її життя.
(Робота з асоціаціями: словосполучення - Леся Українка).
ІІІ. Оголошення теми уроку
ІV. Цілевизначення та планування
План роботи
1. Виразне читання поезій вчителем (учнями, прослуховування в аудіозаписі).
2. Обговорення вражень від почутого.
3. Літературні ігри.
4. Повідомлення учня про солов’я.
5. Робота в групах. Дослідницько-творча діяльність.
6. Фізкультхвилинка.
7. Перегляд відеосюжету про Лесю Українку.
8 Самостійна робота.
9.Оцінювання.
10. Коментар домашнього завдання.
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
Ліричний цикл «Сім струн» відкриває першу збірку Лесі Українки «На крилах пісень». Уже у назві книжки піднесено пісню - чарівне злиття слова з
музикою. «Сім струн» - це сім віршів, у заголовку кожного - нота, повторена першим складом тексту. Цей поетичний цикл пронизує музика на всіх рівнях: у назвах, у тематиці та поетичних образах поезій, які підкреслюються та підсилюються поетичними тропами; у римобудові віршів.
(звучить аудіозапис Бетховена «Sonata quasi una fantasia», № 14. https://www.youtube.com/watch?v=605__YZu6zc&ab_channel=ArizaBenin
Учитель читає вірш «Сім струн» (першу струну)
DO
«Достовірність»
До тебе, Україно, наша бездольная мати,
Струна моя перша озветься.
І буде струна урочисто і тихо лунати,
І пісня від серця поллється.
По світі широкому буде та пісня літати,
А з нею надія кохана
Скрізь буде літати, по світі між людьми питати,
Де схована доля незнана?
І, може, зустрінеться пісня моя самотная
У світі з пташками-піснями,
То швидко полине тоді тая гучная зграя
Далеко шляхами-тернами.
Полине за синєє море, полине за гори,
Літатиме в чистому полю,
Здійметься високо-високо в небесні простори
І, може, спітка тую долю.
І, може, тоді завітає та доля жадана
До нашої рідної хати,
До тебе, моя ти Україно мила, кохана,
Моя безталанная мати!
2.Фронтальна бесіда (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту ):
- Чий музичний твір ви прослухали?
- А поетичні рядки кому належать?
- Як називається цикл поезій, до складу якого входить дана поезія?
- Кому він присвячений?
- До якої збірки входить цикл поезій «Сім струн»?
- Який настрій створює ця поезія?
Вчитель: Вчителями музики Лесі Українки були тітка Олена, батькова сестра, потім дружина Лисенка Ольга О'Коннор, яка мала бездоганний смак і була справжнім професіоналом. Леся любила твори Шопена, Бетховена, Шумана, Гріга. Але найбільше її вражала Бетховенова «Місячна соната»: в ній було стільки смутку, стільки пристрасті й болю, стільки глибоких незбагненних почуттів.
3. Тестове завдання (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту і можливість прочитати виразно поезію «До тебе, Україно, наша бездольная мати…»)
Леся Українка народилася
А) 25 лютого 1971 року; Б) 25 лютого 1871 року ; В) 1 березня 1913 року
4.Виразне читання поезії учнем.
5. Метод «Мікрофон»: з’ясування вражень від твору (учень висловлює свої думки і запрошує поділитися враженнями когось із однокласників).
Вчитель: Ця поезія відкриває цикл «Сім струн». Ось у чому принципове, виняткове значення цього вірша. За жанром «До тебе, Україно» - гімн, урочиста пісня. Тому й піднесено звучить звернення геніальної українки до народу, до неньки-Вітчизни. Для України - найперша струна, і мелодія її від щирого серця, з самих глибин. Бо ж саме з Україною пов’язані всі найсвітліші надії на кращу долю. Цю долю виспівала вона в своїх палких
піснях.
RЕ
«Реконструкція»
Батько Лесі за професією був:
А) письменником ; Б) художником; В) юристом.
ЧРВНДБДЗБР
БЛСКВЦВШСРБН
МІ
«Мікшер»
Перша поезія Лесі Українки мала назву:
А) «Тиша морська»; Б) «Надія»; В) «Як дитиною, бувало…»
Вчитель: Вірш Лесі Українки «Колискова» з циклу «Сім струн» позначено агредіо, що означає акорд на арфі, котра, як відомо, є найніжнішим інструментом у світі. Саме на такому інструменті і заграла Леся Українка свою «Колискову». І не випадково для цього обрано ноту «мі». Така
гармонія передає ніжність, мелодійність, лагідність.
Акорд - гармонійне поєднання кількох музичних звуків або голосів
Арфа - щипковий струнний музичний інструмент з вертикально натягнутими струнами на дерев'яній рамі, зазвичай трикутної форми
Хутко - дуже швидко
Колискова - жанр народної родинної лірики, специфічний зміст і форма якої функціонально зумовлені присиплянням дитини в колисці
печаль -
коритися -
тихесенький -
нас –
Відновіть вислови, які розсипалися
Утворіть логічні пари. Поєднайте епітети і метафори, використані в поезії «Колискова», з тими словами до яких вони належать:
Епітети
Місяць Гірка
Промінь Яснесенький
Хвилинонька Тихесенький
Годинонька Тяжка
Метафори
Місяць Не спить
Лихо Прийде
Час Кинув
FA
«Фантазери»
Коли Лесі було 19 років, вона написала для своєї молодшої сестри підручник:
А) «Стародавня історія східних народів»; Б) «Міфи та легенди рідного краю»; В) «Буквар української мови»
12. Словникова робота (Вчитель або учні пояснюють слова, за правильну відповідь учні отримують оцінку-ноту)
Фантазія - творча уява; процес створення нових думок, планів, задумів
Злотистий - те саме, що золотистий
Богиня - в античній міфології і деяких східних релігіях - божество жіночої статі; про жінку, дівчину надзвичайної, чарівної вроди
Сонет - ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків п’ятистопного або шестистопного ямба, власне, двох чотиривіршів (катрени) з перехресним римуванням та двох тривіршів (терцети)
13. Гра «Фантазери»:
1. Придумати Лесі Українці сучасний псевдонім.
2. Придумайте ще одну ноту і як би з неї починався ваш вірш.
SOL.
«Сольний виступ»
14. Тестове завдання (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту і можливість прочитати виразно поезію «Соловейковий спів навесні»)
Хто надихнув Лесю обрати псевдонім Українка:
А) мати; Б) Батько; В) Дядько Михайло Драгоманов
15. Сольний виступ (повідомлення учня про солов’я )
16.Словникова робота (Вчитель або учні пояснюють слова, за правильну відповідь учні отримують оцінку-ноту)
Рондо («круглий») - одна з форм строфи в середньовічній французькій поезії, заснована на повторенні в певних місцях одного і того ж рядка.
Розмай - що-небудь буйно розквітле, зелене
Голосіння - ритуальний, ще дохристиянський, поховальний обряд, що супроводжується відповідними обрядовими піснями-плачами
17. Робота в групах. Дослідницько-творча діяльність (Учитель пропонує учням прослухати спів солов’я (на мультимедійній дошці: https://www.youtube.com/watch?v=XdlIbNrki5o&ab_channel=WildlifeWorld)
І група
Визначити тему та основну думку поезії Лесі Українки «Соловейковий спів навесні», пояснити значення назви твору. Скласти сенкан «Соловей».
ІІ група
Дослідити художні образи поезії, охарактеризувати їх
Завдання з теорії літератури:
Визначити особливості мови, віршовий розмір визначених уривків, римобудову.
18. Фізкультхвилинка
1. Вправа для мобілізації уваги
Вихідне положення - стоячи, руки вздовж тулуба, 1 - праву руку на пояс, 2 - ліву руку на пояс, 3 - праву руку на плече, 4 - ліву руку на плече, 5 - праву руку вгору, 6 - ліву руку на пояс, 7-8 - хлопки руками над головою, 9 - опустити ліву руку на плече,10 - праву руку на плече, 11 - ліву руку на пояс, 12 - праву руку на пояс, 13-14 - хлопки руками по стегнах. Повторити 3 рази.
2. Гра «Піаніно»
Поставити всі пальці на парту і під рахунок «раз і два» імітується гра на піаніно, пальці перебираються по порядку, починаючи від великого до мізинця.
LА
«Лямур»
19. Тестове завдання (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту і можливість прочитати виразно поезію «Лагідні веснянії ночі зористі»)
Де навчалася Леся Українка?
А) У гімназії, потім в інституті; Б) За кордоном, в інституті; В) Вдома
20. Словникова робота
Ноктюрн- музичний твір наспівного, ліричного, мрійливого характеру.
Веснянки - назва старовинних слов'янських обрядових пісень, пов'язаних з початком весни і наближенням весняних польових робіт. За допомогою веснянок люди передавали свою енергію природі, щоб усе живе навколо прокинулося і знову ожило (ще гаївки, гагілки, ягілки, галанівки, лаголайки, риндзівки)
Потужний - який має велику фізичну силу; дужий, міцний; дуже голосний
Зористий - те саме, що зоряний
Лямур (з фр. l'amour) - кохання
21. Перегляд відео на мультимедійній дошці «Гра долі. Історія кохання Лесі Українки до Сергія Мержинського» з 0.55 сек до 1 хв 45 сек: https://www.youtube.com/watch?v=afkzKaVqBQA&ab_channel=%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%94%D0%9E%D0%9B%D0%86)
SI
«Сім»
22. Тестове завдання (за правильну відповідь здобувач освіти отримує оцінку-ноту і можливість прочитати виразно поезію «Сім струн я торкаю»)
Леся Українка була членом літературного гуртка:
А) «Плеяда»; Б) Київська громада»; В) «Жіноча громада»
23. Робота в групах. Дослідницько-творча діяльність
1. З’ясувати, чому перед поезією вжито поняття «s e t t i n a» .
2. Знайти літературні тропи у поезії «Сім струн я торкаю» (епітет, метафора, анафора тощо)
3. Дібрати сім епітетів до поезій з циклу «Сім струн».
VІ. Узагальнення та систематизація вивченого
Жанри більшості творів циклу «Сім струн» пісенні: гімн, пісня… (далі продовжують учні - колискова, рондо, ноктюрн). Тільки вірш Fa написаний у чисто літературній формі сонета. Завершуючи твір Si авторка визначає як
Settina, підкреслюючи особливу роль семирядкової строфи, яка символізує сім нот у музиці, сім віршів у циклі, сім струн, що їх героїня торкає.. Українська народна пісня впливає на поетику віршів.
Пісня є одним із центральних художніх образів циклу: у вірші Do вона патріотично-урочиста.
Вчитель: Ви всі успішно впоралися з попередніми завданнями. Зараз вам пропонується самостійна робота, яку ви теж дуже добре виконаєте, оскільки матеріал ми з вами опрацювали на уроці. Я навіть не сумніваюся в успішному результаті.
Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
Кинув до нас.
І яку він позначає ноту? Чому саме цю ноту?
VІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап
Леся Українка - обдарована особистість із багатим духовним світом, із високими принципами, шляхетна і благородна натура. Свого часу була ідеалом і прикладом для оточуючих. Упевнена, що Леся Петрівна Косач може бути взірцем і для сучасної молоді.
VІІІ Домашнє завдання
Обов’язкове: чит. с. 111-112, виписати і вивчити поняття «пролог», «епілог». (Авраменко О. Українська література. Підручник для 8 класу, 2016 рік)
На вибір: написати листа ліричній героїні поезій Лесі Українки, повідомлення про М. Коцюбинського.
Список використаних джерел: