Василь Королів-Старий. Відомості про письменника та його фантастичні казки. Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка».

Про матеріал
Конспект доромоде ознайомити п’ятикласників з життям і творчістю В. Короліва-Старого, розглянути казку «Хуха-Моховинка»
Перегляд файлу

Тема уроку: Василь Королів-Старий. Відомості про письменника та його фантастичні казки.  Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка».

Мета уроку: ознайомити п’ятикласників з життям і творчістю В. Короліва-Старого,     розглянути казку «Хуха-Моховинка»; розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів, уяву, фантазію, навички роботи з літературним твором; допомогти учням зрозуміти повчальний зміст казки, виховувати любов до ближнього, прищеплювати бажання робити добро.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, епіграф, схема опорного конспекту, мультимедійний проектор

Епіграф:

Зло, немов хвиля, б’ється об берег і повертається назад. 

       Г.Сенкевич

 

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент.

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.

 

  1. Актуалізація опорних знань

Споконвіку триває протистояння добра і зла — двох протилежних категорій, як життя і смерть, кохання і ненависть, світло і темрява.

А що таке добро? Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте це слово? А що таке зло?

Епіграфом сьогоднішнього уроку є слова польського письменника  Генріха Сенкевича

«Зло, ніби хвиля, б’ється об берег і повертається назад». Чи згідні ви з таким твердженням? Аргументуйте.

 

  1.      Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Виявляється, не всі сприймають «нечисту силу» як тільки ворожу, негативну. На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо роботу над програмовим розділом «Світ фантазії, мудрості. Літературна казка» і наступним кроком стане знайомство з творчістю письменника-казкаря, який облагородив «нечисту силу». Ім'я його Василь Королів-Старий. Казка «Хуха – Моховинка».Над даною темою ми працюватимемо протягом двох годин.

Розгорніть зошити і запишіть число, класна робота та тему сьогоднішнього уроку.

 

  1. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
  1. Вступне слово вчителя

-  Діти, ви перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили вам світ фантазії й мудрості нашого народу. Це такі казки, як «Мудра дівчина», «Про правду і кривду», «Летючий корабель». Але це були народні казки.

  Чимало казок, на відміну від народних, мають свого автора, тому їх називають авторськими, або літературними.

 Серед авторів казок відомі українські письменники І.Франко, Леся Українка, В.Симоненко, В.Нестайко.

 Казкові герої живуть змалечку з нами, допомагають осмислювати життя, розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве й потворне. Тому казка завжди цікава для нас.

  • Отож, сьогодні на уроці я пропоную вам зануритися у цікавий світ казок Василя Короліва-Старого.

 

  1. Повідомлення № 1 учня про письменника та його казки.

      Як ім’я  Василя Короліва - Старого, так і його твори тривалий час були в Україні незаслужено забуті. Вони повернулися на рідну землю лише в 1990р. збіркою «Нечиста сила».

 Хто ж такий  Василь Костьович Королів, який друкувався під псевдонімом  Королів-Старий?

Народився він 4 лютого 1879 р. у селі Ладан на Полтавщині, яка дала Україні та світові не одного талановитого письменника. З дитинства захоплювався українським фольклором, творами Тараса Шевченка, Миколи Гоголя.

Закінчив Полтавську духовну семінарію, однак священиком не став. Прагнучи бути корисним своєму народові, він вирішив продовжити освіту не в духовному закладі, а у світському - Харківському ветеринарному інституті. Успішно закінчивши навчання, працював ветеринарним лікарем.

Працював редактором журналу «Книгар» і підтримував борців за незалежність Української держави.

У 1919 році Королів-Старий виїхав до Чехословаччини. Там він працював викладачем в Українській сільськогосподарській академії.

Тоді ж почав писати художні твори. Виходять у світ його основні художні твори: роман «Чмелик», збірка казок «Нечиста сила», п’єса-казка «Русалка-жаба».

Тривалий час прожив Василь Королів-Старий за межами України. Помер він у місті Мельнику (Чехія) - 11 грудня 1943р.

Найповніше розкрився талант письменника у збірці казок «Нечиста сила». Автор вирішив оживити спогади про своє дитинство, переосмислити образи фольклорно-казкових представників «неіснуючого, невидимого світу», по-новому побачити персонажів української міфології, зокрема «нечисту силу», якою чомусь завжди лякали людей, особливо дітей.

Королів-Старий поставив перед собою нелегке і, на перший погляд, дивне

завдання - облагородити «нечисту силу», показати народові традиційно злі й лихі персонажі добрими, такими, які здебільшого приносять людям користь.

 

  1. Гра «Так - Ні»
    • Справжнє ім’я письменника Василь Костьович Королів(так)
    • Твори тривалий час були в Україні незаслужено забуті.(так)
    • Народився Василь Королів-Старий на Сумщині.(ні)
    • З дитинства захоплювався українським фольклором, творами Тараса Шевченка, Миколи Гоголя.(так)
    • Закінчив педагогічний інститут.(ні)
    • Після навчання працював священиком(ні)
    • Продовжив навчання у Харківському ветеринарному інституті.(так)
    • Одним із творів Василя Королів-Старого є казка «Фарбований Лис»(ні)
    • Найповніше розкрився талант письменника у збірці казок «Нечиста сила».(так).

 

  1. Коротке повідомлення № 2 учнів про «нечисту силу», як її уявляли в народі (або розповідь одного учня у вигляді комп’ютерної презентації).

Демони - фантастичні істоти, найпопулярнішими серед яких є мавки, домовики, потерчата, русалки, хухи.

Хуха - міфічна істота, пухка, як мох. Інколи хухи з’являлися перед очима людей. Хто з нас не згадував цю істоту, коли зробивши якусь нелегку справу, добре натомившись, полегшено зітхав: «Хух!»

У народних повір’ях представники нечистої сили не лише шкодили, а й допомагали людям. При цьому кожен займався своїм ділом.

 

  1. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться.

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте.

І за парти тихо сядьте.

 

  1. Слово вчителя

            Із змістом казки «Хуха-Моховинка» ви познайомилися вдома, тому дайте відповіді на такі питання:

  • Хто є головним героєм казки? (Хуха - Моховинка)
  • А чи можуть звичайні люди бачити хух? ( Ні, але іноді вони показуються добрим людям ).
  • А чи вважаєте ви себе добрими людьми? (Так).

Тоді я вам відкрию таємницю.

Сьогодні до нас хотіла завітали Хуха-Моховинка, і так як ви всі вважаєте себе добрими людьми, вона передала вам листа. Послухайте, що вона пише:

«Добрий день, любі діти!

Я дуже рада, що зустріла таких чудових людей. Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали усі пригоди, що зі мною трапились.

  • Скажіть, де і коли я народилася?
  • За що мене любили в родині?
  • Чому я залишилась без домівки взимку? Де я собі знайшла притулок? Чому я не боялася кіз?
  • З ким іще я познайомилася, крім кізочок, живучи в хліві?
  • Чому все ж таки я сумувала, адже я мала теплу домівку, їжу, друзів?
  • Яке нещастя трапилося одного разу в хліві, як я допомогла?
  • Якого лиха завдав мені дід?
  • Чому він не любив хух?
  • Що після цього випадку я вирішила зробити?
  • Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік?
  • Яким було моє ставлення до діда? Чому?
  • Яку віддяку я попросила від діда за свою добру справу?

 

- Молодці! Ви чудово пам’ятаєте мої пригоди. Сподіваюсь, вам дуже сподобалась казка про мене. Бажаю вам успіхів у навчанні.І залишаю вам на згадку про мене свій портрет.

До побачення!»

 

     6. Слово вчителя.

         -  Діти, а чи схожа наша Хуха на Хуху з підручника? Знайдіть, будь ласка, в тексті опис Хухи.

 У творах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи.

Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.

Визначення записані на дошці.

Художні образи - це люди, події, явища, предмети, створені уявою письменника та відображені у творі.

Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.

Запис визначень в зошити.

 

    7.  Розкажи і прочитай

- Розгляньте малюнки і розкажіть, який епізод із твору на ньому зображений.

 

 

 

  8.. Слово вчителя.

Поряд з головним персонажем - Хухою-Моховинкою - у творі діє ще багато інших героїв. Назвіть їх.

Давайте разом із вами спробуємо встановити взаємозв’язок Хухи з іншими персонажами казки.

Колективне складання опорного конспекту.

 

Коза Лиска                                              Хо -

Коза Оришка  Суковик

 

 

Хуха-

Моховинка

 

   Інші хухи

Дівчинка

і хлопчик                                          Злий дід                                                                                                                                                                                                                                   

 

 

9. Ви знаєте, що в казках завжди діє дві протидіючі сили - добро і зло.

А зараз гра «Мікрофон». (Зачитуються умови проведення гри).

 I ряд  - Уособленням добра в казці є такий персонаж..., тому що...

II ряд - Добро завжди перемагає зло, тому що...

  • Чи траплялися у вашому житті ситуації, коли вам безкорисливо допомагали? А, можливо, допомагали ви?

 

10. Творча робота

  • Запишіть у зошитах 3-4 речення на тему «Яким повинно бути справжнє добро?»

 

11. Повернемося ще раз до нашого епіграфа уроку «Зло, немов хвиля, б’ється об берег і повертається назад.», чи не змінилася ваша думка?

 

  1. Підведення підсумків уроку.

1. «Рюкзак»:

- Що ви з собою візьмете з сьогоднішнього уроку в рюкзак, який можна буде понести в майбутнє?

2. Оцінювання учнів.

VІ.  Домашнє завдання.

  1. Вивчити терміни.
  2.   Написати листа Василю Королеву-Старому про свої враження від казки «Хуха-Моховинка» або листа до Хухи.
  3. *Намалювати малюнок  (за бажанням)
doc
Додано
1 жовтня 2021
Переглядів
1136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку