5 клас, українська література
Урок-конкурс «Хто багато читає, той багато знає»
Мета уроку. Систематизувати, узагальнити вивчене з розділу «Усна народна творчість»; допомогти учням усвідомити зміст малих форм усної народної творчості, доречно та влучно вживати їх у мовленні; розвивати логічне та образне мислення, формувати навички виразного читання; виховувати допитливість, уважність, повагу до суперників, шанобливе ставлення до мудрості нашого народу.
Тип уроку: Узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: різні видання народних казок, легенд, приказок, прислів’їв, ілюстрації до них, медалі «Знавець фольклору»
Хід уроку
Любі діти! Декілька останніх уроків ми з вами знайомилися з жанрами усної народної творчості. Сьогоднішній незвичайний урок ми також присвятимо цим цікавим формам народної мудрості і перевіримо один одного в тому, наскільки ми навчилися розуміти глибокий смисл, закладений в народних творіннях.
Для проведення змагання нам потрібно утворити три команди, адже щоб вибрати найкращого, наймудрішого, найшвидшого, треба його перевірити, випробувати, щоб титул «Знавець фольклору» був чесно здобутий.
Клас ділиться на три команди, учні обирають собі капітанів, вигадують назви команд, обирають девіз (прислів’я або приказку).
Командам роздаються картки, на яких запропоновані прислів’я, частини яких (перша і друга) стоять окремо в різних стовпцях і в різних місцях, а учням треба швидко їх поєднати. Оцінюється швидкість і правильність виконання завдання. Наприклад, перша команда, яка правильно виконала завдання, отримує +3 бали, друга - +2, остання - +1. За кожне правильно зібране прислів’я нараховувати 0,5 бала.
Картка для першої команди
1. |
Держись, Хома, |
За велике безділля |
2. |
Вміння і труд |
Іде зима |
3. |
Маленька праця краща |
Рано й пожне |
4. |
Не думай про страх, |
То його й не буде |
5. |
Хто рано посіє, |
Що з возом й горшки побила |
6. |
Хвастала кобила, |
Усе перетруть |
7. |
Добрий пастух |
Треба у воду лізти |
8. |
Щоб рибу їсти, |
Не покине своє стадо |
Картка для другої команди
1. |
Не копай другому ями, |
Бо сам упадеш туди |
2. |
Як почав орать, |
Аби живо |
3. |
Пильнуй свого носа, |
Їжте, хоч повилазьте |
4. |
Бачили очі, що купували, |
А не чужого проса |
5. |
Косо, криво, |
Те за плечима не носить |
6. |
Горе тому, |
То в сопілку не грать |
7. |
Без діла жить - |
В кого нема порядку в дому |
8. |
Що знаєш, що вмієш - |
Тільки небо коптить |
Картка для третьої команди
1. |
Буде той голодний, |
Той і має |
2. |
На сонці тепло, |
Хто жнивами холодочка шукає |
3. |
Хто дбає, |
Де щира правда |
4. |
Хліб-сіль їж, |
А навчився |
5. |
Шабля ранить голову |
А правду ріж |
6. |
Добра та рада, |
А біля матері добре |
7. |
Який народ, |
А слово душу |
8. |
Мудрим ніхто не вродився, |
Такі й порядки |
Кожна команда по черзі загадує іншим двом загадки, які нелегко відгадати. Виграє та, чиї загадки залишились не розгаданими. Бали нараховуються вчителем відповідно до виконання завдання командами-учасницями.
Представникам команд необхідно усно змалювати улюбленого героя казки. Найкращий митець отримує 3 бали, інші, відповідно, 1 і 2.
Один представник від кожної команди повинен розповісти казку, яку на уроках не вивчали. Враховується декламаторська майстерність, уміння зацікавити своєю розповіддю і донести основну думку твору до слухачів.
Капітан команди обирає в окремому конверті завдання і кожен член повинен доповнити відповідь попереднього учня інформацією, яка ще не лунала.
Картка 1.
Баба з возу – вовки ситі.
Душа в п’яти сховалась.
Праця чоловіка годує.
Картка 2.
За рідний край - хоч помирай.
Чужого не візьму, а за своє постою.
Сім раз відмір, а один з’їж.
Картка 3.
Слово не горобець, вилетить – не спіймаєш.
Лінь чоловіка годує, а праця – марнує.
Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.
Слово вчителя
Придумати власну фантастичну казку; написати твір-мініатюру, в якому розкрити своє розуміння якогось прислів’я ; скласти декілька римованих загадок.
Додатки
Картка для першої команди
1. |
Держись, Хома, |
За велике безділля |
2. |
Вміння і труд |
Іде зима |
3. |
Маленька праця краща |
Рано й пожне |
4. |
Не думай про страх, |
То його й не буде |
5. |
Хто рано посіє, |
Що з возом й горшки побила |
6. |
Хвастала кобила, |
Усе перетруть |
7. |
Добрий пастух |
Треба у воду лізти |
8. |
Щоб рибу їсти, |
Не покине своє стадо |
Картка для другої команди
1. |
Не копай другому ями, |
Бо сам упадеш туди |
2. |
Як почав орать, |
Аби живо |
3. |
Пильнуй свого носа, |
Їжте, хоч повилазьте |
4. |
Бачили очі, що купували, |
А не чужого проса |
5. |
Косо, криво, |
Те за плечима не носить |
6. |
Горе тому, |
То в сопілку не грать |
7. |
Без діла жить - |
В кого нема порядку в дому |
8. |
Що знаєш, що вмієш - |
Тільки небо коптить |
Картка для третьої команди
1. |
Буде той голодний, |
Той і має |
2. |
На сонці тепло, |
Хто жнивами холодочка шукає |
3. |
Хто дбає, |
Де щира правда |
4. |
Хліб-сіль їж, |
А навчився |
5. |
Шабля ранить голову |
А правду ріж |
6. |
Добра та рада, |
А біля матері добре |
7. |
Який народ, |
А слово душу |
8. |
Мудрим ніхто не вродився, |
Такі й порядки |
Конкурс «Командний гравець»
Картка для першої команди
Капітан команди обирає в окремому конверті завдання і кожен член повинен доповнити відповідь попереднього учня інформацією, яка ще не лунала.
Картка для другої команди
Капітан команди обирає в окремому конверті завдання і кожен член повинен доповнити відповідь попереднього учня інформацією, яка ще не лунала.
Картка для третьої команди
Капітан команди обирає в окремому конверті завдання і кожен член повинен доповнити відповідь попереднього учня інформацією, яка ще не лунала.
Конкурс «Третє - зайве».
Картка 1.
Баба з возу – вовки ситі.
Душа в п’яти сховалась.
Праця чоловіка годує.
Картка 2.
За рідний край - хоч помирай.
Чужого не візьму, а за своє постою.
Сім раз відмір, а один з’їж.
Картка 3.
Слово не горобець, вилетить – не спіймаєш.
Лінь чоловіка годує, а праця – марнує.
Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.