Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона

Про матеріал
Учні повторрять біографію В. Симоненка, продовжать аналізувати казку «Цар Плаксій та Лоскотон»; характеризувати героїв; продемонструють на прикладі твору різні способи життя й поведінки дійових осіб; визначатимуть різницю життєвих позицій царя Плаксія і Лоскотона; вивчать поняття «порівняння», «епітети».
Перегляд файлу

Картинки по запросу перя антистрес………..……………………………………………………………………………………………..

Дата_____

Клас: 5

Тема:   Василь Симоненко. «Цар Плаксій та  Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона

ТЛ: порівняння, епітети.

Мета. Навчальна: повторити біографію В. Симоненка, продовжити аналізувати казку «Цар Плаксій та Лоскотон»; характеризувати героїв; продемонструвати на прикладі твору різні способи життя й поведінки дійових осіб; визначити різницю життєвих позицій царя Плаксія і Лоскотона; вивчити поняття «порівняння», «епітети».

Виховна: формувати оптимістичний погляд на життя.

Розвивальна: розвивати вміння визначати художні засоби, уяву, логічне мислення, культуру зв’язного мовлення; удосконалювати навички роботи в групах.

Тип уроку: узагальнення знань (за Є. А. Пасічником); нестандартний урок-подорож.

Методи і прийоми: метод творчого читання (зачитування окремих уривків казки), евристичний метод (бесіда, аналіз твору, характеристика героїв), дослідницький метод (постановка проблемних завдань), репродуктивний (слово вчителя, робота з відео та ілюстраціями) (за М. І. Кудряшовим); інноваційні методи та прийоми (прийом «намисто», виконання інтерактивної вправи в інтернет-ресурсі LearningApps.com, перлина творчості (реклама), метод критичного мислення «Діаграма Вена», метод «Мікрофон»).

Обладнання та ТЗН: підручник з укр. літератури для 5 кл.; портрет                    В. Симоненка; хмаринка слів, презентація, відео соціального проекту «Книги, що говорять»

Список джерел: 1. Коваленко Л. Т. Українська література: підруч. для 5 класу загальноосвіт. навч. закладів/ Л. Т. Коваленко – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 288 с.

2. Пасічник Є. Л. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах. – К., 2000.

3. Українська література.  5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Автори: Р. В. Мовчан, К.В. Таранік-Ткачук,

М. П. Бондар.

4.  https://www.youtube.com/watch?v=0Chru3ccqII

 

Структура  уроку

І. Організаційний момент

(1 хв.)

ІІ. Психологічне налаштування

Психологічна настанова «До успіху»   

 

(1хв.)

ІІI. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

(1 хв.)

ІV. Актуалізація опорних знань

1. Прийом «Намисто»        

 

(4 хв.)

2. Виконання інтерактивної вправи в бібліотеці вправ LearningApps.com

(5 хв.)

3. Перлина творчості

(6 хв.)

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Робота з відео та ілюстраціями

 

(3 хв.) 

2. Цитатна характеристика головних персонажів

(6 хв.)

3. Аналіз образів у вигляді бесіди за питаннями

(7 хв.)

4. Опрацювання матеріалу з теорії літератури

(5 хв.)

VІ. Узагальнення уроку, закріплення вивченого матеріалу

Метод критичного мислення «Діаграма Вена»                                                                               

 

(4 хв.)

VІІ. Підсумки уроку

Метод «Мікрофон»

VІІІ. Оцінювання з коментарем                                                              

ІХ. Домашнє завдання з інструктажем                                         

 

 

(4 хв.)

(1 хв.)           (1 хв.)

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

   Доброго дня, діти! Перевірте чи в усіх вас  на столах є підручники, зошити, ручки, олівці. Чергові, скажіть, хто сьогодні відсутній.

 

ІІ. Психологічне налаштування

Психологічна настанова «До успіху»

Сл.   Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі: Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

  Сл. Сьогоднішній урок ми побудуємо у вигляді подорожі. Наша уявна мандрівка відбудеться до країни Сльозолий. Ми повторимо основні відомості біографії В. Симоненка, проаналізуємо казку «Цар Плаксій та Лоскотон» та будемо характеризувати героїв цього твору. Сл. Тож запишіть тему уроку: «Василь Симоненко. «Цар Плаксій та  Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона».

 Сл. Ознайомтеся з маршрутом подорожі. Щоб перейти із зупинки до зупинки, вам необхідно виконати певні завдання. Важливу інформацію прошу вас конспектувати.

Зупинки

Біографічна

Літературна

 

Творча

Характеризуюча

Аналізуюча

Термінологічна

Проблематична

 

ІV. Актуалізація опорних знань

1. Прийом «Намисто» (робота з портретом)

Сл. Перша наша зупинка до країни Сльозолий, яку вигадав                    В. Симоненко, «Біографічна». Тому пропоную пригадати все вивчене на попередньому уроці. Уважно подивіться на портрет В. Симоненка. Що ви можете сказати про цю людину? Розкрийте внутрішній світ поета, особливості його характеру, доповнивши кожну літеру прізвища письменниками якостями, притаманними йому.

Орієнтовна відповідь

С – сміливий, сильний, свідомий, самостійний,

И – ініціативний

М – мужній, молодий, мрійник 

О   оптиміст,

Н – новатор,

Е – енергійний, 

Н  неординарний, незвичайний

К – казкар, кмітливий

О – освічений

Сл. Я погоджуюся з вашими думками, В. Симоненко сповнений оптимізму, віри в краще майбутнє, у перемогу добра над злом.

– Яка людина є оптимістом, а яка – песимістом?

– А хто ви оптимісти чи песимісти?

Молодці! Ви чудово впорались із завданням. Тож вмощуйтесь зручніше – ми рушаємо далі.

2. Виконання інтерактивної вправи в бібліотеці вправ LearningApps.com

Сл. Ласкаво просимо до зупинки «Літературна». Ми перевіримо наскільки добре ви знаєте про країну Сльозолий. Вам необхідно виконати інтерактивне завдання в інтернет-ресурсі LearningApps.com

3. Перлина творчості

Сл. Видно, що ви добре засвоїли зміст казки В. Симоненка. Тому можна рухатися далі. І за маршрутом у нас «Творча» зупинка. Одне із завдань додому вам було придумати рекламу до твору «Цар Плаксій та  Лоскотон». Прошу презентувати її.

 

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Робота з відео та ілюстраціями

Сл. Які ж ви креативні! Ваші реклами просто чудові! Ви впевненими кроками  наближаєтеся до країни Сльозолий. Тож, наступна зупинка «Характеризуюча».

– Яким ви уявляєте Плаксія?

 – А яким ви уявляєте Лоскотона?

– Пропоную переглянути фрагменти відео (1, 2) соціального проекту «Книги, що говорять», де його автори мають своє бачення героїв казки (35 с. – 42 с.; 3 хв. 5 с. – 3 хв. 18 с.) та ілюстрації до твору Анатолія Базилевича С. 100.

– Чи справдилися ваші сподівання? Ви такими уявляли Лоскотона та Плаксія?

2. Цитатна характеристика головних персонажів

Сл. Ще вдома вам необхідно було дібрати цитати до образів головних персонажів твору В. Симоненка.

– Охарактеризуйте царя Плаксія цитатами з казки

Орієнтовні відповіді

  • «Був на троні цар Плаксій, /Голова його мов бочка, / Очі — ніби кавуни. / В Плаксія було три дочки/ І плаксивих три сини»;
  • «Цар Плаксій велів сердито: / “Хай із ними день при дні /Плачуть всі в країні діти, / Бо сміятись і радіти / У моєму царстві — ні! / Хто всміхнеться — в часі тім /Я того негайно з’їм!”»;
  • «Цар любив, як плачуть діти, / Бо любив їх сльози пити»; «Не любили Лоскотона / Цар Плаксій і Плаксуни, / Видавали заборони / Проти лоскоту вони»;
  • «Гей, ледачі сльозівці! / Хто впіймає Лоскотона, / Буде муж моїй дочці! / Хто його посадить в льох — / Вибирай одну із трьох!»;
  • «Але цар ходив, пишався, / Він із зятем цілувався, / Похвалявся: «Ну, тепер / Лоскотон, вважай, умер!»;                 
  • «Ми тепер встановим скрізь / Віковічне царство сліз!» / Так розхвастався Плаксій —/ Цар країни Сльозолий»;
  • «І Плаксій став реготати. / Так сміявсь — аж заливався, / Аж від реготу качався, / Кулаками очі тер — / Потім лопнув і помер»;
  • «Ой, була ж тоді потіха — / Цар Плаксій помер од сміху!».

 

– Охарактеризуйте дядька Лоскотона цитатами з казки.

Орієнтовні відповіді

  • «Зневажаючи закон, / Жив у мандрах і митарстві / Добрий дядько Лоскотон»;
  • «Він приходив кожний вечір — /Хай чи дощ іде, чи сніг — / До голодної малечі / І усім приносив сміх»;
  • «Мав він вдачу теплу й щиру, / Ще й лукавинку в очах. / І була накидка сіра / В Лоскотона на плечах»;
  • «Лоскотливі мав він вуса / І м’якенькі, наче пух. / І м’яке волосся русе / Розсипалося до вух»;
  • «Він як прийде, залоскоче, / То сміється, хто й не хоче./ Тільки де він появлявся, /Зразу плач там припинявся»;
  • «І приходив до усіх / Голосний та щирий сміх»;
  • «Але дядько Лоскотон / Не боявся цих заслон: / Він ходив по всій країні / І носив з собою сміх / В розмальованій торбині, / В пальцях лагідних своїх»;
  • «Час потратили дарма: / Лоскотона скрізь нема, / Бо його завжди і всюди / Од ловців ховали люди»;
  • «Опівночі Лоскотон, / Коли всіх колише сон, / Йшов собі в бідняцькі хати / Їхніх діток розважати»;                                      
  • «На світанку Лоскотон, /Насмішивши діток, / У міцний поринув сон»;
  • «Лоскотона посадили / За вузенькі грати»;
  • «А вночі йшли до в’язниці / Батраки й робітники, / Щоб звільнити із темниці/ Лоскотона на віки»;
  • «Гей, веселий Лоскотоне, /Це прийшли твої брати! / Йди до нас, веселий брате, / В нашу здружену сім’ю! / Підем разом догравати / Ми весілля Плаксію…»;
  • «А веселий Лоскотон / До царя стрибнув на трон / І сказав йому якраз: / — Насмієшся ти хоч раз!»;

«Так веселий Лоскотон / Розвалив поганський трон. / Сам же він живе й понині, / Дітям носить щирий сміх / В розмальованій торбині, / В пальцях лагідних своїх».

– Скажіть, що із зачитаного вами є портретом?

– Зробіть висновок, яким автор характеризує Плаксія? (Як жорстокого та безкомпромісного тирана, якому подобається мучити дітей та підлеглих, він і чути не хоче про альтернативу своїй владі (змінити сльози на сміх), тому нещадно бореться з кожним, хто хоче змін. Йому віддані його рідні та армія, але серед звичайних людей він не користується популярністю.)

– Яким автор характеризує Лоскотона? (Можна зробити висновок, що автор симпатизує Лоскотону, бо описує його більш детально та позитивно. Лоскотон прагне панування сміху, бо для нього він – шлях до щастя та добробуту, його він зичить усім мешканцям країни, тому робить усе, щоб люди сміялись, а не плакали.)

3. Аналіз образів у вигляді бесіди за питаннями

Сл. Які ви розумнички! Ви вправно впоралися з усіма завданнями. Нам зовсім трохи залишилося до країни Сльозолий. І наступна зупинка «Аналізуюча». Прошу бути уважними і відповідати на запитання.

  • Які вади характеру має Плаксій? Чи має він які-небудь чесноти?
  • Які стосунки з рідними та підлеглими були у Плаксія? Як ставилися до нього звичайні люди?
  • Чому Плаксій боявся Лоскотона?
  • Що відчуває автор, на ваш погляд, до цього героя? Чи підтримує його? Обґрунтуйте свою думку.
  • Чим ви можете пояснити поразку Плаксія наприкінці казки?
  • Чому Лоскотон був проти сліз?
  • З якими іншими чарівними персонажами казок ви можете порівняти Лоскотона?
  • Чи правильно діяли люди, коли переховували Лоскотона, ризикуючи особистою волею?
  • Що, на вашу думку, вплинуло на бажання людей звільнити Лоскотона з в’язниці та підтримати його боротьбу проти царя?
  • Чи справедливо вчинив Лоскотон із Плаксієм? Обґрунтуйте свою думку.
  • Як умовно можна поділити другорядних персонажів?
  • Хто є послідовниками Плаксія? Як автор їх зображує?
  • Хто є послідовниками Лоскотона? Як автор їх зображує?
  • Поясніть імені героїв твору та назву країни, у якій відбуваються події.

4. Опрацювання матеріалу з теорії літератури

Сл. Ось ми дісталися до зупинки «Теоретична». Давайте пригадаємо:

  • Якою мовою написана казка В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»?
  • Як ви розумієте поняття «строфа»?
  • Що таке рима? Назвіть приклади.

А ще ми ознайомимося з поняттями «порівняння», «епітет».

Сл. Щоб викликати в читача сильні почуття, особливі враження, автор часто порівнює якусь істоту чи предмет з іншою істотою чи предметом. Такий художній засіб називають порівнянням. Наприклад, дівчинка, як квітка; темна, як ніч.

Образності літературним творам надають такі художні засоби, як епітети. Епітети – це художнє означення: палке слово, золоте жито. Найчастіше виражено прикметником. Але не всі прикметники вважаються епітетами, наприклад, біла скатертина не є епітетом, а біла печаль – епітет.

  • Знайдіть у тексті епітети та порівняння.

 

VІ. Узагальнення уроку, закріплення вивченого матеріалу

Метод критичного мислення «Діаграма Вена»

Сл. Ось і остання зупинка нашої подорожі – «Проблематична». Вам необхідно назвати риси характеру Лоскотона та Плаксія. Чи можна сказати, що об’єднує двох головних героїв казки? На дошці заповнімо «Діаграму Вена» (учні записують в зошиті).       

        Плаксій          Лоскотон

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Підсумки уроку

Метод «Мікрофон»

Сл. Ось ми і в країні Сльозолий. Я вітаю вас!

  • Подивіться на зображення на екрані, скажіть: це країна за правління царя Плаксія, чи вже після повалення його влади? Що зараз в ній панує? Сл.
  • Чи є серед ваших знайомих люди, схожі на Плаксія і Лоскотона?
  • Чим вони схожі на цих героїв?
  • Як ви вважаєте, яким людям сьогодні живеться краще: песимістам чи оптимістам? Аргументуйте свою думку.
  • Чому навчає казка?

Сл. Безперечно, і сьогодні краще живеться оптимістам, тому що такі люди життєрадісні, вони не впадають у відчай від негараздів і невдач, а з гумором ставляться до них. У житті вони, безперечно, добріші від песимістів, не нарікають на життя, а з вірою дивляться в майбутнє. Бажаю, щоб і ваші вчинки були добрими. Тоді в нашому суспільстві добро завжди переможе зло, як і в казках.

Дорогі діти! Якщо хочете перетворити своє життя і життя оточуючих вас людей, творіть добро, посміхайтеся найдобрішою посмішкою. Життя – це казка, тож будьте добрими героями у ній!

 

VІІІ. Оцінювання з коментарем

      На уроці ви себе вели як оптимісти: чудово впоралися з усіма завданнями, з легкістю дісталися до країни Сльозолий. Оцінки сьогодні такі (учитель коментує оцінки кожного учня)…                                                       

 

ІХ. Домашнє завдання з інструктажем                                             

 Сл. Виписати визначення понять «епітет», «порівняння» з підручника                 С. 99, 215, вивчити їх,  знайти ці художні засоби в тексті казки й записати. Заповнити таблицю завдання 3 С. 96.

 * Завдання для трьох груп: інсценізувати будь-який уривок казки.

 

doc
Додано
25 липня 2019
Переглядів
8397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку