Важливість формування готовності до оволодіння навичками письма у здобувачів освіти старшого дошкільного віку

Про матеріал

Хочемо звернути увагу педагогів та батьків на своєчасну підготовку руки до письма, бо це є одним з важливих етапів підготовки дитини до школи, що пов'язано з психофізичними особливостями 5-6-річної дитини.

Перегляд файлу

1

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_0926.jpg

Вихователь спеціального навчально-виховного комплексу

 „дошкільний навчальний заклад(ясла-садок) – загальноосвітня

 школа 1 ступеня № 5„Дніпряночка”

м. Камянське

 

Важливість формування готовності до оволодіння навичками письма у здобувачів освіти старшого дошкільного віку

 

    В 2018-2019 навчальному році в нашому 1 класі Нової української школи були сусідами то  радість за перші успіхи наших першачків, то важка і кропітка робота над важливими дитячими проблемами, а саме:

  • дітям не вдається писати рівненько, є діти, які починають у верхньому лівому куточку, а закінчують строчку у нижньому правому.

Хочемо звернути увагу педагогів та батьків на своєчасну  підготовку руки до письма, бо це є одним з важливих етапів підготовки дитини до школи, що пов'язано з психофізичними особливостями 5-6-річної дитини. Згідно з даними психологів і фізіологів період з 4 до 7 років є сензитивним для розвитку ручної вмілості і графомоторних навичок.

    Треба розуміти, що  труднощі при підготовці руки до письма можуть бути пов'язані або викликані різними причинами: недостатністю довільності діяльності, труднощами зорово-просторового орієнтування, гіпотонією (слабке стиснення кисті рук) або гіпертонією (сильне стиснення). Графомоторні навички, є кінцевою ланкою в ланцюжку операцій, які становлять якість письма, впливають на весь процес писемності в цілому.

      Говорячи про дітей дошкільного віку, маємо на увазі не навчання письму як такого, а лише про різноманітні види дитячої діяльності, які допоможуть сформувати готовність до оволодіння навичками письма вже в першому класі школи. У період дошкільного дитинства важливо і потрібно розвивати ті механізми, які знадобляться дитині на наступному ступені освіти, але не дублювати шкільну програму. Працюючи в спеціальному навчально-виховному комплексі, ми співпрацюємо над цим питанням: педагоги-дошкільники і педагоги початкових класів.

    Підготовка до навчання письма не повинна бути механічним тренуванням, а усвідомленою творчою діяльністю дитини під керівництвом і за допомогою дорослого,  відповідає психологічним особливостям і враховує провідний вид діяльності дітей дошкільного віку - гру.Трохи детальніше  про зміст цих ігор-навчання–

Прості лінії

  • Дуже важливо для дитини уміння тримати олівець (або фломастер), регулювати силу натиску на олівець або фломастер.
  • Штриховка;
  • Малювання зображень, в яких поєднуються горизонтальні, вертикальні, похилі, хвилясті лінії, замкнуті форми.
  • Розвиток глазомірної функції;
  • -Удосконалення навички проведення ліній невідривним способом.

• Складні лінії

  • відтворення візерунків по клітинках,
  • вправляння в плавному, рівномірному чергуванні рухів руки під контролем зору.
  • Накопичення графічного досвіду, вміння точно підраховувати клітинки, слідувати заданому просторовому розташуванню, визначати відстань між фігурами, вживати відповідні просторові терміни.
  • Уміння дитини не виходити за контур зображення при зафарбовуванні і штрихуванні, витримувати напрямок ліній до заданого місця, довільно робити зупинку, розуміти опорну лінію.

• Малюнки та візерунки

  • Вправляння в правильному визначенні напрямку ліній і рухів руки, чіткій передачі конфігурації елементів візерунка з урахуванням ритму, симетрії.
  • Комбінування петельних, звивистих, спіралеподібних елементів.
  •  Формування вміння не перевертати зошит при виконанні графічних ігор.

          Проаналізувавши науково-методичну літературу з питань формування готовності до навчання письму вихованців старшого дошкільного віку на педагогічній раді нашого комплексу, були систематизовані і апробовані основні методи і прийоми роботи з даної проблеми.

         На нашу думку, робота з підготовки вихованців до навчання письму для найбільшої ефективності повинна включати в себе чотири змістовних напрямки. Кожен з них вирішує певні завдання.

1. Розвиток дрібної моторики руки;

2. Розвиток зорово-моторної координації, зорового уваги і сприйняття;

3. Розвиток просторового орієнтування, візуально - просторових уявлень;

4. Формування елементарних графічних умінь.

Кожен напрямок має свої завдання і навчальний зміст.

1. Розвиток дрібної моторики руки.

Основні завдання з розвитку дрібної моторики руки:

  • навчання правильному розподілу м'язової навантаження руки;
  • зміцнення м'язів кистей рук;
  • розвиток рухливості, сили і гнучкості пальців і зап'ястя;
  • розвиток статичної та динамічної координації рухів пальців рук;
  • розвиток навичок одночасного виконання рухів пальцями і кистями обох рук.

      При підвищеному тонусі важливо зняти напругу в кисті і напрузі дрібних м'язів. В наших класах навчаються учні з порушенням психологічного розвитку, тому  використовуємо розслаблюючий масаж (погладжування, контрастні процедури: холод-тепло, використання масажних щіток, м'ячів, ігри з волоськими горіхами, з тестом, в тісто додаємо гречку, велику сіль). Також використовуємо релаксующі вправи.

При зниженому тонусі - тонізуючі вправи (сжимати- розтискати гумову іграшку, м'яч, еспандер).

Зміст роботи по розвитку дрібної моторики рук:

  • ігри з конструктором ЛЕГО. Гра на базі конструктора сприяє розвитку дрібної моторики, тому що відбувається зміна навантаження на кисть при знятті і надяганні деталей.
  •  вправи з білизняними прищіпками. Завдання з використанням прищіпок: створення ланцюжків за зразком, за словесною інструкцією, з ритмічним чергуванням кольорів, з різною кількістю елементів, різної довжини; угруповання прищіпок за кольором, розміром; створення з прищіпок геометричних фігур, цифр.
  •  ігри з крупами дуже різноманітні, вони поєднуються з малюванням, ліпленням, аплікацією, розвивають не тільки дрібну моторику, але й тактильно-рухове сприйняття. Ось приклади деяких з них:
  •  малюємо на підносі з піском або манкою.
  •  сортуємо крупи: горох, квасолю, сочевицю, як Попелюшка. Так само хороші для сортування макарони різної форми.
  •  добре закапувати дрібні іграшки з кіндерів в сочевицю, горох, пшоно, рис.
  •  ігри з ґудзиками, гудзикотерапія. Ігор з ґудзиками-величезний кількість: сортування ґудзиків за кольорами, розміром; викладання певного ритму за зразком, інструкцією і за задумом; викладання доріжок, візерунків і цілих картин. Ґудзики можна використовувати і як матеріал для аплікації і декоративного ліплення, у нас в закладі існує міні-музей ґудзиків.
  •  ігри - шнурівки.
  • ми використовуємо ігри, як фабричного виробництва, так і виконані своїми руками. Такі ігри розвивають просторове орієнтування, увагу, формують навички шнурівки, розвивають творчі здібності, сприяють розвитку точності окоміру, послідовності дій.
  •  самомасаж з тренажером Су-Джок. Це кульки, що включають в себе кільцеву пружину. Самі кульки, і колечка використовуються під час пальчикової гімнастики
  •  ігри з неоточеним олівцем: перекочування олівця між долонями, утримування олівця вказівними пальцями обох рук, обертання олівця на столі, відстукування ритму «повільно - швидко», «тихо - голосно», видавлювання олівцем візерунка на пластиліні.

    Одним з найефективніших засобів розвитку дрібної моторики руки є образотворча діяльність-малювання, аплікація, ліплення, ручна праця. У нашій роботі широко використовуємо малювання за допомогою нетрадиційних технік і матеріалів. Найбільш ефективним з точки зору розвитку мускулатури кистей рук є використання штампів: відбиток пробкою, печатками з картоплі, поролоном, пінопластом, печатками з гумки, зім'ятого паперу, валиком з тканини, ватною паличкою.

    Аплікація з допомогою різноманітних матеріалів і технік також є засобом розвитку дрібної моторики. Вирізування ножицями - найбільш ефективний засіб розвитку сили і точності рухів кисті рук.

   Особливо позитивний вплив на розвиток дрібної моторики рук надає серветкова аплікація Однією з технік аплікації, надають сприятливий вплив на точність і скоординованість рухів пальців рук є мозаїчна аплікація. Найбільш яскраві аплікації в цій техніці виходять в колективних роботах.

    Великий інтерес у дітей викликає аплікація з різноманітною швейною фурнітурою - ґудзиками, поетками, бісером, нитками, стрічками, шнурками. Комбінація цих матеріалів дозволяє комплексно впливати на розвиток зорово - моторної координації і дрібної моторики рук.

    Ліплення допомагає зміцнювати і розвивати пальці, причому в процесі ліплення, в порівнянні з іншими заняттями, досягається максимальна активність обох рук і координується робота двох півкуль головного мозку, краще розвивається мовлення дитини.

    Ми в своїй роботі використовуємо ліплення з пластиліну і солоного тіста. Ліплення з тіста цікаво комбінувати з різноманітними інструментами і матеріалами: скалка - розкачати тісто, гребінець - робити ребристий візерунок, трубочки для коктейлю - робити дірочки і кружечки, формочки для печива, рельєфні предмети (ґудзики) - для візерунків, маленькі намистинки, сухі квіти і колоски, горох, квасоля, будь-які крупи.

   Художній ручна праця-це творча робота дитини з різними матеріалами.

    Гарні результати надає робота з фольгою. Алюмінієва фольга не тільки є безпечним для здоров'я матеріалом, але і володіє цілим рядом унікальних властивостей, які роблять її ідеальним матеріалом для плетіння. В основі всього різноманіття виробів з фольги лежить досить проста техніка. Алюмінієва фольга нарізується смугами, які згодом скручуються в подобу дроту. З таких скручених заготовок можна зробити практично все, що завгодно - від букета квітів або соснової гілки до найрізноманітніших тварин і комах.

2. Розвиток зорово-моторної координації, зорового уваги і сприйняття

  • Розпізнавання зображень реальних предметів і їх контурів
  • Діти вчаться розрізняти контурні зображення предметів, перекреслені контурні зображення предметів і накладені один на одного.
  • Формування зорового спостереження
  • У дітей формується зорове спостереження в різних напрямках, яке необхідно для вироблення правильного навички письма.
  • Формування зорово-моторної координації
  • Тут використовуються завдання, за допомогою яких навик зорового спостереження підсилюється рухами руки в напрямках зверху вниз, зліва направо і по колу проти годинникової стрілки, в результаті чого в дітей формується зорово-моторна координація.
  • Формування довільної уваги, уміння діяти за зразком і інструкцією. Робота в даному напрямку передбачає вироблення навички копіювання, чіткої діяльності за зразком і словесною інструкцією. Для цього використовуємо різноманітні дидактичні ігри типу «Мозаїка», «Підбери візерунок», «Намисто», «Геометричний планшет», «Кільця», конструювання за схемою, викладання фігур і предметів за зразком і інструкції.

3. Розвиток просторового орієнтування, візуально - просторових уявлень

Зміст роботи: формування уявлень про "схемою власного тіла".

  • Розвиток орієнтування в навколишньому просторі.
  • Розвиток орієнтування в двовимірному просторі (на аркуші паперу)
  • Основні напрямки роботи:
  • Копіювання фігур, розташування точок (на нелінінованому папері, в зошиті в клітинку)
  • Слухові і зорові диктанти
  • Лабіринти
  • Ігри з перетворенням геометричних фігур
  • Ігри зі рахунковими паличками
  • Навчання складанню аркуша паперу в різних напрямках.

4. Формування елементарних графічних умінь.

          Розвиток графічних навичок починаємо вже в середньому дошкільному віці. Використання образотворчих матеріалів доцільно в такій послідовності: товстий маркер, фломастер, м'який олівець. Олівці повинні бути добре заточені, мати достатню довжину. Ручку використовувати не рекомендується в цьому віці. Перші вправи - гри з лінією на аркушах нелінінованому папері великого формату, який поступово зменшується.

Робота на нелінінованому папері передбачає:

  •  відпрацювання лінійних рухів великого характеру в різних напрямках;
  • тренування в малюванні прямих, похилих, округлих ліній;
  •  знайомство з хвилеподібними, петлеподібними і спіралевіднимі лініями;
  •  малювання зображень на основі геометричних фігур;
  •  варіативні графічні зображення предметів навколишнього світу;
  •  піктографічні композиції, замальовка оповідань, казок. На даному етапі кожне завдання необхідно пов'язувати з реальним предметом або з будь-якої життєвої ситуацією: "будиночок равлика" (спіраль), "калюжі", "хмари", "сонце" і його "промені" (овал, коло), "хвилі "," водорості "(хвилясті лінії) тощо.

    Ефективним прийомам вважаємо «графічну казку», яка передбачає замальовку розповіді, казки з використанням ліній, штрихів і інших графічних елементів. Наступний етап роботи - графічні вправи в зошиті в клітинку і навчальних наочних посібниках.

Послідовність роботи:

1. Знайомство з зошитом.

2. Знайомство з робочою рядком, кліткою. Робоча рядок складається з ряду клітин, розташованих зліва направо, і має верхню і нижню межі. У перших вправах необхідно відкреслити верхню і нижню межі робочої рядки. Діти розглядають робочий рядок (він складається з ряду клітин), зафарбовують його синім олівцем.

3. Завдання при знайомстві з клітинкою спрямовані на вміння обводити клітинку по контуру, визначати сторони і кути, зафарбовувати клітинку, малювати елементи всередині клітинки, не виходячи за її межі.

Знайомство з зошитом в клітинку перетворюємо в гру. «Жила-була клітинка, - починаємо історію. - Вона дуже любила вбиратися. Ось вона одягла червону сукню (обводимо клітинку та розфарбовуємо її червоним кольором) ... А її подружка любила синій костюм (можна обвести клітинку і заштрихувати синім кольором) ... » Починати роботу необхідно з великих клітин-квадратів, поступово зменшуючи їх розмір.

4. Вертикальні і горизонтальні прямі лінії і комбінації з них.

  Для формування навичок рівномірного руху руки під контролем зору використовуються вправи на штрихування. Діти засвоюють правила штрихування: не виходити за контур, наносити лінії в одному напрямку, дотримуватися відстань між ними (не більше 0,3-0,5 см).

5. Похилі прямі лінії і комбінації з них.

   Це похилі прямі лінії з різними інтервалами і комбінації з них, трикутники різної форми і штрихування їх прямими похилими лініями, зафарбовування їх в певні кольори за вказівкою педагога.

 6. Дуги, хвилясті лінії, кола, овали.

   Дуги починаємо креслити висотою в одну клітинку і шириною в одну, потім в дві клітинки. Кола вписуємо в квадрат-клітинку, в квадрат зі стороною в дві клітинки. Овали креслимо в прямокутнику шириною в одну клітинку, заввишки приблизно дві клітинки або навпаки.

7. Малювання по клітинках предметів складної форми.

  Це різні предмети, намальовані по клітинкам, орнаменти з геометричних фігур. Спочатку діти розглядають зразок, візуально розчленовуючи його на прості геометричні фігури, визначаючи їх величину, рахуючи клітинки в кожній стороні і визначаючи їх взаємне положення, потім малюють за зразком, розфарбовують.

8. Графічні диктанти. послідовність

   Навчання виконання найпростіших графічних візерунків (в рядок)

        За зразком педагога:

  • продовження візерунка, розпочатого дорослим: «Я почну малювати, а ти продовж»;
  • копіювання візерунка, намальованого дорослим: «Намалюй у себе так само, як у мене».

      За словесною інструкції: «Я буду диктувати, а ти уважно слухай і малюй у себе.

 Навчання виконання складних графічних диктантів

На цьому етапі дітям пропонуємо графічні зображення знайомих предметів: «Пташка», «Ялинка», «Кораблик», «Курча» тощо. Не слід дітям заздалегідь повідомляти, хто у них повинен вийти, необхідно зберігати інтерес протягом всієї діяльності, досягти ефекту сюрпризности.

Усі пропоновані зображення повинні бути також грамотно розподілені за рівнем складності.

Навчання виконання симетричних зображень

На цьому етапі також слід пройти кілька ступенів.

 1. Ознайомити дітей з поняттям симетрія. Звернути увагу, що у симетричних предметів збігаються права і ліва сторони або верхня частина з нижньої. Привести приклади симетричних (метелик, яблуко, будиночок, грибок) і несиметричних зображень.

2. домальовування симетричною частини предмета на нелінінованому папері.

3. домальовування симетричною частини у графічного малюнка на аркуші в клітинку. Матеріал з підготовки руки до письма може бути використаний на заняттях, як фрагмент занять, а також в нерегламентованої діяльності вихованців. Заняття можуть проводитися як індивідуально, так і з групою дітей. Тривалість занять не більше 15-20 хвилин.

   Доцільно проводити такі заняття-ігри і вдома з дітьми. Тоді в першому класі діти будуть навчатися з мінімальними труднощами.

 E:\заняття логопедів\20181214_135741.jpg

E:\заняття логопедів\20181214_133848.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Иванова Инна
    Дякую за цікавий матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 січня 2019
Переглядів
1872
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку