Важливість розвитку мовленнєвих умінь і навичок молодших школярів під час вивчення граматичного матеріалу
На сучасному етапі розвитку освіти початкова школа перейшла на нові структуру і зміст. Зросли вимоги до якості початкової освіти, створено сприятливі умови для посилення практичної спрямованості навчання та творчого розвитку дитини. Особливу роль у навчальному процесі відведено рідній мові з огляду на її значущість для опанування знань з інших предметів та становлення і розвитку духовно багатої особистості.
Упровадження НУШ у практику зумовлює перегляд усталених стратегій навчання рідної мови. Нові тенденції шкільної мовної освіти передбачають посилення практичної спрямованості процесу опанування рідної мови, підпорядкування роботи над мовною теорією інтересам мовленнєвого розвитку учнів.
Граматичні явища для школярів лишаються нецікавими, знання – формальними, а тому недостатньо впливають на вдосконалення граматичного, правильного мовлення. Нерозробленість зазначеної проблеми та недоліки в практиці навчання зумовили актуальність та вибір теми статті: “Розвиток мовленнєвих умінь і навичок молодших школярів під час вивчення граматичного матеріалу на уроках української мови”.
Метою початкового вивчення граматики має стати розкриття загальних закономірностей мови як комунікативної системи, а також формування в молодших школярів “чуття” мовної форми, що здатна передавати різноманітні відтінки значень. Виходячи з цього, основним предметом вивчення на уроках граматики постають відношення між змістовим і формальним аспектами мовних одиниць. Демонструючи дитині основні відношення між значенням і формою, можна сформувати в неї сприйняття будь-яких відтінків значень, пов’язаних зі зміною граматичного оформлення слова, і на цій основі розкрити функціональне призначення певної граматичної форми для вираження конкретного змісту.
Ознайомлення молодших школярів з функціями граматичних категорій і форм та формування вмінь використовувати мовні засоби відповідно мовленнєвій ситуації – важлива умова, що забезпечує якісно новий рівень володіння рідною мовою.
Яка мета початкового вивчення граматики?
Метою початкового вивчення граматики має стати розкриття загальних
закономірностей мови як комунікативної системи. Тому, основним предметом вивчення на уроках граматики постають
Мовознавці виділяють такі способи вираження граматичних значень:
– синтаксичний ,вираження службових слів і допоміжних конструкцій.
– аналітичний, коли показником граматичних значень виступає
службове слово.
– Морфологічний спосіб ,граматичні значення виражаються через зміну форми слова.
Лексичний спосіб, вираження граматичних значень окремими словами.
Які ігри варто використовувати під час вивчення граматичного матеріалу?
природних способів організації мовленнєвого спілкування дітей.
Застосування сюжетно-рольовихігор давало можливість моделювати природні мовленнєві ситуації, які підвищували активність дітей. Найбільш доцільнимвикористання сюжетно-рольових ігор, інсценівок виявилося для розвитку діалогічного мовлення учнів.
Розвиток граматичних умінь і навичок у молодших школярів є важливим з кількох причин:
Таким чином, розвиток граматичних умінь у молодших школярів є важливим етапом у формуванні їхньої мовленнєвої компетенції та загального інтелектуального розвитку.