Важливість розвитку мовленнєвих умінь і навичок молодших школярів під час вивчення граматичного матеріалу

Про матеріал
Упровадження НУШ у практику зумовлює перегляд усталених стратегій навчання рідної мови. Нові тенденції шкільної мовної освіти передбачають посилення практичної спрямованості процесу опанування рідної мови, підпорядкування роботи над мовною теорією інтересам мовленнєвого розвитку учнів. Граматичні явища для школярів лишаються нецікавими, знання – формальними, а тому недостатньо впливають на вдосконалення граматичного, правильного мовлення. Нерозробленість зазначеної проблеми та недоліки в практиці навчання зумовили актуальність та вибір теми статті: “Розвиток мовленнєвих умінь і навичок молодших школярів під час вивчення граматичного матеріалу на уроках української мови”. Метою початкового вивчення граматики має стати розкриття загальних закономірностей мови як комунікативної системи, а також формування в молодших школярів “чуття” мовної форми, що здатна передавати різноманітні відтінки значень. Виходячи з цього, основним предметом вивчення на уроках граматики постають відношення між змістовим і формальним аспектами мовних одиниць. Демонструючи дитині основні відношення між значенням і формою, можна сформувати в неї сприйняття будь-яких відтінків значень, пов’язаних зі зміною граматичного оформлення слова, і на цій основі розкрити функціональне призначення певної граматичної форми для вираження конкретного змісту.
Перегляд файлу

Важливість розвитку  мовленнєвих умінь і навичок молодших школярів під час вивчення граматичного матеріалу

 

На сучасному етапі розвитку освіти початкова школа перейшла на нові структуру і зміст. Зросли вимоги до якості початкової освіти, створено сприятливі умови для посилення практичної спрямованості навчання та творчого розвитку дитини. Особливу роль у навчальному процесі відведено рідній мові з огляду на її значущість для опанування знань з інших предметів та становлення і розвитку духовно багатої особистості.

Упровадження НУШ у практику зумовлює перегляд усталених стратегій навчання рідної мови. Нові тенденції шкільної мовної освіти передбачають посилення практичної спрямованості процесу опанування рідної мови, підпорядкування роботи над мовною теорією інтересам мовленнєвого розвитку учнів.

Граматичні явища для школярів лишаються нецікавими, знання – формальними, а тому недостатньо впливають на вдосконалення граматичного, правильного мовлення. Нерозробленість зазначеної проблеми та недоліки в практиці навчання зумовили актуальність та вибір теми статті: Розвиток мовленнєвих умінь і навичок молодших школярів під час вивчення граматичного матеріалу на уроках української мови”.

Метою початкового вивчення граматики має стати розкриття загальних закономірностей мови як комунікативної системи, а також формування в молодших школярів “чуття” мовної форми, що здатна передавати різноманітні відтінки значень. Виходячи з цього, основним предметом вивчення на уроках граматики постають відношення між змістовим і формальним аспектами мовних одиниць. Демонструючи дитині основні відношення між значенням і формою, можна  сформувати в неї сприйняття будь-яких відтінків значень, пов’язаних зі зміною граматичного оформлення слова, і на цій основі розкрити функціональне призначення певної граматичної форми для вираження конкретного змісту.

 Ознайомлення молодших школярів з функціями граматичних категорій і форм та формування вмінь використовувати мовні засоби відповідно мовленнєвій ситуації – важлива умова, що забезпечує якісно новий рівень володіння рідною мовою.

Яка мета початкового вивчення граматики?

Метою початкового вивчення граматики має стати розкриття загальних

закономірностей мови як комунікативної системи. Тому, основним предметом вивчення на уроках граматики постають

  • Засвоєння правил побудови речень.
  • Формування мовного чуття
  • Підготовка до аналізу текстів.
  • Розвиток усного та писемного мовлення.
  • Розвиток комунікативних навичок.
  • Закладення основ для вивчення інших мов.

Мовознавці виділяють такі способи вираження граматичних значень:

– синтаксичний ,вираження службових слів і допоміжних конструкцій.

– аналітичний, коли показником граматичних значень виступає

службове слово.

– Морфологічний спосіб ,граматичні значення виражаються через зміну форми слова.

Лексичний спосіб, вираження граматичних значень окремими словами.

Які ігри варто  використовувати під час вивчення граматичного матеріалу?

  • сюжетно-рольові  ігри, – це одна із оптимальних,

природних способів організації мовленнєвого спілкування дітей.

 Застосування сюжетно-рольовихігор давало можливість моделювати  природні мовленнєві ситуації, які підвищували активність дітей. Найбільш доцільнимвикористання сюжетно-рольових ігор, інсценівок виявилося для розвитку діалогічного мовлення учнів.

  • дидактичні  ігри  у формі  ігрових ситуацій подавалися звичайні вправи, замасковані у цікаву форму .Так, наприклад, на етапі перевірки домашнього завдання учні з’ясовували, як його виконали казкові герої,  та виправляли “їхні” помилки, або приносили улюблену іграшку, яка “розповідала”, як її господар виконував дома.
  • рольові ігри  Відповідно під час навчання заекспериментальною методикою створювалися такі ситуації, учням пропонувалося розіграти діалог .Використання рольових ігор, комунікативних ситуацій наближало навчальну діяльність до умов мовленнєвої практики в реальному житті,сприяло розвитку у дітей навичок спілкування у природному оточенні.

 

 Розвиток граматичних умінь і навичок у молодших школярів є важливим з кількох причин:

 

  • Основи мовлення: Граматика є основою будь-якої мови. Знання граматичних правил допомагає дітям правильно будувати речення, що сприяє зрозумілості їхнього мовлення.

 

  • Комунікативні навички: Добре розвинуті граматичні навички дозволяють дітям ефективно спілкуватися, виражати свої думки та почуття, а також розуміти інших.

 

  • Читання і письмо: Граматика відіграє ключову роль у розвитку навичок читання і письма. Діти, які розуміють граматичні структури, легше засвоюють текст та можуть створювати власні письмові роботи.

 

  • Критичне мислення: Вивчення граматики сприяє розвитку логічного мислення. Діти вчаться аналізувати речення, розуміти їхню структуру та функції слів у контексті.

 

  • Соціальна адаптація: Вміння правильно висловлюватися допомагає дітям краще адаптуватися в соціальному середовищі, встановлювати контакти з однолітками і дорослими.

 

  • Підготовка до подальшого навчання: Граматичні навички є основою для вивчення інших предметів, зокрема мовознавства, літератури та іноземних мов.

 

  • Самостійність у навчанні: Діти, які добре володіють граматикою, можуть самостійно аналізувати текст, виконувати вправи та вчитися на власних помилках.

 

Таким чином, розвиток граматичних умінь у молодших школярів є важливим етапом у формуванні їхньої мовленнєвої компетенції та загального інтелектуального розвитку.

 

 

docx
Додав(-ла)
Гайдай Євгенія
Додано
19 березня
Переглядів
178
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку