Вчи іншого - і сам помудрішаєш. Зірка Мензатюк " Новорічна пригода з відьмою".

Про матеріал
Урок читання присвячений сучасній дитячій письменниці Зірці Мензатюк. Мета цього уроку ознайомити дітей із творами сучасної письменниці. Такий тип уроку розширює світогляд учнів, розвиває уяву,фантазію, творчі здібності. Формує читацькі компетентності, збагачує словниковий запас. На цьому уроці учні вчаться визначати жанр твору, давати характеристику головним героям, аналізувати вчинки головних героїв, визначати головну думку твору, висловлювати свої враження від прочитаного.
Перегляд файлу

Тема. Вчи іншого – і сам помудрішаєш. Зірка Мензатюк «Новорічна пригода з відьмою». Визначення жанру тексту.

Мета: познайомити учнів з творами сучасної української письменниці; вчити визначати жанри творів, головну думку твору, називати головних героїв тексту,  давати характеристику головним героям; формувати читацькі компетентності, збагачувати словниковий запас; розвивати зв’язне мовлення, вміння висловлювати власні ставлення до змісту прочитаного -  уяву, фантазію учнів, творчі здібності;  розширювати світогляд учнів; виховувати бажання допомагати людям, які потребують допомоги.

Обладнання: мультимедійний комплект, ілюстративний та роздатковий матеріал ( фото Зірки Мензатюк, стіна слів, асоціативний кущ), виставка книг.

Хід уроку

  1.  Організація класу

Створення позитивного психологічного клімату класу.

Девіз уроку:

Виразно читаємо,

Чітко слова вимовляємо,

Мову та творчість свою розвиваємо.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Мотиваційна хвилина

Вправа « У мене загадка, а у вас? А у нас відгадка!»

Прийшла до нас бабуся

У білому кожусі.

Поля причепурила –

Пухнастим снігом вкрила.

Відгадайте, хто вона,

Ця бабуся чепурна?

(Зима)

З неба падають сніжинки,

Люди всі несуть ялинки.

Рік старий кудись утік –

Так приходить…

(Новий рік)

Готує вона зілля,

Чаклує і шкодить.

До друзів на новосілля

На мітлі летить.

(Відьма)

 

  1. Актуалізація опорних знань
  •       Діти, давайте пригадаємо, з якими літературними жанрами ми вже познайомились на уроках читання?

Метод « Мікрофон». (Відповіді дітей).

 

 

 

  1. Оголошення теми уроку
  •       На уроці ми продовжимо знайомитись з творами відомих вже нам сучасних письменників. Будемо тренуватися визначати жанри творів, давати характеристику головним героям, визначати головну думку твору. І сьогодні ми з вами прочитаємо твір сучасної письменниці Зірки Мензатюк «Новорічні пригоди з відьмою».

                                                              

                                                  Асоціативний кущ

                                               Чаклунка   

                 Чарівниця                                                     Ворожка

                Знахарка                         Відьма               Шептуха

 

                              Мегера            Злюка          Гаргара

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Розповідь про автора
  •       Написала твір про новорічні пригоди з цією чарівною відьмою письменниця Зірка Мензатюк .

Зірка Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в маленькому селі Чернівецької області, що на заході України. Писати вірші і друкуватися в газетах почала в шкільні роки( перший вірш був надрукований в 11 років). Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка, навчалася старанно, закінчила університет з червоним дипломом, працювала журналістом у різних газетах, з 1988 року присвятила себе творчості для дітей.

Письменниця любить мандрувати Україною та вишивати, любить читати та святкувати українські свята.

Її казки світлі, захоплюючі, які сповнені тепла і мудрості. Їхні назви говорять самі за себе: «Київські казки», «Як до жабок говорити», «Катрусині скарби», «Макове князювання», «Казочки – куцохвостики», «Таємниці козацької шаблі».

  • Діти, зверніть увагу на ілюстрації книжок авторки. Спробуйте вибрати для себе книгу для читання, обираючи за ілюстрацією.
  • Діти, спробуйте презентувати книжку за ілюстрацією. Спробуйте пофантазувати.

            

  1. Рухлива вправа для очей

 

3). Словникова робота

  •       Під час читання нам зустрінуться такі слова, значення яких ми повинні розуміти і правильно читати. Повторюємо за мною хором.

солоденьким       поморочу            хуртовина      хуртеча      юга       вія

випитувала          зіщулилася         метелиця       сніговій      кура      хуга

перестріла            баляндраси          завірюха       сніжниця   хвища   стужа

пересваряться      дошкандибаю     заметіль         хурделиця віхола   завія

  • Яке значення слів вам незрозуміло? Хто може допомогти розтлумачити (пояснити) значення цих слів? Як ви вважаєте, що означають ці слова?
  • Як можна назвати слова третього, четвертого, п’ятого, шостого стовпчиків? (Слова-синоніми)

 

4). Дослідження тексту. Читання тексту вчителем та учнями.

  •      Працюємо з підручником. На сторінці 62 - 64 знайдіть твір Зірки Мензатюк «Новорічні пригоди з відьмою».
  •      Я почну читати, ви уважно слідкуватимете, коли я зроблю паузу, хтось з вас буде продовжувати читати.
  •      Ну що, сподобався вам текст? Перед тим, як ми його проаналізуємо давайте трішки відпочинемо.

Фізкультхвилинка «Падає сніжок».

 

5). Робота над змістом прочитаного тексту.

Перевірка на слухове сприймання прочитаного тексту.

Тести

  1. Хто головні герої, прочитаної казки?

А) Василько.

Б) Василько і відьма.

В) Василько і діти.

2. Куди поспішав хлопчик?

                А) До друзів.

                Б) До Діда Мороза.

                В) На новорічну ялинку.

3. Хто зупинив Василька?

                А) Дід Мороз.

                Б) Відьма.

                В) Учитель.

4. Чому відьма захотіла потрапити на свято?

                 А) Щоб пересварити дітей.

                 Б) Щоб отримати подарунки.

                 В) Щоб отримати солодощі.

5. Що хлопчик придумав для відьми, щоб вона не потрапила до     школи?

               А) Втекти.

               Б) Поморочити.

               В) Обманути.

6. Як вдалося хлопчику поморочити відьму?

               А) Він заспівав пісню.

               Б) Він називав слова-антоніми.

               В) Він називав слова-синоніми.

7. Які слова-синоніми стали роздумом для відьми?

               А) Холодний, морозний, зимний, студений, крижаний.

               Б) Смутно, дурно, сумно, невесело, печально.

               В) Балакати, лопотіти, патякати, базікати, теревенити, точити баляндраси.

. Чи вдалося Васильку перехитрити відьму?

                  А) Так.

                  Б) Ні.

                  В) Можливо.

 

6). Бесіда за змістом тексту з елементами вибіркового читання.

 

  •      Хто ще крім відьми є головним героєм твору? Доведіть словами з тексту.
  •      Знайдіть та прочитайте відповідь на моє наступне питання:
  •      Куди поспішав Василько?
  •      Чому відьма захотіла йти із Васильком на свято?
  •      Що вирішив зробити Василько, щоб відьма не пішла з ним на свято?
  •      Як ви вважаєте, чи допомогли Василькові знання про значення слів переконати відьму?
  •      Як називаються слова, які мають однакове значення, але по-різному звучать?
  •      (Так, діти. Дійсно, Василькові допомогли знання про синоніми. Видно, що хлопчик на уроках української мови  був дуже уважним та старанним учнем.)
  •      Які слова в тексті вказують, що Василько піклувався про своє здоров’я?
  •      Які слова свідчать про вихованість хлопчика?
  •      Знайдіть слова, що вказують на кмітливість Василька.
  •      Чи допомогли знання Василькові переконати відьму?
  •      Які рекомендації давав Василько відьмі?
  •      Чи вдалося свято в дітей ?
  •      Який кінець у казки?

7). Складання сніжинок зі слів із тексту

  •       Пропоную вам  скласти сніжинки зі слів-синонімів. Знайдіть, будь ласка, синоніми в тексті до слова завірюха та прочитайте...вітер…розмовляти…сумно.
  •       Діти, а де можна дізнатися про значення цих слів? (В тлумачному словнику).

 

( Хуртовина,метелиця,віхола,сніговій,хуга,юга,заметіль,хурделиця,кура,хвища,

хуртеча. завія, сніжниця.)

(Холодний, морозний, студений, зимний, крижаний.)

( Сумно, смутно, журно, невесело, печально, тоскно, безрадісно. )

( Говоріть, балакайте, лопотіть, патякайте, базікайте, теревеньте, розводьте тари-бари, точіть баляндраси, наплетіть сім мішків гречаної вовни.)

 

 

 

6 .Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Характеристика головних героїв
  •       Переходимо до нашого наступного завдання.
  •       Давайте охарактеризуємо нашого  головного героя - Василька. Спробуємо визначити його риси характеру та створити словесний портрет (уявимо яким він може бути).

Риси характеру Василька: розумний, добрий, товариський (дружній), кмітливий, вихований, дотепний.

Словесний портрет Василька: невеликого зросту, чорнявий, 8-ми або 9-ти річного віку.

  •       А тепер давайте обговоримо, які риси притаманні відьмі?
  •       Яка вона?
  •       Словесний портрет відьми: хитра, жадібна, підступна, зла, безграмотна, грайлива, заздрісна.

7.  Підсумок уроку

  1. Визначення жанру твору
  •       Над яким твором ми сьогодні працюємо?
  •       Хто його автор?
  •       Чи можете ви визначити жанр прочитаного твору?
  •       (Так, вірно, діти - це казка).
  •       Доведіть мені, будь ласка, що цей твір є дійсно казкою.
  •       ( Казка характеризується художньою вигадкою. Вигадка, фантастика – це зустріч із відьмою. Описується неймовірна пригода, яка вигадана.)
  •       Що допомогло Васильку переконати відьму? Слова чи знання?
  •       ( Щоб знання приносили успіх, то слід набратися терпіння і наполегливо працювати, багато читати).
  •       Прокоментуйте, діти, прислів’я «Вчи іншого – і сам помудрішаєш.»
  • Чи наявні ці якості у нашого Василька?
  • ( Так. Розум і терпіння допомагають хлопчику бути дотепним в будь-яких життєвих ситуаціях. Василько проявив турботу і повагу не тільки до своїх друзів, а і потурбувався про відьму)
  1. Рефлексія
  2. Домашнє завдання
  •       Вдома вам необхідно підготуватися до стислого переказу казки. За бажанням можна намалювати одного з головних героїв твору.

(Ст. 62-64 (переказ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 січня 2023
Переглядів
440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку