Тема. Вчи іншого – і сам помудрішаєш. Зірка Мензатюк «Новорічна пригода з відьмою». Визначення жанру тексту.
Мета: познайомити учнів з творами сучасної української письменниці; вчити визначати жанри творів, головну думку твору, називати головних героїв тексту, давати характеристику головним героям; формувати читацькі компетентності, збагачувати словниковий запас; розвивати зв’язне мовлення, вміння висловлювати власні ставлення до змісту прочитаного - уяву, фантазію учнів, творчі здібності; розширювати світогляд учнів; виховувати бажання допомагати людям, які потребують допомоги.
Обладнання: мультимедійний комплект, ілюстративний та роздатковий матеріал ( фото Зірки Мензатюк, стіна слів, асоціативний кущ), виставка книг.
Хід уроку
Створення позитивного психологічного клімату класу.
Девіз уроку:
Виразно читаємо,
Чітко слова вимовляємо,
Мову та творчість свою розвиваємо.
Мотиваційна хвилина
Вправа « У мене загадка, а у вас? А у нас відгадка!»
Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі.
Поля причепурила –
Пухнастим снігом вкрила.
Відгадайте, хто вона,
Ця бабуся чепурна?
(Зима)
З неба падають сніжинки,
Люди всі несуть ялинки.
Рік старий кудись утік –
Так приходить…
(Новий рік)
Готує вона зілля,
Чаклує і шкодить.
До друзів на новосілля
На мітлі летить.
(Відьма)
Метод « Мікрофон». (Відповіді дітей).
Асоціативний кущ
Чаклунка
Чарівниця Ворожка
Знахарка Відьма Шептуха
Мегера Злюка Гаргара
Зірка Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в маленькому селі Чернівецької області, що на заході України. Писати вірші і друкуватися в газетах почала в шкільні роки( перший вірш був надрукований в 11 років). Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка, навчалася старанно, закінчила університет з червоним дипломом, працювала журналістом у різних газетах, з 1988 року присвятила себе творчості для дітей.
Письменниця любить мандрувати Україною та вишивати, любить читати та святкувати українські свята.
Її казки світлі, захоплюючі, які сповнені тепла і мудрості. Їхні назви говорять самі за себе: «Київські казки», «Як до жабок говорити», «Катрусині скарби», «Макове князювання», «Казочки – куцохвостики», «Таємниці козацької шаблі».
3). Словникова робота
солоденьким поморочу хуртовина хуртеча юга вія
випитувала зіщулилася метелиця сніговій кура хуга
перестріла баляндраси завірюха сніжниця хвища стужа
пересваряться дошкандибаю заметіль хурделиця віхола завія
4). Дослідження тексту. Читання тексту вчителем та учнями.
Фізкультхвилинка «Падає сніжок».
5). Робота над змістом прочитаного тексту.
Перевірка на слухове сприймання прочитаного тексту.
Тести
А) Василько.
Б) Василько і відьма.
В) Василько і діти.
2. Куди поспішав хлопчик?
А) До друзів.
Б) До Діда Мороза.
В) На новорічну ялинку.
3. Хто зупинив Василька?
А) Дід Мороз.
Б) Відьма.
В) Учитель.
4. Чому відьма захотіла потрапити на свято?
А) Щоб пересварити дітей.
Б) Щоб отримати подарунки.
В) Щоб отримати солодощі.
5. Що хлопчик придумав для відьми, щоб вона не потрапила до школи?
А) Втекти.
Б) Поморочити.
В) Обманути.
6. Як вдалося хлопчику поморочити відьму?
А) Він заспівав пісню.
Б) Він називав слова-антоніми.
В) Він називав слова-синоніми.
7. Які слова-синоніми стали роздумом для відьми?
А) Холодний, морозний, зимний, студений, крижаний.
Б) Смутно, дурно, сумно, невесело, печально.
В) Балакати, лопотіти, патякати, базікати, теревенити, точити баляндраси.
. Чи вдалося Васильку перехитрити відьму?
А) Так.
Б) Ні.
В) Можливо.
6). Бесіда за змістом тексту з елементами вибіркового читання.
7). Складання сніжинок зі слів із тексту
( Хуртовина,метелиця,віхола,сніговій,хуга,юга,заметіль,хурделиця,кура,хвища,
хуртеча. завія, сніжниця.)
(Холодний, морозний, студений, зимний, крижаний.)
( Сумно, смутно, журно, невесело, печально, тоскно, безрадісно. )
( Говоріть, балакайте, лопотіть, патякайте, базікайте, теревеньте, розводьте тари-бари, точіть баляндраси, наплетіть сім мішків гречаної вовни.)
6 .Закріплення вивченого матеріалу.
Риси характеру Василька: розумний, добрий, товариський (дружній), кмітливий, вихований, дотепний.
Словесний портрет Василька: невеликого зросту, чорнявий, 8-ми або 9-ти річного віку.
7. Підсумок уроку
(Ст. 62-64 (переказ).