Вчимось граючись (мовознавчий турнір)

Про матеріал

Мовознавчий турнір сприяє активізації та розвиткові розумових і мовленнєвих здібностей дітей, їхнього мислення, пам'яті, виробленню в учнів уважності, спостережливості, відповідальності, формує культ знань. Начальні ігри допоможуть запалити вогники думки, які, за словами В. Сухомлинського, стимулюють рухливість розумових процесів.

Перегляд файлу

Мовознавчий турнір

 Дві команди – «Дивослово»  і «Словограй»

Епіграф (написано на плакаті)

                                            Я мислю, отже, існую.

                                                               Р. Декарт

І. Етап. «Розминка»

Запитання для першої команди.

  1.   Які словники ви знаєте?
  2.   Які розділові знаки вживаються при звертанні?
  3.   Як пишеться префікс роз-, без- в українській  мові?
  4.   Чи завжди слово земля пишеться з малої букви?

Запитання для другої команди.

  1.   Яка роль орфографічного словника?
  2.   Які розділові знаки вживаються при вставних словах?
  3.   Коли вживається префікс з-, с-.
  4.   Чи завжди слово місяць пишеться з малої літери?

 

ІІ. Етап. «Змійка»

Дошку ділимо на дві частини. Члени команд по черзі виходять і на своїй половині дошки записують по одному слову та підкреслюють орфограму.

  Проїзний, пестливий, директор, кишеня, грядка, молотьба, різьба, просьба, Велика Ведмедиця, Запорізька Січ, Покрова, Біблія, шістнадцять, мільярд.

 

ІІІ. Етап. «Швидше! Швидше! Швидше!»

За одну хвилину кожна команда повинна дати відповідь на якомога більшу кількість запитань

Запитання для першої команди:

  1.   Перекласти українською мовою слово «Хрустальный»
  2.   Чи ставиться апостроф у слові тьмяний.
  3.   Скільки дефісів пишемо у прислівнику раз у раз?
  4.   Яка орфограма у слові хтозна-скільки?
  5.   Скільки букв в алфавіті?
  6.   Який префікс з-, чи с- пишеться в слові ходити?
  7.   Яка буква завжди означає два звуки?
  8.   Наведіть приклад правопису префікса при-.

Запитання для другої команди:

1. Перекласти українською мовою «бегущий ручей»?

2. Чи ставиться апостроф у слові комп’ютер?

3. Як напишемо слово на добраніч?

4.  Яка орфограма у слові зроду-віку?

5.  Скільки звуків в українській мові?

6. Який префікс з-, чи с- пишеться в слові шити?

7. Які дві букви мають один звук?

8. Наведіть приклад правопису префікса пре-.

 

                      Весела перерва

                           ( з учнівських творів)

«Пам’ятник стоїть на п’єдесталі, який дивиться в далечінь»

«За селом багато ставків, щедрих на гриби та ягоди»

«Вона ледь летіла на крилах, легко махаючи крилом»

«Василько сміливо втік від вовків»

 

ІV.Етап. «Поєдинок капітанів»

Капітани команд за 2 хвилини мають записати якомога більше слів з орфограмою «Не з дієсловами»

 

V. Етап. «Редактор»

Відредагувати речення та словосполучення.

 Не сиди на полу

Самий кращий малюнок

Хрустальний світильник

Я не получаю газет

Земельний участок

Грошовий перевод

Тут немає печаті

 

VІ.»Етап. «Домашнє завдання».

Розповісти власну казку на мовознавчу тему про апостроф.

 

VІІ. Етап. «Словограй». Кожній команді пропонуються картки з написаними словами. Завдання: з-поміж карток вибрати ті, на яких слова написано правильно.

Слова для карток: проїзний, їжжу, сузір’я, будь-коли, незнайдений, вчора, нескошений, будь-у-кого, тьмяний, раз у раз, теривені, пліч-о-пліч, пів години, пів яблука, вічливість, дит’ясла, Вінниччина, по-київськи, секрет, апильсин, священник, левада, пісьня, козьба.

 

VІІІ. Етап. «Загадки» (Хто швидше)

  1. Чого багато має болото, менше озеро, ще менше –

     море, а річка зовсім намає. (букви о)

2. Яке трискладове слово об’єднує 33 букви? (Алфавіт)

     3. Що мають дуб, бук, бузок, яблуня, груша, але не

          мають ні граб, ні ясен, ні клен, ні слива? (букву у)

      4. З [ к ] дерева захищає

     І на них вона завжди;

     З [ н ] звірятко заховає,

     Коли треба від біди.     (кора-нора)

 5. Яку річку можна переломити? (Прут)

      6. Який самий наймолодший правописний знак?

        (апостроф)

           7. Що в збірнику карт потрібно змінити, щоб з нього

               шовкову  атлас)тканину зробити? (змінити наголос

              атлас – атлас)

 

ІХ. Етап.  «Хто більше». До фото дібрати якнайбільше слів з різними орфограмами.

 

 

 

Х. Етап. «Числівники»

  Кожній команді видаються таблички з цифрами (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0). На картках ведучий показує фразеологізми. Замість крапок гравці вставляють у них числівник, який показують одночасно за допомогою табличок.

Сидіти на  . . .  стільцях, грати  . . .  скрипку, в  . . .  дуги зігнутися, без  . . .  клепки в голові, . . . шкури дерти,  . . . колесо до воза,  . . . п’ятниць на тиждень, бути на  . . .  небі, під  . . .  гребінку стригти,  . . .  дорогою обійти,  . . . разів відміряй, у . . . няньок дитина плаче,  . . . одного не ждуть.

 

ХІ. Етап.  «Запрошення»

  Скласти й озвучити текст запрошення для поважних гостей на святкування річниці навчального закладу.

 

ХІІ. «Знайди зайве»

  Кожній команді по черзі показують три картки. Серед них треба вибрати ту, на якій записане слово, речення чи мовознавчий термін випадає з тематичного ряду.

Вставне слово. Звертання. Узагальнююче слово.

Підмет. Присудок. Означення.

Глека побити. Раки пекти. Вимити підлогу.

Півогірка. Півдороги. Пів-Києва.

Сполучник і. Сполучник але. Сполучник що.

Великий. Чарівний. Осінь.

Іде осінь. Іде хлопчик. Іде дощ.

Речення. словосполучення. Слово.

Питальне речення. Спонукальне речення. Окличне речення.

Знак питання.  Кома. Крапка.

 

docx
Додано
12 липня 2018
Переглядів
769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку