На основі матеріалу про краватку вивчається тема "Другорядні члени речення". Обов'язковим елементом уроку є те, що учитель та учні в цей день приходять в різноманітних краватках. Можна навіть виготовити її , як нагорода за успішне виконання завдань.
Тема. Другорядні члени речення. Додаток. Означення.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «додаток» та «означення», їх функціями та способами вираження; навчити відрізняти додаток від підмета,ставити питання до означення, виділяючи їх відповідними умовними позначками;розвивати пізнавальний інтерес учнів, мислення, увагу;виховувати естетичні смаки.
Хід уроку
І.Організаційний момент.(1хв)
ІІ.Емоційне налаштування.(3хв)
Як відомо , людину найбільше цінують за її розум і людські якості. Однак перше знайомство з будь-якою персоною починається з того , яке зовнішнє враження вона справила на співрозмовника; і в цьому все видається важливим: охайність, сучасність і доречність одягу, зачіска, руки, взуття, запах, аксесуари. Одяг може свідчити про матеріальні статки, наявність смаку й творчі здібності.
Ми також маємо перше враження про складники речення. , про його головні частини і зараз ми перевіримо ваші знання цих складників.
ІІІ.Актуалізація набутих знань.(5 хв)
Всі ви ще в тому віці, коли полюбляєте гратись, особливо дівчатка ляльками. Тому давайте трохи пограємось і повторимо правила.
Ваше завдання: одягнути ляльку якнайкраще.(перед дітьми стоїть паперова лялька, а на столі одяг, але з питаннями по темі, що вивчили).
Добре. Ви відмінно справились із завданням, тобто усі вивчили правила, не полінувалися .
Ще до того як людина почне говорити, ми вже маємо про неї першу інформацію, що допоможе краще пізнати особу.
Тому люди з давніх-давен одягу приділяли багато уваги, стежачи за модою, тенденціями, віяннями часу. Однак не завжди одяг був такий, яким ми звикли бачити: костюми й краватки в чоловіків; джинси , футболки светри в молоді; яскраві сукні, спідниці й кофтинки в жінок.
Кожна епоха привносила новий стиль, новий одяг і нові слова на його позначення.
Лише в реченні залишилось усе незмінним: як було три другорядних члени речення, так і залишилось. Тому записуємо дату, тему уроку і будемо детальніше вивчати члени речення. (учитель пише на дошці, учні – в зошиті)
ІУ. Оголошення теми, мети уроку.(2хв)
У. Вивчення нового матеріалу.
1.Пояснення вчителя.(10 хв)
(Схема в усіх дітей наклеюється в зошит)
|
|
|
Якщо ми заговорили про одяг, то не слід оминати й такого аксесуара, як краватка.(дітям роздаються краватки паперові різнокольорові (5 кольорів-червоний, рожевий, синій, зелений, жовтий) і пропонується дітям вибрати колір даного етапу роботи на уроці і проаналізувати). (відповіді учнів)(4хв)
УІ. Виконання вправ на закріплення вивченого
Перша згадка про краватку як елемент одягу знаходимо в культурі Стародавнього світу, зокрема історії Давнього Єгипту, де шматок правильної геометричної форми, накинутий на плечі, правив за своєрідний символ соціального статусу його власника. Також одними з перших краватки носили стародавні китайці. Поява в Давньому Римі шийних хусток ознаменувала початок епохи краваток у сучасному розумінні цього слова, але й вони були тільки передвісниками чоловічих краваток.
Зараз ми спробуємо виконати цікаве завдання, яке називається «Прикрась хустину»(10 хв) . Вам у конвертах роздані усі складові візерунка на хустині, але його потрібно вам розгадати , тобто це речення, але розділене на слова, які написані на квітках, листочках. Ваше завдання віднайти послідовність речення, прикріпити до краю клаптика тканини, яка є частинкою хустини, записати у зошит і підкреслити другорядні члени речення.
А ось і речення.
1.Появилася і закріпилася у світовій моді краватка у 1635 році
2.Після перемоги над яничарами хорватських воїнів запросили до французького короля Людовіка ХІУ.
3.Офіцери хорватської армії здавна носили строкаті шовкові шийні хустини.
4. Людовік ХІУ дуже вподобав новий предмет гардеробу.
5. І теж пов’язав собі на шию щось подібне.
6. Відтак Людовік ХІУ став першим законодавцем моди краватки у Франції.
(діти складають візерунок , прикріплюють до хустини , переписують у зошит складені речення після перевірки вчителем, підкреслюють граматичну основу та другорядні члени речення. Вчитель проходить по рядах і перевіряє правильність виконання завдання, виставляючи оцінки).
Звідси й одна з версій походження французького слова кравате(«краватка»), що поширилося в Європі,- від а – ля-кроат- «на хорватський манер»).
Уже в сучасній Хорватії факт винайдення її співвітчизниками краватки вважається абсолютно доведеним,-він, як предмет гордощів, підтримується національною історіографією, він же використовується як бренд у рекламі й туристичній галузі.
Друга назва цієї речі – галстук- зявилася в Росії в епоху Петра І й вимовлялася (галздук), бо прийшло , скоріш за все, з Голландії, де голздук- хустка на шию. У російському словнику того часу це слово тлумачилося так: «Полотенце, которим шею обвивают и украшают». Пізніше це слово вимовляється і як галстук, і як галстух –за німецьким взірцем.
Для нас брендом залишається наш підручник, де ми можемо додатково прочитати про другорядні члени речення і виконати вправу ……., с. …….(5 хв).Скласти речення за схемами.
1. Ми познайомилися.
2. Я слухав уважно.
3.Сьогодні розповідав учитель цікаво.
4. Офіцери носили здавна шийні хустини.
УІ. Підсумок уроку.(3хв)
Продовжити речення:
2. Оцінювання.(1хв)
УІІ.Домашнє завдання: вивчити параграф….., виконати вправу ….,с…..(1хв)