Любов Зваричук
ВЧИМОСЯ РОЗВ’ЯЗУВАТИ КОМБІНАТОРНІ ЗАДАЧІ
Зошит для учнів 3-4 класів
2024 рік
51(075.2)
З 42
Анотація
Зошит з друкованою основою містить додатковий матеріал до підручника «Математика» 3-4 класи (автор Богданович М. В). Виконання завдань запропонованих в зошиті, сприяє формуванню у учнів прийомів розумової діяльності (аналіз і синтез, порівняння) розвиває логічне мислення, розширює уяву молодших школярів про способи моделювання при розв’язуванні текстових задач, сприяє формуванню вміння розв’язувати задачі.
Для учнів 3-4 класів та вчителів початкової школи.
Дорогі хлопчики і дівчатка!
Цей зошит є продовженням зошита «Вчимося розв’язувати комбінаторні задачі» (1 – 2 класи). Якщо ви уже виконували завдання з цього зошита, то ви вмієте розв’язувати комбінаторні задачі способом перебору і складанням таблиць.
В 3, 4 класах ви навчитесь розв’язувати комбінаторні задачі за допомогою схеми, яку називають деревом можливих варіантів.
Успіхів вам у розв’язуванні комбінаторних задач!
Любов Зваричук
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО РОБОТИ З ЗОШИТОМ
Головна функція комбінаторних задач в початкових класах – створити умови для формування у учнів прийомів розумової діяльності (аналіз і синтез порівняння, абстрагування), для розвитку мимовільної уваги, образного мислення і для засвоєння тих понять, які входять в зміст програми.
При складанні комбінаторних задач керувались:
В 1-2 класах учні розв’язували комбінаторні задачі способом перебору і за допомогою таблиць. В 3-4 класах вони знайомляться з деревом можливих варіантів.
Всі способи, за допомогою яких діти будуть розв’язувати комбінаторні задачі, не вимагають введення в програму курсу математики 3-4 класів нових понять, тобто не перевантажують учнів додатковою інформацією.
1.
Одна мавпочка з’їла 8 бананів, друга – 24, третя – 16, а
четверта – 9. Скільки бананів з’їли дві мавпи?
і _ і_
і _ і_
і _ і_
а) Скільки бананів з’їли перша і друга мавпи?
б) Скільки бананів з’їли перша і третя мавпи?
в) Скільки бананів з’їли перша і четверта мавпи?
г) Скільки бананів з’їли друга і третя мавпи?
д) Скільки бананів з’їли друга і четверта мавпи?
е) Скільки бананів з’їли третя і четверта мавпи?
2.
Скільки можна позначити відрізків, використовуючи
латинські букви А, В, С, Д так, щоб серед них не було відрізків, позначених однаковими буквами?
мал. 1
|
мал. 2
|
мал. 3
|
мал. 4
|
мал. 5
|
мал. 6
|
|
А |
В |
С |
D |
||
A |
|
|
|
|
||
B |
|
|
|
|
||
C |
|
|
|
|
||
D |
|
|
|
|
|
|
Скільки клітинок виявилось зафарбованими?
3.
У Тамари є казки Ш.Перо, Г.К.Андерсена (А), братів Грім (Г)
і К.Єршова (Є). Дівчинка взяла на урок позакласного читання книги двох різних авторів. Книги яких авторів Тамара могла взяти на урок?
Скільки варіантів вибору двох книг у тебе вийшло?
2. Перевір свою відповідь і заповни таблицю.
|
П |
А |
Г |
Є |
П |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
Є |
|
|
|
|
Зафарбуй жовтим кольором клітинки, в яких записані відповіді на запитання задачі.
Скільки варіантів вибору двох книг у тебе вийшло?
4.
1. Прочитай задачу.
В шкільному конкурсі читців приймали участь Марина (М), Рая (Р), Віра (В), Сергій (С), Надя (Н) і Павло (П). Двоє з цих дітей було нагороджено грамотами. Хто з дітей міг отримати грамоти?
3. Запиши можливі варіанти нагородження учасників конкурсу, користуючись способом перебору.
Скільки варіантів у тебе вийшло?
3. Заповни таблицю і зафарбуй клітини, в яких записані відповіді на запитання задачі.
|
Марина |
Рая |
Віра |
Сергій |
Надя |
Петя |
|
Марина |
ММ |
МР |
|
|
|
|
|
Рая |
|
|
|
|
|
|
|
Віра |
|
|
|
|
|
|
|
Сергій |
|
|
|
|
|
|
|
Надія |
|
|
|
|
|
|
|
Петя |
|
|
|
|
|
|
|
Скільки варіантів у тебе вийшло? |
|
|
|||||
5.
1. Прочитай задачу.
Як можна посадити на лавочку Настю (Н), Таню (Т), Мирона (М) і Сергія (С), щоб хлопчики (Х) і дівчатка (Д) чергувались?
4. Користуючись умовними позначеннями, запиши всі можливі варіанти розміщення дітей на лавочці.
Схема 1
Четвертий Третій Другий Перший
Перший
Другий
Третій Четвертий
а) б) в)
а) б)
6.
Скільки різних двоцифрових чисел можна записати,використовуючи цифри 2,7,9, якщо цифри в цих числах можуть повторюватися?
а) перебір можливих варіантів.
2 |
7 |
9 |
2 |
7 |
9 |
2 |
7 |
9 |
Отримали двоцифрових чисел.
б) побудуй схему – дерево можливих варіантів. Одиниці
Десятки
Отримали двоцифрових чисел.
7.
Коля вирішив в неділю провідати бабусю (Б), свого друга Петрика (П) і старшого брата Володю (В). В якому порядку він може організувати візити?
3-й візит
2-й візит 1-й візит
8.
У клоуна чотири берети: червоний (Ч), синій (С), жовтий (Ж), зелений (З) і три сорочки:клітчаста (1), смугаста (2), в горошок (3). Чи зможе клоун на протязі двох тижнів одягати кожний день різні комплекти «берет – сорочка»?
Скільки варіантів комплектів у тебе вийшло?
Берет
Сорочка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Скільки варіантів вибору комплекта «берет – сорочка» вийшло?
Запиши відповідь задачі.
Отримали варіантів.
Отримали варіантів.
а) 1Ч; 2С; 3Ж – червоним кольором б) 3С; 2Ч – синім кольором;
в) 1Ж; 3Ч – зеленим кольором.
9.
Скільки різних варіантів трицифрових чисел можна записати, використовуючи цифри 2, 7, 9, якщо цифри в цих числах можуть повторюватись?
а) в розряді сотень записана цифра 2.
Сотні Десятки
Одиниці
б) в розряді сотень записана цифра 7.
Сотні Десятки
Одиниці
в) в розряді сотень записана цифра 9.
сотні десятки
одиниці
… … …
… … …
… … …
… … …
… … …
10.
Для участі в концерті потрібні двоє ведучих (хлопчик та дівчинка). На роль ведучих претендують Мишко (М), Коля (К), Сергійко (С), Надійка (Н), рита (Р), Лариса ( Л) та Віра (В). Які варіанти пар ведучих можливі?
Скільки варіантів у тебе вийшло?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Скільки варіантів у тебе вийшло?
Отримали варіантів.
Отримали варіантів.
11.
Скільки різних трицифрових чисел можна записати, використовуючи цифри 4,0,2,5 якщо ці цифри в числі можуть повторюватись?
Скільки чисел у тебе вийшло?
а) 4 сотні
б) 5 сотень якщо ці цифри в числі можуть повторятися?
12.
Маша займається тенісом 2 рази в тиждень. Які два дні може вибрати Маша для тренувань, якщо в понеділок і в неділю немає занять?
Скільки вийшло варіантів?
|
В |
С |
Ч |
П |
СУБ |
В |
|
|
|
|
|
С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Скільки клітинок вийшло зафарбованими?
13.
За правилами гри у волейбол із 6 членів команди (1,2,3,4,5,6), які знаходяться на ігровому майданчику, м’яч можуть відбити тільки 3 гравці. Покажи на схемі можливі варіанти ігрової ситуації, якщо м’яч прийняв гравець 1.
а) гравець 2?
б) гравець 3?
в) гравець 4?
г) гравець 5?
д) гравець 6?
а) м’яч приймає гравець 3, а передає його на іншу сторону гравець 6.
б) м’яч приймає гравець 4, а передає його на сторону суперника гравець 1.
14.
а) математика
б) українська мова 1 урок
в) читання 1 урок
г) фізкультура
Скільки варіантів у тебе вийшло?
15.
До класу прийшли 4 нових учні: Коля (К), Вася (В), Саша (С) і Павлик (П). Як учитель може посадити цих учнів за дві вільні парти? Скільки вибору у нього буде?
Скільки варіантів у тебе вийшло?
Перевір свою відповідь, користуючись методом перебор
Місце1 місце2 місце3 місце4
Схема 2
16.
А В
• •
С
•
б) Скільки відрізків вийшло?
в) Запиши відрізки, які вийшли _
А В
• •
Д С
• •
б) Скільки відрізків отримали?
в) Запиши отримані відрізки
В С Д
• •
•
А Е
• •
б) Скільки відрізків отримали?
в) Запиши всі отримані відрізки
В С
• •
А Д
• •
М Е
• •
б) Скільки відрізків отримали.
в) Запиши отримані відрізки _
17. Постав знаки арифметичних дій, якщо вказаний їх порядок виконання.
18.
З 3 класу «Б» в конкурсі взяли участь 9 учнів. Із них 3 читали вірші (В), 2 танцювали (Т), а 4 – співали (С). Грамотами нагородили одного читця, одного танцюриста і одного співака. Чи правильне твердження, що у журі було 24 варіанти вибору трьох переможців з 3»Б» класу?
Чим схема 3 відрізняється від схеми 4? Чим схема 5 відрізняється від схеми 6?
19.
Уяви, що Міша (М), Коля (К), Віра (В) Надія (Н) і Толя (Т) повинні спуститися з гори на санках.
спускатися з гори, якщо Толя поїде першим, а за ним поїдуть Віра і Надя.
20.
Скільки різних трицифрових чисел можна записати цифрами 3,0,4,8, якщо ці цифри в числі не повторюються?
Сот. Дес. Один.
яких в розряді десятків записана цифра 8.
… … |
< |
… |
… |
< |
… |
… |
< |
… … |
< |
… |
… |
< |
… |
… |
< |
… … |
< |
… |
… |
< |
… |
… |
< |
… … |
< |
… |
… |
< |
… |
… |
< |
їх виконання.
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
3 1 2
… … …
Скільки різних варіантів у тебе вийшло?
1) 8 |
7 |
8 |
9 |
9 |
2 |
4 = 1010 |
2) 7 |
8 |
7 |
8 |
7 |
8 |
7 = 1672 |
3) 9 |
3 |
8 |
4 |
5 |
6 |
9 3 = 1676 |
4) 4 |
5 |
4 |
5 |
4 |
5 |
4 = 913 |
Дано число 2718. Запиши всі можливі чотирицифрові числа, переставляючи цифри даного числа. Для цього розгадай правило, за яким складено перший стовпчик чисел. Користуйся способом перебору і запиши числа в інших стовпчиках.
2718 |
7 |
1 |
8 |
2781 |
|
|
|
2178 |
|
|
|
2187 |
|
|
|
2871 |
|
|
|
2817 |
|
|
|
Схема 1 Одиниці тисяч Сотні
Десятки
Одиниці
Скільки варіантів у тебе вийшло?
Заповни дерево можливих варіантів для чисел, в яких 1 тисяча
Одиниці тисяч Сотні
Десятки Одиниці
Скільки варіантів у тебе вийшло?
24.
1. Постав знаки арифметичних дій, якщо вказано порядок їх виконання.
Скільки різних варіантів у тебе вийшло?
3. Постав у віконця числа знайди значення виразів.
25.
В одному з відділів «Дитячого світу» продавали плетені речі: шарфи – чорні (Ч) і бордові (Б); берети – жовті (Ж) , зелені – (З), сині (С), рукавички – голубі (Г), рожеві (Р).
Скільки комплектів з трьох речей можна скласти?
Шарфи Берети
рукавиці
Скільки отримали комплектів із трьох речей?
Берети Шарфи Рукавиці
Скільки отримали комплектів із трьох речей?
Рукавиці Шарфи берети
Скільки отримали комплектів із трьох речей?
Випиши комплект, який тобі сподобався найбільше
26.
Скільки різних чотирицифрових чисел можна записати, використовуючи цифри 6,5,2.
Одиниці тисяч сотні десятки одиниці
а) 2 тисячі
б) 5 тисяч
запиши всі числа, в яких
а) 65
сотень б) 25
сотень в) 625
десятки г) 252
десятки
27.
Скільки чотирицифрових чисел можна записати цифрами 3,4,8, якщо в розряді десятків стоїть цифра 3 і цифри в цих числах можуть повторюватись?
Одиниці Десятки Сотні
Одиниці тисяч
Скільки отримали чотирицифрових чисел?
б) Обведи зеленим кольором гілки дерева, які позначають чотирицифрові числа, в яких три однакові цифри;
в) Використовуючи дерево можливих варіантів, запиши чотирицифрові числа, в записі яких використовуються тільки цифри 3 і 4.
28.
Скільки чотирицифрових чисел, в яких 3 тисячі, можна записати цифрами 5,0,3?
Скільки отримали чотирицифрових чисел?
29. Не переставляючи цифри в лівій частині рівності, постав між ними знаки арифметичних дій і дужки так, щоб отримати правильні рівності.
а) 1 |
2 |
3 = 1 |
|
|
б) 1 |
2 |
3 |
4 = 1 |
|
в) 1 |
2 |
3 |
4 |
5 = 1 |
30. |
|
|
|
|
а) Скільки варіантів вибору двох олівців із трьох олівців різного кольору?
б) Скільки варіантів вибору двох олівців із чотирьох олівців різного кольору?
в) Скільки варіантів вибору двох олівців із п’яти олівців різного кольору?
г) Скільки варіантів вибору двох олівців із шести олівців різного кольору?
д) Скільки можна накреслити відрізків, якщо дано чотири точки, що не лежать на одній прямій?
ж) Скільки можна накреслити відрізків, якщо дано п’ять точок, що не лежать на одній прямій?
з) Скільки можна накреслити відрізків, якщо дано три точки, що не лежать на одній прямій?
це _і ; це і _ ; це _і ; це і _ ;
З М І С Т
1. Передмова |
- 5 |
2. Методичні рекомендації |
- 6 |
3. Комбінаторні задачі |
- 7 |
4. Список використаної літератури |
- 54 |
Л І Т Е Р А Т У Р А