ВЧИТЕЛЬ ДЛЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ ЯК ФАСИЛІТАТОР ЇХ РОЗВИТКУ
О. Г. Ноздрачова,
вчитель англійської мови, вчитель-методист
ЗОШ 11
м. Чернівці,2019
У сучасному українському суспільстві поняття обдарованості дітей викликає все більший інтерес. Розробляються нові методи роботи з обдарованими дітьми, це означає, що таких дітей стає більше. Як виявити обдарованих дітей у звичайному класі? І як же з ними працювати надалі? Чи можна розвивати таку обдарованість, або є сенс її гальмувати? Що ж робити, якщо талант є, але він не розкритий, і як це може вплинути на майбутнє дитини? Ці та інші питання хвилюють українських педагогів.
Вчителю достатньо важко визначити в якій сфері діяльності дитина буде робити успіхи, оскільки в класі навчаються інші діти. Учитель - це не тільки суб’єкт для передачі знань, а й, насамперед, людина, яка любить свою професію та учнів, до яких повинна знайти індивідуальний підхід, для того, щоб у кожного виявити здібності, або навпаки відставання в розвитку.
В контексті сучасних освітянських завдань все більшої актуальності набуває проблема готовності педагога до роботи з обдарованими дітьми.
Своєчасно помітити обдарованого вихованця, адекватно його сприймати, розуміти, не розгубити, не загальмувати зростання його здібностей, надавати йому необхідну психолого-педагогічну підтримку в розвитку і реалізації індивідуального потенціалу - ця комплексна здатність педагога набула в психології назву абнотивності. Абнотивність - це комплексна професійна здатність вчителя до адекватного сприйняття, осмислення і розуміння креативності учня, здатність помітити обдарованого учня (термін М.М. Кашапова і А.А. Звєрєвої).
Керуючись складовими абнотивності, а саме:
Принципи педагогічної діяльності в роботі з обдарованими дітьми:
Умови успішної роботи з обдарованими дітьми:
Виграшним для процесу навчання є залучення до роботи з обдарованими учнями в першу чергу вчителів, що володіють наступними якостями:
Поведінка вчителя для обдарованих дітей у класі, в процесі навчання і побудови своєї діяльності має відповідати наступним характеристикам:
Робота «вчителів для обдарованих дітей» і «звичайних» вчителів приблизно однакова: помітна різниця полягає в розподілі часу на види активності. Вчителі, які працюють з талановитими дітьми, менше кажуть, менше дають інформації, влаштовують демонстрації і рідше вирішують завдання за учнів. Замість того, щоб самим відповідати на питання, вони надають цю можливість учням. Вони більше запитують і менше пояснюють.
Також помітні відмінності і в техніці постановки питань. Вчителі обдарованих дітей набагато більше задають відкритих питань, провокують виходити за межі стандартних відповідей. І вони набагато частіше намагаються зрозуміти та проаналізувати, як учні прийшли до висновку, рішення чи оцінки.
Найбільша відмінність полягає в тому, як здійснюється зворотний зв'язок. Більшість вчителів намагається реагувати у вербалізованій формі на кожну відповідь у класі, а вчителі обдарованих дітей ведуть себе як психотерапевти: вони уникають реакції на кожне висловлення. Вони уважно і зацікавлено вислуховують відповіді, знаходячи невербальні засоби показати, що вони їх приймають. Така поведінка сприяє більшій взаємодії учнів один з одним, і вони частіше коментують ідеї та думки однокласників. Тим самим учні менше залежать від учителя.
Модель: «вчитель - обдарований учень»
Чого не потребує обдарований учень:
Чого потребує обдарований учень:
Обдарованість існує лише в постійному русі, в розвитку, вона, свого роду, сад, який потрібно невпинно обробляти. І творчий дар не терпить застою і самозадоволення. Він існує тільки в динаміці - або розвивається, або згасає. І креативні та активні вчителі – саме ті люди, які дбайливо стежать за яскравим полум’ям учнівської обдарованості.
Термін "фасилітатор" (англ. facilitator, від лат. facilis - «легкий, зручний») - це людина (вчитель), яка забезпечує успішну групову комунікацію. Забезпечуючи дотримання правил зустрічі (навчального процесу), її процедури і регламенту, фасилітатор (вчитель) дозволяє її учасникам (учням) сконцентруватися на цілі та зміст зустрічі (заняття). Фасилітатором також називають викладача, вчителя, тренера, основне завдання якого полягає в стимулюванні та направленні процесу самостійного пошуку інформації та спільної діяльності учнів.