24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

ВЕЧІР ФІЗИКИ «НЕЗВИЧАЙНІ ІСТОРІЇ ЗВИЧАЙНИХ РЕЧЕЙ»

Про матеріал

Позакласний захід з фізики "незвичайні історії звичайних речей" поглиблює знаня учнів з фізики та заохочення їх до вивчення предмету фізика. Виховує політехнічний світогляд та розвиває життєву компетентність особистості, сприяє формуванню екологічної культури. Містить матеріал про історію цікавих винаходів

Перегляд файлу

  ВЕЧІР ФІЗИКИ «НЕЗВИЧАЙНІ  ІСТОРІЇ ЗВИЧАЙНИХ РЕЧЕЙ»

 

Во всем хочу дойти до самой сути —

в работе, в поисках пути, в сердечной смуте.

До сущности пришедших дней, до их причини,

до основанья, до корней, до сердцевины.

Б. Пастернак

ведучий

Сьогодні ми помандруємо з вами знайомими лабіринтами наших кімнат, зустрінемось там із звичайними речами, якими ми щодня користуємося, і дізнаємось про їхні незвичайні історії. Але спочатку вам треба буде вгадати, яка річ лежить у нашому чорному ящику.

Учень читає загадки.

Называется «патрон»,

Но стрелку не нужен он,

Нет в нем пороху и пули,

Пузырек в него ввернули.

 

Висит груша — нельзя скушать.

ставить запитання учням:

Дійсно, така знайома всім річ — електролампочка з патроном. А давайте послухаємо її історію.

 

Лампочка.

Народилася я в XIX столітті. Батьки мої — російський інженер Олександр Лодигін і американський винахідник Томас Едісон. Спочатку я була недовговічною, слабкою, швидко згоряла. Але завдяки моїм винахідникам, які довго працювали над моїм удосконаленням, я стала такою, якою ви мене бачите.

Досконала форма скляного балона приваблює погляди бажаючих мене придбати. Тоненькі молібденові ніжки всередині балона тримають сріблясту вольфрамову спіраль — нитку розжарювання, яка ,нагріваючись до температури

3 000 °С, випромінює сліпуче світло, з яким зрівняється хіба що саме Сонце. Всередині балона — благородний газ аргон, який підтримує моє довголіття.

Живлюсь я від джерела струму, ми з ним приятелі, а з’єднує нас патрон. У нього, як і в мене, є гвинтова нарізка і центральний контакт, за допомогою яких ми і з’єднуємось.

І тоді я відчуваю, як по моїх дротах, спіралі тече електричний струм, який живить мене, збуджує, і я палаю, але не згоряю, бо я електрична лампочка розжарювання. Я даю вам світло.

 

ведучий

А зараз лампочка хоче дізнатися, чи добре ви її знаєте.

Лампочка ставить запитання учням:

1. Чому спіраль лампи виготовлена з вольфраму?

2. Чому лампа називається електричною лампою розжарювання?

3. Чи можна лампу, розраховану на напругу 127 В, вмикати в мережу з напругою 220 В?

4. Де використовують лампи?

 

Загадка:

Елочка-красавица

Всем ребятам нравится.

Свечи дивные на ней

Светят сотнею огней.

 

Гірлянда.

Такої красуні, як я, вам годі й шукати. Витонченість форми, мигтіння вогників створюють ілюзію чарівної казки. Лампочки в мені маленькі, невибагливі, їм всього і потрібно З В, але не бояться вони і з 220 В зустрітись. А все тому, що дуже дружні. Раз —  і поділили велику напругу між собою, кожній невеличка частинка дісталась, тому спокійно можуть світитись, не боячись перегоріти, а приносячи малечі та й дорослим задоволення й казковий настрій у Новорічну ніч.

А зараз я хочу з вами порадитись. Кажуть, цього року в моді короткі спідниці. Може, розрізати цей довгий шлейф лампочок, а потім зшити їх рядочками, щоб вийшло кількаповерхове вбрання. Так гарно буде... Яка різниця — поспіль ці лампочки включені чи в декілька рядів їх з’єднати?

(Пояснення учнів про послідовне і паралельне з’єднання)

 

Гірлянда.

Ну гаразд, не можна — значить не можна, Я й так гарна. Чао!

 

Загадка:

То назад, то вперед,

ходит-бродит пароход.

Остановишь — горе.

Продырявит море.

 

Електропраска.

Так, це я — вірна ваша помічниця. Хто робить вас нарядними, привабливими? Я!

А знаєте, як мені спекотно буває, приводячи до ладу ваш одяг, а особливо хлоп’ячі брюки. Добре, що зараз всі носять джинси. Прасувати їх не треба, та дехто й прати не поспішає. Мабуть, щоб не зіпсували свій колір. Охо-хо-хо. І працюй, і працюй. Чи думав мій батечко Генрі Сілі, що я з 1882 року невпинно буду прасувати і прасувати? Чого тільки не поміщали люди в мій корпус! То довжелезну ніхромову спіраль, оточену керамічними чашечками, ніби якесь намисто. А то придумали тену якусь, в яку запресували якийсь дивний ізолятор, схожий на пісок, а всередину ізолятора помістили все ту ж ніхромову спіраль. Для надійності, кажуть, щоб струм на мою підошву не потрапив. А ручку, бачте, мені пластмасову зробили, зручну таку, чорненьку, люди із задоволенням за неї тримаються і ковзають мною, і ковзають безупинно... Тільки й оживаю, коли повзунок регулятора почеше трохи мою тену та сигнальна лампочка привітно помигає. Дрібниці, а приємно коли тебе розуміють. А оце хотіла вас запитати:

Електропраска ставить запитання учням:

1. З чого зроблено оцей довжелезний хвіст, який завжди холодний?

2. А чого я так розігріваюсь?

3. А чому це я вся залізна, а ручка в мене пластмасова?

4. Я так турбуюсь про свою подружку — сигнальну лампочку. Чи не згорить вона, бува, від цієї величезної напруги 220 В, вона ж така маленька?

 

Загадка:

В брюхе — баня,

В носу — решето, одна рука

и та на спине.

 

Електрочайник.

Так, це я, наше вам з кепочкою. Парую, парую, як паровоз. А все чому? Чайком вас побалувати хочу. Бачте, який я чистий, блискучий. І не тому, що баба Федора мене зачистила, просто я такий охайний від природи, бо дружу не з вогнем, а з електричним струмом. Це він так розігріває мою ніхромову або нікелінову спіраль, заховану й ізольовану в тені, що вода швидко закипає, аж із носика булькає. Я дуже вигідна річ у домі — воду грію швидше, ніж звичайний чайник, завжди чистий, бо не в сажі, ніжки в мене пластмасові — скатерку не зіпсую.

А які в мене родичі! Електрокавоварка, шанована в кожному поважному домі. Елегантна, безшумна, миттєво створить вам приємний настрій з «Нескафе Голд». Ось трішки хочу уточнити у вас: чи знаєте ви правила користування такими примхливими приладами, як я?

ставить запитання учням:

1. Чи можна вмикати в електромережу порожній чайник?

2. А ще хочу вас спитати, за який час закипить в чайнику 2 літри води, якщо його потужність 1 кВт. Вважайте, що початкова температура води 20 °С

 

Електрочайник.

Ну, тоді готуйтесь до чаювання.

 

Загадка:

Через поле и лесок подается голосок.

Он бежит по проводам —

Скажешь здесь, а слышно там.

 

Телефон. Так, це я — ваш надійний друг. Краще за мене ніхто не допоможе побазікати з однокласниками весь вечір, а вже вночі згадати про невивчені уроки. Відтоді ж, як американець Грехем Белл запатентував свій винахід, пройшло майже 130 років. Пристрій цей був незвичайний: невеличка мембрана з барабанної шкіри з пружиною в центрі, а зверху — ріжок. Першим повідомленням, що його передав Белл по телефону, був монолог Гамлета «Бути чи не бути?». Трубка Белла служила для передачі і приймання людської мови на відстані 500 м.

А в 1883 році на Мюнхенській електротехнічній виставці було продемонстровано телефонний апарат російського електротехніка Голубицького, який передавав електросигнали на відстань 200 км. Сучасна ж телефонна трубка була створена видатним американським винахідником Едісоном. Саме він з’єднав власне телефон і мікрофон в одній трубці, тому можна і слухати, і говорити одночасно.

У телефоні під дією слабких електричних струмів електромагніт притягує до себе сталеву мембрану, яка, коливаючись, створює звуки. Не забувайте дзвонити по телефону рідним і знайомим, які так чекають вашого дзвінка .

 

Ведучий: а зараз послухаємо ученицю, яка підготувала повідомлення про винахід телефону(виступ учениці)

 

Загадка:

Стоит красивый сундучок,

Его не тронешь — он молчок.

А стоит ручку повертеть,—

Он будет говорить и петь.

 

Магнітофон. Спочатку я називався телеграфоном і вперше мене почули в 1900 році на Паризькій виставці. Запис робився на дріт, який перемотувався з котушки на котушку. У 1929 році для озвучування фільмів кінокомпанії Великобританії і був сконструйований власне магнітофон. У ньому на магнітну стрічку записуються мова або музика, яку ми потім і слухаємо.

 

Загадка:

— Зачем надевают кольцо золотое

на палец, когда обручаются двое? —

меня любопытная дева спросила.

Не став пред вопросом в тупик,

ответил я так собеседнице милой:

— Владеет любовь электрической силой,

а золото — ... (проводник).

Р. Берне

 

Провідник. Так, дуже вже відповідальне у мене завдання — завжди і всюди проводити електричний струм. З мене виготовляють шнури до електроприладів, спіралі електронагрівальних елементів, дроти, якими тече електричний струм. І все це завдяки моїй будові, моїм властивостям. Але про них я хотів би дізнатися від вас:

ставить запитання учням:

1.Що таке провідник?

2.Які речовини є провідниками?

3.Чому метали — провідники?

4. Що називається опором провідника?

5. Від чого залежить опір провідника?

 

Загадка:

По гудящим проводам

кто бежит в квартиру к нам?

Зажигает в лампе свет?

Свет мы видим. Его — нет.

 

Електричний струм.

Так, ви вгадали, це я творю всі ці дива: і світло в лампі засвічую, і плитку розігріваю, і ялинку прикрашаю, телевізор з комп'ютером примушую вас розважати. Я — великий маг чарівник. Я допомагаю людям виконувати будь-яку важку і нудну роботу швидко й цікаво: і прати, і прасувати, і прибирати, і молоти, і точити, і пиляти. А тролейбуси, метро, електрички? Хто їх рухає? Я, електричний струм. Я буваю добрий, коли до мене ставляться з пошаною, і злий, коли мною не вміють користуватись. А у вас я котів би поцікавитись:

ставить запитання учням:

1.Чи знаєте ви, що називається електричним струмом?

2.Які умови існування струму?

3.Які фізичні величини є характеристиками електричного струму?

4.Який закон зв'язує ці величини? Сформулюйте цей закон. Напишіть формули закону.

5.Які існують види з'єднання провідників?

6.Накресліть схеми цих з'єднань.

7.Напишіть правила розрахунку цих з'єднань.

8.Де вони використовуються?

 

Ведучий

Дійсно, багато цікавих речей містить наш чарівний чорний ящик. Усі вони створені людьми, які цікавились наукою, технікою, прагнули своїми винаходами принести користь людям. Ми теж ростемо допитливими, хочемо все знати, в чому сьогодні ви могли переконатись.

А зараз ми послухаємо Оду закону Ома.

 

На диване я лежу,

В телевизор свой гляжу.

Ну, а ток все идет,

Макаревич «Смак» ведет.

Подключила плитку я.

Каша варится моя.

А ток идет, все идет,

Положу я кашку в рот.

Гладит мне утюг костюм,

Ой какой у Ома ум,

Что придумал он закон

Даже лучше, чем Ньютон.

Вот вам песенка моя,

Как законы знаю я.

Я учу, все учу,

На мозги закон кручу.

 

Ведучий

Але ми в школі не завжди такі серйозні. Інколи трапляються такі випадки, коли не можна не посміхнутись. А ми пропонуємо вам випробувати свій розум, взявши участь у вікторині.

Вікторина

 

  1. Чому небезпечно підходити до дерева під час грози? (щоб не вдарило блискавкою).
  2. Чому на пухкому снігу людина глибоко провалюється, а коли надіває лижі, то може йти по снігу, зовсім не заглиблюючись? (через те, що зменшується тиск людини на сніг).
  3. Чому після прання білизну висушують в розгорнутому вигляді? (щоб збільшити площу поверхні випаровування).
  4. Чому під час нагрівання води чути шум? ( тому, що маленькі бульбашки насиченої пари розриваються біля поверхні води).
  5. Чому утворюється роса? (внаслідок різкого зменшення температури пара у повітрі конденсується)
  6. Яка сила прискорює зношування чоботів? (сила тертя).
  7. Що охолоджується швидше і чому: чай чи масний суп? (чай, у нього швидкість випаровування більша)
  8. Чому у закритій посудині вода нагрівається швидше, ніж у відкритій? (відбувається менше випаровування).
  9. Чому гострим ножем різати легше?(коли ріжете гострим ножем, виникає більший тиск).
  10. Чому іржавою голкою важче шити? ( внаслідок більшої сили тертя).
  11.  Чому гуска виходить з води сухою?(бо її пір’я вкрите шаром жиру).
  12. Як змінюється температура кипіння рідини, якщо сходити на гору? (зменшується)
  13.  З якою швидкістю повинна бігти кішка, до хвоста якої прив’язана порожня консервна банка , щоб не чути її торохтіння ? (з нульовою)
  14. Чому в космосі немає звуків? (звук не поширюється у вакуумі)
  15. Чому не можна торкатися води, в яку опущений електрокип ’ятильник? (вразить електричним струмом)
  16. Як наш організм захищається від перенагрівання? (виділяється піт).
  17. Як називається направлений рух електронів? (електричний струм).
  18. З яких частинок складається речовина? (молекул).
  19. Мене ніхто не бачить, але всякий чує, а супутницю мою кожний може бачити, Ала ніхто не чує?(грім і блискавка).
  20. Де вище підіймається рідина: у широкій чи вузькій трубці? (у вузькій).
  21. Чому при наближенні до причалу на теплоході вимикають двигуни? (інерція).
  22. Що йде, не рухаючись з місця? (час).
  23. Соавтор Бойля в виведенні відомого закону (Маріотт).
  24. Прилад для вимірювання сили струму? (амперметр).
  25. Природне явище, пов’язане з конденсацією водяної пари? (туман)
  26. Прилад для вимірювання температури? (термометр).
  27. Якою рідиною заповнюють вузенькі трубочки термометра? (ртуть, спирт).
  28. Що без ніг біжить, без вогню горить? (електричний струм).
  29. Чому, працюючи з електричними колами, руки повинні бути сухими? (вода - гарний провідник)
  30. У вогні не горить, у воді не тоне? (лід).
  31.  

Ведучий

Поки ми тут мудрували над запитаннями, до нас завітали іноземці — зустрічайте їх.

 

Кава.

Я народилася в Ефіопії так давно, що вже й не пам'ятаю. В Європу я потрапила в XVI столітті. Росту я на дереві метрів п'ять висотою. Плоди мої схожі на черешні. Збирають їх у сезон тропічних дощів. Зібрані плоди очищають і замочують у воді, внаслідок чого м'якоть відпадає і лишаються зерна, які після просушування, підсмажування і перемелювання люди використовують, готуючи з них ароматний напій. Найпопулярніші сорти — арабіка і робуста — давно припали людям до смаку, а їхні різновиди називають за назвою країни, де її вирощують — індійська, бразильська, колумбійська. Хто я? (учні відгадують)

Колись каву можна було купити тільки в аптеці, бо її вважали ліками від багатьох недуг.

 

Чай.

Всі досі сперечаються, звідки я родом: з Китаю чи з Індії. Росту я на кущі, але люди користуються не плодами, а молодими листочками, які, власне, й дають мені назву. У Китаї та інших країнах я давно став справжнім народним напоєм. Я підбадьорюю дух, пом'якшую серце, проганяю втому, пробуджую думку і прояснюю свідомість. В Європі я з'явився у XVI столітті. До Росії мене завезли вперше як дарунок цареві від монгольського хана. Цареві напій з мене дуже сподобався.

В той час у Росії його приписували як ліки тільки знатним людям. Ним лікували всі хвороби і вважали цілющим зіллям. Зараз я росту і в Китаї, і на Цейлоні, і в Індії, і на Кавказі. Без мене не обходиться жодна важлива подія, зустріч та й просто вечеря. Я регулюю діяльність серця, зміцнюю кровоносні судини, надаю бадьорості. За техно­логією приготування буваю зеленим, чорним і байховим. Хто я?

 (учні відгадують)

Тепер чай у пакетиках дуже популярний. А почалося з того, що в 1904 році американський чайний комерсант Томас Султан посилав своїм клієнтам зразки чаю в шовкових пакетиках. Клієнти почали прямо з пакетиками цей чай заварювати. Потім шовк замінили на бавовну, а зараз для чайних пакетиків використовують спеціальний папір, що не має запаху і смаку. Такий чай важко підробити, тому його якість завжди висока.

Ведучий

Ви бачите, як багато потрібних! цікавих речей нас оточує. Варто тільки уважніше придивитись до них, поцікавитись їхньою історією,— і вам відкриється дивовижна країна знань.

 

Учениця

 

О, сколько нам открытий чудных

Готовят просвещенья Дух

И Опыт — сын ошибок трудных,

И Гений — парадоксов друг,

И Случай — бог-изобретатель...

А. Пушкин

Учень

Сегодня мы вас в гости пригласили,

Чтоб наши знания вам показать.

Электроток мы все благодарили

За то, что любит нам он помогать,

За теплый дом, за лампочки сиянье,

За чистоту, надежность и уют.

 

Спасибо току за его старанье,

За то, что он помощник наш и друг.

Мы рады видеть всех вас в нашем классе,

Почаще в гости приходите к нам,

И вы поймете, как наш класс прекрасен

И как мы любим пап своих и мам.

 

Мы знаем, сила наша - лишь в учении,

Стараться будем на «отлично» отвечать.

Ну, а теперь попробуем печенье

И ароматный сладкий черный чай.  

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Позакласні заходи
Додано
29 січня 2018
Переглядів
943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку