ВЕЧІР ВЕСЕЛИХ ТА КМІТЛИВИХ
5 Клас
Серед різних форм позакласної роботи з математики особливе місце посідають математичні вечори та веселі турніри. Властивий їм дух змагання та гумор подобаються як школярам молодшого, так і старшого віку. Для деяких дітей такі турніри стають початком великого шляху до математики. Запальні змагання сприяють згуртуванню учнів, зміцненню їх дружби, у школі з'являються нові художники та поети, стає більше веселих, дотепних, товариських людей. А в деяких учнів, що активно готували вечір, виникає міцне та свідоме бажання обрати професію вчителя.
Підготовку до вечора ведуть дві команди. Вони випускають газети, намагаючись перевершити одна одну в їх оформленні.
Вечір починається урочисто. Під музику та оплески виходять команди та обмінюються привітаннями. Найчастіше всього це пісні або вірші.
Доброго дня !Ми вітаємо вас на нашому математичному вечорі веселих та кмітливих!!!Наші учасники добре підготувалися і хочуть вам продемонструвати свої вміння…
Конкурс привітання
Команда «Піфагори»
Добрий день, хлопці та дівчата, ми вітаємо вас,
Сьогодні ми читаємо РЕП для вас.
Ми тренувалися всю класну годину,
Щоб віддати вам своєї любові краплину.
Ми — діти математики, наш тато —
Діоген, Його з дитинства знаємо,
Розв'яжем сто проблем.
Задачі не страшні нам,
Розв'яжемо їх легко,
Ми діти математики, чи хто?
Пісня
Це старе навчання,
Усе вивчене давно,
Піфагора, Галілея ми вже
Бачили в кіно.
Але нині прийшли ми до школи,
Щоб нове щось узнати.
Без таблиці Піфагора
Ми навчились рахувати.
Приспів
Нехай у цю країну
Не йдуть, не йдуть поїзди.
На крилах вчення ми нестимось,
Ми пестимось завжди.
Команда «Математичний клан»
Ми — генії математичного покоління —
Будемо показувати своє вміння!
Ласкаво просимо в наш вимір,
Математика — сила — ось наш вибір.
100 поділити на 25 буде чотири,
Математичний клан в ефірі.
Пісня
Ось ми стоїмо сьогодні тут
Та перед вами виступаємо,
На суд суворого журі
Свої таланти представляємо.
Нехай не переможемо ми зовсім,
Але вдача математична нам допоможе,
Адже в групі нашій усі дружні.
Приспів
Рік ще йде, не повернути,
Пройди свій шлях, не поспішай,
Необережний крок зробив,
Звично скажи, звично скажи,
Нехай буде так!
Конкурс «Розминка»
Команди обмінюються великими рулонами з ватману. Сувої розгортають та показують присутнім. На них великими кольоровими літерами написані завдання. Аркуші розвішують на дошці. Кожна команда, зібравшись у коло, тихо розв'язує завдання.
Завдання для команди «Математичний клан»
Різні фігури відповідають різним цифрам. Яка цифра відповідає квадрату?
Завдання для команди «Піфагори»
Сергій склав аркуш паперу 5 раз. Потім він вирізав дірку та розгорнув його. Скільки дірок у розгорнутому аркуші?
Поки команди працюють, ведучий представляє журі — Раду Розумних. До журі входять переможці шкільних олімпіад, учні старших класів, батьки та вчителі.
Ведучий (звертається до команд): Для розв'язування більшості задач недостатньо лише знань. Необхідна ще й уважність. З чого починається розв'язування задачі? Звісно, з умови. Але її можна читати по-різному: прочитаєш неуважно — от і загубив головну ниточку. Перевіримо, чи вміють команди швидко засвоювати умову задачі. Хто з вас розв'яже таку задачу Корнія Івановича Чуковського:
Ішов Кіндрат
У Ленінград,
А назустріч 12 хлоп'ят,
У кожного 3 козуби.
У кожному козубі — кішка,
У кожної кішки — дванадцять кошенят,
У кожного кошеняти
В зубах по четверо мишенят.
І задумався старий Кіндрат:
Скільки мишенят та кошенят
Діти несуть у Ленінград?
Умова здається простою, деякі учні квапляться полічити: 12 • 3 • 12 • 4. Ведучий не перебиває їх, але потім говорить, що вони погано слухали умову, тому і потрапили в становище Кіндрата.
Дурний, дурний Кіндрат,
Він один і йшов у Ленінград,
А діти з козубами,
З мишенятами та кошенятами
Йшли назустріч йому –
У Кострому.
Розібравшись із Кіндратом, ведучий звертається до команд, які розв'язували завдання. Представники команд розповідають, як вони знайшли ключ до розгадки. За розв'язане завдання зараховується 1 бал.
Конкурс «Весела риболовля»
Традиційна частина турніру — весела риболовля. На столі-озері, що стоїть за завісою, розкладені в різних місцях рибки, вирізані з паперу та гарно розмальовані. До кожної рибки скріпками причеплена задача. Учні повинні піймати рибку вудкою. Але ловці не бачать риби — завіса загороджує від них стіл, і вони закидають свої вудки навмання, як справжні рибаки. Рибки видно вболівальникам, які повинні активно допомагати своїм командам. За допомогою вболівальників рибку знайдено, її вдається підчепити магнітом за скріпку. Щасливий рибалка тримає в руках свою здобич. Йому зараховують 1 бал і дають час на виконання завдання. Коли й суперник витягне рибку, перший рибалка читає вголос завдання, розповідає її розв'язання. Якщо задачу розв'язано правильно, учню зараховують ще 1 бал, якщо ні — він звертається за допомогою до команди або до вболівальників. Журі оцінює відповіді в цьому разі залежно від обставин.
Наведемо кілька завдань конкурсу «Риболовля». Літерами а і б позначено або аналогічні задачі, або близькі одна до одної за фабулою.
Задачі на «рибках»
1,а. Супутник Землі робить один оберт за 1 год 40 хв, а другий оберт — за 100 хв. Як це пояснити?
(1 г 40 хв = 100 хв.)
1,б. З Москви до Петербурга вийшов потяг зі швидкістю 50 км/год, а з Петербурга до Москви — зі швидкістю 60 км/год. Який з потягів буде далі від Москви в момент зустрічі?
(У момент зустрічі потяги будуть на однаковій відстані від Москви.)
2,а. Двоє грали в шахи 2 години. Скільки часу грав кожний?
(2 години.)
2,б. Трійка коней пробігла 30 км. Яку відстань пробіг кожний кінь?
(30 км.)
3,а. Який знак потрібно поставити між двома двійками, щоб вийшло число, більше від двох, але менше за три?
(Кому: 2,2.)
3,б. Три різних числа спочатку додали, потім їх перемножили. Сума та добуток виявилися рівними. Які це числа?
(1 + 2 + 3= 1•2•3.)
4,а. Від шматка тканини довжиною 200 м кожного дня відрізали по 20 м. Через скільки днів відрізали останній шматок?
(Через 9 днів.)
4,б. По стеблу рослини, висота якої 1 м, повзе равлик. За день він піднімається на 4 дм, а ввечері опускається на 2 дм. На який день равлик буде на вершині?
(На четвертий.)
Конкурс «Весела риболовля» звичайно дуже збуджує і учасників, і глядачів. Тому ведучий пропонує всім заспокоїтись і вислухати індуську притчу, яку любив розповідати один із творців Московського художнього театру Костянтин Сергійович Станіславський.
Ведучий. Магараджа обирав собі міністра. Він оголосив, що візьме того, хто пройде по стіні навколо міста з глечиком, доверху наповненим молоком, і не проллє ні краплини. Багато людей намагалися пройти цей шлях, але їм заважали, вони розливали молоко. Та ось пішов один чоловік. Навкруги стріляли, кричали. Його всіляко лякали та відвертали увагу, але він не розлив молока. «Ти чув крики, постріли? — спитав потім магараджа. — Ти бачив, як тебе лякали?» — «Ні, володарю, я дивився на молоко».
«Не слухати та не бачити нічого стороннього — ось до якої міри може бути зосереджена увага. Якою міцною вона буває, — продовжує ведучий, — зараз ми перевіримо у членів команд». Від кожної групи виходять по одному учню.
Конкурс «Уважність»
Слухай одночасно кількох
Двоє говорять одночасно два різних слова, а представники команд повинні запам'ятати, хто які слова сказав. Потім троє говорять одночасно три слова, наступні четверо — чотири і т. д. Перемагає той, хто запам'ятав більше слів.
Конкурс капітанів
Запитання капітанам (на міркування — півхвилини)
1,а. У воді опинилася десята сходинка мотузкових сходів теплохода. Почався приплив — вода за годину піднімається на 30 см. Між сходами відстань 15 см. Через який час вода сховає шосту сходинку?
(Цього не буде. Теплохід піднімається разом із водою.)
1,б. Електропотяг їде зі сходу на захід із швидкістю 60 км/год. У тому самому напрямі — зі сходу на захід — дує вітер, але зі швидкістю 50 км/год. У якому напрямі відхиляється дим від потяга?
(Електропотяг бездимний.)
2,а. Два в квадраті — 4, три в квадраті — 9. Чому дорівнює кут у квадраті?
(90°.)
2,б. Величина кута 30°. Чому вона дорівнюватиме, якщо розглядати кут у лупу з двократним збільшенням?
(30°.)
3,а. У родині в кожного з шести братів є по сестрі. Скільки дітей у цій родині?
(7.)
3,б. Півень, стоячи на одній нозі, важить 5 кг. Скільки він буде важити якщо стане на дві ноги?
(5 кг.)
Гра «Ланцюжок слів»
Ведучий називає одне слово, перший каштан повторює його й каже своє. Другий капітан повторює два перших слова й каже своє і т. д. Один із суддів стежить за грою, записує слова по черзі. Виграє той, хто назве більше слів.
Після конкурсу капітанів проводиться змагання команд на обчислення.
Конкурс «Хто швидше полічить?»
Командам видають картки, на кожній великими буквами написана одна цифра або знак з набору: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, «,» (карток з комами повинно бути кілька, залежно від завдань, які пропонуються командам. Це саме стосується цифр.) На дошці великими буквами, щоб бачили і команди, і глядачі, записані завдання для команд (цифри у відповідях кожного варіанта не повторюються).
Члени команд прикріплюють картки до свого одягу (можна пришити до карток нитки за два кінці, щоб учасники гри могли повісити картку на груди). Тепер кожний член команди — «жива цифра» (або знак). Завдання учасників — утворити відповідь. Перемагає та команда, яка швидше продемонструє глядачам правильну відповідь.
Завдання конкурсу
Для команди «Піфагори»
Для команди «Математичний клан»
Конкурс «Домашнє завдання»
Команди заздалегідь отримали завдання придумати і поставити математичну казку.
Конкурси для вболівальників
Вболівальники демонструють плакати підготовлені для команди за яку вони вболівають.
У додатковий час відбуваються позаконкурсні змагання. Одне з них — «Аукціон прислів'їв та приказок із числами». Не встигне хто-небудь вимовити, наприклад: «Одна голова — гарно, а дві — краще», як із залу вже чується: «Одна рука вузла не зв'яже»; «У семи няньок дитя без ока»; «Сім раз відміряй — один раз відріж»; «Хвастунові ціна — три копійки» і т. д.
Підсумок вечора
Представник журі називає переможців, вітає їх і вручає дітям невеликі жартівливі подарунки (добре, якщо це зроблено руками їх дорослих друзів). Переможені також варті доброго слова та втішних призів.