повторити найуживаніші величини та одиниці їх виміру; навчити учнів перетворювати одні одиниці в інші; додавати та віднімати значення величин; розвивати креативні здібності учнів, інтерес до предмета, культуру мовлення та математичну культуру учнів; виховувати критичне ставлення до своїх знань, вміння та потребу самостійно аналізувати свій вибір.
Тип уроку: викладення нового матеріалу
Форма проведення: урок-подорож.
Урок № Дата Клас 5
Тема. Величини та їх значення
Мета: повторити найуживаніші величини та одиниці їх виміру; навчити учнів перетворювати одні одиниці в інші; додавати та віднімати значення величин; розвивати креативні здібності учнів, інтерес до предмета, культуру мовлення та математичну культуру учнів; виховувати критичне ставлення до своїх знань, вміння та потребу самостійно аналізувати свій вибір.
Тип уроку: викладення нового матеріалу
Форма проведення: урок-подорож.
Обладнання: дошка, картки.
Девіз: Я – хочу!
Я – зможу!
Я – зроблю!
Хід уроку
1. Організація класу
2. Мотивація
Тема нашого з вами уроку «Величини та їх значення». Тип уроку: урок – подорож. Девіз: «Я – хочу! Я – зможу! Я – зроблю!»
Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати країною «Величин». Будемо зупинятися в деяких містечках і працювати в них, допомагаючи країні «Величин». За кожну правильну роботу на уроці ви отримаєте кольорову фішку, яка буде відповідати відповідному балу.
Жовта фішка -1 бал
Синя – 2 бали
Червона – 3 бала
В кінці ми підведемо підсумки і по кількості отриманих балів з’ясуємо, хто ж сьогодні на уроці був самий працьовитий і з користю проїхав по всім містечкам.
Але перш ніж ми з вами відправимось у подорож я, хочу щоб ми з вами подивилися сценку яка називається:
«Як Іван з Миколою торгувався»
Іван Добрий день пане Микола!
Микола І вам не хворать!
Іван Як ви поживаєте пане Микола, як ваше господарство.
Микола Слава Богу, нічого. Тільки і думаю, як покращити своє господарство.
Іван Я чув, що ви худобу продаєте.
Микола Да, продаю, хороший товар, дякувати будете. А що ви хочете купить?
Іван Та кабанчика купив би, та ще гусей та курей. А скільки це буде коштувати?
Микола Кабанчик – 500 гривен, гуси – 50 гривен, кури – 20 гривен.
Іван Ви що, пане Микола, це ж дорого, давайте дешевше.
Микола Добре. Я чоловік щирий. За кабанчика візьму – 450 гривен 5000 копійок, гуси будуть – 45 гривен 500 копійок, тоді кури – 15 гривен 500 копійок.
Іван Добре, я згоден, іду за грошима. Дякую що ви мені уступили копійки.
Микола От чудний, мабуть погано у школі навчався і не знає зовсім математики. Не може підрахувати вартість товару.
Діти ми з вами подивилися сценку, про те як один пан об хитрив іншого, і взяв за свій товар ту саму ціну що і хотів. Бо він добре вміє перетворювати одні одиниці вимірювання в інші і додавати їх.
Сьогодні на уроці ми з вами повторимо перетворення одних одиниць вимірювання в інші і будемо виконувати з ними дії додавання та віднімання.
Подорож країною «Величин»
3. Ми з вами відправляємось в «Тихе містечко»
І пограємо з вами в «гру – мовчанку» (заробляють 1 бал)
Напиши числа позначені три крапками.
1грн =… коп..
1 кг =… г
1 км = … м
1 ц = … кг
1 т = … ц
1м = … см
1 м = … дм
1 год = …хв.
1т = … кг
І так з цією роботою справились, молодці. Поїхали далі.
4. Наступне містечко «Місто новин»
Величина – це
Натуральні числа використовують не лише для лічби, а й для того, щоб охарактеризувати значення величин. Тобі вже відомі такі величини: маса, відстань, час, швидкість, міра кута, площа, об'єм. Є і багато інших величин. Деякі величини вимірюють за допомогою спеціальних приладів: терезів (маса), годинника (час), спідометра (швидкість), транспортира (міра кута).
Масу вимірюють в кг, г., відстань в км, м, см, мм., час у год., хв..
Щоб порівнювати, додавати або віднімати значення величин, треба вміти перетворювати одні одиниці вимірювання на інші
Іноді значення величини записують з двома і навіть з трьома найменуваннями. Треба вміти записувати їх з одним найменуванням:
5 грн 75 коп = 500+75 = 575 коп
1 год 20 хв = 60+20 = 80 хв
6см 5мм = 60+5 = 65мм
3 кг 200 г = 3000+200 = 3200г
Замість найменувань значень деяких часто вживаних величин іноді пишуть спеціальні знаки. Зокрема, градуси позначають кружком (°). Наприклад, 12° - це 12 градусів. Знаками , €, $ позначають гривні, євро, американські долари. Наприклад: 900 - це 900 гривень; 400€- 400 євро; $350 - 350 американських доларів.
5. Поїхали далі. Наступне містечко «Книжне містечко»
У різні епохи користувалися різними одиницями мір.
В підручнику на стр. 167 записані одиниці вимірювання. З ними нас ознайоме….
Наприклад, до XX ст. українці міряли відстані милями, верстами, сажнями, аршинами, а масу - пудами, фунтами, лотами та ін. Співвідношення були такі:
1 миля = 7 верст,
1 верста = 500 сажнів,
1 сажень = 3 аршини,
1 аршин =16 вершків,
1 верста = 1 км,
1 пуд = 40 фунтів,
1 фунт =32 лоти,
1 лот = 3 золотники,
1 золотник = 96 часток,
1 пуд =16 кг.
Співвідношення між такими одиницями мір важко було запам'ятовувати
використовувати. До того ж, у різних країнах ці співвідношення були різні.
Набагато зручнішою виявилася метрична система мір, розроблена у Франції у XVIII ст. У нас її прийнято в 1918 р. Метрична система мір зручна тим, що в ній одні одиниці мір більші або менші від інших у 10,100 або 1 000 разів. І назви цих одиниць мір схожі, бо складаються з тих самих слів: дека, гекто, кіло, які означають: десять, сто, тисячу, і деци, санти, мілі - десята, сота, тисячна.
Але ці одиниці вимірювання були не зручні і тому появилася єдина метрична система мір, з якою ви знайомі – це км, кг, см, мм, дм та інші.
6. Поїхали до наступного містечка «Коментаторське містечко»
Робота біля дошки, та в зошитах. (Заробляють 2 бали)
5 кг 300 г + 2 кг 850 г = … - 8150г
25 км 850м – 12 км 53 м = …-13797м
13 грн 30 коп + 9 грн 41 коп = …-14241коп
3 год 12 хв + 2 год 7 хв = …-319 хв.
7. Їдемо далі «Зимове містечко»
Самостійна робота
Мозковий штурм на 2 варіанта (гра - від простого до складного)
( робота оцінюється у 3 бали)
І варіант |
ІІ варіант |
25 дм +15 дм = …дм |
14 кг + 29 кг =…кг |
1кг 100 г + 1 кг 200г = …г |
1м 50 см + 1 м 40 см =…см |
13 м 28 см + 6 м 63 см = …см |
24 кг 200 г + 13 кг 700 г = …г |
137 грн. – 74 грн 55 коп = …коп |
113 грн. – 56 грн 45 коп = …коп |
Діти роблять взаємоперевірку – коментар. Два учня розв’язують самостійну роботу біля дошки. Все вірно – 3б, три завдання – 2б, два завдання – 1б.
Відповіді
І варіант |
ІІ варіант |
40 дм |
43 кг |
2300 г |
290 см |
1991см |
37900г |
6245 коп |
5655 коп |
8. Наступне містечко «Трудове»
Задача
Зріст білої лелеки 1 м 16 см, зріст журавля на 20 см менший від зросту білої лелеки, а зріст страуса на 120 см більший від зросту журавля. Визначити зріст страуса.
1) 1м 16 см – 20 см = 96 см (зріст журавля)
2) 96 + 120 = 216 см = 2 м 16 см (зріст страуса)
Відповідь: 2 м 16 см
Розв’язуючи цю задачу ви не лише закріпили знання про залежність між одиницями довжин, а й дізналися про зріст таких красивих птахів.
Задача №924 стр.169 (додаткова) – якщо залишається час
16 год 20 хв – 8 год 40 хв = 980 хв – 520 хв = 460 хв = 7 год 40 хв
Відповідь: 7 год 40 хв.
9. Ідемо далі «Містечко знань»
А зараз перевіримо ті знання, які ви отримали на сьогоднішньому уроці.
Експрес контроль (за нього ви отримаєте 7 балів)
1 завдання – 2 бали
2 завдання – 2 бали
3 завдання – 3 бали.
10 Поїхали далі «Містечко завдань»
Домашнє завдання §20 № 915, 917 922, 925, 944
11. Поїхали далі «Рефлексіоне (підсумкове) містечко»
На сьогоднішньому уроці ми з вами дуже плідно попрацювали і навчилися додавати та віднімати значення величин, а також повторили найуживаніші величини.