Велика буква М. Читання слів і речень з вивченими літерами
Мета: ознайомити учнів з великою друкованою буквою М, вчити друкувати її; закріплювати вміння друкувати вивчені літери, писати слухові диктанти; формувати навичку читання; удосконалювати вміння розпізнавати велику й малу букви «ем» у тексті; вчити сприймати на слух текст, відповідати на запитання за його змістом; розвивати вміння розповідати за малюнком і про події з власного життя; формувати вміння розгадувати ребуси; виховувати уважність, інтерес до навчання.
Хід уроку
- У кожного з нас є мрія. Одні хочуть стати гарними майстрами, інші – інженерами, лікарями, космонавтами, артистами. Розгляньте малюнки. Ким мріють стати ваші однокласники? Звідки це видно?
- Чия мрія вам сподобалася найбільше? Яка мрія викликала здивування?
- Погляньте на виставку ще раз. Якого кольору ваші дитячі мрії?
2. Словникова робота
- Як ви розумієте слово мрія?
- Як можна сказати інакше?
Учитель пояснює, що словом мрія можна називати різні, хоч і схожі поняття. У першу чергу цим словом називають те, що створене уявою, фантазією, тобто сам витвір уяви. Крім того, мрія – це думка про щось бажане, приємне. Рідше це слово використовують, щоб сказати про щось нереальне, нездійсненне, недосяжне, тобто про фантазію.
Сьогодні на уроці ми познайомимось з великою друкованою буквою М, будемо вчитись читати склади, слова та речення з вивченими буквами.
Після цього за стрілочками наводять велику друковану літеру М спочатку в повітрі, а потім друкують у клітинках
Читають подані на плашці слова за напрямом стрілочок — спочатку зліва направо у верхньому і нижньому рядках, потім зверху вниз у колонках. Можна запропонувати також прочитати тільки імена (вони надруковані з великої букви), після цього — слова, які мають два склади, потім слова, що складаються з чотирьох букв.
Первинне слухання тексту
Самостійне читання тектсту
Перед читанням учитель звертає увагу учнів на букву в клітинці, запитує, чи знають її учні, адже в класі її ще не вивчали. Для тих дітей, які цієї букви не знають, варто сказати, що вона позначає звук [н]. Потім потрібно прочитати слова з цією буквою (лимон, малину). Після цього можна приступати до читання тексту. Якщо учні класу ще тільки вчаться читати, то слова в кожному реченні можна читати ланцюжком (перший учень читає перше слово, другий — друге і т.д.). Якщо учні вже добре вміють читати, то ланцюжком читають речення (кожне речення читає окремий учень). Варто прочитати текст кілька разів, щоб учні краще зрозуміли його зміст.
Аналіз змісту
Далі учні розглядають гірку на с. 61 і читають речення біля неї. Після читання варто запропонувати дітям піднятися на гірку — прочитати речення, починаючи з нижнього до верхнього.
Веселіше гуртом, тому й запропонуйте прочитати речення ланцюжком і хором спочатку, спускаючись з гірки, а потім — піднімаючись.
Наступне завдання можна зробити диференційованим, запропонувавши читаючим першокласникам самостійно пошепки прочитати текст, а тим, хто ще не знає всіх букв, знайти й обвести букву «ем» (велику й малу). Після цього вчитель або добре читаючий учень читає цей текст вголос, решта учнів класу слухає. Потім проводиться бесіда за змістом тексту, пропонується придумати йому заголовок. Варто також запитати, яке морозиво полюбляють споживати учні класу.
1. Робота у зошиті
2. Розгадування ребуса
Учні, які ще не знають усіх букв, знаходять і обводять тільки вивчені букви, а читаючі першокласники складають із розкиданих букв слово мухомор і друкують його в клітинках під малюнком.
Виконуючи останнє завдання, формуємо в учнів уміння розгадувати ребуси. Спочатку запитуємо, чи знають діти, що таке ребус, кому доводилося розгадувати ребуси. (Ребус — це загадка, в якій треба скласти слово з букв і малюнків.) Потім учні під керівництвом учителя розгадують ребус: читають і друкують у клітинках під малюнком склад МОЛ, називають малюнок (ОКО) і друкують це слово в клітинках, що залишилися. Далі читають слово, яке утворилося (МОЛОКО).