"Велика буква та лапки в іменниках

Про матеріал
матеріал можна використовувати на уроках української мови в 5 класі нової української школи. Використано інноваційні методи навчання
Перегляд файлу

C:\Users\1\AppData\Local\Temp\ksohtml9284\wps1.png

 

Конспект уроку

в 6 класі

 

 

Підготувала

вчитель української

                                                                       мови та літератури

Биковецької гімназії

Савчук Г.І.

 

 

2022

Мета: повторити і поглибити знання учнів про іменники як частину мови, про вживання великої літери та лапок у власних назвах, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників, формувати  вміння, знаходити іменники в текстах, визначати їх роль в реченнях; розвивати творчі вміння використання іменників у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу та любов до рідного краю.

Завдання уроку:

Учні повинні знати морфологічні ознаки іменника,його синтаксичну роль; правопис вживання великої літери і лапок в іменниках.

Учні повинні вміти знаходити іменники в реченні, правильно визначати морфологічні ознаки іменника, правильно писати іменники з вивченими орфограмами.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: картки , зошити , підручники

Випереджувальне завдання: повторити про власні та загальні назви, конкретні та абстрактні значення іменників.

Епіграф:                                Люби і знай свій Рідний край!

                                                                 Народна мудрість

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчання школярів

Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання

II.Актуалізація опорних знань учнів. Інтерактивна права «Незакінчене речення».

Розділ мовознавства, що вивчає відомості про частини мови, ...

Іменник — це ... 

Належить до ….

      4. Називає…

     5. Відповідає на питання ….

6. Змінюється за …

 7. Найчастіше в реченні виступає …

 8. Іменники , які відповідають на питання Хто?  Належать до ….

9. А ті , що відповідають на питання Що ? ….

Проблемне запитання: для чого нам іменники?

 Уважно прочитайте речення, звертаючи увагу при цьому на виразність читання.

   За площею Україні належить 40 місце в світі. За чисельністю на­селення Україна знаходиться на 21 місці серед інших країн світу. За цими показниками Україна належить не лише до великих європейських, а й до великих світових держав (3 підручника).

Завдання

Доведіть, що перед вами записаний текст. Доберіть заголовок.

Прочитайте текст без іменників. Для чого нам іменники?

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

 Повідомлення вчителя.

Загальні іменники називають усі предмети певного роду. Наприклад: слово річка означає будь-який великий водяний потік.

Власні іменники використовують для того, щоб з ряду предметів  певного роду виділити якийсь один  предмет.

Наприклад: власна назва Дністер  виділяє з усіх одну річку.

III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Робота з таблицею

3 великої букви пишуться

Приклади

Імена, по батькові, прізвища, псевдоніми

 

 

Назви дійових осіб у байках і казках.

 

Клички тварин

 

Власні географічні назви

 

Назви найвищих державних посад

 

Назви історичних подій, свят, постів

Назви вищих державних установ та організацій

 

Назви книг, журналів, пароплавів тощо

 

Назви орденів, відзнак

 

Перше слово у складних назвах культурних установ

Ігор, Лариса Петрівна Косач (Леся Українка);

«Лебідь, Рак та Щука»

 

собака Басик, корова Марфа, папуга Кеша

 

Північ, Італія, Херсон, Дніпро, Чорне море, Біла Церква, Балкани, Саяни

 

Президент України, Генеральний прокурор України

Новий рік, Великдень

 

Президія Верховної Ради України, Академія наук України

 

газета «Новий день», журнал «Всесвіт», крейсер «Аврора»

Орден Незалежності, медаль «За відвагу»

 

Палац урочистих подій, Будинок культури, Клуб письменників

 

     Пропоную помандрувати мальовничими куточками України! Зазирну­ти в неозорі долини, чарівні міста... Першим містом, яке ми відвідаємо сьогодні  - буде місто , про яке ми дізнаємося з поетичних рядків :

 Воно відоме в світі ,

Каштани в ньому квітнуть ,

Будинки тут високі

Дніпро тече широкий ,

Ну, хто з Вас здогадається

Як місто називається      ( Київ)

Прослухайте уважно текст.

     Київ багато віків стоїть над могутнім Дніпром-Славутичем. Археологи вважають, що місто виникло приблизно в п'ятому столітті. Отже, його вік сягає тисячі п'ятисот років.

Походження назви Київ давно цікавило дослідників. За легендою, три брати Кий, Щек і Хорив та їхня сестра Либідь були засновниками Києва. Брати стояли на чолі східнослов'янського племені полян. Місто назвали на честь старшого брата Кия (/. Вихованець).

Завдання: З поданого тексту виписати у дві колонки  : іменники
власні та загальні, пояснити вживання великої літери в іменниках.

 «Асоціативний кущ».

З чим у вас асоціюється Україна?

Україна – спів солов’я, верба і калина, мамина колискова

(Школярі визначають назву іменника та значення).

В ріднім краю запашні діброви

І ланів безмежнеє привілля.

Міст і сіл заквітчані обнови,

Молоде пісенне Тернопілля

Будьте уважні! Ваше завдання — з поданого тексту виписати   іменники, визначити морфологічні ознаки). (1-ряд- 1 речення, 2- ряд – 2 речення, 3-ряд – 4 речення).

    Тернопіль – одне з найцікавіших міст Західної України. Знаходячись у самісінькому її центрі, файне місто ввібрало неповторний колорит Галичини , красу Поділля та спокій Волині.

     Це одне з найбільш зелених міст України, з чудовим ставом посеред міста, з унікальною архітектурою та пам’ятками різних часів.

     Тут досить незвично поєднуються будівлі з минулих часів, релігійні святині та сучасні споруди.

Ми наближаємось до найріднішого для Вас населеного пункту :

       Село моє , для мене ти єдине ,

Як мати рідна , як саме життя ,

Як хліб землі , як пісня лебедина

Не стань тебе – впаду у небуття          (   с. Биківці)

 Завдання  : Математичний аналіз тексту : порахувати скільки в тексті іменників , власних назв , загальних назв

     Село Биківці входить у Шумську об’єднану територіальну громаду. Біля його західної частини знаходиться мішаний ліс, на східній і північно-східній окраїні села протікає річка Кума (давня назва річки – Боронівка). Вона є  правою притокою р. Вілії і відноситься до басейну р. Горинь і є її лівою притокою, сточище Прип'яті.

IV. Закріклення вивченого

Дібрати до іменників, що означають загальні назви, іменники – власні назви.

Пояснювальний диктант.

Підкресліть букву (малу чи велику), яку треба писати в словах.

     Пес (Р,р)ябко, галактика (Ч,ч)умацький (Ш,ш)лях, вогонь (П,п)рометея,(Г,г) азета (Н,н)овини (Ш,ш)умщини», (К,к)иївські будинки, річка (С,с)іверський (Д,д)онець, (С,с)получені (Ш,ш)тати (А,а)мерики, (З,запорозька (С,с)іч, (П,п)ечерська (Л,л)авра, (К,конституція України, (Д,д)ень (У,у)чителя, епоха (В,відродження, (П,президент України, (В,в)ерховна (Р,р)ада України, (Р,р)іздво (Х,х)ристове, (П,північний (П,п)олюс, (К,к)азка (Р,р)укавичка

V. Домашнє завдання.

Скласти словничок власних назв в алфавітному порядку.

 

docx
Додав(-ла)
Савчук Ганна
Додано
21 листопада 2022
Переглядів
736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку