Тема: Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей.
Мета: вчити учнів розрізняти поняття: « ім’я», «по батькові», «прізвище»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвищ людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова – назви предметів. Розвивати мовлення, каліграфію, логічне мислення, вміння працювати в парах. Виховувати позитивні риси характеру, прагнення творити добро.
Обладнання: Картки з тестовими завданнями, ілюстрація ікони Святого Миколая, малюнки до свята Святого Миколая, куб із завданнями.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: розповідь – пояснення
План уроку:
1. Тестові завдання.
2. Хвилинка каліграфії.
3. «Мозковий штурм».
4. Робота з підручником.
5. Колективна робота над вивченням матеріалу.
6. Робота в парах.
7. Метод «Кубування».
Хід уроку
І. Організація класу. Психологічний настрій.
- Діти, добрий день починається з гарного настрою, веселої усмішки, корисних справ. Тож давайте побажаємо один одному доброго дня!
Я всміхаюсь сонечку!
- Здрастуй золоте.
Я всміхаюсь квіточці!
- Хай вона росте.
Я всміхаюсь сніжинкам білим,
Що з неба сипле зима!
Друзям усміхаюся, зичу їм добра!
Поверніться один до одного, подаруйте друзям свої посмішки!
- У наш клас завітали гості! В народі кажуть, що добрий гість дому радість. Сподіваюся, що ви як і я раді нашим гостям.
Привітайте наших гостей посмішкою! Сідайте!
ІІ. Вступ.
- Прийшла зима. Кожна пора року прекрасна по своєму. А чому всі так люблять зиму?
- В народі кажуть, що взимку, скільки днів, стільки й свят! Як ви це розумієте? А які зимові свята ви знаєте?
- Сьогодні наш урок присвятимо християнському православному святу Святого Миколая!
Діти, що ви знаєте про Святого Миколая?( Діти розповідають легенди про Св. Миколая, як захисника скривджених, обездолених, беззахисних людей).
- Особливо піклується Святий Миколай про діток. Адже його вважають дитячим опікуном і захисником. А діти бажають йому віддячити такою ж радістю. Намагаються бути чемними, добрими і слухняними. То ж давайте сьогодні з радістю і старанням попрацюємо на уроці.
ІІІ. Повторення і актуалізація опорних знань.
- Повторимо попередній матеріал і покажемо, що ми завжди працюємо старанно і уважно, а не тільки сьогодні.
1. Тестові завдання (Діти виконують на окремих листочках, вказавши вірну відповідь).
1) Слова, що відповідають на питання хто? або що? є:
а) назвами дій;
б) назвами ознак;
в) назвами предметів
2) Яким словом, близьким за значенням, можна замінити сполучення:
Водій автомобіля - ….
а) машиніст;
б) шофер;
в) бригадир.
Буря на морі - ….
а) заметіль;
б) шторм;
в) буревій.
3) Прочитай. Чи всі групи слів є реченнями? Познач тільки речення.
а) Рукавичка, зайчик.
б) Доріжкою у лісі.
в) Загубив дідусь рукавичку.
( Листочки із завданнями діти вкладають в зошит).
2. Каліграфічна хвилинка.
- Замела зима снігом всі стежки – доріжки. А щоб Святий Миколай швидше дістався до нас, давайте прокладемо стежечку. Для цього пропишемо букви, якими починається його ім’я.
Св Мм Св Мм Св Мм Святий Миколай
( Діти прописують з коментуванням).
- А щоб перешкодити Святому Миколаю, сердита хуртовина переплутала слова в реченні. Давайте розчистимо Св. Миколаю доріжку.
пригощає, Святий Миколай, миколайчиками, дітей, України.
( Святий Миколай пригощає дітей України миколайчиками).
( Діти пишуть і коментують).
- Діти, що ви записали у зошит? ( Речення).
- А чому це речення? (Речення висловлює закінчену думку. Слова в реченні зв’язані між собою).
- Як ви записали слова Святий, Миколай, України?( З великої букви).
Проблемна ситуація:
- А чому ці слова ви писали з великої букви? ( Початок речення, ім’я людини, назва нашої країни).
ІV. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розрізняти «ім’я», « по батькові», « прізвище». Навчимося писати з великої букви імена, а також по батькові та прізвища людей.
V. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
- Діти, в кожного з вас є своє ім’я. І кожне ім’я має своє значення. Напередодні ви отримали завдання дізнатися, що означають ваші імена?
« Мозкова атака».
- Приклейте на кульку своє ім’я і те слово, що означає ваше ім’я. (Вчитель проходить між рядами і діти приклеюють свої імена. Наприклад, Софія – мудра, тощо..).
- Діти, так як ви напишете імена людей?
VІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
- У людей можуть бути однакові імена. В нашому класі дві Катерина, та дві Карини. Тому щоб знати до кого я звертаюсь, я називаю крім імені ще прізвище. Наприклад, Катерина Карпук, Карина Йолкіна тощо. Людей, які мають однакові імена, називають тезками. Але буває й так, що й прізвища у людей бувають однакові.
- Діти, назвіть своє прізвище та прізвище вашого сусіда.
- В кожного з вас є тато. Коли ви будете дорослими вас будуть звати по батькові. Мого тата звали Леонід. Тому мене ви називаєте як?(Таміла Леонідівна). А як вашого тата звуть? Як будуть звати вас по батькові?
- Діти, запам’ятайте ці три слова: ім’я, по батькові, прізвище. Так от, всі ці три слова пишуться з великої букви.
- Назвіть своє прізвище, ім’я, по батькові. Запишіть в зошиті ці три слова з великої букви(Діти записують в зошиті своє прізвище, ім’я та по батькові).
2. Прочитайте правило.
- Так як ми будемо писати ім’я, по батькові, прізвище людини?( З великої букви всі три слова).
VІІ. Фізкультхвилинка.
- Діти, а щоб вам не було так холодно чекати на Святого Миколая, виконаємо фізкультхвилинку і розігріємось.
VІІІ. Закріплення нового матеріалу.
1. Колективна робота.
1) Прочитайте прислів’я і подумайте, яке слово потрібно вставити. ( На дошці записано прислів’я з пропущеними словами).
Не _____ прикрашає людину, а людина прикрашає _____.
( обличчя, ім’я, очі).
- Як ви розумієте це прислів’я?
2. Виховний момент.
Потрібно працювати так, щоб старанною працею прикрасити своє ім’я.( Один учень біля дошки, решта записують прислів’я у зошит).
2) Прочитай вірш. Встав пропущені букви. Діти виконують на окремих листочках.
__остя, __іша і __ксанка,
__ля, __ра та __аталка,
Ще й __аринка – всі ми знаєм
Про Святого Миколая.
- Діти, назвіть імена дітей.
3. Робота в парах.
- Випишіть із попереднього завдання імена дітей: дівчата – імена хлопчиків, хлопці – імена дівчат.
( Виконують завдання із взаємоперевіркою в парі).
- Які слова виписали? Як ви їх написали?
( З великої букви).
– Чому?
(Імена людей пишуться з великої букви).
ІХ. Підсумок уроку.
- А тепер перевіримо, чи уважні ви були на уроці.
Прийом « Кубування».
- На гранях куба записані завдання. Діти читають і виконують ( Усно):
а) Хлопчика звуть Сергійко, його батька – Миколай.
Як будуть звати хлопчика, коли він виросте?
б) Дівчинку звуть Іринка, ії батька – Степан. Як
будуть звати дівчинку, коли вона виросте?
в) Знайди зайве слово: Андрій, Оля, Галя, Іванівна, Богдан;
г) Знайди зайве слово: Максименко, Головко, Омельченко, Володимирівна;
д) Назви ім’я та по батькові твоєї мами.
є) Як будемо писати ім’я, по батькові, прізвище людини?
- Діти, сподобався урок?
– Які завдання сподобались найбільше?
– Якою працею ви прославляли своє ім’я?
– Ви всі можете чекати на подарунки від Святого Миколая.