Велика грецька колонізація

Про матеріал

Даний урок дозволяє закріпити знання про причини «Великої грецької колонізації» Середземномор'я та Північного Причорномор'я, визначити її хронологічні рамки; охарактеризувати устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній; показати вплив грецької колонізації на населення Середземномор'я та Північного Причорномор'я;розвивати уміння та навички роботи з історичними джерелами;

працювати з історичною картою, документами, інформативними текстами.вдосконалювати навички роботи з підручником; аналізувати історичні факти; порівнювати розвиток життя у окремих полісах на основі таблиці;


Перегляд файлу

(Всесвітня історія. Історія України 6 клас)

Розробка відкритого уроку:«Велика грецька колонізація»

Мета уроку:

навчальна:  закріпити знання про причини «Великої грецької колонізації» Середземномор’я та  Північного  Причорномор’я,  визначити  її  хронологічні  рамки;  охарактеризувати устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній; показати вплив грецької колонізації на населення Середземномор’я та Північного Причорномор’я;

 розвиваюча: розвивати уміння та навички роботи з історичними джерелами;

працювати з історичною картою, документами, інформативними текстами.

вдосконалювати навички роботи з підручником; аналізувати історичні факти; порівнювати розвиток життя у окремих полісах на основі таблиці;

виховна: виховувати шанобливе ставлення до внеску елліністичної цивілізації в історію України

Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., роздаткові матеріали, презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Основні поняття: «Велика грецька колонізація», «діаспора».

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • називати хронологічні межі Великої грецької колонізації, заснування перших грецьких поселень на території України;
  • показувати на карті напрямки Великої грецької колонізації, античні грецькі поселення на території України;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «Велика грецька колонізація», «діаспора».

Хід уроку

І.  Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя. Сьогодні ми з вами разом здійснимо захоплюючу подорож стародавніми містами Середземномор’я та Пн. Причорномор’я які заснували греки, але перед тим як нам її розпочати я пропоную вам розгадати кросворд в якому зашифроване ключове слово. Давайте дізнаємося, що це за слово!?

Розгадування кросворду

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1к

р

и

т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2п

о

л

і

с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3б

а

л

к

а

н

с

ь

к

и

й

 

 

 

 

 

 

 

4д

е

м

о

с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5т

и

р

а

н

і

я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6е

л

л

і

н

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7с

е

р

е

д

з

е

м

н

е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8е

л

л

а

д

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

я

з

и

Ч

н

и

ц

т

в

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10о

л

і

м

п

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11т

р

о

я

 

 

 

 

 

 

 

 

1.  Найбільший грецький острів у Середземному морі.

2.  Громадська община в стародавній Греції, що складалась з повноправних громадян-землевласників.

3.  Півострів, на якому розташована Греція.

4.  Вільні незнатні верстви громадян грецьких полісів.

5.  Форма державної влади, встановлена насильницьким шляхом.

6.  Самоназва народів, які заселяли Стародавню Грецію.

7.  Море, що омиває материкову Грецію.

8. Самоназва Греції.

9.  Релігія заснована на поклонінні багатьом богам, котрі уособлюють сили природи.

10. Найвища гора Греції.

11. Старовинне місто на північно-західному узбережжі Малої Азії, де відбулась війна його мешканців з греками.

Слово вчителя. Так, вірно, це «колонізація». Що означає це поняття? Які мешканці Середземномор’я у ХІ ст. до н. е. розпочали «колонізацію»?

Колонізація – переселення людей на вільні землі та створення там нових поселень.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя (супроводжується показом на карті)

Як вам вже відомо, у Х—VIII ст. до н. е. фінікійські мореплавці-торговці створили колонії на островах  Середземного моря, а також на його південному та західному узбережжях. Однак невдовзі в них з’явилися конкуренти — греки.

Уже в VIII ст. до н. е. грецькі міста заснували свої колонії на берегах Апеннінського півострова, розташованого на захід від Греції. Потім, долаючи запеклий опір фінікійців, елліни осіли в західній частині Середземномор’я. Грецькі міста виникли й на єгипетському березі — у дельті Нілу. У Греції навіть з’явився такий вислів: «Елліни розселилися на берегах Середземномор’я, як жаби навколо ставка». Протягом VIII - VI ст. до н. е. греки успішно колонізували Пн. Причорномор’я. Про розмах переселень свідчить і кількість закладених греками поселень (кілька сотень) і кількість переселенців (близько 2 млн. осіб). Саме період із VIII до VI ст. до н. е. вчені називають часом Великої грецької колонізації. Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: «Велика грецька колонізація». Запишіть тему в зошити. А тепер давайте ми з вами разом поміркуємо. У нас є «хмаринка очікувань».

-Що падає із хмар влітку? Запишіть на краплинах, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, що хочете дізнатися нового? (Краплини прикріплюються до хмаринки).

Постановка мети уроку. Отже, мета нашого з вами уроку: розкрити причини «Великої грецької колонізації» Середземномор’я та  Північного  Причорномор’я,  визначити  її  хронологічні  рамки та значення;  охарактеризувати устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній; показати вплив грецької колонізації на населення Середземномор’я та Північного Причорномор’я;

Слово вчителя. Запишіть в зошити план уроку.

  1. Причини та напрямки Великої грецької колонізації.
  2. Найбільші Грецькі міста-колонії в Пн. Причорномор’ї.
  3. Значення Великої Грецької колонізації.

Слово вчителя. Чому ж десятки тисяч греків залишали рідну Елладу й вирушали до далеких заморських країв?

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Причини та напрямки Великої Грецької колонізації.

Учні опрацьовують додаткові матеріали та текст підручника ( параграф 30 с. 137 ) та дають відповіді на питання

- Якими були причини Великої грецької колонізації?

Причини письмово систематизуються

  • Нестача орної землі.
  • Зростання кількості населення.
  • Загострення соціальних протиріч, боротьба демосу й аристократів.
  • Загроза голоду, прагнення звільнитися від боргів.
  • Пошук нових ринків збуту ремісничих товарів, вина й оливкової.

Напрямки Великої Грецької колонізації

Робота з атласами та опорною схемою.

Завдання. Визначте основні напрямки грецької колонізації? Та назвіть колонії греків на різних територіях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Найбільші Грецькі міста-колонії в Пн. Причорномор’ї.

Слово вчителя. Отже, одним із напрямків Великої грецької колонізації був північний схід. У VIIVI ст. до н.е. греки засновували колонії в Північному Причорномор’ї – на  півдні сучасної України.

   Перші поодинокі подорожі греків до північних берегів Чорного моря належать до початку І тис. до н.е. Однак перша колонія виникла в середині VІІ ст. до н.е. на острові Березань(при впадінні Дніпра в Чорне море, поблизу м. Очакова). Для того, щоб дізнатися які місця-колонії були засновані в Північному Причорномор’ї ми з вами переглянемо відео фрагмент «Античні міста-держави Пн. Причорномор’я».

 

Бесіда за запитаннями.

  1.  Знайдіть на карті міста які були засновані греками в Пн. Причорномор’ї.
  2. Де саме розташовані ці міста?
  3. З якими племенами жили греки по сусідству?
  4. Як ви думаєте, чому грецькі міста-держави розташовувались переважно на приморських територіях.
  5. Чи можна стверджувати, що грецькі міста-колонії були самостійними і не залежали від метрополії?
  6. Що ви дізналися про устрій міст-держав Пн. Причорномор’я.
  7. Що вивозили елліни з чорноморських степів в Грецію?
  8. __________________________________________________________________________________________________________________________

Робота в групах. А перед тим як, ознайомитись з суспільним, господарським та духовним життям у найбільших грецьких містах-колоніях Пн. Причорномор’я та заповнити узагальнюючу  таблицю в зошит ми завдяки нашим екскурсоводам(які готували від кожної групи презентації) зможемо здійснити уявну подорож найважливішими містами-колоніями Північного Причорномор’я. Сподіваюсь, що вона допоможе нам краще. Ознайомитися із життям жителів міст-держав Пн. Причорномор’я. 

1 група “Пантікапей”

2 група “Херсонес”

3 група “Ольвія”

 

Стародавня

назва

Сучасна назва

Дата заснування

Господарське життя

Духовне

 

 

 

 

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Запитання та завдання.

  1. Позначте на лінії часу період Великої Грецької колонізації.
  2. Назвати причини Великої грецької колонізації.
  3. Показати на карті Напрямки Великої грецької колонізації.
  4. Назвіть Найбільші Грецькі міста-колонії в Пн. Причорномор’ї
  5. Встановіть відповідність.

Вікторина

  1. Де виникла найперша колонія в Пн. Причорномор’ї.
  2. Найближчі сусіди греків – колоністів у Північному Причорномор’ї.
  3. Як складалися стосунки колоністів і місцевого населення?
  4. Місто, назва якого в перекладі з грецької мови означає «щаслива».
  5.  Яке море греки називали Понтом Евксинським?
  6.  Хто із грецьких богів був найбільш шанованим у жителів Північного Причорномор’я?

7.__________________________________________________________________________________________________________________________________8. ________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

Постановка проблемного запитання: «У чому полягає значення грецької колонізації для греків та сусідніх народів»?

Хоча стародавні греки розселилися на величезній території в чужих країнах, вони вважали себе єдиним народом. Що їх об’єднувало? Як вони називали себе та свою батьківщину? Діаспора (від грецького — «розсіяння») частина населення країни, яка перебуває за межами своєї батьківщини.

Колонії на півночі Понту Евксинського значно вплинули на розвиток сусідніх із ними народів. Це були переважно кочовики — скіфи, а потім сармати. Новозасновані колонії не залежали від міст–метрополій хоч і  підтримували  з ними добрі стосунки ,  навіть  укладали  угоди  щодо  взаємного  сприяння  в торгівлі , надання рівних прав громадянам обох полісів , мали з  ними  єдині культи й літочислення.

Надбання грецької культури дійшли і до території сучасної України. Відвідуючи грецькі колонії, торгуючи з ними, давні жителі України знайомилися з культурою і побутом греків.

Завдяки грецьким містам-колоніям місцеве населення знайомилось з передовими досягненнями і здобутками інших народів, прилучалось до високої грецької культури.

VІ. Підсумок уроку.

1) «Хмаринка очікувань».

Знімаємо краплини і перевіряємо чи справдилися очікування.

2) «Мікрофон».

- Виправдалися майже всі очікування, то значить ви багато дізналися нового. Давайте назвемо «наші відкриття» на сьогоднішньому уроці.

VІ. Домашнє завдання

1.  Опрацювати матеріал § 30

 

 

1

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
15 січня 2018
Переглядів
4062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку