Велика роль гумору в житті українців. Жанрова різноманітність гумористичних творів

Про матеріал
Конспект уроку та презентація з теми: "Велика роль гумору в житті українців. Жанрова різноманітність гумористичних творів"
Перегляд файлу

Запамятай !

Рисунок2

 

 

 

 

 

 

 

Перевір  себе!

 

 

 

 

 

 

 

animated_cartoon_0073Хвилинка – веселинка

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання «Право вибору»

Анекдот жанр фольклору; коротка, здебільшого усна гумо-ристична або сатирична розповідь з несподіваним і дотеп –ним фіналом.

Байка невеликий гумористичний чи сатиричний твір з але-горичним  змістом, у якому людське життя відтворено в образах тварин, рослин і речей.

Співомовки  - короткий  сюжетний гумористичний вірш, побудований на якомусь народному анекдоті, приказці  або казковому мотиві.

Усмішка -  різновид гуморески та фейлетону.

Гумореска невеликий прозовий або віршований твір жартівливо- гумористичногохарактеру.

 

1.Хто заснував жанр байки в літературі?  _________________

2.Назвіть найвідоміших українських байкарів.   ____________________________________________________

____________________________________________________

3.С. Руданський увів у літературу  жанр __________________

4.Жанр усмішки ввів улітературу ________________________

5.Щорічно  1 квітня святкують  __________________________

6. Назвіть письменників- гумористів кінця ХХ століття.

_____________________________________________________

Переставте рядки в межах кожної строфи, щоб можна було прочитати народну  пісню-нісенітницю «Але що то за Іван».

Підпирався міхом,                         Черпав воду саком,

Але що то за Іван,                           Ловив рибку грабельками,

Коромислом  вперезався,            Стріляв мухи маком.

Що він ходить сміхом,-                 Мав він ставок на печі.

                                  Риби погоріли.

                                  У гай полетіли.

                                  Запалені щупаки

                                  Ставок йому запалав.  

1.Опиши якусь веселу і дотепну ситуацію із власного життя у вигляді гуморески.   

2. Підготуй повідомлення про  Л. І. Глібова: життя і творчість.

3. Підготуй для виразного читання байку  або співомовку , визначте художні засоби.   

                                         ОЗСНВК «Академічна гімназія»

 

 

 

                                       Експрес – зошит

    з української  літератури

              для  6 класу

                                    ______________________________

b2cd3a34c627

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                             

Перевір себе!

 

 

 

 

 

Цікаво!

 

b23

Займи позицію!

5_33

 

Доповни!

                              Розгадай кросворд

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

З  чим асоціюється у тебе слово  «гумор»?    Створи «асоціативний кущ».

 

                Гумор

 

 

Прочитай прислівя, поясни зміст. Чи згоден ти зі змістом ? Поясни.

-З других сміявся, а сам в біду попався. – З товариша не смійся, бо над собою заплачеш.  – Умій жартувати, та знай, коли перестати. –Не  треба жарту за кривду брати. – Так смійся,щоб і другим було весело. – Нехай сміються, аби не плакали.  – Гарно сміється той, хто сміється останнім. – Де сміються люди, там біди не буде.

 

Доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліки поведінки – це  ….  .

Гостре висміювання, критика когось або чогось – це  ….  .

 

 Тема:  Велика  роль гумору в житті українців. Жанрова різноманітність                   гумористичних творів

                                Любий друже !

                                 На сьогоднішньому уроці

Треба знати: 

  • жанри гумористичних творів;
  • роль гумору в житті українців;

Треба вміти:

  • грамотно будувати звязне висловлювання;
  • аргументувати свої відповіді;

Учимося цінувати:

  • спадщину народного гумору та письменників- гум

                                           Засміятися добрим, світлим сміх лише

                                                   глибока    добра душа     ( М. Гоголь)

                                       Якщо ти усміхнешся світові, він відповість

                                  усмішкою   (Я.  Райніс).

 

                                Можна й жартувати, аби діло знати(Н. тв.)

F:\БАЛАБАНОВА\вишня.jpegC:\Users\user\Desktop\с. руд..jpegC:\Users\user\Desktop\i.jpeg                                                                               

F:\БАЛАБАНОВА\глазовий.jpegF:\БАЛАБАНОВА\олийник.jpeg

 

 

 

 

Леонід        Степан               Остап                Степан                   Павло      Глібов       Руданський        Вишня              Олійник              Глазовий

 

 

 

Перегляд файлу

 

Тема уроку:          Велика роль гумору в житті українців. Жанрова  різнома-

                              нітність гумористичних творів        

  Мета:

  - домогтися розуміння учнями ролі гумору в житті українців;

 -  виробляти вміння розрізняти жанри гумористичних

    творів;

 -  познайомити учнів з найкращими творцями гумористичних    творів та  їхнім доробком;

 -  розвивати культуру звязного мовлення, уміння висловлювати власні думки, аргументувати   свої      міркування;

 -  виховувати  любов до літератури, до поетичного слова.

Тип уроку:  засвоєння нових знань

Обладнання: портрети відомих письменників- гумористів, книжкова виставка  , мультимедійна презентація, еспрес- зошит для учнів

                                                   Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ.   Актуалізація опорних знань

1.Слово вчителя.  Пропоную вам для початку розгадати невеликий кросворд.Таким чином ми повторимо деякі питання з теорії літератури . Відкрийте експрес- зошити і розгадуйте кросворд. У виділеному стовпчику ви прочитаєте слово,що становить основу теми уроку, над якою ми будемо сьогодні працювати.

2. Розгадування учнями кросворду в  експрес-зошитах.

                                                         (Слайд 1)

г

і

п

е

р

б

о

л

а

1

2

к

у

л

ь

м

і

н

а

ц

і

я

3

м

е

т

а

ф

о

р

а

 

 

п

о

в

і

с

т

ь

4

5п

о

р

і

в

н

я

н

н

я

  1. Перебільшення властивостей чи ознак когось або чогось.
  2. Найвище напруження зображуваних подій у творі.
  3. Називання одних предметів через опис ознак інших, схожих чи контрастних.
  4. Середній за обсягом прозовий твір, у якому йдеться про певні важливі події  життя, пригоди одного або кількох персонажів.
  5. Зіставлення одного предмета, явища з іншим, подібним.

3. Робота з учнями:

 -Запитання: Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «гумор»?

- Завдання: Складіть в експрес- зошитах «асоціативний кущ» до слова «гумор».

                                                             (Слайд 2)

                                                        « АСОЦІАТИВНИЙ   КУЩ»

 

 

  •                              сміх
  •                              радість
  • Гумор                   настрій
  •                              анекдот
  •                              гумореска
  •                              жарт

             (  Прослуховування відповідей учнів )

                                                        ( Слайд 3, 4)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Основний зміст уроку                    (Слайд 5)

                                                                                 Коли людина сміється, вона зла не  робить.        

                                                                                                                                    К. Паустовський

                                                              Якщо ти усміхнешся світові, він відповість усмішкою.

                                                                                                                                                   Я. Райніс

                                                                                               Можна й жартувати, аби діло знати.

                                                                                                                               Народне прислівя

  1. Слово вчителя. Розповідь про роль гумору в житті українців
  2. Робота зучнями: 

                                       (Слайд 6)  

  • «Займи позицію» : прочитай і поясни зміст прислівїв. Чи згоден ти з їхнім змістом?  Вислови свою думку
  • З других сміявся, а сам в біду попався.
  • З товариша не смійся, бо над собою заплачеш.
  • Умій жартувати, та знай, коли перестати.
  • Не треба жарту за кривду брати.
  • Так смійся, щоб і другим було весело.
  • Нехай сміються, аби не плакали.
  • Гарно сміється той, хто сміється останнім.

                                                   (Слайд 7)

  • «Незакінчена думка»: в експрес- зошитах виконати завдання

 

Доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліки поведінки – це  ….  .(гумор)

Гостре висміювання, критика когось або чогось – це  ….  . (сатира)

                                                          (Слайд 8, 9)

      3.Робота з таблицею  «Жанри гумористичних творів»

                                                              Анекдот

            

        Гумореска                 Гумор                     Байка 

                    

                                       Усмішка                           Співомовки

-Питання до учнів:  Що вам нагадує дана схема?  ( Сонце)

                                                                (Слайд 10)

- Учитель:     Сміх – це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя( В. Гюго ).

4. Виступи учнів з повідомленнями:

                                                             (Слайд 11)

       - Народний анекдот  жанр фольклору; коротка, здебільшого усна гумористична    або сатирична розповідь з несподіваним і дотепним фіналом.

                ( Підготовлений учень розказує кілька народних анекдотів)

                                                             (Слайд 12)

  • Байка невеликий гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним  змістом, у якому людське життя відтворено в образах тварин, рослин і речей.

У літературу жанр байки ввів грек  Езоп (VІ -  V ст. до н. е.). В Україні байка зявилася  в ХVІІ ст. Найвидатніші українські поети- байкарі – Л. Глібов, П. Гулак- Артемовський, Л. Боровиковський, Є. Гребінка та ін.

 

                          ( Інсценізація байки Л. Глібова «Муха і Бджола»)

                                                

                                                     (Слайд 13)

  • Співомовки  - короткий  сюжетний гумористичний вірш, побудований на якомусь народному анекдоті, приказці  або казковому мотиві.

Цей жанр в українській літературі започаткував С. Руданський.  Це слово означає мовити, оповідати так, як співати. Ці гумористичні вірші дуже дотепні, мають динамічний сюжет.

                ( Учень читає напамять співомовку С. Руданського «Козак і король»)

                                        

                                                          (Слайд 14)

 

  • Усмішка -  різновид гуморески та фейлетону.

    Автором українських усмішок  став Остап Вишня – Павло Губенко. Чому саме усмішки? «… мені саме життя усміхається, тому й усмішки», - так пояснював письменник назву жанру. Найпопулярнішими стали збірки «Мисливські усмішки», «Вишневі усмішки», «Усмішки сільські», «Усмішки міські» та ін.

       ( Зачитування вчителем фрагменту з усмішки «Моя автобіографія»)

 

                                                          (Слайд 15)

 

  • Гумореска невеликий прозовий або віршований твір жартівливо- гумористичногохарактеру. Найвідоміші гумористи кінця ХХ ст. С. Олійник,  П.Глазовий, Є. Дудар та ін.

                   ( Читання учнем  напамять гуморески)

-  Робота в експрес- зошитах:

       - «Перевір себе»     

1.Хто заснував жанр байки в літературі? 

2.Назвіть найвідоміших українських байкарів.  

3.С. Руданський увів у літературу  жанр …

4.Жанр усмішки ввів улітературу …

5.Щорічно  1 квітня святкують …

6. Назвіть письменників- гумористів кінця ХХ століття.

- «Хвилинка- веселинка»:

Переставте рядки в межах кожної строфи, щоб можна було прочитати народну  пісню-нісенітницю «Але що то за Іван»

                             Підпирався міхом,                         Черпав воду саком,

                             Але що то за Іван,                           Ловив рибку грабельками,

                             Коромислом  вперезався,            Стріляв мухи маком.

                             Що він ходить сміхом,-                 Мав він ставок на печі.

                                                                 Риби погоріли.

                                                                 У гай полетіли.

                                                                 Запалені щупаки

                                                                 Ставок йому запалав. 

              Перевірка завдання:  (Слайд  16)

 

  • «Я – автор»:

    Читання ученицею власної поезії -гуморески

 

VІ. Підсумок  уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

                                                   (Слайд 17)

Домашнє завдання «Право вибору»:

1.Опиши якусь веселу і дотепну ситуацію із власного життя у вигляді гуморески.   

2. Підготуй повідомлення про  Л. І. Глібова: життя і творчість.

3. Підготуй для виразного читання байку  або співомовку , визначте художні засоби.   

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Питання до кросворду 1. Перебільшення властивостей чи ознак когось або чогось. 2. Найвище напруження зображуваних подій у творі. 3. Називання одних предметів через опис ознак інших, схожих чи контрастних. 4. Середній за обсягом прозовий твір, у якому йдеться про певні важливі події життя, пригоди одного або кількох персонажів. 5. Зіставлення одного предмета, явища з іншим, подібним.

Номер слайду 2

“АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ” сміх радість Гумор настрій анекдот гумореска жарт Гумор

Номер слайду 3

Тема уроку: Велика роль гумору в житті українців. Жанрова різноманітність гумористичних творів

Номер слайду 4

Мета: - домогтися розуміння учнями ролі гумору в житті українців; - виробляти вміння розрізняти жанри гумористичних творів; - познайомити учнів з найкращими творцями гумористичних творів та їхнім доробком; - розвивати культуру зв’язного мовлення, уміння висловлювати власні думки, аргументувати свої міркування; - виховувати любов до літератури, до поетичного слова.

Номер слайду 5

Коли людина сміється, вона зла не робить. К. Паустовський Якщо ти усміхнешся світові, він відпо- вість усмішкою. Я. Райніс Можна й жартувати, аби діло знати. Народне прислів’я

Номер слайду 6

“ Займи позицію” Народні прислів’я З других сміявся, а сам в біду попався. З товариша не смійся, бо над собою заплачеш. Умій жартувати, та знай, коли перестати. Не треба жарту за кривду брати. Так смійся, щоб і другим було весело. Нехай сміються, аби не плакали. Гарно сміється той, хто сміється останнім.

Номер слайду 7

«Незакінчена думка» Доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліки поведінки – це …. . Гостре висміювання, критика когось або чогось – це …. .

Номер слайду 8

“ Треба любити людину. Більше, ніж самого себе. Тільки тоді ти маєш право сміятися. І тоді люди- на разом з тобою буде сміятися … із себе, із своїх якихось хиб, недоліків…” Остап Вишня

Номер слайду 9

Жанри гумористичних творів ГУМОР Б А Й КА СПІВОМОВКИ УСМІШКА гумореска АНЕКДОТ

Номер слайду 10

Сміх – це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя. В. Гюго

Номер слайду 11

- Народний анекдот – жанр фольклору; коротка, здебільшого усна гумористична або сатирична розповідь з несподіваним і дотепним фіналом.

Номер слайду 12

Байка – невеликий гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, у якому людське життя відтворено в образах тварин, рослин і речей. У літературу жанр байки ввів грек Езоп (VІ - V ст. до н. е.). В Україні байка з’явилася в ХVІІ ст. Найвидатніші українські поети- байкарі – Л. Глібов, П. Гулак- Артемовський, Л. Боровиковський, Є. Гребінка та ін.

Номер слайду 13

Співомовки - короткий сюжетний гумористич-ний вірш, побудований на якомусь народному анекдоті, приказці або казковому мотиві. Цей жанр в українській літературі започаткував С. Руданський. Це слово означає мови-ти, оповідати так, як співати. Ці гумористичні вірші дуже дотепні, мають динамічний сюжет.

Номер слайду 14

Усмішка - різновид гуморески та фейлетону. Автором українських усмішок став Остап Вишня – Павло Губенко. Чому саме усмішки? “Мені нове життя усміхається! І я йому усміхаюсь! Через те й усмішка!» - так пояснював письменник назву жанру. Найпопулярнішими стали збірки «Мисливські усмішки», «Вишневі усмішки», «Усмішки сільські», «Усмішки міські» та ін.

Номер слайду 15

Гумореска – невеликий прозовий або віршований твір жартівливо- гумористичного характеру. Найвідоміші гумористи кінця ХХ ст. С. Олійник, П.Глазовий, Є. Дудар та ін

Номер слайду 16

«Але що то за Іван» Але що то за Іван, Мав він ставок на печі. Що він ходить сміхом,- Черпав воду саком, Коромислом вперезався, Ловив рибку грабельками, Підпирався міхом. Стріляв мухи маком. Ставок йому запалав. Риби погоріли. Запалені щупаки У гай полетіли.

Номер слайду 17

Домашнє завдання «Право вибору» 1.Опиши якусь веселу і дотепну ситуацію із власного життя у вигляді гуморески. 2. Підготуй повідомлення про Л. І. Глібо-ва: життя і творчість. 3. Підготуй для виразного читання байку або співомовку , визначте художні засоби.

zip
Додано
19 березня 2020
Переглядів
4704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку