Запам’ятай !
Перевір себе!
Хвилинка – веселинка
Домашнє завдання «Право вибору» |
Анекдот – жанр фольклору; коротка, здебільшого усна гумо-ристична або сатирична розповідь з несподіваним і дотеп –ним фіналом. Байка – невеликий гумористичний чи сатиричний твір з але-горичним змістом, у якому людське життя відтворено в образах тварин, рослин і речей. Співомовки - короткий сюжетний гумористичний вірш, побудований на якомусь народному анекдоті, приказці або казковому мотиві. Усмішка - різновид гуморески та фейлетону. Гумореска – невеликий прозовий або віршований твір жартівливо- гумористичногохарактеру.
1.Хто заснував жанр байки в літературі? _________________ 2.Назвіть найвідоміших українських байкарів. ____________________________________________________ ____________________________________________________ 3.С. Руданський увів у літературу жанр __________________ 4.Жанр усмішки ввів улітературу ________________________ 5.Щорічно 1 квітня святкують __________________________ 6. Назвіть письменників- гумористів кінця ХХ століття. _____________________________________________________ Переставте рядки в межах кожної строфи, щоб можна було прочитати народну пісню-нісенітницю «Але що то за Іван». Підпирався міхом, Черпав воду саком, Але що то за Іван, Ловив рибку грабельками, Коромислом вперезався, Стріляв мухи маком. Що він ходить сміхом,- Мав він ставок на печі. Риби погоріли. У гай полетіли. Запалені щупаки Ставок йому запалав. 1.Опиши якусь веселу і дотепну ситуацію із власного життя у вигляді гуморески. 2. Підготуй повідомлення про Л. І. Глібова: життя і творчість. 3. Підготуй для виразного читання байку або співомовку , визначте художні засоби. |
ОЗСНВК «Академічна гімназія»
Експрес – зошит
з української літератури
для 6 класу
______________________________
Перевір себе!
Цікаво!
Займи позицію!
Доповни! |
Розгадай кросворд
З чим асоціюється у тебе слово «гумор»? Створи «асоціативний кущ».
Гумор
Прочитай прислів’я, поясни зміст. Чи згоден ти зі змістом ? Поясни. -З других сміявся, а сам в біду попався. – З товариша не смійся, бо над собою заплачеш. – Умій жартувати, та знай, коли перестати. –Не треба жарту за кривду брати. – Так смійся,щоб і другим було весело. – Нехай сміються, аби не плакали. – Гарно сміється той, хто сміється останнім. – Де сміються люди, там біди не буде.
Доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліки поведінки – це …. . Гостре висміювання, критика когось або чогось – це …. .
|
Тема: Велика роль гумору в житті українців. Жанрова різноманітність гумористичних творів
Любий друже !
На сьогоднішньому уроці
Треба знати:
Треба вміти:
Учимося цінувати:
Засміятися добрим, світлим сміх лише
глибока добра душа ( М. Гоголь)
Якщо ти усміхнешся світові, він відповість
усмішкою (Я. Райніс).
Можна й жартувати, аби діло знати(Н. тв.)
Леонід Степан Остап Степан Павло Глібов Руданський Вишня Олійник Глазовий
Тема уроку: Велика роль гумору в житті українців. Жанрова різнома-
нітність гумористичних творів
Мета:
- домогтися розуміння учнями ролі гумору в житті українців;
- виробляти вміння розрізняти жанри гумористичних
творів;
- познайомити учнів з найкращими творцями гумористичних творів та їхнім доробком;
- розвивати культуру зв’язного мовлення, уміння висловлювати власні думки, аргументувати свої міркування;
- виховувати любов до літератури, до поетичного слова.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: портрети відомих письменників- гумористів, книжкова виставка , мультимедійна презентація, еспрес- зошит для учнів
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Слово вчителя. Пропоную вам для початку розгадати невеликий кросворд.Таким чином ми повторимо деякі питання з теорії літератури . Відкрийте експрес- зошити і розгадуйте кросворд. У виділеному стовпчику ви прочитаєте слово,що становить основу теми уроку, над якою ми будемо сьогодні працювати.
2. Розгадування учнями кросворду в експрес-зошитах.
(Слайд 1)
г |
і |
п |
е |
р |
б |
о |
л |
а |
1 |
||
2 |
к |
у |
л |
ь |
м |
і |
н |
а |
ц |
і |
я |
3 |
м |
е |
т |
а |
ф |
о |
р |
а |
|
|
|
п |
о |
в |
і |
с |
т |
ь |
4 |
||||
5п |
о |
р |
і |
в |
н |
я |
н |
н |
я |
||
3. Робота з учнями:
-Запитання: Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «гумор»?
- Завдання: Складіть в експрес- зошитах «асоціативний кущ» до слова «гумор».
(Слайд 2)
« АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ»
( Прослуховування відповідей учнів )
( Слайд 3, 4)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Основний зміст уроку (Слайд 5)
Коли людина сміється, вона зла не робить.
К. Паустовський
Якщо ти усміхнешся світові, він відповість усмішкою.
Я. Райніс
Можна й жартувати, аби діло знати.
Народне прислів’я
(Слайд 6)
(Слайд 7)
Доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліки поведінки – це …. .(гумор)
Гостре висміювання, критика когось або чогось – це …. . (сатира)
(Слайд 8, 9)
3.Робота з таблицею «Жанри гумористичних творів»
Анекдот
Гумореска Гумор Байка
Усмішка Співомовки
-Питання до учнів: Що вам нагадує дана схема? ( Сонце)
(Слайд 10)
- Учитель: Сміх – це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя( В. Гюго ).
4. Виступи учнів з повідомленнями:
(Слайд 11)
- Народний анекдот – жанр фольклору; коротка, здебільшого усна гумористична або сатирична розповідь з несподіваним і дотепним фіналом.
( Підготовлений учень розказує кілька народних анекдотів)
(Слайд 12)
У літературу жанр байки ввів грек Езоп (VІ - V ст. до н. е.). В Україні байка з’явилася в ХVІІ ст. Найвидатніші українські поети- байкарі – Л. Глібов, П. Гулак- Артемовський, Л. Боровиковський, Є. Гребінка та ін.
( Інсценізація байки Л. Глібова «Муха і Бджола»)
(Слайд 13)
Цей жанр в українській літературі започаткував С. Руданський. Це слово означає мовити, оповідати так, як співати. Ці гумористичні вірші дуже дотепні, мають динамічний сюжет.
( Учень читає напамять співомовку С. Руданського «Козак і король»)
(Слайд 14)
Автором українських усмішок став Остап Вишня – Павло Губенко. Чому саме усмішки? «… мені саме життя усміхається, тому й усмішки», - так пояснював письменник назву жанру. Найпопулярнішими стали збірки «Мисливські усмішки», «Вишневі усмішки», «Усмішки сільські», «Усмішки міські» та ін.
( Зачитування вчителем фрагменту з усмішки «Моя автобіографія»)
(Слайд 15)
( Читання учнем напам’ять гуморески)
- Робота в експрес- зошитах:
- «Перевір себе»
1.Хто заснував жанр байки в літературі?
2.Назвіть найвідоміших українських байкарів.
3.С. Руданський увів у літературу жанр …
4.Жанр усмішки ввів улітературу …
5.Щорічно 1 квітня святкують …
6. Назвіть письменників- гумористів кінця ХХ століття.
- «Хвилинка- веселинка»:
Переставте рядки в межах кожної строфи, щоб можна було прочитати народну пісню-нісенітницю «Але що то за Іван»
Підпирався міхом, Черпав воду саком,
Але що то за Іван, Ловив рибку грабельками,
Коромислом вперезався, Стріляв мухи маком.
Що він ходить сміхом,- Мав він ставок на печі.
Риби погоріли.
У гай полетіли.
Запалені щупаки
Ставок йому запалав.
Перевірка завдання: (Слайд 16)
Читання ученицею власної поезії -гуморески
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
(Слайд 17)
Домашнє завдання «Право вибору»:
1.Опиши якусь веселу і дотепну ситуацію із власного життя у вигляді гуморески.
2. Підготуй повідомлення про Л. І. Глібова: життя і творчість.
3. Підготуй для виразного читання байку або співомовку , визначте художні засоби.