Весна. Рослини навесні. Весна іде, весні дорогу

Про матеріал
продовжити формувати уявлення про неживу природу ,вчити виявляти і з’ясовувати зміни,що спостерігаються навесні в природі та праці людей; ознайомити з ранньоквітучими рослинами, які потребують охорони; розвивати логічне мислення, спостережливість, уміння працювати в міні-групах; виховувати любов і бережливе ставлення до природи, до рідного краю.
Перегляд файлу

Тема: Весна. Рослини навесні. Весна іде, весні дорогу.

Мета: продовжити формувати уявлення про неживу природу ,вчити виявляти і з’ясовувати зміни,що

спостерігаються навесні в    природі та праці людей; ознайомити з ранньоквітучими рослинами, 

які потребують охорони;

розвивати логічне мислення, спостережливість, уміння працювати в міні-групах;

виховувати любов і бережливе ставлення до природи, до рідного краю.

Хід уроку

  1.               Організаційний момент (учні працюють в 5 групах, займають свої місця).
  2.               Слово вчителя:

─ Сьогодні у нас буде незвичайний урок.. працюємо в групах. А про що йтиметься на уроці, ви дізнаєтесь, послухавши свою однокласницю.

  1.               Поетична хвилинка.

Зійшли сніги,

Шумить вода.

Весною повіва.

Земля квіточки викида,

Буяє травка молода,

Все мертве ожива.

Веселе сонечко блищить,

Проміння щедро ллє,

Гайок привітно шелестить,

Неначе кличе пригостить,

Струмочок виграє.

Вчитель: ─ То про що йтиметься на уроці?

(Відповіді дітей)

  1.               Повідомлення теми і мети уроку.

─ Так, ми будемо говорити про нову пору року. Отже, тема уроку: «Весна іде, весні дорогу»

Мета:

  1.               з’ясуємо прикмети весни;
  2.               виявимо зміни в живій та неживій природі, в праці людей з настанням весни:
  3.               познайомимося з ранньоквітучими рослинами;
  4.               дізнаємося, як весна впливала на духовне життя людей, їх думки, почуття.
  1.               1 група. Командир:

─ Ми – синоптики-природолюби, наш девіз: «З природою живи у дружбі, то буде воно тобі у службі». Ми вам розповімо про прикмети нової пори року – весни.

2 учень: ─ Відгадайте нашу загадку:

Тане сніжок,

Квітне лужок.

 День прибуває,

Коли це буває?

3 учень: ─ Прийшла весна. Радісно і весело з’явилася вона на світ. Ось ворухнувся на землі торішній листочок. Під ним проклюнулась із землі зелена стрілочка молодої трави. Дзюркочуть весняні струмочки, теплий вітерець шумить. Весна починається з місяця … так, березня. У березні земля пробуджується від зимового сну. Це особливий, примхливий місяць.

 За березнем іде місяць … Так, квітень. Чому його так називають? У квітні вся земля одягає квітуче вбрання. Зацвітають проліски, підсніжники, сон-трава, калюжниця, мати-й-мачуха, зацвітає верба.

І останній місяць весни … Так, травень. Чому йог так називають? У травні все квітує, зеленіє.

4 учень: ─ Весною сонце все вище й вище піднімається над землею, все яскравіше світить і з кожним днем все сильніше пригріває. Дні стали довшими, а ночі – коротшими. Змінився колір неба. Повітря стало теплішим. Від цього сніг і лід розтанули. Земля звільнилася від зимової ковдри і крижаного полону.

5 учень: ─ Тільки розтанули сніг і лід, зійшла вода, як земля почала вкриватися зеленою травою і квітами. Першими в лісі пробуджуються від зимового спокою ранньоквітучі трав’янисті рослини. Спочатку з’явилися проліски, ряст, мати-й-мачуха, підсніжник, медунка (показує малюнки).

Подивіться уважно на них. Коли зустрінете їх, не топчіть, не рвіть великі букети, не виривайте з корінням-цибулинкою

6 учень: ─ Трохи пізніше зацвітає сон-трава, фіалка, гусяча цибулька. Серед ранньоквітучих рослин є такі, що стали дуже рідкісними, їх навіть занесено до Червоної книги України – бережіть їх!

  1.               Фенологічні спостереження за погодою

Вчитель: ─ А що ви, діти, помітили, коли йшли до школи? Які зміни в природі виявили?

 

  1.               Робота з підручником.

─ А зараз ми прочитаємо статтю в підручнику (ст.115-116)

─ Які зміни в природі відбуваються весною?

─ Чим займаються люди?

─ Розгляньте малюнки на ст..117.

─ Назвіть зображені рослини.

─ Які належать до ранньоквітучих?

─ Як слід ставитися до цих рослин?

 

  1.               Вчитель:

─ Друга сторінка нашого уроку – літературна. Надаємо слово другій групі.

1 учень, командир:

Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

 барвінком укрила.

2 учень: ─ Український поет Олександр Олесь писав:

Весна, весна! Радійте, дітки!

Ховайте швидкі саночки!

Немов пташки, летіть із клітки –

В кімнати, хати, у садки.

А там, в садочках – сонце, співи,

В траві фіалки зацвіли,

Джмелі і бджілки загули,

І скрізь метелики щасливі.

3 учень:

Де весна проходить –

Там травичка сходить,

Квіти розцвітають,

Солов’ї співають.

Недарма другий місяць – квітень.

Вся уквітчана земля,

Вкрились першим первоцвітом

Луки, гори і поля.

4 учень: ─ Березень – це особливий місяць. Він, як мовиться в народі, і усміхнеться, і заплаче, і ошкіриться крутим норовом. Недарма про його гонористу і  непередбачувану вдачу кажуть: у березня жіночий характер: вночі тріщить, вдень плющить. У березня 7 погід надворі: сіє, віє, крутить, мутить, зверху ллє, знизу мете.

5 учень: ─ Народна мудрість говорить: «Весна – наші батько і мати, а як не посієш – не будеш збирати».

А інші  говорять:

─ Сухий березень, теплий квітень, мокрий май – буде хліба урожай.

─ Коли квітень з водою, то травень з травою.

─ Весна красна квітками, а осінь плодами.

  1.               Музично-танцювальна хвилинка
  2.          ─ Наступна сторінка уроку – музична.

1 учень: Ми – музикознавці, наш девіз:

Нехай земля квітує всюди,

Природу збережемо, люди.

─ Не пройшла весна осторонь композиторів і співаків.

2 учень: ─ Природу в музиці оспівало багато композиторів: Антоніо Вівальді, П.І.Чайковський, М.В.Лисенко, Едвард Гріг. Природа проснулась і композитори відобразили музичними звуками на інструментах, а також людським голосом – виконанням пісень.

  1.          ─ Прослухаємо музичний твір Е.Гріга «Навесні» та «Веснянку» у виконання народної української співачки Ніни Матвієнко.

 

  1.          Наступна сторінка – художня.

Командир 4 групи: ─ А красу весни відобразили грою кольорів художники. Темні фарби відповідали музиці тихій, повільній. Спокійній, мінорній. Світлі – швидкій, голосній, мажорній. Приваблюють наші очі картини Левітана, Куїнджі, Васнецова та інших.

Вчитель: ─ Діти, погляньте на картини Васильківського «Весна України» , М.Ткаченка «Весна». Як ви дізнались, що автори зобразили прихід весни?

  1.          1) ─ Наступну сторінку готувала група «Дослідники». Вони підготували для вас задачі з природничим сюжетом. Командири, візьміть кожен задачу для своєї групи і розв’яжіть її.

2) Вчитель: ─ Цвітіння рослин – це свято для комах: гудуть джмелі, пурхають метелики. Бджоли діловито збирають пилок. Інші комахи запиляють квіточки. З’явились комахи – прилетіли птахи. Але про тваринний світ навесні ми поговоримо на наступному уроці.

А зараз для вас завдання: складіть у групах ланцюжки живлення.

3) Робота в зошитах з друкованою основою (ст..48-49)

─ виконання завдання: 1 гр. – 2 завдання; 2 гр. – 3 завдання; 3 гр. – 4 завдання; 4 гр. – 5 завдання; 5 гр. – 5 завд.

  1.          Підсумок уроку.

Я пробуджую поля

Та заквітчую гаї.

Відгадали, хто вона,

Ця красуня чарівна?

Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо не стане мене влітку.

─ Що ви вивчили на уроці?

─ Назвіть головні прикмети весни.

  1.          Д/з: ─ опрацювати статтю в підручнику

                 ─ виконати завдання в зошиті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 квітня 2023
Переглядів
831
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку