Тема. Весняні дива. Василь Чухліб «Повінь».
Мета. Навчати учнів свідомого, виразного читання, умінню швидко
Орієнтуватись у тексті, розширювати активний словниковий запас учнів; розвивати увагу, пам'ять, творче мислення, уяву, фантазію, зв’язне мовлення, формувати уміння вчитися; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Обладнання: Літературне читання 2 клас Савченко О.Я.; зображення зайчика, шифрувальник, зображення повені, портрет В.Чухліба, зображення ремеза, роздолля, корча, картки для роботи в парах, ромашка Блума.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Дзвоник всім нам дав наказ:
до роботи взятись враз!
Будем ми трудитись гарно,
не мине й хвилини марно!
ІI. Перевірка домашнього завдання
III. Мовленнєва розминка
1. Прочитай, вставляючи пропущені голосні букви. Відгадайте загадку.
П_р_ д_вг_х в_ш_к,
С_р_ньк_й к_ж_ш_к,
Шв_дк_й п_б_г_йч_к,
_ зв_тьс_ в_н … (зайчик)
2. Робота над скоромовкою
Заєць зайця взимку стрів, (1.Читаємо тихо й повільно)
Заєць зайцю говорив: (2. Голосніше й швидше)
-Важко зараз для зайців: (3. Голосно й швидко)
Ми без моркви й качанців.
- Я думаю, що ви здогадались, до нас на урок завітав гість – Зайчик.
- Діти, як ще можна назвати зайця?
( Куций, куцохвостий, косоокий, вухань, боягуз).
- Ми говоримо, що зайці дуже великі боягузи. А ось і ні! Зайці - сміливі, відважні. Коли на них у полі нападає орел або сокіл, заєць перевертається на спину і починає сильно бити своїми лапками по нападнику. Він б’є з такою силою, що може поранити хижака.
IV. Повідомлення теми уроку, мотивація навчальної діяльності.
Зайчик є героєм багатьох казок, оповідань. Пригадайте, в яких казках зустрічається зайчик?
- Сьогодні ми познайомимось ще з одним оповіданням, героєм якого є наш гість. А як воно називається ви дізнаєтесь, зігравши в гру.
«Шифрувальник»
Це слово означає - явище природи.
Повінь – це природне явище, що виникає, коли вода виходить за межі берегів, затоплюючи ділянки лісу, гаї, поля і навіть села. Зазвичай причиною повені є значне підвищення рівня води. На річках це трапляється весною, через танення снігів, а влітку – після тривалих дощів чи великих злив.
- А ще «Повінь» -це назва оповідання Василя Чухліба, з яким ми сьогодні познайомимось.
-Наша задача уважно прочитати оповідання, уявити таке природне явище, як повінь, і його наслідки.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Опрацювання оповідання Василя Чухліба «Повінь»
1.Інформаційна хвилинка.
Письменник та журналіст Василь Чухліб народився в сім’ї вчителів 19 липня 1941року в селі Лебедівка Козелецького району на Чернігівщині. Дитинство хлопчика пройшло в сусідньому селі Соколівка, куди сім’я переїхала після війни. Василь Чухліб після навчання деякий час учителював та працював журналістом. Письменник написав багато цікавих оповідань і казок для дітей, які друкувалися в дитячих журналах «Малятко», «Барвінок» та «Соняшник», і ввійшли у збірки оповідань і казок «Олень на тому березі», «Куди летить рибалочка» та «Колискова для ведмедів».
2.Робота з ілюстацією.
- Розгляньте малюнок, як ви вважаєте, про що йтиметься у оповіданні?
3.Читання оповідання вчителем
- Уважно прослухайте оповідання, а потім дасте відповідь на запитання:
Хто є головними героями оповідання і яка трапилася з ними пригода?
4.Словникова робота.
Читання слів «луною» за вчителем:
Повіннь
Гілля зіщулився
Острівець зблиснуло
Ремез ткнувся
Щавель прип’яв
Корч гойдається
Роздолля прип’яв
- За якою ознакою, характеристикою слова об’єднані у стовпчиках?
(І стовпчик – слова –назви, ІІ стовпчик – слова-дії)
5. «Довідкове бюро»
Ремез – це маленька пташка, схожа на горобця та синичку. Гніздиться біля річок та озер. Гніздо пара будує з пуху тополі та очерету. Воно дуже міцне, тому не руйнується протягом декількох років.
Роздолля – відкритий широкий простір.
Корч - пень з корінням.
6. Перевірка первинного сприймання.
Гра « Так чи ні».
«Так» – Діти хлопають у долоньки, «ні» – тупотять ніжками.
У човні -Тетянка з дідусем.(-)
Ремезове гніздо схоже на пухову рукавичку (+)
Тетянка на острівці рвала молодий щавель (+)
У кущах дівчинка побачила лисичку (-)
Зайчик утікна волю (+)
VI.Фізкультхвилинка
7. Друге читання оповідання.
Ланцюжком
9.Робота над аналізом змісту оповідання.
1) Хто плив у човні?
2) Що за рукавичку побачила Тетянка?
3) Чому розсміявся тато?
4) Що робили тато з Тетянкою на острові?
5) Кого побачила Тетянка у кущі?
6) Чому зайчик не втікав?
7)Куди хотіла Тетянка забрати зайчика?
8)Чи погодився з нею тато?
10.Вибіркове читання
1) Знайдіть в тексті і зачитайте рядки, в яких описується поведінка зайця на затопленному острівці.
2) Зачитайте, як поводився заєць на човні.
3) Зачитайте речення, в якому висловлюється пояснення тата, чому не можна братии зайця додому.
4) Чи сподобалася вам поведінка тата і Тетянки? Чим саме?
5)Якому фрагменту оповідання відповідає малюнок на с. 59
Знайдіть цірядки в тексті.
VII. Узагальнення і систематизація знань.
1.Робота в парах
Добери порівняння:
Гніздо |
наче крокодил. |
Щука |
наче круглий столик |
Острівець |
неначе рукавичка. |
2.Добір характеристик героїв
Тато –розумний, веселий, великодушний, добрий, сміливий...,
Тетянка – маленька, працьовита, співчутлива.
3.Визначення теми та ідеї оповідання
Про що розповідається в оповідані?
Чого навчає нас це оповідання?
4. Ромашка Блума
- На якій річці трапилась пригода?
- На що було схоже гніздо ремеза?
- Поясніть, яку шкоду приносить повінь природі?
- Як ви думаєте, про що думав зайчик, коли втікав до лісу?
- Головні герої позитивні чи негативні?
- Як і чим ми можемо допомогти птахам і тваринам?
VIІ. Підсумок уроку.
«Мікрофон».
• Що було робити найважче?
• Що простіше?
• Що б ви хотіли побажати зайчикові?
• Що б ви сказали Тетянці, якби її зустріли?
VІІ. Домашнє завдання.
Читати оповідання на сторінках 58 – 60, відповідати на питання. Вчитися коротко переказувати.