Скарби нашого народу для дітей

Про матеріал
Цей матеріал ознайомиить дітей з потішками, забавлянками, дражнилками, мирилками, які вони чули від своїх рідних. Розширить їх знання з усної народної творчості.
Перегляд файлу

Урок читання       

Тема. Скарби нашого народу. Забавлянки, скоромовки, дражнили, мирилки.

Мета.

  • Ознайомити дітей з веселими віршами, скоромовками, дражнилками, мирилками;
  • вчити слухати, розвивати правильну вимову увагу, пам' ять;
  • виховувати  інтерес до скарбів українського слова, спостережливість.

Обладнання. Ілюстрації, іграшки, збірки книг

 

                                                   Хід уроку

1.О рганізаційний момент

2.Робота з виставкою книг

   Наша виставка сьогодні незвичайна, тому що тут крім друкованих книг, є книжечки, виготовлені руками дітей. В них написані різні вірші, які діти написали з вуст своїх бабусь, матусь. Ці віршики та пісеньки їм співали, коли вони були ще зовсім маленькі. Саме про них будемо говорити на уроці.

3. Повідомлення теми та мети уроку.

     На сьогоднішньому уроці ми познайомимося зі скарбами нашого народу. Проте ці скарби дуже дивні, бо їх не можна потримати в руках, їх потрібно відчути серцем і душею. Назва цих скарбів « Забавлянки, потішки, скоромовки, лічилки»

 

4. Робота над темою уроку

Вчитель. Як всі скарби шукають, так і ми помандруємо в цікаву мандрівку. Вона поверне вас до найменшого періоду вашого дитинства. А вході подорожі будемо збирати скарби, якими багата наша мова. Цю подорож будемо здійснювати по Країні слова чарівного.

 

1 – а станція «Забавлянки»

     Забавлянка походить від слова бавитися, забавляти. Коли ви були ще зовсім маленькі, ваші матусі забавляли вас, щоб ви не плакали.

Забавлянки – це коротенькі пісеньки, які всі чули від своїх мам чи бабусь. Вони поєднуються зі своєрідними вправами і покликані зміцнити дитину фізично, піднести їй настрій.

  Вчитель бере ляльку, робить легенькі постукування пальчиками по п'ятках і промовляє:

  Кують, кують ковалі

То великі, то малі.

Заглядають в пічку:

Чи є борщик, чи є кашка,

Чи є в борщі кусок м' яска.

Цюнь – дзень. Цюнь – дзень.

 

А коли мати купає своє дитя. То промовляє:

 

Купалися ластів'ята

Та в чару-водиці,

Щоб були ми білотілі

Та ще й білолиці.

Купалися ластів'ята

Та в чару-водиці,

Щоб були ми чорнобриві

Та ще й білолиці.

У любисточку купали,

Живу воду наливали,

Щоб здоров'я тіло мало,

Лиха-горенька не знало.

 

  Під час промовляння матуся робить з дитиною різні рухи. А зараз я буду промовляти забавлянку і показуватиму рухи, а ви повторюйте за мною:

 

Печу, печу хлібчик ( похитування  головою   в сторони)         

Дітям на обідчик. (похитування головою вперед, назад)

Меншому – менший,( руки в сторони)

Більшому – більший.(руки разом)

Шусть у піч, шусть у піч(голова вперед)

Саджай–виймай, саджай – виймай!

Ріжу- ріжу я! Куштую! Гай!

(діти разом з вчителем вивчають  вірш напам'ять)

 

2 – станція Скоромовки

Вчитель. Другою нашою зупинкою буде станція «Скоромовки»

З цими віршиками ви вже подружилися і знаєте напам'ять.

Скоромовки –це віршики, які скоро мовляться і чітко вимовляються.

  1. Конкурс на кращого читця скоромовки( діти розповідають скоромовки, які вчили раніше)
  2. Вивчення нової скоромовки напам' ять.

Вчитель.( Демонструє малюнок кішки і мишки)

Здавна так ведеться, що мишки бояться кішок. Саме про це йтиметься у нашій скоромовці:

Мишка раз прийшла до кішки,

Уклонилась кішці в ніжки.

Кішці - смішки, а мишці – нітрішки!

 

3 – я станція  «Дражнилки та мирилки»

Вчитель. На цій зупинці ми познайомимося з дражнилками та мирилками. Дуже часто діти ображаються один на одного під час суперечок. Говорять різні дражнили: «Іван – балабан», «Денис -  в городі свиню загриз», «Свєта – бабєта»….

    Якщо дражнили висміюють негативні риси характеру, то це добре. Але часто буває так, що сміх буває дуже жорстокий. Такого не повинно бути, бо можна дуже боляче зробити іншій людині. Скажіть, про що говориться в цих дражнилках?

Соломія і Дем'ян               Іван - балабан

Сварилися за бур'ян.       Усе в носі колупа.

Соломія Дем'яну              Колупає, колупає

Не давала бур'яну.          Та й палець собі зламає.

 

  Всі знають, що посваритися легше, ніж помиритися. Тому мирилок набагато менше, ніж дражнилок. Послухайте, які мирилки знають наші дівчатка, а які – хлопчики.

Інсценування мирилок  дітьми.

Мир миром                              Дві подруженьки посварилися

Пироги з сиром                       Тобі яблучко, мені грушечка,

Вареники в маслі                    Не сварімося моя душечка.

Ми козаки красні

Помирімося!

( Робота в групах – діти вивчають мирилки напам' ять)

 

4.Підсумок уроку

- У якій країні ми сьогодні побували? ( У країні чарівного слова.)

- На яких станціях зупинялися?

Нашу подорож ми продовжимо на наступному уроці.

 

5.Рекомендації до самостійної діяльності.

Вивчити забавлянку, яку співала твоя мама.

 

 

  

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Малахова Віолетта Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 березня 2020
Переглядів
1405
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку