У посібнику розглядаються деякі найбільш поширені методи розв'язування задач з параметрами, що пропонуються випускникам на ЗНО з математики. До всіх задач надаються розв'язки з повним обґрунтуванням.
Посібник розрахований на вчителів математики, випускників шкіл та учнів, що цікавляться розв'язуванням нестандартних задач з математики, що містять параметри.
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ШЕПЕТІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
Вибрані питання
розв’язування завдань з параметрами
Автор-укладач
Строюк Марина Борисівна
вчитель математики,
спеціаліст вищої категорії
Шепетівського навчально-виховного
комплексу №1 ім. Героя України
М.Дзявульського
Хмельницької області
2017
Рекомендовано науково-методичною радою управління освіти
Шепетівської міської ради (протокол №1/4 від 24.11.2017 р.)
Рецензенти:
Коновалова Г.А. – методист Шепетівського навчально-виховного комплексу №1 ім.Героя України М.Дзявульського
Автор Строюк М.Б. Вибрані питання розв’язування завдань з параметрами. – Шепетівський НВК №1, 2018 – 25 с.
У посібнику розглядаються деякі найбільш поширені методи розв’язування задач з параметрами, що пропонуються випускникам на ЗНО з математики. До всіх задач надаються розв’язки з повним обґрунтуванням.
Посібник розрахований на вчителів математики, випускників шкіл та учнів, що цікавляться розв’язуванням нестандартних задач з математики, що містять параметри.
© Строюк М.Б., 2018
Зміст
Вступ 4
РОЗДІЛ І Розв’язування завдань з параметрами для всіх можливих значень параметра 6
РОЗДІЛ ІІ Знаходження розв’язків завдань з параметрами, на які накладаються певні умови 13
РОЗДІЛ ІІІ Графічний спосіб розв’язування завдань з параметрами 23
Література 29
ВСТУП
Задачі з параметрами сприяють формуванню інтелектуальних умінь, розвитку логічного мислення і математичної культури, та їх розв’язування пов’язане зі значними труднощами. Це пов’язане з тим, що кожна задача з параметрам , передбачає розв’язування не однієї, а цілої низки різноманітних математичних задач: рівнянь, нерівностей тощо.
Працюючи з параметром слід пам’ятати про його двояку природу. З одного боку слід сприймати параметр як число, а з іншого – як невідоме, поведінку якого слід передбачити і врахувати при отриманні розв’язку задачі. Наприклад при добуванні кореня парного степеня, при діленні на вираз, що містить параметр потрібно проводити додаткові дослідження, що впливатимуть на остаточну відповідь.
В шкільному курсі математики знайомство з параметрами починається у 7 класі при розв’язуванні лінійних рівнянь, згодом у 8-9 класах розв’язуванню задач з параметрами виділяються години лише у класах з поглибленим вивченням математики. За відсутності належної кількості годин учителю не завжди вдається познайомити учнів з методами і прийомами розв’язування задач з параметрами, сформувати уміння і навички роботи з таким видом задач.
У старшій школі зустріч з параметром відбувається ще рідше: у деяких видах рівнянь та нерівностей, при обчислення площ фігур, тощо. Таким чином випускник школи обираючи математику при складанні ЗНО, зустрічається з проблемою при розв’язуванні задач з параметрами.
З чого розпочати розв’язування задач з параметрами? В першу чергу потрібно звести рівняння до більш простішого: розкласти на множники, врахувати область визначення, позбавитися модуля, логарифма, тригонометричних виразів, потім необхідно розв’язати окремо кожне із завдань.
При розв’язуванні завдань з параметром зустрічаються завдання, що можна поділити на такі категорії: розв’язати рівняння або нерівність, їх системи для всіх можливих значень параметра; завдання, в яких пропонується знайти лише ті розв’язки, що задовольняють певним умовам. Третій тип завдань – визначити кількість коренів рівняння в залежності від значень параметра. Цей тип завдань в більшості випадків зручно і доречно розв’язувати графічним способом.
У збірнику запропоновано розв’язки завдань з параметрами, що пропонувалися на ЗНО з 2010 по 2017 рік. Розглянуто різні способи та прийоми розв’язування таких завдань.
РОЗДІЛ І
Розв’язування завдань з параметрами для всіх можливих значень параметра
.
Розглянемо область допустимих значень рівняння
Отже, враховуючи,що , тоді
Відповідь: якщо а – парне, то рівняння має два розв’язки і ;
якщо а – непарне, то рівняння має один розвозок і .
Врахувавши область визначення отримаємо систему рівнянь та нерівностей:
Оскільки то
Розв’яжемо перше рівняння системи
Повернемося до системи:
Перевіримо,при якому значенні параметра а існуватиме корінь .
Перевіримо,при якому значенні параметра а існуватиме корінь .
Отже, а, тоді .
Відповідь: якщо ), то ;
якщо , то ;
якщо ) і , то
3. Розв’яжіть рівняння для всіх значень параметра а
Врахувавши область визначення отримаємо систему рівнянь та нерівностей:
Розв’яжемо третє рівняння системи:
Повернемося до системи:
Оскільки задовольняє умову , то х=0 при =0. Тоді
Перевіримо, при якому значенні параметра а існуватиме корінь x=2-а:
Отже, якщо а∈ [-2;8), то x=2-а. Корінь х=0 задовольняє умову а умову, при а0.
Відповідь: якщо a∈(-∞;-2), то x;
якщо a∈[-2;0), то x=2-a;
якщо a∈[0;8), то x=2-a, x=0;
якщо a∈[8;+ ∞), то x=0.
4. Розв’яжіть нерівність для всіх значень параметра а
Знайдемо область визначення рівняння: .
Піднесемо обидві частини нерівності до квадрату:
При піднесенні обох частин нерівності до квадрату слід врахувати два випадки:
Оскільки а≠0, то
Відповідь: якщо a∈(-∞;0], то x∈∅;
якщо a∈(0;2), то x∈(-a;a);
якщо a∈[2;4], то.
5. Розв’яжіть систему рівнянь для всіх значень параметра а
Розкривши модуль отримаємо сукупність двох систем:
Оскільки умова |
Розв’яжемо третю нерівність системи:
;
.
Розв’яжемо четверте рівняння системи:
Повернемося до системи:
;
Оскільки і , тоді , .
Перевіримо, при яких значеннях параметра а корені та задовольняють умову .
Повернемося до систем:
Відповідь: якщо a∈(-∞;), то x=;;
якщо a∈[;0], то x∈∅; y=∈∅;
якщо a∈(0; +∞), то x=, .
Розділ ІІ
Знаходження розв’язків завдань з параметрами, на які накладаються певні умови
1. При яких значеннях параметра а рівняння має чотири корені
Введемо заміну =t, t>0.
Оскільки t>0, то , a>0. Повернемося до заміни:=a. Використаємо формулу квадрата двочлена =, отримаємо=a.
=a;
Розкриємо модуль:
Перевіримо при яких значеннях параметра а отримані корені задовольняють умови:
0
-3 ; -
;
a27; ; a<27.
Відповідь: .
2. При якому значенні параметра а корінь рівняння належить проміжку (
Врахуємо область визначення рівняння:
Отримаємо, , n∈Z, .
Оскільки , то
Звідси виплаває, що =4, тоді Знайдемо значення параметра, при якому .Оскільки , і =0, то
Відповідь: .
3. Знайдіть найменше значення параметра а, при якому рівняння має додатній корінь
Прологарифмуємо обидві частини рівняння з основою 2:
Оскільки (D<0), то
Отже, то тоді ;
Обчислимо значення х при , ,
, ,
, .
Знайдемо найменше значення параметра а, при якому існує додатний корінь .
, ,
Відповідь: .
4. Знайдіть усі значення параметра а, при якому добуток коренів рівняння
, дорівнює 8.
Введемо заміну , тоді отримаємо рівняння
якщо , то рівняння має два корені:
Повернемося до заміни
Обчислимо добуток коренів
Оскільки добуток коренів дорівнює 8, то =8,
Врахувавши умову , отримаємо
Відповідь:
5. При якому найменшому а рівняння має хоча б один корінь
Введемо заміну
Оскільки не задовольняє умову , тоді для існування хоча б одного кореня необхідно виконання умови
Відповідь:
6. Вкажіть найменше значення параметра, при якому рівняння має рівно один корінь
Розв’яжемо перше рівняння системи:
Отримаємо
Рівняння матиме один корінь, якщо 0, при , тоді .
Якщо ж , то рівняння має два корені Для того, щоб рівняння мало рівно один корінь, один з розв’язків не повинен входити в область визначення рівняння, тому
тже, існує при , а - при і .
Рівняння має рівно один корінь при та .
Відповідь: .
7. При якому найменшому цілому значенні а рівняння має лише два різні корені
Рівняння рівносильне системі:
Розв’яжемо рівняння з модулем для всіх значень параметра а.
При та при, рівняння має безліч розв’язків, тому розглядаємо випадок , .
Повернемося до системи
Врахуємо умову , та отримаємо обмеження на параметр а:
Отже, . Найменше ціле з цих значень
Відповідь: -10
8. Знайдіть найбільше значення параметра а, при якому система має безліч розв’язків
Введемо заміну Отримаємо систему лінійних рівнянь відносно змінних і та параметра .
Розв’яжемо систему рівнянь способом додавання, домножимо перше рівняння на , отримаємо:
Повернемося до заміни:
Оскільки , то
Найбільше значення параметра, при якому система має безліч розв’язків .
Відповідь: 1,5
РОЗДІЛ ІІІ
Графічний спосіб розв’язування завдань з параметрами
1. Знайдіть найбільше значення параметра а, при якому рівняння
має тільки чотири корені.
Розглянемо функцію . Графіком функції є парабола, вітками направлена вгору, з вершиною у точці (1,5; -6,25). Нулі функції: х=4, х=-1.
Використовуючи геометричні перетворення графіка функції , отримаємо графік функції . Для визначення кількості коренів рівняння , знайдемо точки перетину графіків функції і =.
Використовуючи геометричну інтерпретацію розв’язків рівняння, отримаємо чотири розв’язки рівняння при i .
Відповідь: .
2. Знайдіть найбільше значення параметра, при якому система рівнянь має один розв’язок.
Графіком рівняння є коло з центром (0;0), радіус 9. Графіком другого рівняння. Оскільки система рівнянь має один розв’язок, кола дотикаються внутрішнім або зовнішнім способом, як показано на рисунку:
Отже, система має один розв’язок при a=7, a=11. Найбільше значення a=11.
Відповідь: a=11.
3. Знайдіть усі значення параметра а, при якому система рівнянь має тільки три розв’язки.
Розв’язком першого рівняння є сукупність точок, що належать прямим , Графіком другого рівняння є коло з центром (0; 0) і радіусом . Оскільки система рівнянь має три розв’язки, то коло з центром (0; 0) і радіусом повинно перетинати пряму та дотикатися до прямої , як показано на рисунку:
Отже, радіус кола дорівнює 4, тоді =4,
Відповідь:
4. При якому найбільшому від’ємному значенні параметра a, рівняння , має один корінь.
Розглянемо рівняння . Кількість коренів рівняння визначимо графічно. Побудуємо графіки функцій , .
Рівняння має один розв’язок при найбільшому від’ємному значенні параметра а, якщо пряма дотикається до графіка функції . Знайдемо координати точки А – точки дотику.
Використаємо геометричний зміст похідної: , знайдемо, якщо .
Знайдемо ординату точки А, якщо абсциса :
Оскільки А(; ), обчислимо значення параметра а з рівняння дотичної y=2x+a.
Відповідь:
5. Знайдіть усі від’ємні значення параметра , при яких система має єдиний розв’язок.
Подамо систему рівнянь у вигляді:
Побудуємо графік першого рівняння:
Графіком другого рівняння є сукупність прямих:
Отже, система має єдиний розв’язок, якщо прямі проходять через точку (-3; 2). Знайдемо значення параметра :
Відповідь:
Література
1. Апостолова Г.В., Ясінський В.В. Перші зустрічі з параметрами. – К.: Факт, 2008. – 324 с.
2. Апостолова Г.В. Хитромудрий модуль. К.: Факт, 2006. – 256 с.
3. Апостолова Г.В. Я сам! К.: Факт, 1997. – 202 с.
4. Горштейн П. І., Полонський В. Б., Якір М. С. Задачі з параметрами. – К.: РІА “Текст”; МП “ОКО”, 1992. – 290 с.
5. Назаренко О.М., Назаренко Л.Д. тисяча і один приклад. Рівності і нерівності. – Суми: “Слобожанщина”, 1994. – 272 с.
6. Фількенштейн Л. П. Домашній репетитор. Вибрані глави конкурсної математики в методах і задачах. Книга четверта. Параметри. – К.: Євро індекс Лтд, 1995. – 210 с.
7. Ястребинецький Г. А. Задачі з параметрами. – М.: Просвещение, 1986. – 128 с.
8. Лобанова Л. В., Фількенштейн Л. П. Вибрані задачі елементарної математики. – К: Вища школа, 1989. – 115 с.
1