Розробка містить багато різнотипних цікавих завдань географічного змісту. Використано різні форми роботи, а саме:виконання тестових завдань,робота в групах,робота в парах тощо.
Математика в географії
Прагнення пізнати природу
мало самий постійний і
самий щасливий вплив на
розвиток математики
А. Пуанкаре
Мета:
- освітня: підвищення мотивації до вивчення предметів шкільного курсу; повторення тем з математики: пропорції, відсотки, масштаб; розвинути в учнів уміння реалізовувати практичні зв'язки курсу математики і географії з майбутньою професією;
- розвиваюча: розвивати особистісну, соціальну й творчу компетентності; розвивати активне творче, критичне мислення учнів; розвиток навичок контролю та оцінки своєї діяльності;
- виховна: розширення кругозору; виховання допитливості; культури мовлення; формувати навички групової роботи, дружній дух змагання.
Обладнання: комп'ютер, проектор, картки з творчими завданнями, картки для лото, бланки оцінювання, таблички з назвами груп, маркери.
Анотація до уроку.
До уроку була розроблена презентація, яка застосовується на всіх етапах його проведення та відповідає принципам наочності. Елементи мультимедіа підсилюють змістовну частину, допомагають сприйняттю завдань, розвивають в учнів активність, спрямовану на "відкриття" нового знання.
Тип уроку: урок-практикум.
План уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація. Повідомлення теми, мети
ІІІ. Актуалізація опорних знань. (Лото «Згадай чи вгадай» - завдання на встановлення відповідності, тестування)
IV. Творча робота в групах. (Розв’язування прикладних задач)
V. Звіт груп
VI. Підведення підсумків
На екрані: тема уроку, епіграф. (сл. №1)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Прийом «Посміхніться один одному».
Сьогодні у нас незвичайне заняття. Ми спробуємо встановити зв'язок між двома цікавими науками: математикою і географією. Будь-яка робота дає кращі результати, коли виконується з позитивними емоціями. А позитив не можна уявити без посмішки. Тому давайте посміхнемося один одному і попрацюємо.
ІІ. Мотивація. Повідомлення теми.
Яка найвища вершина в Україні? (Очікувана відповідь: Говерла ) Ми теж сьогодні будемо підкорювати «Вершину знань». Повторимо теми: пропорції, відсотки, масштаб. Але хочу наголосити, що знання нам потрібні для розв’язування прикладних задач географічного змісту. Сьогодні на уроці працюють 2 групи: теоретики (витають у хмарках), практики (зелене світло).
ІІІ. Актуалізація опорних знань. (Для теоретиків - лото «Згадай чи вгадай» - завдання на встановлення відповідності; для практиків – тестування).
Чи всі знають правила дорожнього руху? А чи всі їх виконують? В математиці, як в житті, треба не тільки знати правила, формули, теореми, а ще вміти їх вірно і творчо застосовувати.
(І група розв’язує тести. Для ІІ групи завдання лото на мультимедійному екрані – розв’язують усно. Після лото практики перевіряють відповіді до тестів за слайдом №3).
- Підніміть руки, хто справився із завданням повністю?
ІV. Творча робота в групах. (Розв’язування прикладних задач)
А зараз я ознайомлю вас з деякими професіями, у яких поєднані і географія, і математика: метеорологи, меліоратори, геодезисти, картографи.
(Учні читають довідку про професії, на екрані сл. №4)
Пропоную вам зробити вибір і об’єднатися в групи за обраними професіями, але так, щоб в кожній групі були і теоретики, і практики (учні ставлять таблички).
Уявіть собі, що минуло кілька років і ви працюєте в різних галузях народного господарства.
(Групи отримують завдання на картках.
Крім того воно демонструється на слайдах № 5 – 8)
Звіт груп (сл. №5-8)
Метеорологи
Теоретики
Практики
Спочатку знаходимо об’єм криги: 2000 м = 2 км
V = S × h = 2 × 16 = 32 (км3).
10% від знайденого об’єму – це 0,1×32 = 3,2 (км3).
Отже, об’єм води, який утвориться після танення:
32 - 3,2 = 28,8( км3).
Щоб визначити рівень підняття води, треба об’єм поділити на площу,
h = V / S = 28,8 / 350000000 = 0,00000008 км = 0,08 мм
Відповідь: рівень океану підвищиться на 0,08 мм.
Меліоратори
Теоретики
Пояснили чому не можна осушити всі болота. Розповісти про вплив боліт на флору і фауну та екологічну ситуацію в цілому.
Практики
6% = 0,06 20140 х 0,06 = 1208,4( км2)
Картографи
Теоретики
Повторили основні поняття теми “Масштаб”
Практики
Визначили розміри поля в заданому масштабі і накреслили прямокутник розмірами 21 х 11,6 см.
Геодезисти
Теоретики
Запропонували розв'язати задачу, застосовуючи знання, набуті на уроках геометрії. Повторили поняття “Рівнобедрений трикутник”
Практики
Виконали креслення АК = КВ, АР = РВ.
Якщо рухатись до міста, то зупинка - в точці К, а якщо з міста — в точці Р.
Цікаві задачі
VI. Підведення підсумків
Запитання до учнів.
1. Між якими шкільними предметами ви сьогодні побачили зв’язок?
2. Чи цікаво було розв’язувати прикладні задачі?
4. При розв’язуванні цих задач які знання з географії та математики було використано вами?
5.Чи впевнилися ви, що зв’язок між шкільними предметами тісний: без математики не можливо вивчати географію і навпаки?
6. Чи може існувати теорія без практики, чи практика без теорії?
7. Чи задоволені ви своїми досягненнями сьогодні на уроці?
8. Як ви вважаєте, хто був сьогодні найкращим теоретиком і практиком?
(медальки)
На сьогоднішньому уроці ми з вами не лише прослідкували зв’язок математики з географією, а й мали можливість підготуватися до зовнішнього незалежного оцінювання. Всі завдання було взято із збірника по підготовці до ЗНО. Сподіваюсь, що розв’язування прикладних задач сприяло вашому ознайомленню з деякими професіями та викликало інтерес до них. Бажаю вам успіху. Дякую за співпрацю (сл. №13).