Види і джерела ризику. Рівні ризику

Про матеріал

Під час уроку, учні 7 класу зможуть розглянути види і джерела ризику; навчити оцінювати рівні ризику; формувати навички, що сприяють збереженню здоров'я при природних, техногенних та соціальних небезпеках.

Перегляд файлу

Урок № ____          Дата: __________

 

Тема уроку: Види і джерела ризику. Рівні ризику

Мета уроку:

розглянути види і джерела ризику; навчити оцінювати рівні ризику; формувати навички, що сприяють збереженню здоров'я при природних, техногенних та соціальних небезпеках.

розвивати уміння визначати рівень ризику в повсякденному житті;

виховувати мотиваційні основи збереження і зміцнення здоров'я.

Очікувані результати:  учні зможуть сказати, що таке ризик; вмітимуть аналізувати його види; навчяться розпізнавати виправданий і невиправданий ризики; вмітимуть визначати рівень ризику в щоденному житті

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, зошит; приклади ситуацій, схема «Принципи безпеки життєді­яльності», мультимедійна презентація, відеофрагменти, які ілюструють різні види небезпек, завдання для роботи в зошиті

Хід уроку

I. Організаційний момент

  • Привітання, створення позитивного настрою
  • Перевірка готовнос­ті учнів до роботи на уроці, налаштування на активну працю.
  • Вправа «Це здорово!»

Учні стають (або сідають) у коло. Учитель пропонує учневі, що стоїть (сидить) праворуч, назвати своє ім'я й улюблене заняття (наприклад, «Я, Марія, люблю читати» тощо). У відповідь на кожну фразу всі учні хором вигукують: «Це здорово!», і водночас піднімають угору великий палець (жест схвалення).

II. Перевірка домашнього завдання

  • Виконання письмових завдань в зошиті

ІII. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

  • Обговорення ситуації

Оксана поспішала на шкільний вечір. Вона почала пра­сувати кофтинку, але раптом задзвонив телефон, і вона по­бігла знімати слухавку, забувши про праску. У результаті ледь не сталася пожежа, а на кофтинці залишилася дірка.

Оксана плакала й скаржилася всім, що в неї був невдалий день. Що б ви їй порадили?

  • Учитель вислуховує школярів і звертає увагу на те, що ми у своєму житті можемо опинитися в різних небезпечних ситуаціях.
  • Виконання завдання в робочому зошиті
  • Закінчіть речення

Сучасна людина мусить володіти культурою безпеки життєдіяльності, знати її основні принципи. Існує фізич­на, екологічна, соціальна безпека й безпека в надзвичайних ситуаціях. Існують природні, техногенні та соціальні небез­пеки.

  • Слово вчителя

«Потреба в безпеці є однією з базових людських потреб. Тому не дивно, що небезпечні ситуації викликають тривогу, страх, відчай. Вони бентежать, дратують, позбавляють сну та апетиту. Відчуття безпеки, навпаки, дуже приємне. Воно супроводжується задоволенням, спокоєм, розслабленням. Кожна людина має постійно дбати про свою безпеку, а для цього повинна володіти багатьма навичками безпечної життєдіяльності».

Тому сьогодні ми будемо говорити про «Принципи безпечної життєдіяльності»

  • Запис теми уроку до зошиту

IV. Вивчення нового матеріалу

  • Розповідь учителя з елементами бесіди про види та джерела ризику, рівні ризику (на основі презентації)

Науковці вважають, що ризик — це дія, реалізація якої ставить під загрозу задоволення важливої потреби. Ситуація ризику ґрунтується на виборі з двох альтернативних (тобто різних, протилежних) варіантів поведінки. А там, де вибір, там завжди присутня частка ризику.

Приймаючи рішення, треба оцінити його наслідки з точ­ки зору ризику для здоров’я.

  • Що таке ризик? Які види ризику вам вже відомі?

Ризик— це можлива небезпека. Ризики бувають виправдані та невиправдані.

Іноді ризик є справою благородною. Наприклад, відмовитися від небезпечної пропозиції, захистити того, з кого насміхаються однокласники, навіть першим підійти, щоб познайомитися. Такі ситуації потребують певної сміливості, а іноді й неабиякої відваги. Але водночас саме за складних обставин людина набуває упевненості та розвивається як особистість.

  • Назвіть ще приклади виправданого ризику. (Узяти участь у змаганнях, захистити слабшого, рятувати чиєсь життя, загасити невелику пожежу тощо.)
  • Назвіть кілька прикладів невиправданого ризику (Залишати без нагляду малих дітей, запливати на глибину, гратися з вибухонебезпечними речовинами, ходити по ламкій кризі, перебігати дорогу перед автомобілями.)

Деякі люди мають схильність до нерозумних ризиків —курять, вживають алкоголь, наркотики, агресивно поводяться або вчиняють протиправні дії. Таку поведінку називають невиправдано ризикованою.

Зазвичай певні види ризикованої поведінки тягнуть за собою інші. Тому кажуть, що тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотиків, насилля та інші безвідповідальні вчинки «ходять поруч». Більшість кримінальних злочинів, ДТП, утоплень, нещасних випадків у побуті й на виробництві пов язані з невиправдано ризикованою поведінкою.

  • Робота з таблицею «Види ризиків»

Існують різні види ризиків. Наприклад, ризики, пов’язані з фізичним, соціальнім, психічним і духовним здоров’ям. За рівнем є високі, середні й малі ризики.

Які з наведених учнями ризиків загрожують фізичному, психологічному та соціальному благополуччю?

Підкреслити різними кольорами виправдані та невиправдані ризики.

Підсумуйте! Деякі люди мають схильність до нерозумних ризиків - палять, вживають алкоголь, наркотики, агресивно поводяться або вчиняють протиправні дії. Таку поведінку називають ризикованою. Зазвичай одні види ризикованої поведінки тягнуть за собою інші. Більшість кримінальних злочинів, ДТП, нещасних випадків у побуті та на виробництві пов’язані з уживанням алкоголю і наркотиків.

Припустімо, ви мало рухаєтеся. Ви ризикуєте своїм фі­зичним здоров’ям. Малорухомий спосіб життя негативно впливає на обмін речовин, у вас може з’явитися зайва вага або навіть ожиріння. Фактором ризику в такому випадку є брак руху. Існують фактори ризику соціального здоров’я. Так, алкоголь і наркотики не лише завдають шкоди тілу, руй­нуючи всі його системи, але також можуть призвести до по­рушення соціального розвитку. У людини розвивається его­їзм, озлобленість на весь світ, вона випадає із життя соціуму, кидає улюблене заняття або роботу.

Фактором ризику для вашого соціального розвитку мо­жуть стати небезпечні компанії. Шукаючи однодумців, ви можете потрапити в групи й компанії людей, які не врахо­вують ваших інтересів. Хоча спочатку вам може здатися, що саме тут вас нарешті розуміють. Ви так довго намагалися щось пояснити батькам, а тут, у компанії, від вас не вима­гають жодних пояснень. Немає нудних обов’язків, кожен може поводитися так, як захоче. Але якщо це обертається вживанням спиртних напоїв, наркотиків, курінням, втратою інтересу до навчання — це великий ризик для вашого соці­ального здоров’я.

Щоб фізичний, психічний, інтелектуальний і соціаль­ний розвиток проходив нормально, треба навчитися уникати ризиків, попереджати їх, знижувати ступінь ризику. Треба вчитися правильно оцінювати ступінь ризику кожного свого рішення і способу, яким ви досягаєте своєї мети.

Для оцінювання ступеня ризику необхідно з’ясувати, де і які небезпеки існують; із чим пов’язана конкретна небез­пека; які можливі наслідки небезпеки; які заходи потрібні для запобігання небезпеці.

  • Слово вчителя

«Найпоширенішими небезпеками, які загрожують підліткам, є крадіжки мобільних телефонів. Іноді зловмисники, побачивши підлітка з мобільником, просять позичити його на хвилинку, щоб зателефонувати. Можуть навіть запропонувати гроші, мовляв, ось тобі за це 5 гривень. А потім кладуть телефон собі в кишеню і миттєво зникають».

  • Запитання для обговорення:
  • Чи траплялося щось подібне з вами чи вашими друзями?
  • Як це сталося?
  • Учні по черзі продовжують фразу: «Щоб зберегти свій мобільник, я...»
  • Обговорення проблемної ситуації

Учитель пропонує учням обговорити таку ситуацію: «Ганна поспішала в школу на вечір. Вона почала прасувати блузку, але тут задзвонив телефон, і дівчинка побігла до нього, забувши про праску. Як наслідок, у квартирі ледь не сталася пожежа, а на блузі з’явилася чималенька дірка. Ганна плакала й усім скаржилася, що в неї був невдалий вечір. Що б ви їй порадили?»

  • Підсумкове слово вчителя

Ризики є частиною нашого життя. Іноді треба і навіть корисно ризикувати. Це допомагає людині розвиватись як особистості.

Важливо уникати невиправданих ризиків: тютюнопаління, вживання алкоголю, порушення правил поведінки на дорогах тощо.

Уважно аналізуючи життєві ситуації, ти навчишся оцінювати рівень ризику і за необхідності знижувати його.

V. Практична робота

  • Виконання практичної роботи «Оцінювання ризиків щоденного життя»

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image16.jpegУчням необхідно записати приклади небезпечних ситуацій (ризиків), в яких можуть опинитися твої однолітки.

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image18.jpeg  C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image19.jpeg

VІ. Систематизація, узагальнення та застосування нових знань, умінь і навичок

  • Виконання завдань у робочому зошиті та їх взаємоперевірка

 

1. Закінчіть речення

Ризик — це можлива небезпека.

Безпека — це стан захищеності життєво важливих інтересів особистості, суспільства й держави від внутріш­ніх і зовнішніх загроз.

Безпека життєдіяльності — це наука про комфортну й безпечну взаємодію людини з техносферою.

2. Познач літерою В ситуації з високим рівнем ризику, а літерою Н — з низь­ким

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image28.jpeg

3. Заповни схему

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image31.jpeg

VІІ. Підсумок уроку

  • Вправа «Ланцюжок»
  • «Щоб уникати небезпек, я... А ти?»
  1.    Чи досягли ми мети уроку?
  2.    Які висновки ви зробили сьогодні?

VIІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

IХ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання

Прочитати §4 (стр. 21-24 (Бойченко Т.Є.) та §5 стр. 33-34 (Бех І.Д.)

Виконати завдання «Моделюй» (стр. 24 Бойченко Т.Є.)

* Знайти в періодичних виданнях приклади виправданого ризику

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Козєєва Тамара Володимирівна
    Дякую. Захоплює і допомагає дитині замислитись над своїми вчинками.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Авраменко Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи здоров`я 7 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
13 серпня 2018
Переглядів
27860
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку