ВИДИ РОЗВИВАЮЧИХ ІГОР ДЛЯ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ

Про матеріал
При аутизмі помітно страждають комунікативні навички та адаптація в соціумі - це ускладнює нормальне існування аутичного людини в реальному світі, де «життєвої базою» є соціальна взаємодія. Розвиваючі ігри для дітей-аутистів допомагають малюкам адаптуватися в соціумі, поліпшити контактність з навколишнім середовищем, зміцнити зв'язок з батьками, скорегувати небажану поведінку, підготуватися до взаємодії з іншими дітьми в дитячому садку і школі (звичайних або спеціалізованих).
Перегляд файлу

 

ВИДИ РОЗВИВАЮЧИХ ІГОР ДЛЯ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ

При аутизмі помітно страждають комунікативні навички та адаптація в соціумі - це ускладнює нормальне існування аутичного людини в реальному світі, де «життєвої базою» є соціальна взаємодія. Розвиваючі ігри для дітей-аутистів допомагають малюкам адаптуватися в соціумі, поліпшити контактність з навколишнім середовищем, зміцнити зв'язок з батьками, скорегувати небажану поведінку, підготуватися до взаємодії з іншими дітьми в дитячому садку і школі (звичайних або спеціалізованих).

 

На відміну від нейротіпічних ровесників, аутята схильні надовго «застрявати» на стадії знайомства з предметним світом. Основним мотивом їх дій з предметами і іграшками є сенсорні властивості предметів, які залучають аутичних дітей. При цьому дитина може відмовлятися використовувати предмет за прямим призначенням, проте любити його за якесь окреме сенсорне властивість ( «приємність» на дотик, певний звук, видаваний предметом, його колір та ін.)

 

У такому ставленні до предметів є позитивна сторона: сенсорні властивості предметів, приємні малюкові, можна використовувати в якості основи для ігрових дій, за допомогою яких він буде розвиватися. Саме тому в корекційній роботі найбільш часто застосовуються сенсорні ігри для дітей з аутизмом. Мета таких ігор - розкрити перед малюком якомога ширший спектр почуттєвих відчуттів, тому сенсорні ігри поділяються на підвиди:

 

підлогові або настільні предметні (зорові, тактильні, дотикові відчуття);

звукові (слух);

рухливі (відчуття руху);

нюхові, смакові і ін.

 

РОЗВИВАЮЧІ ІГРИ ДЛЯ аутичних дітей РІЗНИХ ВІКІВ

Підбираючи найбільш ефективні розвиваючі ігри з аутичними дітьми, терапист керуються цілим рядом факторів, включаючи:

 

особисті переваги дитини;

доступність гри для нього;

користь і цілі, які планується досягти за допомогою ігрових дій.

При цьому необхідно враховувати рівень загального розвитку дитини та її вік, адже іноді гра, відповідна малюкові в 3 роки, вже не приносить відчутної користі в 7 років.

 

Зрозуміло, в кожному конкретному випадку "развивашки" підбираються індивідуально, але при цьому існує і «загальноприйнята» градація ігор для дітей з РАС по віковим групам, яку ми розглянемо нижче.

ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Ігри з аутичним дитиною віком від 1 року до 4 років можуть включати в себе:

 

взаємодія з сипучими продуктами. Великий пластиковий таз або ванночка наповнюється рисом, сухий квасолею, дрібними каштанами або кульками, а потім туди закопується невелика іграшка. Суть полягає в тому, що дитина повинна діставати іграшки, одночасно набуваючи корисний дотиковий досвід від занурення рук в квасоля;

видування бульбашок. Якщо малюк поки ще не може подути сам, нехай він допомагає вам відкривати пляшечку з мильним розчином і занурювати в нього колечко - так можна допомогти дитині усвідомити поняття «по черзі» і навчитися діяти в парі з іншою людиною;

 

пальчикові малювання. Аутичні діти не завжди люблять «бруднити» ручки, але спробувати прищепити дитині інтерес до цієї забави все ж варто. Пальчиками, вимазаними в фарбі, можна створювати візерунки і просто плями на стінах ванної, одночасно знайомлячись з різними кольорами і отримуючи нові відчуття від фарби на шкірі.

 

У міру того, як аутичний «туман» в душі дитини розсіюється, він починає проявляти інтерес до субстанцій, які до цього відмовлявся чіпати - наприклад, до пальчикових фарб, піску, пластиліну, піні для ліплення Playfoam і ін.

 

Дошкільника від 4 до 6 років стоїть спробувати зацікавити рольовими іграми, оскільки абсолютна більшість дітей з РАС демонструють затримку в розвитку навику "ролевок". Грайте з дитиною:

 

в динозавриків або ведмежат, ревучи один на одного і відшукуючи ласощі, заховані в траві або де-небудь ще;

в залізницю, завантажуючи поїзда вантажами, саджаючи на них пасажирів і перевозячи їх в пункти призначення;

в лікарню Айболита, лікуючи іграшкових звірів уколами, краплями в очі, вушка і носики, перев'язки лап, «прийомом ліків»;

в школу або дитячий сад, де дитина може бути як учителем / вихователем, так і учнем - це добре тренує комунікативні навички. Гру можна зробити груповий і грати в неї на сеансі ABA-терапії.

Сенсорні ігри для аутистів дошкільного віку можуть включати в себе ритмічний стукіт по барабанах, музичні іграшки, розгойдування на гойдалці, кільцях або перекладині, лазіння по шведській стінці, кружляння на обертовому кріслі, катання на дитячому автомобільчику або велобеге (маленькому велосипеді без педалей) і ін .

Сенсорні ігри для аутістів дошкільного віку могут включать в себе рітмічній стукіт по барабанах, музичні іграшки, розгойдування на гойдалці, кільцях або перекладіні, лазіння по шведській стінці, кружляння на обертовому кріслі, катання на дитячому автомобільчіку або велобеге (маленькому велосіпеді без педалей) и ін .

С аутичным ребенком младшего школьного возраста можно играть:

 

в шпиона. Опишите вслух внятно и подробно какой-либо предмет, после чего ребенок должен будет отыскать его в комнате. Если это ему пока не по силам – просто поставьте перед ним 2–5 разных предметов, а затем опишите один из них и попросите показать его;

в «нарисуй мое лицо». Нарисуйте на бумаге овал, а затем гипертрофированной мимикой изобразите на лице какую-либо эмоцию – злость, радость, грусть и т. д. Предложите ребенку запечатлеть на бумаге эту эмоцию;

в ляльковий театр, де ляльки та інші іграшки беруть участь в сценках про школу, магазині, різних знайомих малюкові ситуаціях з життя. Замість іграшок можна використовувати фотографії членів сім'ї і самої дитини, закріплені на вертикальних фігурках - це зробить ігровий світ більш реальним.

«Відгородження» аутиста від світу призводить до порушення свідомих і чуттєвих зв'язків з іншими людьми, відновити які можна за допомогою ігор, спрямованих на розвиток емоційної контактності. Для дітей, які не розмовляють взагалі або мають мовні проблеми, необхідно включати в ігровий процес логопедичні елементи.

 

Прекрасної "Развивашка" для молодших школярів стануть різні танцювальні рухи і гімнастичні вправи під ритмічну музику. Увімкніть веселу мелодію з чітким ритмом і запропонуйте дитині потанцювати разом, показуючи йому різні рухи, які він повинен буде повторювати. Можна танцювати з м'ячем, скакалкою, стрічкою, улюбленою іграшкою.

 

ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ

Заняття та ігри для аутистів підліткового віку розвивають контактність з ровесниками і сприяють глибшому розумінню співрозмовника. До таких розвивають занять відносяться:

подолання смуги перешкод. Перешкоди можна створити з великих м'ячів, стільців та інших предметів. Краще грати парами, щоб один з дітей був провідним, які віддають команди, а другий - веденим, виконуючим ці команди;

 

«Поглиблений» перегляд фільмів. Оскільки діти з РАС зазнають труднощів з розумінням чужих емоцій і почуттів, можна показувати їм сцени з фільму, що містять соціально-комунікативні моменти. Потім потрібно обговорити ці сцени з дітьми, щоб з'ясувати, які моменти вони помітили і зрозуміли, а які «пройшли повз». Виявлені незрозумілі моменти потрібно доступно пояснити, а потім включити відео ще раз. Використовуйте стоп-кадри і пропонуйте глядачам описати емоції, відображені виразом облич героїв.

СЕНСОРНІ ІГРИ ДЛЯ аутистів

Сенсорні розвиваючі ігри для дітей з аутизмом допомагають їм:

 

увійти в контакт з дорослим, почати довіряти;

отримати інформацію про навколишній світ, позитивні емоції, нові сенсорні враження;

позбутися від напруги;

звикнути до виконання конкретної ролі (в сюжетних іграх), отримати розуміння соціальних взаємодій.

Нові чуттєві враження можна дати дитині за допомогою таких ігор, як:

 

«Змішуємо фарби». Фарби різних кольорів змішуються для отримання нових кольорів і відтінків;

«Частування для ляльок». Ляльки та інші іграшки сидять за столом, а перед ними стоїть «частування»: склянки з водою певного кольору (червоний - для імітації вишневого соку, білий - молока, або ж можна використовувати справжні напої). В процесі гри можна використовувати різні сюжети (день народження, кафе), вчитися рахувати «гостей», що сидять за столом, передавати один одному склянки і т. д .;

 

«Замок з піни». У миску наливається вода, додається рідке мило або інший засіб, що дає рясну піну. У воду вставляється коктейльна соломинка, і дитина дме в неї, від чого перед ним виростає велика шапка білої піни, з якої можна грати.

У «зорових» аутистів самий чутливий сенсор - це очі. Таким дітям будуть корисні ігри з яскравими дидактичними посібниками для складання або сортування різних фігур, а також інші дидактичні матеріали (включаючи спеціальні комп'ютерні програми), виконані в яскравих кольорах, аплікації, розмальовки, сценки з яскравими пальцьовими ляльками і т. д.

ЗВУКОВІ ІГРИ ДЛЯ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ

Дитина з аутизмом як би покритий «панциром», що відгороджує його від зовнішнього світу, в зв'язку з чим він поступово втрачає здатність до сприйняття інформації на слух. Це негативно позначається на навчанні і створює побутові проблеми, а тому необхідно грати з дитиною в сенсорні звукові ігри, наприклад:

 

«Що шумить?». Вибираються предмети, що видають неголосні звуки - дзвіночки з ніжним дзвоном, обгортковий папір, пакет, тиха брязкальце і т. Д. Дитина повинна вивчити ці предмети і їх звучання, а потім ви будете відвертатися і «шуміти» ними по черзі, запропонувавши малюку вгадати, який саме предмет зараз звучав;

 

"Високий низький". Використовується іграшкове або даний піаніно або металофон. Навчіть дитину поняттям високих і низьких звуків, асоціюючи їх з різними ситуаціями - дощиком (дитина піднімає ручки вгору до хмаринки), «важкими» кроками ведмедя (дитина тупотить, як ведмедик) і т. Д. Потім програвайте звуки, заохочуючи малюка виконувати потрібні рухи ;

 

«Лікувальна класика». В цю гру грають за допомогою невеликих аудіо-фрагментів з класичних музичних творів за мотивами казок ( «Снігуронька», «Лускунчик», «Черевички», «Спляча красуня» та ін.) І карток з відповідними зображеннями. Описувати вголос картинки під музику, а потім включайте фрагменти і пропонуйте малюкові показати картинку, яка підходить до музики.

Правильно подобранные звуковые игры развивают интерес ребенка к различным звукам и способность воспринимать информацию на слух. Эти навыки крайне важны для аутистов, ведь большинство из них от природы являются «убежденными» визуалами.

 

Предметні ігри ДЛЯ ДІТЕЙ-аутистів

Предметні ігри навчають дітей звертати увагу на різні властивості предметів і контактувати з іншими людьми, щоб грати в парі або групі. Приклади предметних ігор:

 

«М'ячик, йди». Сядьте на підлогу навпроти малюка і штовхніть до нього м'ячик. Запропонуйте дитині повертати м'яч таким же способом. Коли він навчиться грати в парі, можна буде перейти і до групової гри;

 

«Відкрий-закрий». Підготуйте кілька невеликих ємностей - коробочок, футлярів, баночок, які закриваються різними способами. Сховайте туди дрібні предмети і попросіть малюка дістати їх. Якщо він не впорається з першого разу - наочно продемонструйте, як потрібно відкривати ємності;

 

«Вечеря для ляльок». Дитина повинна «пригощати» ляльок різними «стравами» власного приготування. Для готування можна використовувати пластилін, кінетичний пісок, глину, пінопласт і т. Д. Показуйте дитині, як «готувати» ковбасу, хліб, тістечко, кашу і заохочуйте його «готувати» самостійно.

 

ЯКІ ТРУДНОЩІ МОЖУТЬ ВИНИКНУТИ ЗА ЧАС ПРОВЕДЕННЯ ІГОР з аутичними дітьми

Найпоширеніше утруднення полягає в тому, що дитина просто не включається в ігровий процес і не проявляє видимого інтересу до нього.

 

Якщо малюк не звертає уваги на гру і не бажає брати в ній участі - ні в якому разі не наполягайте і не нав'язуйте. Часто буває, що гра дитині подобається, але зовні він залишається пасивним. Продовжуйте виконувати ігрові дії, залишаючись в поле зору дитини. Дайте своєму підопічному можливість детально розглянути гру «видали», щоб надалі включитися в неї.

Також можуть виникнути й інші проблеми - наприклад, коли дитина:

 

лякається нових яскравих сенсорних відчуттів. Тому пропонувати нове слід поступово і «малими дозами»;

вимагає повторювати якесь ігрове дію знову і знову. Намагайтеся не противитися його прохання, щоб він зміг повністю відчути елемент гри, але при цьому будьте напоготові, щоб корисна гра не перейшла в чергову непотрібну стереотипію;

не розуміє сюжету гри. Розробляйте нескладні сюжети, які не займають багато часу. Пам'ятайте, що довільне увагу дітей з РАС відрізняється стислістю і нестійкістю. Посадіть на іграшкову грядку тільки два помідора, а не безліч різних овочів і т. д.

В процесі розвитку ігрових сюжетів маленький аутист може наполегливо уникати або категорично не сприймати якийсь із варіантів гри. Слід бути готовим до цього і своєчасно змінювати ігрові моделі, пропонуючи нові, більш цікаві дитині варіанти. Швидко генерувати різноманітні сценарії для «развівашек» допоможуть дистанційні курси ава терапії, що приділяють особливу увагу саме ігрової діяльності аутичних дітей.

ЯК ЗАЦІКАВИТИ ГРОЮ дитини з аутизмом

Вкрай важливо, особливо на першому етапі навчання розвиваючим іграм, орієнтуватися на власні бажання дитини. Завдяки постійному обліку особистих пристрастей і особливостей аутиста, ви зможете внести в його світ нові позитивні враження і урізноманітнити його життя найкомфортнішим для нього способом. Крім того, дуже важливо моделювати ігрові ситуації, що вимагають спільного уваги дитини і тренера, а також заохочувати малюка навіть за мінімальні успіхи.

Корисна інформація, яку надають дистанційні курси ава для батьків допоможе правильно встановити контакт з дитиною з аутизмом, щоб зацікавити його не тільки розвиваючими іграми, а й різними іншими проявами навколишнього світу.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Діордій Катерина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
6125
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку