Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу, рослин, тварин). Художні засоби в загадках.

Про матеріал
Ознайомити учнів зі світом загадок; проаналізувати про¬грамні фольклорні твори; визначити їхні види та художні засоби, виховувати любов до усної народної творчості,розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне читання.
Перегляд файлу

Урок №34

Тема.       Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу, рослин, тварин). Художні засоби в загадках.

Мета: 

 Навчальна: ознайомити учнів зі світом загадок; проаналізувати про­грамні фольклорні твори; визначити їхні види та художні засоби.

 Виховна: виховувати любов до усної народної творчості.

 Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне чи­тання.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

     І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

     1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

     2. Перевірка домашнього завдання

     3.  Актуалізація опорних знань.

      Розгадування кросворду

1. Не хожу я, а скакаю,

     Бо нерівні ноги маю.

     Через поле навмання

     Перегнав би я коня.

2. Ось хатина, в ній співак.

     Як цю пташку звали...

3. Стоїть дід над дашками, кида в бабу галушками.

4. Котиться клубочок

     Зовсім без ниточок.

     Замість ниточок —

     Триста колючок.

5. Двоє ходять, двоє — дивляться, одна водить і наказує.

6. Завжди в роті, а не проковтнеш.

7. Швидко скрізь цей літає,

Безліч мошок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує.

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

— Загадки — це своєрідні перлини народної мудрості й твор­чості. Вони не тільки розвивають у людині гостроту розуму, догад­ливість, кмітливість, а й відкривають поетичну сторону звичайних речей, предметів і явищ.

Специфікою загадок є те, що в них у завуальованій формі за­шифровано якийсь предмет чи явище, первісне значення якого треба відшукати. Щоб їх розгадати, потрібно вміти бачити спільне в конкретному й абстрактному, а метафоричні образи загадки за­мінювати реальними.

Загадки завжди виступали засобом естетичного освоєння навко­лишньої дійсності: розвивали естетичний смак, сприяли образному баченню різних предметів і явищ у житті, допомагали відчути зо­бражувальну силу слова.

2. Художні засоби в загадках

Загадки — це вид художньої творчості народу, тому в них часто використовуються такі художні засоби, як повтори («Торох, торох, розсипався горох, почало світати — нема що збирати» — зорі), епіте­ти та гіперболи («Біг кінь білобокий понад яр глибокий; як упав — на весь світ задрижав» — грім), антоніми («Чорна корова всіх людей поборола, а біла кобила всіх побудила» — ніч і день), метафори («Сиві воли усе поле злягли» — туман), іронія, гумор («Сидить дід за подушками і стріляє галушками» — град), парадокси («— Вона Червона? — Ні, чорна.— Чому ж вона біла? — Тому що зелена» — смородина); зменшувально-пестливі слова («Діжечка на діжечці, діжечка на діжечці, а зверху китичка» — очерет) та ін.

3. Види загадок

Тематика загадок різноманітна:

Про явища природи: «А що сходить без насіння?» (Сонце); «А що біжить без перестанку?» (Час); «А що шумить без буйного вітру?» (Річка); «Всіх годує, напуває, а про неї не кожен дбає». (Земля); «Піднялися ворота — всьому світу красота». (Веселка).

Про людину: «Між білими березами талалай плегце». (Зуби, язик); «Що воно за штука, що день і ніч стука». (Серце) «Дві зірки весь світ бачать». (Очі); «Завжди в роті, а не проковтнеш». (Зуби)

Про рослинний і тваринний світ: «Чотири чотирники, два закопирники, а третій вертун». (Корова) «Хату на хаті має, жабам ра­хунок знає?» (Лелека); «Вдень мовчить, а вночі кричить». (Сова); «Сім солов’ят на одній подушці сидять». (Бджоли); «Літом у шубі, зимою в шапці». (Дерево); «Має гребінь, та не може ним чесатися». (Півень)

4. Рубрика «Знавець загадки»

Розкажіть усе про загадку (за схемою).

Загадка -> утворення загадки —> форми загадки.

5. Рубрика «Дерево-загадка»

На дошці намальоване дерево, на ньому закріплені маленькі аркуші із загадками. Кожен учень підходить до дерева та «зриває» аркуш. Читає загаду, відгадує її, або відгадує за допомогою класу.

Орієнтовні загадки

1. Стоїть серед моря червона комора. (Сонце)

2. Золотий пішов, а срібний прийшов. (Сонце і місяць)

3. Загадаю загадки на три граматки: усім трьом, що перед вікном. (Сонце, Місяць, зорі)

4. Іде лісом — не тріщить, іде водою — не плюскотить, іде до хати — на нього пси не гавкають. (Сонячний промінь)

5. Через вікно суне золоте сукно. (Небо і сонце).

6. Не дід, а з боро­дою, не корова, а доїться. (Коза)

7. Живе в лісі; хижий, дикий, душить курей та індиків. (Лис)

8. Від нежданого приходу вона хутко скаче в воду. (Жаба)

9. Маленький, сіренький, по гаях літає, а вночі співає. (Соловейко)

10. Довгі ноги, довгий ніс, по болоті ходить скрізь. (Чапля)

11. Стоїть півень на току у червонім ковпаку. (Мак)

12. Стоїть дід над водою, трясе бородою. (Очерет)

13. Не сіють, не саджають — самі виростають. (Волосся)

14. Повен хлівець білих овець. (Рот)

15. Що воно за штука, що день і ніч стука. (Серце)

16. Сопе, хропе, часом чхає, сюди-туди зазирає; на морозі замерзає, бо одежини не має. (Ніс)

6. Рубрика «Складіть загадку» (з указаних слів) та відгадайте

1. Воно, ніч, що, за, що, день, штука, і, стука?

2. Колода, болота, згниє, не, серед, не, лежить, і, заіржавіє.

3. Насіння, сіє, поле, хто розуміє, чорне, його, біле, той.

4. Маленький, мене, відразу, я, та, глянеш, на, свій, спритненький, знайдеш, шлях.

5. Червона, низько, до, пахуча, близько, росте, солодка, землі.

     Відповіді

1. Що воно за штука, що день і ніч стука? (Серце)

2. Лежить колода серед болота, не згниє і не заіржавіє. (Язик)

3. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книжка)

4. Я маленький, та спритненький, глянеш на мене — відразу зна­йдеш свій шлях. (Компас)

5. Червона, солодка, пахуча, росте низько, до землі близько. (Суниця)

     IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,

     ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

    1. Тестове опитування

1. Відгадайте загадку «Народився восени, навесні вмираю»:

А сніг; 

Б хліб;

В мороз; 

Г вітер.

2. Відгадайте загадку «Зроду рук своїх не має — візерунки ви­ливає»:

А сніг; 

Б хліб;

В мороз; 

Г вітер.

3. Відгадайте загадку «Ні листя, ні гілля — у гаю зростають»:

А гриб; 

Б трава;

В суниця; 

Г квітка.

4. Відгадайте загадку «Головата, дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога — одна»:

А картопля; 

Б морква;

В капуста; 

Г буряк.

5. Відгадайте загадку «Що то за курочка, що під землею не­сеться?»:

А морква; 

Б буряк;

В капуста; 

Г картопля.

6. Яка форма цієї загадки: «Довгий, зелений, добрий солоний, до­брий і сирий, хто він такий?

А Загадка-діалог; 

Б загадка-байка;

В загадка-запитання; 

Г загадка-розповідь.

7. Якої тематики ця загадка «Бочка стогне біля тину, завалившися бочком»?

А Про тварину; 

Б про рослини;

В про людину; 

Г про явища природи.

8. Якої тематики ця загадка «У зеленим зіллі Виросли дівчатка — Вії у них білі, Золоті очатка»?

А Про тварин; 

Б про рослини;

В про людину; 

Г про явища природи.

9. Якої тематики ця загадка «Як летів — блискотів. Як упав — землею став»?

А Про тварину; 

Б про рослини;

В про людину; 

Г про явища природи.

10. Якої тематики ця загадка «Все життя один одного наздоганя­ють, а обігнати один одного не можуть»?

А Про тварин; 

Б про рослини;

В про людину; 

Г про явища природи.

11. Якої тематики ця загадка «У білій одежині, В хустині зеленень­кій Сумує край стежини Тонесенька Оленка»?

А Про тварин; 

Б про рослини;

В про людину; 

Г про явища природи.

12. Якої тематики ця загадка «Щоб кравець — не кравець. І щоб швець — так не швець. А ножиці у руках І щетинка у зубах»?

А Про тварину; 

Б про рослини;

В про людину; 

Г про явища природи. 

     2. Робота з картками в парах (групах)

Картка № 1

1. Напишіть твір-мініатюру «Цікаві загадки».

2. Охарактеризуйте загадки про природу.

3. Відгадайте загадку «Невелике, без’язике, а здаля приносить вість». (Радіо)

Картка № 2

1. Напишіть твір-мініатюру «Дивовижний світ загадки».

2. Охарактеризуйте загадки про людину.

3. Відгадайте загадку «Ну й нахабна птиця, Що літає в хаті — На­віть не боїться Вам на ніс сідати!» (Муха)

Картка № З

1. Напишіть твір-мініатюру «Загадка в житті людини», і

2. Охарактеризуйте загадки про тварин та рослинний світ.

3. Відгадайте загадку «Малючок гривастий по всій хаті їздив-шастав та й в куток сховався». (Віник)

      V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

      VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
11833
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку