Виділення - важливий етап обміну речовин. Будова сечовидільної системи

Про матеріал
МЕTА. Освітня. Ознайомити учнів із будовою сечовидільної системи людини; розкрити особливості будови нирок, сечоводів, сечового міхура та сечівника в зв’язку з функціями, які вони виконують; дати поняття “нефрон”, “мальпігієвий клубочок”, “капсула Шумлянського”. Розвиваюча. Розвивати уміння учнів порівнювати будову та функції органів людини, які беруть участь у виділенні продуктів обміну; уміння логічно мислити та робити відповідні висновки. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та необхідність дотримання здорового способу життя. працелюбність, вміння доказово відповідати.
Перегляд файлу

Біологія 8 клас                         урок №   38                           дата проведення уроку

Тема. Виділення - важливий етап обміну речовин.  Будова сечовидільної системи

МЕTА.  Освітня. Ознайомити учнів із будовою сечовидільної системи людини; розкрити особливості будови нирок, сечоводів, сечового міхура та сечівника в зв’язку з функціями, які вони виконують; дати поняття “нефрон”, “мальпігієвий клубочок”, “капсула Шумлянського”.

Розвиваюча. Розвивати уміння учнів порівнювати будову та функції  органів людини, які беруть участь у виділенні продуктів обміну; уміння логічно мислити та робити відповідні висновки.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та необхідність дотримання здорового способу життя. працелюбність, вміння доказово відповідати.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’ ́язки:    медицина, зоологія.

Матеріали та обладнання: схема на дошці,  малюнки в підручнику, таблиці « Внутрішні органи»,  « Органи виділення ».

Основні поняття та терміни: нирки, корковий шар, мозковий шар, сечоводи, сечовий міхур, сечівник, нефрон, ворота нирок, вхідні судини, вихідні судини, ниркова миска.

 


ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

-   ( РОБОТА В ПАРАХ)   ПРО ЯКУ СИСТЕМУ ОРГАНІВ ЙДЕТЬСЯ?

Б)  Розглянемо таблицю « Внутрішні органи» та назвемо ті, які вже вивчили.

В) Перед вами малюнки окремих органів ( нирки, легені, шкіра, шлунково – кишковий тракт).  Що об’єднує їх?  Які шкідливі речовини виводяться з організму завдяки ним? Я ви думаєте – який із органів виконує найбільший об’єм роботи?

Г)  Пригадайте поняття  гомеостаз?

ІІІ. Перехід до нової теми.

Отже, більша частина продуктів обміну, яка мітиться в крові,  виходить через видільну систему разом з сечею.

Пригадайте, які органи входять до її складу.

Як ви думаєте, який з органів – найважливіший?

ІV.   Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Тому на  цьому уроці  ми повинні вивчити не тільки будову та функції сечовидільної системи, а і  розв’язати проблемне питання – чому

при порушенні функції нирок відбувається отруєння організму людини, які захворювання

трапляються.

Розповідь учителя із заповненням таблиці

http://www.subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image101.jpg

http://www.subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image102.jpg

Органи виділення людини

Орган виділення

Особливості будови й функціонування

Нирки

У тазовій нирці (метанефросі) відсутні нефростоми. Нефрон починається капсулою, всередині якої лежить судинний клубочок. Від капсули відходить видільний каналець, в якому послідовно виділяють проксимальний звивистий відділ, петлю й дистальний звивистий відділ, який впадає до збірної трубки

Легені

Легені є органами, з допомогою яких з організму виводиться вуглекислий газ. Через вологу поверхню легеневих альвеол з організму також виводиться вода

Шкіра

Через протоки потових залоз із організму виводяться вода, сечовина й деякі солі. Випаровування води, виведеної через потові залози, приводить до втрати тепла

Печінка

У печінці відбувається утворення жовчних пігментів, які в складі жовчі виводяться до кишечнику, звідки видаляються разом з калом. Крім того, найбільш важливою функцією печінки є переробка

відходів азотистого обміну, внаслідок чого утворюються азотисті продукти, що виводяться нирками

В процесі життєдіяльності в організмі людини поступово накопичуються деякі шкідливі речовини, головним чином кінцеві продукти обміну речовин. Вони виводяться з організму за допомогою спеціальних органів виділення. (Учні записують в зошиті схему).

- Подумайте, що може виводити з організму шкіра? (потові залози, розташовані в шкірі виділяють воду, сечовину, солі.)
- Згадайте, що з організму людини виділяється через легені у зовнішнє середовище? (вуглекислий газ і деяку кількість парів води.)
Однак основна роль у процесах виділення належить сечовидільної системи. Сечовидільну систему людини утворюють такі органи:
- мочеобразующіх органи, до яких відносяться нирки;
- сечовивідні органи: сечоводи, сечовий міхур і сечівник.
Подумайте, які функції виконує сечовидільна система в організмі людини? (видаляє з організму рідкі продукти обміну речовин; забезпечує гомеостаз разом з іншими органами).
(Учні записують в зошит схему будови сечовидільної системи та її функції).
Є питання по даному пункту?
Звичайно ж, головним органом системи виділення є нирки. Нирки виводять з організму надлишок води, сечовину, сечову кислоту, солі і ряд інших хімічних сполук.
Нирки мають бобовидную форму, розташовуються в задній частині черевної порожнини по обидва боки хребта. Маса кожної становить 120-200 гр. Довжина приблизно 10 см, ширина 6 см, а товщина 3 див. (Учні записують розміри нирок у зошит).
Права нирка зазвичай розташована на 2-3 см нижче лівої. Увігнутий край нирки має борозну - ворота нирки, через які проходять сечовід, нерви, кровоносні і лімфатичні судини. Зовні кожна нирка одягнена щільною, гладкою, еластичною сполучнотканинною капсулою. Під капсулою виділяються два шари: зовнішній, темніший - кіркова речовина, і внутрішній, більш світлий - мозкова речовина. У мозковій речовині розрізняють 15-16 ниркових пірамід, розділених кірковим речовиною. Верхівки пірамід примикають до нирковим чашках, які, зливаючись, утворюють ниркову миску.
Кожна нирка складається приблизно з одного мільйона нефронів. Довжина канальців одного нефрона досягає 35-50 мм, сумарна довжина всіх канальців нефронів нирок - понад 100 км, а їх поверхня - до 40-50 м2.Нефрон - це структурно-функціональна одиниця нирки, що забезпечує процеси фільтрації.
Розглянемо будову нефронів. Окремий нефрон складається з капсули ниркового канальця. Всередині капсули розташовується клубочок кровоносних капілярів, утворюється в результаті багаторазового розгалуження приносить ниркової артерії. Вийшовши із капсули выносящей, артеріальна судина знову розгалужується на капіляри, що обплітають стінки канальців.
Є питання по другому пункту? Переходимо до наступного питання - робота нирок.
Освіта сечі починається з фільтрації плазми крові і кровоносних капілярів в капсулах нефронів. Роль біологічного фільтра виконують стінки капілярів і капсул нефронів. Через ці фільтри з крові, що протікає по капілярах клубочків, капсули проникає вода і всі розчинені в ній речовини, крім білків, які залишаються в крові. Рідина, профільтрована в порожнину капсул нефронів називається первинною сечею. За складом вона від крові відрізняється тим, що не має клітин крові та білків. На добу через нирки проходить до 1500-1700 л крові й утворюється 150-170 л первинної сечі.
Первинна сеча надходить у канальці нефронів, де відбувається зворотне всмоктування в капіляри води, багатьох солей, амінокислот, глюкози та інших речовин. На виході з канальця залишається концентрований розчин непотрібних і шкідливих речовин - вторинна сеча. Вона надходить у загальну трубочку, потім в ниркову балію, сечовід і сечовий міхур. За добу у дорослої людини утворюється 1,5 - 2 л вторинної сечі (заповнення в зошиті таблицю «Утворення сечі»).
Є питання з вивченого матеріалу?
 

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

1. Які органи виконують видільні функції?

2. Які речовини й чому виводяться з організму людини?

Самостійна робота учнів

1. Порівняйте видільні системи риб, амфібій, рептилій, птахів і ссавців.

2. Яке значення має подвійна капілярна мережа в нирках? (Така будова капілярної мережі нирок сприяє швидкому видаленню з організму не потрібних йому речовин)

V. Домашнє завдання

docx
Додав(-ла)
Кулик Дмитро
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
584
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку