Відкрита година Правове виховання. Пустощі і кримінальна відповідальність підлітків.

Про матеріал
формувати вміння і навички учнів щодо власної безпеки, розуміння відповідальності за власні вчинки та їх наслідки; виховувати в учнів бажання зберегти власне здоров'я; на прикладах з життя ознайомити учнів з кримінальною відповідальністю, показати які наслідки можуть мати звичайні пустощі, виховувати законопослушних громадян .
Перегляд файлу

Відкрита година Правове виховання. Пустощі і кримінальна відповідальність підлітків.

 

 

Мета: формувати вміння і навички учнів щодо власної безпеки, розуміння відповідальності за власні вчинки та їх наслідки; виховувати в учнів бажання зберегти власне здоров'я; на  прикладах  з  життя  ознайомити  учнів  з  кримінальною  відповідальністю, показати які наслідки можуть мати звичайні пустощі,  виховувати  законопослушних  громадян .          

 


Обладнання: технічні засоби навчання, презентація, записи на дошці.
Не кажи і не роби нічого поганого,
Навіть тоді, коли ти наодинці з собою.
Учись надто більше соромитись самого
Себе, ніж інших.
Демокріт
Закон можна вважати якісним тоді, коли смисл його є точним,
якщо вимоги його справедливі, якщо він формує чесноти у громадян.
Френсіс Бекон           

 

КЛАСНИЙ  КЕРІВНИК. Ми  вже  не  раз  чули  про  те, що  почастішали

випадки  дитячої  злочинності. Це ми бачимо по телевізору  і чуємо у новинах. Багато  причин  є  для цього у  нашому

сьогоднішньому  житті . Але  однією  із  головних,

я вважаю, є те, що  підлітки  не  знають  законів ,  а незнання законів не звільняє від відповідальності.

 

 

 

У вашому віці ви особливо цікаветесь, які права дає вам закон, як слід діяти в тих чи інших випадках тощо. Гете писав: «Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя». Давайте й ми спробуємо розгледіти себе у дзеркалі своїх дій і вчинків. Можна по-різному визначати мету свого існування, але її треба мати - інакше то буде не життя, а існування. Звичка – це певна дія, яка набута людиною у процесі життя. Але звичка може перерости у хворобу, яка може мати різні наслідки. Отже, людина має контролювати свої вчинки. А що таке вчинок? Учинок є одиничним, відносно завершеним актом поведінки. Він реалізує моральну спрямованість поведінки. Думаю, що всі ви знаєте або чули влучний крилатий вислів: «Посієш учинок – пожнеш звичку, посієш звичку – пожнеш характер, посієш характер – пожнеш долю.

Острів сподівань(діти приклеюють, що хочуть дізнатися).

 

Зараз  групи  учнів

будуть  розігрувати  перед  нами різні   ситуації.А  ви  будете

оцінювати  характер  правопорушення  і  міру покарання, яка  може  бути

присуджена за  дане  правопорушення.

 

          СИТУАЦІЯ     1.

(За  столом  сидять  троє  учнів.Вони  обговорюють  подію:  Михайло

заліз  на  склад  і  викрав  кілька  пачок  цигарок.)

Міша: А  ви  знаєте, що  це  було  не  так  і  страшно.Ти  б,  Назарку,

мабудь з переляку  у  штани  наклав  би.А  я  зовсім  не  боявся...

Назар. Тоді  вип’ємо  за успіх.

Іра.Ви  б  краще  не  пили.

Міша.А  що,  ти  з нами  не  збираєшся  пити?

Іра Трішки  спробую.

Міша. Пий,  Ірко,  ти  це  заслужила.Адже,  поки  твоєї  мами  немає

вдома, нехай  все це полежить  у тебе.

Іра. Я так  і  знала,  що   ви  мені  дасте  на  зберігання.Але  ж  коли

 домовлялися  про  те, що  ти  підеш  красти  цигарки,  Назар  обіцяв

їх  заховати  у  себе  вдома.  А  тепер  даєте  мені!

Назар.Тихіше,  дитинко.   Подякуй, що план  розробив  безпрограшний.

 

ЗАПИТАННЯ.Чи  винні  у крадіжці  всі  троє  підлітків?

 

ВІДПОВІДЬ.Так,  винні  усі  троє  у  скоєній  крадіжці

 

Назар  організував її,  він найстарший, Міша  безпосередньо  здійснив

злочин.  А  Іра --знала  про злочин  і  мовчала,  нікого  не

попередила.  Тут  є  організатор  і  підмовник  злочину(Назар),

виконавець  злочину—Михайло. А  Іра  є  посібником.  Вона  знала, що

готується  злочин  і не  прийняла  заходів, щоб йому  перешкодити.

Укривання  злочину—це  є  посібництво  до  його здійснення. Тим більше

винна  дівчина,  що  вона  ще  погодилася зберігати  крадені  речі.

 

Ст.  223  КК  України за такий  злочин  визначає  покарання  через

позбавлення  волі  на  термін від  3  до10 років.

 

ЗАПИТАННЯ. Яку б  міру покарання визначили  ви  кожному  з  них?

 

        СИТУАЦІЯ  2.

 

За  столом  сидять двоє  учнів.

Андрій.  Сиджу  на  лавці. Раптом  бачу  іде  мій  колишній  друг, а

тепер  ворог—Сашко.  Ну,  думаю, зараз  я  з  тобою  розквитаюся.  Хапаю

палку—цей спосіб  оборони  або  нападу  я часто  використовую  і

наздоганяю  Сашка.  Ударив  ззаду...А  то  виявився  не  він,  а  якийсь

 незнайомець.  Той  від  удару впав.  Ну думаю,  коли  вже  так

сталося,  полізу  почищу  його  кишені.  Ну  і  сміхота  Витягнув

гаманець,  а  в ньому всього  3  гривні, звичайно,  і  від  них  не

відмовився,  давай  швидше  тікати.  Отак мені  пощастило...

Володя.  А  зі мною  теж  сталася  пригода. Іду,  бачу  Оксанка.  Хотів  А  зі мною  теж  сталася  пригода. Іду,  бачу  Оксанка.  Хотів

пожартувати: смикнув  за  сумку  і  побіг...Біжу,  захекався.  Вирішив

оглянутися.  Йой!  А то  не  Оксана,  а  якась  старушенція.  Очі

витріщила,  щось  шепче,  руки  тремтять.  Я  з  переляку  чкурнув.

Перевірив  сумку. Теж  не  багато:  13  гривень І  число  таке

нещасливе.  Хай  йому  грець!

Міша. Що  зажурились,синки?  Чув  я  вашу розмову.  Хто  ж  так

ризикує?  2-3  гривні  вкрали!  Це  треба  бути  отаннім  дебілом!

Навчайтеся,  синки,  поки  я  добрий.

Ось  дивіться.( виймає  гаманець  із кишені Андрія)  Як  бачите  ніякого

 ризику.

 

 ЗАПИТАННЯ. Давайте  проаналізуємо  всі  три  ситуації.  Які  злочини

тут  мали місце,  яка  міра покарання  передбачена за них  Карним

Кодексом?

 

ВІДПОВІДЬ. Вчинок  Андрія  кваліфікується  як  розбій.  У  Карному

Кодексі це ст.  142:  Розбій—це  напад  з  метою  заволодіння

індивідуальним  майном громадян,  поєднаний  з  насильством,

небезпечним  для  життя  або здоров’я  людини,  яка зазнала  нападу або

з погрозою  застосування  такого  насильства.  Карається  позбавленням

волі  на  термін  до  5 років  або  виправними  роботами  на  термін  до

 2  років.Володя  вчиив  грабіж.  Грабіж—це  відкрите  викрадання

індивідуального  майна, ст.  141  КК.   Особа,  що  вчинила  грабіж,

карається  позбавленням  волі  до  5  років  або  виправними  роботами

від  1  до  2  років

 

Міша  здійснює  крадіжки. Відповідальність  за  крадіжки  ми  уже

обговорювали.

 

          СИТУАЦІЯ  3.

 

За  столом  сидять  троє  дівчат: Катя,  Таня,  Кароля. Вони  обідають у

 кафе.  Їм  сподобалися  гарні  чарчини.  Дівчата  вирішили  вкрасти,

двоє  підійшли до  офіціанта,щоб  розрахуватися, а  одна  тим  часом

поклала  їх  у  сумку.

Катя.  Все  вийшло  так  непомітно.

 Таня.  Підемо  завтра  у  інше  кафе.  Дістанемо  ще  щось.

Кароля.  Згода.

 

ЗАПИТАННЯ. Який  злочин  вчинили  дівчата?

 

ВІДПОВІДЬ.  Цей  злочин  передбачає  ст.  82  КК . Розрадання

державного  або  колективного  майна.  Відкрите  викрадання  державного

або  колективного  майна  карається  позбавленням  волі  на термін до 4

років  або  виправними роботами  на термін  від  1  до  2  років.

 

КЛАСНИЙ  КЕРІВНИК.Ми  розглянули  ситуації, взяті  з  реального життя,

зроблені реальними людьми.  Молоді  люди,  про  яких  ми почули,  стали

на хибну  стежку.  Чи  штовхав  їх  хтось, чи  обрали  самостійно?  Та

це  вже, власне, не  має  значення. Всі  вони  відбували  заслужене

покарання.  З  їх життя  випав  великий  відрізок  часу,  коли  вони

могли бути, як  усі:  вчитися,  працювати,  радіти  життю, сонцю,

приносити  радість  рідним.

 

       Тому,  перш  ніж  щось  вчинити, задумайтеся,  а  які  наслідки

будуть  від  вашого  вчинку.  Не  потрапляйте  в  подібні  ситуації,

які  сталися  з нашими  „героями”!всі ці герої здійснили злочин.

Поняття «злочин» включає в себе чотири ознаки: суспільну небезпечність, протиправність, вину та караність.  Злочин і покарання – досить актуальна тема.
 

Які ж причини скоєння злочинів підлітками? Сьогодні ми розмовлятимемо  і про підступних ворогів підлітків: тютюн, алкоголь, наркоманію -  і як наслідок -  крадіжки, хуліганство, розбій.

Звичка – це певна дія, яка набута людиною у процесі життя. Але звичка може перерости у хворобу, яка може мати різні наслідки. Отже, людина має контролювати свої вчинки.

А що таке вчинок? Учинок є одиничним, відносно завершеним актом поведінки. Він реалізує моральну спрямованість поведінки. Думаю, що всі ви знаєте або чули влучний крилатий вислів: «Посієш учинок – пожнеш звичку, посієш звичку – пожнеш характер, посієш характер – пожнеш долю». . Звичка – це певна дія, яка набута людиною у процесі життя. Але звичка може перерости у хворобу, яка може мати різні наслідки. Отже, людина має контролювати свої вчинки.
Що ж спонукає підлітків до певних вчинків?Які мотиви ?

Насамперед, виховання дітей у неповній сім’ї; далі – бажання прославитись (Я – герой); прагнення повелівати (Я – це сила, влада); прагнення до самостійності. Звісно, це основні причини вчинків.
Давайте розглянемо конкретні вчинки і спробуймо їх проаналізувати.
ГРУПА №1(тютюнокуріння)
(виступ учнів)
На мою думку, найпоширенішим серед підлітків є тютюнокуріння. На жаль, цією звичкою захоплюються не лише підлітки, а й діти 9 років. Як одні, так і інші навіть не усвідомлюють, що завдають шкоди своєму організмові, а звідси виникають такі захворювання, як рак горла, легень.
Куріння переслідувалось в давні часи дуже суворо. В Англії курців страчували, у Туреччині їх саджали на кіл, в Італії Римський папа відлучав курців від церкви. У Росії цар Олексій Романов заборонив ввіз тютюну, а курців карали батогами.
Ще хочеться сказати про тютюн з біологічного погляду. Тютюн – трав’яниста рослина сімейства пасльонових. Є приблизно 60 видів тютюну. Із нього виготовляють хімічний продукт – нікотин-сульфат, який використовують у сільському господарстві для захисту рослин від шкідників.
Понад 80% випадків захворювання раком легень припадає на долю курців-підлітків.
На Русі курців засуджували до страти, та ми живемо з вами не у ХІІ сторіччі, а у ХХІ, і не слід судити одне одного, а слід допомагати, підтримувати. Проханням до вас буде те, що якщо ви побачите таку ситуацію, допоможіть їм, розтлумачте, що це погана звичка.

Розглянемо інші згубні звички: пиятику, алкоголізм.
Пиятика – велика загальна біда. Миритися з нею не можна, бо дуже дорого вона нам обходиться. За даними вчених, перше знайомство з алкоголем і формування позитивного ставлення до його вживання у більшості випадків (60-82%) відбувається в сім’ї, у компанії. У цьому випадкові, як свідчать численні дослідження, неповнолітнім, щоб стати алкоголіком, достатньо вживати спиртні напої не менше разу на тиждень. Доза алкоголю може бути при цьому невелика: 100 г горілки або 200-250 г міцного вина чи склянка пива – але це згодом переросте у звичку. А що несе за собою ця звичка ми знаємо.
Алкоголізм – захворювання, причиною якого є вживання алкоголю. Він впливає на мозок, серцево-судинну систему, печінку, систему травлення. Характеризується наявністю психічної і фізичної залежності. Алкоголік – хвора людина, що виявляє непереборну пристрасть до вживання алкоголю.
У Єгипті та Китаї алкоголь виготовляли і вживали як святовий і повсякденний напій. У стародавніх греків пили вино лише в свята Діоніса – бога вина. Від греків потім виноробство прийшло і до римлян. Щоб випити келих вина, був спеціальний ритуал.
У Росії цар Іван Грозний жорстоко карав тих, хто таємно займався виноробством і продавав горілку. Другий російський цар Олексій Михайлович 1652 року заборонив торгівлю горілкою по середах, п’ятницях і неділях, а також у Різдвяний і Петровський піст.
У нашому світі є ще одна біда – наркоманія. Причому наркоманія серед неповнолітніх, приблизно вашого віку. Наркотики – це речовини, пристрасть до вживання яких спричиняє психічні розлади та інші захворювання. Людина не знає свої дії, вонв їх не контролює. Щоб дістати наркотики, бо вони дуже дорогі, дитина іде на злочин: крадіжки, бійки, пограбування тощо. До наркотиків належать морфій, опіум, гашиш, героїн, промедол тощо.
Усі наркотики характеризуються руйнівним впливом на фізичний і психічний стан здоров’я дітей. Наркотичні речовини діють на нервову систему, викликають збудження, певні розлади, галюцинації. Сучасний стан наркотизації в Україні характеризується постійним збільшенням груп підлітків 13-14 років, залечених до вживання, зберігання і розповсюдження наркотиків.
Особи, що вживають наркотики, становлять вразливу групу населення до захворювань. нерідко передозування або ж тяжка залежність призводить до смерті. СЛАЙД№6
Учитель. Тут пролунали різні міркування. Тепер слід підбити підсумки. Отже, які риси притаманні високодуховній людині? Слайд№7
• Якісне усвідомлення вищої мети існування людини та людства.
• Постійне прогресивне самотворення та допомога у цьому процесі іншим.
• Наповненість життя гуманістичним змістом, надвння пріорітету буттєвим цінностям, що виявляються в думках, словах, діях.
• Високий рівень фізичної, емоційної, ментальної та моральної культури.
Запишіть, будь ласка, ці важливі кожній людині риси у зошити, а завданням буде – самостійно доповнити цей перелік. СЛАЙД№8
Учитель. Який короткий висновок ми можемо зробити після всього сказаного і почутого? – Духовна краса людини – це животворче джерело людського життя, внутрішній світ людини.
/

А  тепер  бліц. Чи  знаєте  ви...?

 

1.Основний  закон  України.(Конституція)

 

 

 

6.Людина, яка у  суді  виступає  захисником  звинуваченого.(Адвокат).

 

7. Особа, яка  була  засуджена  не  один  раз.(Рецидивіст).

 

8. Таємне  викрадання  індивідуального  майна  громадян.(Крадіжка).

 

9. Покарання  за  крадіжку. (Ст. 140  передбачає  позбавлення  волі  на

термін  до  3  років  або  виправні  роботи  на термін  до  2  років).

 

10.Відкрите  викрадання  індивідуального  майна  громадян.  (  Грабіж).

 

11.Як  карається  особа,  яка  вчинила  грабіж? (Ст.  141  передбачає

позбавлення  волі  на  термін  до 5  років  або  виправні  роботи  на

термін  від  1  до  2  років ).

 

12. Що це  за  злочин: напад  із  метою  заволодіння   індивідуальним

майном  громадян,  поєднаний  з насильством,  небезпечним  для  життя й

здоров’я особи,  яка  зазнала нападу? (Розбій).

 

13. Яке  покарання  передбачено  за розбій? (Ст. 142 передбачає

позбавлення  волі  на  термін  від  3  до 10  років).

 

14. Чи  караються  особи,  які зчинили  пошкодження  шляхів  сполучення

і транспортних  засобів (залізниці, вагонів, дороги тощо). (Так. Ст. 78

передбачає  за умисне  зруйнування  або  пошкодження  шляхів  сполучення

 і  транспортних  засобів  позбавлення  волі  на  термін  від 3  до 15

років).

 

15.  Де  відбувають  покарання  особи  віком  до  15 років? ( У

виправно-трудових  колоніях).

 

2.  Яку відповідальність за свої аморальні вчинки несе лю­дина віком до 14 років? (Вона несе відповідальність перед школою, товаришами, сім'єю. При неодноразових порушеннях можлива відповідальність перед комісією у справах неповнолітніх).

3.  Яку юридичну відповідальність несе людина в 14 років? (У 14 років настає кримінальна відповідальність за вчи­нення ряду злочинів: вбивство, , розбій, крадіжка, хуліганство, розкрадання вогне­пальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, умис­не вчинення дій, що можуть викликати аварію потяга, умисне знищення або пошкодження майна.)

4.  Яка відповідальність настає в 15 років? (Майнова від­повідальність за заподіяння майнової шкоди.)

5.  Яка відповідальність настає в 16 років? (Кримінальна,  відповідальність за всі види злочинів.)

6.  Яка відповідальність настає з 18 років? (18 років — це повне цивільне повноліття, коли настає відповідаль­ність за всіма законами.)

7.  Які ви знаєте органи правопорядку? (Суд, арбітраж, ор­гани внутрішніх справ.)

8.  Що таке хуліганство? (Це умисні дії, що грубо порушу­ють громадський порядок і виражають неповагу до сус­пільства.)

9.  Як карається законом хуліганство? (Позбавленням воліна строк до 1 року, або виправними роботами на той же строк, або грошовим штрафом, а злісне хуліганс­
тво — позбавленням волі на строк від 1 до 5 років.)

10.  Чи були ви коли-небудь свідками хуліганства?

11.  Чи допускав хтось із вас хуліганські дії щодо інших людей?

12.  Що для кожного з вас є найбільшим злочином?

14.  А в яких документах викладені обов'язки учнів? (У «Законі про освіту», Статуті школи, Правилах для учнів.)

15.  Які є Правила для учнів?

17.  Які правопорушення найчастіше бувають у нашій школі?

18.  Якщо ви стоїте на шкільному обліку як схильні до пра­вопорушень, чи знаєте ви, як треба себе поводити, щоб вас зняли з обліку?

20. Назвіть   кілька   прикладів   протизаконної   поведінки в громадських місцях.

21. Проаналізуйте ситуацію (на вибір):

а)         Користуючись тим, що в шкільному коридорі нікого не було, учень порвав чудову фотогазету, що висіла на стіні. Чи порушив цей учень правила поведінки в громадському місці, враховуючи те, що у скоєному вчинку він не признався?

б)         Один з учнів школи ненавмисне розбив шибку у вікні коридору. І хоч цього ніхто не бачив, хлопчик сказав про свій вчинок класному керівникові й однокласни­кам. Прийшовши додому, схвильований хлопчик роз­повів про неприємну подію батькам. Тато дістав шибку потрібного розміру, наступного дня учень приніс її в школу. Техпрацівники допомогли вставити шибку. Як ви вважаєте, цей вчинок є порушенням поведінки в громадському місці?

Заключне слово вчителя.

Не за горами час, коли ви закінчите школу і вступите у самостійне життя. Від вас вимагається успішно займати­ся дорученою справою, бути відповідальними, виконувати громадянські обов'язки — хорошого трудівника, захисника Вітчизни, патріота, борця з недоліками і зловживаннями в суспільстві, господаря багатств країни, сім'янина.


 

 

 

 

docx
Додано
18 січня 2023
Переглядів
323
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку