ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ «ФУНКЦІОНАЛЬНА АНАТОМІЯ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ. ХАРАКТЕРИСТИКА ВІДДІЛІВ ГОЛОВНОГО МОЗКУ»

Про матеріал
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ З ДИСЦИПЛІНИ «АНАТОМІЯ ЛЮДИНИ» ЗА ТЕМОЮ:«ФУНКЦІОНАЛЬНА АНАТОМІЯ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ. ХАРАКТЕРИСТИКА ВІДДІЛІВ ГОЛОВНОГО МОЗКУ»
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КАМЯНСЬКИЙ КОЛЕДЖ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

ЦИКЛОВА КОМІСІЯ МЕДИКО - БІОЛОГІЧНИХ ТА

СПЕЦІАЛЬНО – ТЕОРЕТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

 

ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ З ДИСЦИПЛІНИ «АНАТОМІЯ ЛЮДИНИ»

ЗА ТЕМОЮ:

 

«ФУНКЦІОНАЛЬНА АНАТОМІЯ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ. ХАРАКТЕРИСТИКА ВІДДІЛІВ ГОЛОВНОГО МОЗКУ»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                      Розробила викладач анатомії

                                                                   Майстренко О.Ю.

 

                                                                            Розглянуто та затверджено на засіданні

                                                                            ЦК медико – біологічних та

                                                                   спеціально – теоретичних дисциплін

 

                                                                      Протокол № 9 від «20» квітня 2017 р.

                                                                             Голова ЦК__________О.Ю.Майстренко

 

 

 

 

 

 

 

м. Камянське

2017 рік

Група

 Дата

25

25.04.17

 

Тема заняття: «Функціональна анатомія нервової системи. Характеристика

                             відділів головного мозку»

 

Мета заняття: познайомити студентів із загальною анатомічною характеристикою нервової системи, будовою головного мозку, його відділами та функціями. Сприяти розвитку аналітичного мислення, творчості, ініціативи, інтересу до вивчення анатомії, аналізу та систематизації отриманих знань, робити власні висновки, відстоювати власну точку зору, поважати дімку інших, прищеплювати навички роботи з різними джерелами інформації.

 

Тип заняття: тематична лекція

 

Забезпечення заняття:

А. Наочність: таблиці, настінні планшети «Нервова система людини»,  «Будова головного мозку», анатомічний атлас, конструктор «Головний мозок людини»

Б. Дидактичний матеріал : роздруковані малюнки будови головного мозку людини

В. Технічні засоби навчання: телевізор та комп’ютер для демонстрації фрагментів анатомічного атласу, в/ф «Нервова система людини (головний мозок)»

Г. заняття проводяться у навчальній лабораторії № 33.

 

Методи навчання: розповідь, бесіда, дискусія, демонстраційний (перегляд відеофільму), робота з анатомічним атласом, пошуковий ( відшукування інформації в мережі Інтернет)

 

Базові поняття: ЦНС, сіра та біла речовини, КГМ, стовбурова частина мозку, задній, середній, проміжний мозок, мозочок, кінцевий мозок, провідні шляхи ЦНС, черепно-мозкові нерви

 

 

Література:

основна: А. А. Гладишева «Анатомія», М.: Ф і С, 1984 р., 212 – 216, 217 - 221

               І. Я. Коцан, «Анатомія», Луцьк, 2010 р.,

додаткова: І. М. Маруненко, «Анатомія та вікова фізіологія». К.: 2004 р., 301 – 305, 316 - 320

               конспект

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

Організаційний момент:

1.Рапорт чергового. Привітання.

2.Перекличка.

 

Мотивація навчальної діяльності:

1.Повідомлення теми заняття: «Функціональна анатомія нервової системи. Характеристика відділів головного мозку»

2.Ознайомлення з планом заняття ( занесення плану до конспектів)

    1.Загальний огляд головного мозку.

    2.Будова відділів головного мозку, їх топографія та функції.

    3.Топографія сірої та білої речовин у головному мозку.

    4.КГМ, особливості будови.

    5.Оболонки мозку.

    6.Характеристика черепно-мозкових нервів.

3.Ознайомлення з проблемними запитаннями, на які студенти мають надати відповідь наприкінці заняття:

    -Риси відмінності та подібності в будові спинного та головного мозку

    -Чому сірої речовини у головному мозку більше, ніж у спинному?

    -Чому довгастий мозок називають «життєвим вузлом» організму людини?

    -Чи залежить інтелект людини від маси головного мозку?

    -У чому полягає біологічне значення звивистої будови КГМ?

 

Актуалізація опорних знань студентів.

1.Перегляд відеофільму «Нервова система людини. Спинний мозок»

2.Фронтальне опитування:

   -Надати загальну характеристику нервової системи людини

   -Класифікація н.с. за топографічними та функціональними ознаками

   -Спинний мозок: особливості будови, топографія

   -Топографія сірої та білої речовин спинного мозку

   -Характеристика спинномозкових нервів

   -Значення спинного мозку

 

Сприйняття нового матеріалу

(надання студентам рекомендацій щодо складання опорного конспекту, завдання на увагу: «Знайди помилку» (на дошці складено схему будови головного мозку – потрібно наприкінці лекції виправити помилки в схемі))

1.Вступне слово викладача

  До ЦНС окрім спинного мозку належить ще й головний. Він пролягає у порожнині черепа та складається з 5 відділів: довгастого, заднього, середнього, проміжного та кінцевого мозку.

  Головний мозок умовно поділяють на стовбурову частину та півкулі.

  До стовбурової частини належать: довгастий. Задній. Середній та проміжний мозок, півкулі утворюють кінцевий мозок. Анатомічно до заднього мозку належать міст та мозочок.

   У ході еволюції головний мозок за своєю будовою став значно більший за спинний, більший за масою – від 1000 до 2200 гр; усі відділи головного мозку утворені сірою та білою речовинами, але їхня топографія різна.

2.Перегляд відеофільму «Головний мозок людини» (коротке обговорення побаченого)

3.Заповнення таблиці «Функціональна анатомія відділів головного мозку» (спираючись на матеріали фільму та розповідь викладача)

 

Відділ

Будова

Функції

Довгастий мозок

Продовжує спинний мозок, пролягає за великим потиличним отвором, складається з ядер черепно-мозкових нервів,ретикулярної формації та пучків нервових волокон, тут розташований 4-ий шлуночок – це порожнина, яка заповнена спинномозковою рідиною, який сполучається із водопроводом середнього мозку. Сіра речовина утворює скупчення, яке називається ядрами або центрами. У ділянці довгастого мозку розташовані центри: дихальний. Регуляції роботи серця та судин, роботи органів травлення, захисних рефлексів. Біла речовина утворює висхідні та низхідні провідні шляхи.

Зв'язок спинного та головного мозку, регуляція дихання, травлення та обміну речовин, рухових та захисних рефлексів.

Задній мозок

 

 

 

 

 

 

Мозочок

Належить міст та мозочок. Сіра речовина утворює ядра, від яких беруть початок черепно-мозкові нерви ( від 5 до 8 пар). Біла речовина утворює висхідні та низхідні нервові шляхи, ще є поперекові волокна, які зв’язують міст та мозочок.

Пролягає позаду,ніби нависаючи над спинним мозком, складається з 2-ох півкуль та мозкового відростка – черв’яка. Сіра речовина пролягає ззовні, а біла всередині.

 

 

 

 

 

 

 

 

Погоджує різноманітні рухові акти та адаптує рухові реакції організму до умов навколишнього середовища. Головна – участь у координації рухів

Середній мозок

Складається з 4-горбія, де пролягають підкіркові центри зору та слуху та ніжок мозку, також до його складу входять ядра окорухового та блокового нервів, червоне ядро, центральна сіра речовина, чорна субстанція, є водопровід мозку, який пов’язує 4-ий шлуночок довгастого мозку з 3-м проміжного

Підвищує координацію рухів, адаптує їх до вестибулярних. Звукових та світлових сигналів. Бере участь у регуляції рухів та пози, м’язового тонусу, пильную чого рефлексу, станів сну та неспання, емоційно – мотиваційної активності.

Проміжний мозок

Складається із взаємопов’язаних ядер, які розташовані навколо 3-ого шлуночка мозку, тут розташовані зорові бугрі яйцеподібної форми, парні. Утворені взагалом сірою речовиною; ядра, між якими є тонкий прошарок білої речовини; у підбугровій ділянці пролягає гіпофіз, центр терморегуляції, емоцій. Також до складу входить гіпоталамус.

Здійснює вегетативні функції, регулює діяльність усіх ЗВС, участь у процесах сну та неспання, пам’яті, інстинктивної поведінки, психо – емоційних реакціях; через зорові бугри проходять імпульси до КГМ

Кінцевий мозок

Представлений лівою та правою півкулями. Сіра речовина – ззовні, утворює КГМ, всередині – біла речовина. До підкіркових утворень належить ряд базальних ядер. Поверхня кори вкрита борознами та звивинами, які поділяють кожну півкулю на долі: тімяну, скроневу, лобну та потиличну. Загальна площа КГМ 220 тис. кв.м, товщина до 4 мм, містить 14 – 18 млрд. різних за функціями нервових клітин. Тут розташовані 2 порожнини: бічні шлуночки, які сполучаються з 3-м та 4-м шлуночками мозку.

Вищий відділ ЦНС, що керує діяльністю всіх інших відділів головного мозку та організму вцілому. Півкулі за функціональними особливостями нерівнозначні: права – образне мислення, ліва – абстрактне; долі КГМ також виконують різні функції: потилична – зорова; скронева – слухова; тім’яна – різні види відчуттів; лобна - рухова

Оболонки мозку:

-тверда- зрощена з внутрішньою поверхнею кісток черепа;

-павутинна- вкриває головний мозок, не заходячи в борозни та звивини; не містить кровоносних судин;

-судинна- заходить в усі борозни та звивини, містить велику кількість кровоносних судин.

Характеристика черепно-мозкових нервів: це головні нерви. Які відходять від головного мозку та іннервують органи та тканини голови, шиї. Грудної та черевної порожнин. Усього 12 пар, кожен нерв має свій номер та назву. Черепномозкові нерви виходять із порожнини черепа череп спеціальна отвори та розгалужуються в ділянці голови та шиї, а блукаючий нерв ( 10 – та пара) – також у грудній та черевній порожнинах.

  За функціональною характеристикою нервових волокон розрізняють такі види черепно-мозкових нервів:

-чутливі – 1, 2, 8-ма пари;

-рухові- 3,4,6,11 та 12-та пари;

-змішані – 5, 7, 9, 10-та пари. До нервів. Які містять парасимпатичні волокна, належать нерви 3, 7, 9, 10-ої пар.

4.Робота з анатомічним атласом (позначення на роздаткових картках усіх відділів головного мозку)

1- кінцевий мозок

2- зорове перехрестя середнього мозку

D:\Download\головний мозок 2.png3- ніжки мозку

4- міст

5- мозочок

6- довгастий мозок

7- мозолисте тіло

8- проміжний мозок, гіпофіз

 

 

 

 

 

 

 

5.Робота з муляжами ( у малих групах – визначення та демонстрація відділів головного мозку)

 

Робота по закріпленню отриманих знань ( у малих групах):

-відшукати у мережі Інтернет, користуючись мобільними телефонами, відповіді на проблемні запитання;

-«Займи позицію» - чи залежить інтелект людини від маси головного мозку? Чому? Доведіть. (відповіді студентів);

-«Виправ помилку» - студенти виправляють схему будови головного мозку людини на дошці, правильну заносять до конспектів;

-Тестовий контроль із взаємоперевіркою:

1.Скільки відділів входять до складу головного мозку:

а)3;

б)5;

в)7

2.за координацію рухів відповідає:

А)мозочок;

Б)середній мозок;

В)КГМ

3.Маса мозку дорослої людини становить:

А)1000 – 1500гр;

Б)1000-2200 гр;

В)800- 2000 гр

4.Скільки шлуночків у головному мозку:

А)2;

Б)4;

3)6

5.Від чого залежить інтелект людини:

А)від маси головного мозку;

Б)від кількості білої речовини;

В)від кількості борозен та звивин

 

Підведення підсумків заняття:

1.Слово викладача про роботу студентів під час пари

2.Виставлення оцінок

3.Д/з: опрацювати матеріали конспекту;

          написати СРС за темою: «Характеристика міжреберних нервів»

          *створити електронну презентацію: «Цікаво знати, що…» за нервовою системою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_093054_HDR.jpgC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_093124_HDR.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_093212_HDR.jpg 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_093254_HDR.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_093303_HDR.jpg 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_093843_HDR.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_093851_HDR.jpgC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_093903_HDR.jpg                          

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_093915_HDR.jpg 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_093943_HDR.jpg 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_093927_HDR.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_095322_HDR.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_084047_HDR.jpgC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_083526.jpgC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_083451.jpgC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_083513.jpgC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_20170425_084104_HDR.jpgФОТОЗВІТ ПРО ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ

docx
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
2317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку