ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №1
Тема: «Проекція основних анатомічних утворень скелета голови і тулуба на поверхню тіла людини та їх використання у практиці фізичного виховання»
Мета роботи: сформувати навички визначення місцезнаходження кісток голови та тулуба та їх анатомічних утворень на поверхню тіла людини, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.
Обладнання: скелет, таблиці « Скелет людини», «Будова хребта та грудної клітки», препарати окремих відділів скелета людини, натурщик.
Література:
1. А.Гладишева, «Анатомія людини» (підручник для технікумів фізичної культури), М., ФіС, 1984 рік, ст.50 – 68;
2. І.М.Маруненко, «Анатомія і вікова фізіологія з основами шкільної гігієни», К., Професіонал, 2004 рік, ст..48 – 72;
3. І.Я.Коцан, «Анатомія людини» (підручник для студентів вищих навчальних закладів), Л., Волинський національний університет ім..Л.Українки, 2010 рік, ст..74 – 132;
4. Конспекти лекцій
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Завдання №1 Визначити методом пальпації проекцію кісткових утворень на поверхню тіла людини.
Хребетний стовп: промацати остисті відростки хребців шийного, грудного та поперекового відділів. Відлік проводити зверху вниз долонною поверхнею 2 та 3 пальців по лінії остистих відростків. У грудному відділі остисті відростки промацати важко, тому що вони накладаються один на один, тому для орієнтиру використовують:
- вісь лопатки – остистий відросток 3-го грудного хребця;
- нижній кут лопатки – остистий відросток 7-го грудного хребця;
- середина лінії, що з’єднує нижній кут лопатки з клубовим гребенем – остистий відросток 12-го грудного хребця;
- клубовий гребінь – остистий відросток 3-го поперекового хребця.
За проекцією відростків можна визначити розміри відділів хребетного стовпа і рухливість його відділів:
- рухливість голови та хребетного стовпа (на собі та натурщикові):
1. Відносно поперекової осі – нахили голови та згинання й розгинання шийного відділу;
2. Відносно передньо - задньої осі – рухи у боки;
3. Відносно вертикальної осі – обертальні рухи голови разом із шийним відділом праворуч, ліворуч.
Поперековий відділ хребта:
-згинання у цьому відділі більші за амплітудою, ніж розгинання. Тому що заважають кісткові обмежувачі остистих відростків та натягнення м’язів передньої поверхні тулуба й передньої поздовжньої зв’язки хребетного стовпа.
Грудна клітка:
-грудина промацується в ділянці передньої поверхні грудної клітки. Вгорі визначається яремна вирізка; посередині – верхня грудинна точка, яка використовується для визначення довжини тулуба, грудини і грудної клітки.
Ребра:
-промацуються важко. І ребро відповідає ключиці. Відлік верхніх 5-ти ребер проводять біля грудини, а потім відступають назовні, тому що міжреберні проміжки стають помітнішими. На вдосі помітні реброві дуги, нижні ребра та міжреберні проміжки, підгрудний кут збільшується, а на видосі – навпаки.
За величиною підгрудного кута роблять висновки про форму грудної клітки.
Під час дихання можна спостерігати, як ребра то підіймаються і відходять від хребетного стовпа, то опускаються, наближаючись до нього, що призводить до зміни розмірів грудної клітки.
Завдання №2 Визначення проекції кісткових утворень голови.
На голові потрібно вміти показати лобову, тім’яну, потиличну, скроневу, виличну, носову, верхньощелепну та нижньощелепну кістки.
На лобовій кістці промацати лобові бугрі, надбрівні дуги, навколооковий край.
Промацати тім’яні бугрі, потиличний виступ, виличну дугу, скроневу ямку, нижній край і кут нижньощелепної кістки.
ХІД РОБОТИ
Завдання №1. Результати виконання роботи занести у таблицю, зробити позначки до малюків:
Відділ скелета |
Будова |
Характерні особливості при визначенні проекції |
Характер рухів |
СКЕЛЕТ ГОЛОВИ |
|
|
|
ХРЕБЕТНИЙ СТОВП |
|
|
|
ГРУДНА КЛІТКА |
|
|
|
Мал.1. Скелет голови (позначити основні кістки)
Мал.2. Хребетний стовп Мал.3. Будова хребця (позначити відділи та вигини хребта) (зробити позначки щодо будови хребця)
Мал.4. Будова грудної клітки Мал.5.Грудина, ребра
(позначити всі складові частини, види ребер) (зробити надписи до малюнків)
Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)
Виконати тестові завдання, правильний варіант відповіді обвести кружечком.
1. Скільки ребер входить до складу грудної клітки:
А) 12;
Б) 24;
В) 26.
2. Скільки парних кісток у скелеті людини:
А) 160;
Б) 36;
В) 170.
3. Скільки хребців у хребетному стовпі:
А) 33 – 34;
Б) 59 – 61;
В) 35 – 37.
4. Яким відділом хребта відрізняється людина від тварини:
А) грудним;
Б) поперековим;
В) куприковим.
5. Вигин хребта опуклістю вперед – це:
А) сколіоз;
Б) лордоз;
В) кіфоз.
6. Гострий підгрудний кут у людей із якою формою грудної клітки:
А) широкій;
Б) нормальній;
В) вузькій.
7. Рухомою кісткою черепа є:
А) тім’яна;
Б) нижньощелепна;
В) верхньощелепна.
8. Скільки відростків у хребця:
А) 4;
Б) 6;
В) 7.
9. Остистий відросток якого хребця добре промацується під шкірою:
А) атланта;
Б) осьового;
В) 7-го шийного.
10. Ознаки грудних хребців:
А) остисті відростки промацуються під шкірою;
Б) остисті відростки направлені вниз;
В) остисті відростки розташовані горизонтально.
11. У яких ребер немає реберного хряща:
А )І – VII пара;
Б) VIII –X пара;
В) ХІ – ХІІ пара.
12. Деформація хребетного стовпа – це:
А) кіфоз;
Б) сколіоз;
В) лордоз.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)
Дати відповіді на запитання:
1.З яких відділів складається скелет людини?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Охарактеризувати функції хребетного стовпа.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Визначити функції грудної клітки.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.З яких відділів складається череп?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)
Дати відповіді на запитання.
1.Надати характеристику основним формам грудної клітки, пов’язати зі спортивною спеціалізацією людини.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Який хребець має «зуб»? Його функції.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Яка кістка черепа за зовнішнім виглядом нагадує метелика? Визначити її місцезнаходження.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Чи можна за черепом визначити вік і стать людини? Якщо можна, то як?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №3. Зробіть висновки, пов’язуючи отриманні знання та навички з практикою фізичного виховання.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 2
Тема: «Проекція основних анатомічних утворень скелета верхньої кінцівки на поверхню тіла людини та використання їх у практиці фізичного виховання»
Мета роботи: сформувати навички визначення місцезнаходження кісток поясу верхніх кінцівок та вільної верхньої кінцівки та їх анатомічних утворень на поверхню тіла людини, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.
Обладнання: скелет, таблиці « Скелет людини», «Скелет поясу в/к та вільної в/к», препарати окремих кісток скелета поясу в/к і вільної в/к людини, натурщик.
Література:
1. А.Гладишева, «Анатомія людини» (підручник для технікумів фізичної культури), М., ФіС, 1984 рік, ст.69 – 95;
2. І.М.Маруненко, «Анатомія і вікова фізіологія з основами шкільної гігієни», К., Професіонал, 2004 рік, ст.74 – 93;
3. І.Я.Коцан, «Анатомія людини» (підручник для студентів вищих навчальних закладів), Л., Волинський національний університет ім..Л.Українки, 2010 рік, ст.140 -161;
4. Конспекти лекцій
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Завдання №1 Визначити місце розташування відділів верхньої кінцівки: поясу та вільної верхньої кінцівки.
Кістковою основою поясу в кінцівці є лопатка та ключиця.
Ключиця промацується по всій довжині і є межею між шиєю та тулубом. Вище ключиці знаходиться надключична ямка, а нижче – підключична.
Лопатка: прилягає до задньої поверхні грудної клітки на рівні 2-го – 7-го ребер.
Методом пальпації визначити нижній кут лопатки, внутрішній ті зовнішній її краї, тіло лопатки, акроміальні відростки.
Найбільш виступаюча на акроміальному відростку точка використовується для визначення ширини плечей.
Вільна верхня кінцівка:
Методом пальпації визначити плече, передпліччя, кисть та їх основу – плечову кістку, ліктьову та променеву кістки, кістки кисті:
- плечова кістка – головку, тіло, суглобові поверхні;
- ліктьова кістка – ліктьовий відросток, тіло, головку та шилоподібний відросток;
- променева кістка – головку в «ямці краси», тіло, шилоподібний відросток .
Кисть: промацати кістки п’ястка, головки п’ясткових кісток.
Завдання №2 Визначити проекцію грудинно – ключичного суглоба, продемонструвати рухи ключиці, визначити напрямок зв'язок, які гальмують ці рухи.
У з’єднаннях кісток вільної верхньої кінцівки показати: плечовий, ліктьовий, променево – зап’ястковий, п’ясткові – фаланговий суглоби. Визначити та продемонструвати рухи у них.
Уміти показати хід зв'язок, які зміцнюють суглоби на собі та на натурщикові.
ХІД РОБОТИ
Завдання №1. Заповнити таблиці.
Таблиця №1 «Анатомічна будова скелета верхніх кінцівок»
Відділ верхньої кінцівки |
Анатомічна будова |
Характерні особливості кісток |
ПОЯС ВЕРХНІХ КІНЦІВОК |
|
|
ВІЛЬНА ВЕРХНЯ КІНЦІВКА |
|
|
Мал.1. Кістки поясу верхніх кінцівок Мал.2.Скелет верхніх кінцівок
(зробити позначки ) (зробити позначки кісток і суглобів)
Таблиця №2 «Характеристика суглобів верхніх кінцівок»
Назва суглоба |
Будова суглоба |
Характер рухів |
ГРУДИННО- КЛЮЧИЧНИЙ СУГЛОБ |
|
|
ПЛЕЧОВИЙ СУГЛОБ |
|
|
ЛІКТЬОВИЙ СУГЛОБ |
|
|
ПРОМЕНЕВО- ЗАП’ЯСТКОВИЙ СУГЛОБ |
|
|
П’ЯСТКОВО – ФАЛАНГОВІ СУГЛОБИ |
|
|
Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ ( одна правильна відповідь – 0,25 балів)
Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)
1. Синхондрози – це:
А) коли між кістками пролягає кісткова тканина;
Б) коли між кістками розташована хрящова тканина;
В) коли між кістками пролягає сполучна тканина.
2. Визначити додаткові елементи суглобів:
А) суглобова сумка, зв’язки, вирости, диски;
Б) суглобова порожнина, хрящі, меніски, зв’язки;
В) диски, меніски, зв’язки, вирости.
3. До пневматичних кісток належать:
А) плечова;
Б) ліктьова;
В) клиноподібна.
4. Скільки суглобів в скелеті людини:
А) 206;
Б) 230;
В) 207.
5. Скільки між фалангових суглобів на кисті:
А) 14;
Б) 2;
В) 9.
6. На якій кістці є хірургічна шийка:
А) променевій;
Б) ліктьовій;
В) плечовій.
7. Яку роль відіграють меніски:
А) підвищують рухомість;
Б) підвищують міцність;
В) підганяють геометричну форму кісток.
8. До якої форми з’єднання кісток належать суглоби:
А) перервної;
Б) напівперервної;
В) неперервної.
9. При заняттях ФКіС рухомість суглобів:
А) збільшується;
Б) зменшується;
В) не змінюється.
10.Який палець кисті можна відвести під прямим кутом:
А) мізинець;
Б) середній;
В) великий.
11. Скільки кісток утворюють променево – зап’ястковий суглоб:
А) 3;
Б) 5;
В) 4.
12. За допомогою чого кістки ростуть у ширину:
А) кістковому мозку;
Б) надкісниці;
В) хряща.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,5 балів)
1.Розкрити фактори, які впливають на рухомість суглобів._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Визначити функції червоного та жовтого кісткового мозку.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,5 балів)
1.Який суглоб полюбляють працівники міліції та не люблять злочинці? Чому?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Які зміни відбуваються у суглобах та кістках під впливом занять ФКіС?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №2. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 3
Тема: «Проекція основних анатомічних утворень скелета нижньої кінцівки на поверхню тіла людини та використання їх у практиці фізичного виховання».
Мета роботи: сформувати навички визначення місцезнаходження кісток поясу нижньої кінцівок та вільної нижньої кінцівки та їх анатомічних утворень на поверхню тіла людини, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.
Обладнання: скелет, таблиці « Скелет людини», «Скелет поясу н/к та вільної н/к», препарати окремих кісток скелета поясу н/к і вільної н/к людини, натурщик.
Література:
1. А.Гладишева, «Анатомія людини» (підручник для технікумів фізичної культури), М., ФіС, 1984 рік, ст.97 – 121;
2. І.М.Маруненко, «Анатомія і вікова фізіологія з основами шкільної гігієни», К., Професіонал, 2004 рік, ст.94 – 115;
3. І.Я.Коцан, «Анатомія людини» (підручник для студентів вищих навчальних закладів), Л., Волинський національний університет ім..Л.Українки, 2010 рік, ст.165 -198;
4. Конспекти лекцій
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Завдання №1 Визначити місце розташування відділів нижньої кінцівки: поясу та вільної нижньої кінцівки.
Кістковою основою поясу в кінцівці є тазова кістка.
Тазова кістка: методом пальпації визначити клубовий гребінь, передню верхню та передню нижню клубові ості, верхній край лобкового симфізу.
Вільна верхня кінцівка:
У кожному відділі вільної нижньої кінцівки визначити кісткову основу:
- на стегні – стегнову кістку, великий вертлюг, виростки;
- на гомілці – великогомілкову та малогомілкову кістки, їхні кінці;
- у стопі – вміти показати плесну. Заплесну і фаланги пальців.
При зігнутій гомілці промацати надколінник, зв’язку наколінника, гористість великої гомілкової кістки.
Із з’єднань нижньої кінцівки уміти визначити тазово – стегновий, колінний, гомілково – стопний суглоби та продемонструвати рухи в кожному із них.
Знати назву і розташування зв'язок, які укріплюють суглоби.
ХІД РОБОТИ
Завдання №1. Заповнити таблиці.
Таблиця №1 «Анатомічна будова скелета нижніх кінцівок»
Відділ верхньої кінцівки |
Анатомічна будова |
Характерні особливості кісток |
ПОЯС НИЖНІХ КІНЦІВОК |
|
|
ВІЛЬНА НИЖНЯ КІНЦІВКА |
|
|
Мал.1.Кістки поясу нижніх кінцівок Мал.2.Скелет нижніх кінцівок
(зробити позначки кісток і суглобів) (зробити позначки будови кісток )
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Таблиця №2 «Характеристика суглобів нижніх кінцівок»
Назва суглоба |
Будова суглоба та зв’язки, які укріплюють суглоб |
Характер рухів, особливості суглоба |
КУЛЬШОВИЙ СУГЛОБ |
|
|
КОЛІННИЙ СУГЛОБ |
|
|
МІЖГОМІЛКОВИЙ СУГЛОБ |
|
|
ГОМІЛКОВО – СТОПНИЙ СУГЛОБ |
|
|
Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ ( одна правильна відповідь – 0,25 балів)
Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)
1. Симфізи – це:
А) коли між кістками пролягає кісткова тканина;
Б) коли в товщі з’єднання є невелика порожнина;
В) коли між кістками пролягає сполучна тканина.
2. Який суглоб легко травмується:
А) ліктьовий;
Б) колінний;
В) кульшовий.
3. Які кістки при пронації приймають форму цифри 8:
А) плечова та кістки передпліччя;
Б) ліктьова і променева;
В) великогомілкова та малогомілкова.
4. Завдяки чому кістка росте у довжину:
А) окістя;
Б) хряща;
В) кістковому мозку.
5. Що знаходиться всередині суглобової порожнини:
А) повітря;
Б) кров;
В) лімфа.
6. У якому суглобі є меніски:
А) плечовому;
Б) кульшовому;
В) колінному.
7. Де знаходиться форма з’єднання кісток - симфіз:
А) на кінцівках;
Б) на тазі;
В) на голові.
8. Яку функцію виконують кістки стопи:
А) ресорну;
Б) мімічну;
В) захисну.
9. До сесамовидних кісток належать:
А) кістки кисті;
Б) надколінник;
В) кістки тазу.
10. Об’єм якого кісткового мозку збільшується при заняттях ФКіС:
А) червоного;
Б) жовтого;
В) червоного і жовтого.
11. Якого відділу немає у скелеті людини:
А) скелет голови;
Б) скелет тулуба;
В) скелет шиї.
12. До складу тазової кістки входять:
А) лобкова, клубова, стегнова кістка;
Б) лобкова, клубова, стегнова, гомілкова кістки;
В) лобкова, клубова, сіднична кістки.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,5 балів)
1.Визначити функції кісток поясу нижньої кінцівки та вільної нижньої кінцівки.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Охарактеризувати спільні та відмінні ознаки скелету верхньої та нижньої кінцівок.
СПІЛЬНІ ОЗНАКИ |
ВІДМІННІ ОЗНАКИ |
|
|
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,5 балів)
1.Чи можна за тазовою кісткою визначити вік і стать людини? Якщо можна, то як?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Які зміни відбуваються у суглобах та кістках н/к під впливом занять ФКіС? (наведіть приклади)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №2. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 4
Тема: «Проекція м’язів голови, шиї, тулуба, верхніх та нижніх кінцівок на поверхню тіла людини»
Мета роботи: сформувати навички визначення проекції функціональних груп і окремих м’язів на поверхню тіла людини, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.
Обладнання: скелет, таблиці « М’язи тіла людини», муляжі, натурщик.
Література:
1. А.Гладишева, «Анатомія людини» (підручник для технікумів фізичної культури), М., Фіс, 1984 рік, ст. 123 - 146;
2. І.М.Маруненко, «Анатомія і вікова фізіологія з основами шкільної гігієни», К., Професіонал, 2004 рік, ст.117 - 137;
3. І.Я.Коцан, «Анатомія людини» (підручник для студентів вищих навчальних закладів), Л., Волинський національний університет ім..Л.Українки, 2010 рік, ст.205 - 331;
4. Конспекти лекцій
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Завдання №1 .
При визначенні місце розташування функціональних груп м’язів враховувати напрям їх по відношенню до осей обертання в суглобах (м’язи – згиначі – попереду осі обертання, розгиначі – позаду).
1.Проекція м’язів голови:
У ділянці голови визначити проекцію надчерепного, колових м’язів очей та ротової порожнини, жувальних та скроневих м’язів:
- надчерепний м’яз видно зверху черепа в лобовій, тім’яній, потиличній області;
- коловий м’яз ока і коловий м’яз рота – навколо відповідних отворів;
- скроневі – у відповідних ділянках черепа.
2. Проекція м’язів шиї:
На передній поверхні шиї визначити проекцію слідуючих м’язів: підшкірні м’язи шиї, грудинно – ключичний – сосцеподібний, а також м’язи, які розташовані вище та нижче під язикової кістки.
3. Проекція м’язів живота:
У ділянці живота визначити проекцію прямого м’яза живота, зовнішнього та внутрішнього косих м’язів живота та квадратного м’яза поперека:
- прямий м’яз добре помітний на бічній поверхні грудної клітки у вигляді зубців, які вклинюються між зубцями переднього зубчастого м’яза на бічній поверхні живота при максимальному видосі та згинанні тулуба;
- проекція прямого м’яза добре визначається на глибокому видосі, в положеннях тіла – кут, у висі;
- проекція внутрішнього косого м’яза – у вигляді віяла від пахвової зв’язки до середньої лінії тіла;
- проекція поперечного м’яза живота – у поперечному напрямку від ребрової дуги, клубового гребіня і пахвової зв’язки до середньої лінії тіла;
- квадратний м’яз поперека – між останнім ребром та клубовим гребінем.
4. Проекція м’язів спини:
Визначити трапецевидний, найширший, ромбоподібний, ремінний, підіймач лопатки, випрямляч тулуба та зубчасті м’язи.
5. Проекція м’язів плечового поясу:
Уміти показати грудні м’язи ( великий та малий), передній зубчастий м’яз, великий та малий круглі м’язи, надосний, підосний, дельтовидний м’яз:
- великий грудний видний при приведенні відведеної у бік руки, долаючи будь – який опір;
- передній зубчастий м’яз – на бічній поверхні грудної клітки у вигляді окремих зубців ( особливо при відведенні руки вище горизонтального рівня);
- великий круглий м’яз – якщо м’язи спини напружені та пронована рука приведена до тулуба;
- малий круглий м’яз – вище великого;
- підосний м’яз – нижче лопаткової кістки;
- дельтовидний м’яз – оточує попереду, позаду і зовні плечовий суглоб;
Пахвова ямка утворена попереду грудинними м’язами, позаду – найширшим м’язом спини, великим круглим і підлопатковим м’язами, зсередини – переднім зубчастим, ззовні – внутрішньою поверхнею плеча. Контури добре видні, якщо відведену руку приводити до тулуба із подоланням опору.
6. Проекція м’язів плеча:
- на передній поверхні:двоголовий, плечовий та дзьобо – плечовий м’язи;
- на задній поверхні: триголовий та ліктьовий м’язи.
Триголовий – добре визначається при зігнутому з напруженням передпліччі, а при пронаторно – супінатор них рухах, стан м’яза змінюється.
Плечовий та його контури видно з зовнішнього боку двоголового м’язу, якщо рука зігнута з напруженням у ліктьовому суглобі.
Дзьобо – плечовий м’яз – на передньомедіальній стороні плеча.
Трицепс – всі головки видно, якщо сильно розігнути руку в ліктьовому суглобі.
7. Проекція м’язів передпліччя:
На передній поверхні передпліччя визначити: плечо – променевий м’яз, пронатори ( круглий і квадратний м’язи), а також м’язи – згиначі передпліччя і пальців:
Плечо – променевий м’яз - на зовнішньому боці передпліччя.
Круглий пронатор – пролягає в бік від медіальної вирізки плеча до середини променевої кістки.
Квадратний пронатор – пролягає вище променево – зап’ясткового суглоба у поперековому напрямку від ліктьової кістки до променевої.
М’язи – згиначі кисті – не видно.
На задній поверхні передпліччя слід вміти визначати:
- м’язи – розгиначі передпліччя, які добре виявляються, якщо розгинати із зусиллям руку;
- м’язи – розгиначі пальців кисті – на долоне вій поверхні кисті ( можна визначити м’язи І і V пальців).
8.Проекція м’язів нижньої кінцівки:
У ділянці передньої поверхні стегна визначити: кравецький м’яз, напружував широкої фасції плеча, чотириголовий м’яз та клубово – поперековий м’язи:
Кравецький – добре видно при зігненому тазово – стегновому та колінному суглобах.
Чотириголовий м’яз – при підйомі на носки. На внутрішній поверхні стегна контури м’язів визначаються погано.
На задній поверхні стегна слід вміти визначати проекцію: сідничного м’язу, двоголового м’язу, напівсухожилового та напівперетинчастого м’язів.
9.Проекція м’язів гомілки:
На передній поверхні гомілки вміти визначати: передній великостегновий м’яз, довгий розгинач пальців стопи та великого пальця.
На задній поверхні гомілки – триголовий м’яз гомілки, п’яткове сухожилля.
На зовнішній стороні добре визначається малогомілковий м’яз, особливо при підйомі на носки.
У ділянці стопи на тілі промацати сухожилля м’язів.
ХІД РОБОТИ
Завдання №1. Заповнити таблиці.
Таблиця №1 «Класифікація м’язів тіла людини»
Класифікаційна категорія |
Приклади м’язів та їх місцерозташування в тілі людини |
Характерні особливості м’язів |
ЗА РОЗМІРАМИ (довгі, короткі, широкі) |
|
|
ЗА ТОПОГРАФІЧНИМИ ОЗНАКАМИ (поверхневі, глибокі, зовнішні, внутрішні, бічні, присередні) |
|
|
ЗА ХОДОМ МЯЗОВИХ ВОЛОКОН (прямі, косі, поперечні, колові) |
|
|
ЗА ВІДНОШЕ ННЯМ ДО СУГЛОБІВ (односуглобові, двосуглобові, багатосуглобові)
|
|
|
ЗА ОСОБЛИВОСТЯМИ ВНУТРІШНЬОЇ БУДОВИ (паралельний тип, перистий тип: одноперисті, двоперсті, багатоперисті)
|
|
|
ЗА ФУНКЦІОНАЛЬНИМИ ГРУПАМИ (синергісти, антагоністи) |
|
|
Мал.1.Мязи голови Мал.2.Мязи тіла людини
(підписати м’язи) (підписати м’язи)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Мал.3.М’язи верхніх кінцівок Мал.4.М’язи нижніх кінцівок
(підписати основні м’язи) (підписати основні м’язи)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Таблиця №2 «Спільні та відмінні риси м’язів та сухожилок»
ОЗНАКИ |
М’ЯЗИ |
СУХОЖИЛЛЯ |
СПІЛЬНІ ОЗНАКИ |
|
|
ВІДМІННІ ОЗНАКИ
|
|
|
Мал.5. Футлярний принцип будови м’язів
(зробити позначки до малюнка)
Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ ( одна правильна відповідь – 0,15 балів)
Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)
1. Від яких м’язів залежить постава людини:
А) від м’язів голови;
Б) від м’язів живота;
В) від м’язів спини.
2. Який вид м’язової тканини утворює скелетну мускулатуру:
А) гладенький;
Б) поперечно - посмугований;
В) обидва.
3. Чим вкриті м’язові пучки:
А) сарколемою;
Б) фасцією;
В) перемізієм.
4. Які м’язи утворюють білу лінію живота:
А) великий грудний м’яз, діафрагма, прямий м’яз живота;
Б) зовнішній косий м’яз, внутрішній косий м’яз, поперековий м’яз, квадратний м’яз спини;
В) зовнішній косий м’яз, внутрішній косий м’яз, поперековий м’яз.
5. Де розташований триголовий м’яз плеча:
А) на передній поверхні плеча;
Б) на задній поверхні плеча;
В) на двох поверхнях плеча.
6. У якому відділі тіла людини знаходяться плоскі м’язи:
А) на голові;
Б) на спині;
В) на кінцівках.
7. Від чого залежить скоротлива функція м’язів:
А) протофібрил;
Б) міофібрил;
В) катофібрил.
8. Скільки м’язів у тілі людини:
А) 555;
Б) 777;
В) 666.
9. У яких м’язів немає фасції:
А) мімічних;
Б) жувальних;
В) шийних.
10. Які м’язи піднімають зовнішній край стопи:
А) передній та задній великогомілкові;
Б) довгий та короткий малогомілкові;
В) чотириголовий м’яз стегна.
11. Як називається оболонка м’яза:
А) сарколема;
Б) фасція;
В) перемізій.
12. Що є структурною та функціональною одиницею поперечно посмугованої м’язової тканини:
А) міоцит;
Б) нейрон;
В) м’язове волокно.
13. Апоневроз – це:
А) широке сухожилове утворення;
Б) вузьке сухожилове утворення;
В) довге сухожилове утворення.
14. Хто із вчених запропонував «футлярний принцип» будови м’язів:
А) П.Ф.Лесгафт;
Б) М.І.Пирогов;
В) М.Ф. Іваницький.
15. До черевного пресу належать м’язи:
А) діафрагма, прямі м’язи живота, зовнішні та внутрішні косі м’язи;
Б) великий грудний м’яз, міжреберні м’язи, малий грудний м’яз;
В) випрямляч хребта, найширший м’яз спини, діафрагма, прямий м’яз живота.
16. Який м’яз вкриває плечовий суглоб:
А) двоголовий;
Б) триголовий;
В) дельтоподібний.
17. Який м’яз є найоб’ємнішим:
А) чотириголовий;
Б) великий сідничний м’яз;
В) діафрагма.
18. Біля якого пальця м’язи розвинені найкраще:
А) мізинця;
Б) великого;
В) середнього.
19. Який м’яз бере участі у процесі дихання:
А) чотириголовий;
Б) великий сідничний м’яз;
В) діафрагма.
20. Яку функцію виконують м’язи задньої поверхні плеча:
А) розгиначів;
Б) згиначів;
В) пронаторів.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)
1.Визначити функції м’язів тіла людини.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Описати історію вивчення м’язів анатомами Давнього світу.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Який м’яз має назву людської професії? Визначити його місцезнаходження.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Який м’яз за формою нагадує церковний купол? Де він знаходиться? Функції.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)
1.Описати методику скальпування черепа.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Який м’яз тіла людини використовують у медичній практиці? Чому?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.У якій частині обличчя мімічних м’язів більше?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Описати топографічні утворення м’язів живота ( білa лінія живота, паховий канал, пупочне кільце)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання № 3. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання (зазначити які зміни і при якому виді роботи відбуваються у м’язах тіла людини).
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________