Зошит для лабораторних робіт з анатомії людини для ІІ курсу

Про матеріал
Зошит для лабораторних робіт з анатомії людини для ІІ курсу містить методичні рекомендації та завдання
Перегляд файлу

 

 

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №1

 

Тема: «Проекція основних анатомічних утворень скелета голови і тулуба на поверхню тіла людини та їх використання у практиці фізичного виховання»

Мета роботи: сформувати навички визначення місцезнаходження кісток голови та тулуба та їх анатомічних утворень на поверхню тіла людини, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.

Обладнання: скелет, таблиці « Скелет людини», «Будова хребта та грудної клітки», препарати окремих відділів скелета  людини, натурщик.

Література:

1. А.Гладишева, «Анатомія людини» (підручник для технікумів фізичної культури), М., ФіС, 1984 рік, ст.50 – 68;

2. І.М.Маруненко, «Анатомія і вікова фізіологія з основами шкільної гігієни», К., Професіонал, 2004 рік, ст..48 – 72;

3. І.Я.Коцан, «Анатомія людини» (підручник для студентів вищих навчальних закладів), Л., Волинський національний університет ім..Л.Українки, 2010 рік, ст..74 – 132;

4. Конспекти лекцій

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ

Завдання №1 Визначити методом пальпації проекцію кісткових утворень на поверхню тіла людини.

Хребетний стовп: промацати остисті відростки хребців шийного, грудного та поперекового відділів. Відлік проводити зверху вниз долонною поверхнею 2 та 3 пальців по лінії остистих відростків. У грудному відділі остисті відростки промацати важко, тому що вони накладаються один на один, тому для орієнтиру використовують:

- вісь лопатки – остистий відросток 3-го грудного хребця;

- нижній кут лопатки – остистий відросток 7-го грудного хребця;

- середина лінії, що з’єднує нижній кут лопатки з клубовим гребенем – остистий відросток 12-го грудного хребця;

- клубовий гребінь – остистий відросток 3-го поперекового хребця.

За проекцією відростків можна визначити розміри відділів хребетного стовпа і рухливість його відділів:

- рухливість голови та хребетного стовпа (на собі та натурщикові):

1. Відносно поперекової осі – нахили голови та згинання й розгинання шийного відділу;

2. Відносно передньо - задньої осі – рухи у боки;

3. Відносно вертикальної осі – обертальні рухи голови разом із шийним відділом праворуч, ліворуч.

Поперековий відділ хребта:

-згинання у цьому відділі більші за амплітудою, ніж розгинання. Тому що заважають кісткові обмежувачі остистих відростків та натягнення м’язів передньої поверхні тулуба й передньої поздовжньої зв’язки хребетного стовпа.

 

 

Грудна клітка:

-грудина промацується в ділянці передньої поверхні грудної клітки. Вгорі визначається яремна вирізка; посередині – верхня грудинна точка, яка використовується для визначення довжини тулуба, грудини і грудної клітки.

Ребра:

-промацуються важко. І ребро відповідає ключиці. Відлік верхніх 5-ти ребер проводять біля грудини, а потім відступають назовні, тому що міжреберні проміжки стають помітнішими. На вдосі помітні реброві дуги, нижні ребра та міжреберні проміжки, підгрудний кут збільшується, а на видосі – навпаки.

За величиною підгрудного кута роблять висновки про форму грудної клітки.

Під час дихання можна спостерігати, як ребра то підіймаються і відходять від хребетного стовпа, то опускаються, наближаючись до нього, що призводить до зміни розмірів грудної клітки.

Завдання №2 Визначення проекції кісткових утворень голови.

На голові потрібно вміти показати лобову, тім’яну, потиличну, скроневу, виличну, носову, верхньощелепну та нижньощелепну кістки.

На лобовій кістці промацати лобові бугрі, надбрівні дуги, навколооковий край.

Промацати тім’яні бугрі, потиличний виступ, виличну дугу, скроневу ямку, нижній край і кут нижньощелепної кістки.

 

ХІД РОБОТИ

Завдання №1. Результати виконання роботи занести у таблицю, зробити позначки до малюків:

Відділ скелета

Будова

Характерні особливості при визначенні проекції

Характер рухів

 

СКЕЛЕТ

ГОЛОВИ

 

 

 

 

ХРЕБЕТНИЙ

СТОВП

 

 

 

 

ГРУДНА

КЛІТКА

 

 

 

Мал.1. Скелет голови (позначити основні кістки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мал.2. Хребетний стовп                       Мал.3. Будова хребця                        (позначити відділи та вигини хребта)          (зробити позначки щодо будови хребця)

 

                                       

 

 

Мал.4. Будова грудної клітки                                      Мал.5.Грудина, ребра

(позначити всі складові частини, види ребер)        (зробити надписи до малюнків)

                                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)

Виконати тестові завдання, правильний варіант відповіді обвести кружечком.

1. Скільки ребер входить до складу грудної клітки:

А) 12;

Б) 24;

В) 26.

2. Скільки парних кісток у скелеті людини:

А) 160;

Б) 36;

В) 170.

3. Скільки хребців у хребетному стовпі:

А) 33 – 34;

Б) 59 – 61;

В) 3537.

4. Яким відділом хребта відрізняється людина від тварини:

А) грудним;

Б) поперековим;

В) куприковим.

5. Вигин хребта опуклістю вперед – це:

А) сколіоз;

Б) лордоз;

В) кіфоз.

6. Гострий підгрудний кут у людей із якою формою грудної клітки:

А) широкій;

Б) нормальній;

В) вузькій.

7. Рухомою кісткою черепа є:

А) тімяна;

Б) нижньощелепна;

В) верхньощелепна.

8. Скільки відростків у хребця:

А) 4;

Б) 6;

В) 7.

9. Остистий відросток якого хребця добре промацується під шкірою:

А) атланта;

Б) осьового;

В) 7-го шийного.

10. Ознаки грудних хребців:

А) остисті відростки промацуються під шкірою;

Б) остисті  відростки направлені вниз;

В) остисті відростки розташовані горизонтально.

11. У яких ребер немає реберного хряща:

А )І – VII пара;

Б) VIII –X пара;

В) ХІ – ХІІ пара.

 

12. Деформація хребетного стовпа – це:

А) кіфоз;

Б) сколіоз;

В) лордоз.

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)

Дати відповіді на запитання:

1.З яких відділів складається скелет людини?

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Охарактеризувати функції хребетного стовпа.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

3.Визначити функції грудної клітки.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.З яких відділів складається череп?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)

Дати відповіді на запитання.

1.Надати характеристику основним формам грудної клітки, повязати зі спортивною спеціалізацією людини.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2.Який хребець має «зуб»? Його функції.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.Яка кістка черепа за зовнішнім виглядом нагадує метелика? Визначити її місцезнаходження.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Чи можна за черепом визначити вік і стать людини? Якщо можна, то як?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання №3. Зробіть висновки, пов’язуючи отриманні знання та навички з практикою фізичного виховання.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 2

Тема: «Проекція основних анатомічних утворень скелета верхньої кінцівки на поверхню тіла людини та використання їх у практиці фізичного виховання»

Мета роботи: сформувати навички визначення місцезнаходження кісток поясу верхніх кінцівок та вільної верхньої кінцівки та їх анатомічних утворень на поверхню тіла людини, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.

Обладнання: скелет, таблиці « Скелет людини», «Скелет поясу в/к та вільної в/к», препарати окремих кісток скелета поясу в/к і вільної в/к  людини, натурщик.

Література:

1. А.Гладишева, «Анатомія людини» (підручник для технікумів фізичної культури), М., ФіС, 1984 рік, ст.69 – 95;

2. І.М.Маруненко, «Анатомія і вікова фізіологія з основами шкільної гігієни», К., Професіонал, 2004 рік, ст.74 – 93;

3. І.Я.Коцан, «Анатомія людини» (підручник для студентів вищих навчальних закладів), Л., Волинський національний університет ім..Л.Українки, 2010 рік, ст.140 -161;

4. Конспекти лекцій

 

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ

Завдання №1 Визначити місце розташування відділів верхньої кінцівки: поясу та вільної верхньої кінцівки.

Кістковою основою поясу в кінцівці є лопатка та ключиця.

Ключиця промацується по всій довжині і є межею між шиєю та тулубом. Вище ключиці знаходиться надключична ямка, а нижче – підключична.

Лопатка: прилягає до задньої поверхні грудної клітки на рівні 2-го – 7-го ребер.

Методом пальпації визначити нижній кут лопатки, внутрішній ті зовнішній її краї, тіло лопатки, акроміальні відростки.

Найбільш виступаюча на акроміальному відростку точка використовується для визначення ширини плечей.

Вільна верхня кінцівка:

Методом пальпації визначити плече, передпліччя, кисть та їх основу – плечову кістку, ліктьову та променеву кістки, кістки кисті:

- плечова кістка – головку, тіло, суглобові поверхні;

- ліктьова кістка – ліктьовий відросток, тіло, головку та шилоподібний відросток;

- променева кістка – головку в «ямці краси», тіло, шилоподібний відросток .

Кисть: промацати кістки п’ястка, головки п’ясткових кісток.

Завдання №2 Визначити проекцію грудинно – ключичного суглоба, продемонструвати рухи ключиці, визначити напрямок зв'язок, які гальмують ці рухи.

У з’єднаннях кісток вільної верхньої кінцівки показати: плечовий, ліктьовий, променево – зап’ястковий, п’ясткові – фаланговий суглоби. Визначити та продемонструвати рухи у них.

Уміти показати хід зв'язок, які зміцнюють суглоби на собі та на натурщикові.

 

 

 

ХІД РОБОТИ

Завдання №1. Заповнити таблиці.

Таблиця №1 «Анатомічна будова скелета верхніх кінцівок»

 

Відділ верхньої кінцівки

Анатомічна будова

Характерні особливості кісток

 

ПОЯС

ВЕРХНІХ

КІНЦІВОК

 

 

 

ВІЛЬНА

ВЕРХНЯ

КІНЦІВКА

 

 

 

 

Мал.1. Кістки поясу верхніх кінцівок                   Мал.2.Скелет верхніх кінцівок

(зробити позначки )                                               (зробити позначки кісток і суглобів)

http://lib2.podelise.ru/tw_files2/urls_162/36/d-35762/img7.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця №2 «Характеристика суглобів верхніх кінцівок»

 

Назва суглоба

Будова суглоба

Характер рухів

 

ГРУДИННО-

КЛЮЧИЧНИЙ

СУГЛОБ

 

 

 

ПЛЕЧОВИЙ

СУГЛОБ

 

 

 

ЛІКТЬОВИЙ

СУГЛОБ

 

 

 

ПРОМЕНЕВО-

ЗАПЯСТКОВИЙ

СУГЛОБ

 

 

 

ПЯСТКОВО –

ФАЛАНГОВІ

СУГЛОБИ

 

 

 

Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ ( одна правильна відповідь – 0,25 балів)

Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)

1. Синхондрози – це:

А) коли між кістками пролягає кісткова тканина;

Б) коли між кістками розташована хрящова тканина;

В) коли між кістками пролягає сполучна тканина.

2. Визначити додаткові елементи суглобів:

А) суглобова сумка, зв’язки, вирости, диски;

Б) суглобова порожнина, хрящі, меніски, зв’язки;

В) диски, меніски, зв’язки, вирости.

3. До пневматичних кісток належать:

А) плечова;

Б) ліктьова;

В) клиноподібна.

4. Скільки суглобів в скелеті людини:

А) 206;

Б) 230;

В) 207.

5. Скільки між фалангових суглобів на кисті:

А) 14;

Б) 2;

В) 9.

6. На якій кістці є хірургічна шийка:

А) променевій;

Б) ліктьовій;

В) плечовій.

7. Яку роль відіграють меніски:

А) підвищують рухомість;

Б) підвищують міцність;

В) підганяють геометричну форму кісток.

8. До якої форми зєднання кісток належать суглоби:

А) перервної;

Б) напівперервної;

В) неперервної.

9. При заняттях ФКіС рухомість суглобів:

А) збільшується;

Б) зменшується;

В) не змінюється.

10.Який палець кисті можна відвести під прямим кутом:

А) мізинець;

Б) середній;

В) великий.

11. Скільки кісток утворюють променево – зап’ястковий суглоб:

А) 3;

Б) 5;

В) 4.

 

12. За допомогою чого кістки ростуть у ширину:

А) кістковому мозку;

Б) надкісниці;

В) хряща.

 

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,5 балів)

1.Розкрити фактори, які впливають на рухомість суглобів._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Визначити функції червоного та жовтого кісткового мозку.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,5 балів)

1.Який суглоб полюбляють працівники міліції та не люблять злочинці? Чому?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Які зміни відбуваються у суглобах та кістках під впливом занять ФКіС?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання №2. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 3

Тема: «Проекція основних анатомічних утворень скелета нижньої кінцівки на поверхню тіла людини та використання їх у практиці фізичного виховання».

Мета роботи: сформувати навички визначення місцезнаходження кісток поясу нижньої кінцівок та вільної нижньої кінцівки та їх анатомічних утворень на поверхню тіла людини, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.

Обладнання: скелет, таблиці « Скелет людини», «Скелет поясу н/к та вільної н/к», препарати окремих кісток скелета поясу н/к і вільної н/к  людини, натурщик.

Література:

1. А.Гладишева, «Анатомія людини» (підручник для технікумів фізичної культури), М., ФіС, 1984 рік, ст.97 – 121;

2. І.М.Маруненко, «Анатомія і вікова фізіологія з основами шкільної гігієни», К., Професіонал, 2004 рік, ст.94 – 115;

3. І.Я.Коцан, «Анатомія людини» (підручник для студентів вищих навчальних закладів), Л., Волинський національний університет ім..Л.Українки, 2010 рік, ст.165 -198;

4. Конспекти лекцій

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ

Завдання №1 Визначити місце розташування відділів нижньої кінцівки: поясу та вільної нижньої кінцівки.

Кістковою основою поясу в кінцівці є тазова кістка.

Тазова кістка: методом пальпації визначити клубовий гребінь, передню верхню та передню нижню клубові ості, верхній край лобкового симфізу.

Вільна верхня кінцівка:

У кожному відділі вільної нижньої кінцівки визначити кісткову основу:

- на стегні – стегнову кістку, великий вертлюг, виростки;

- на гомілці – великогомілкову та малогомілкову кістки, їхні кінці;

- у стопі – вміти показати плесну. Заплесну і фаланги пальців.

При зігнутій гомілці промацати надколінник, зв’язку наколінника, гористість великої гомілкової кістки.

Із зєднань нижньої кінцівки уміти визначити тазово – стегновий, колінний, гомілково – стопний суглоби та продемонструвати рухи в кожному із них.

Знати назву і розташування зв'язок, які укріплюють суглоби.

ХІД РОБОТИ

Завдання №1. Заповнити таблиці.

Таблиця №1 «Анатомічна будова скелета нижніх кінцівок»

Відділ верхньої кінцівки

Анатомічна будова

Характерні особливості кісток

 

ПОЯС

НИЖНІХ

КІНЦІВОК

 

 

 

ВІЛЬНА

НИЖНЯ

КІНЦІВКА

 

 

 

 

Мал.1.Кістки поясу нижніх кінцівок            Мал.2.Скелет нижніх кінцівок

(зробити позначки кісток і суглобів)                (зробити позначки будови кісток )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Таблиця №2 «Характеристика суглобів нижніх кінцівок»

 

Назва суглоба

Будова суглоба та зв’язки, які укріплюють суглоб

Характер рухів, особливості суглоба

 

КУЛЬШОВИЙ

СУГЛОБ

 

 

 

КОЛІННИЙ

СУГЛОБ

 

 

 

МІЖГОМІЛКОВИЙ

СУГЛОБ

 

 

 

ГОМІЛКОВО –

СТОПНИЙ

СУГЛОБ

 

 

 

Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ ( одна правильна відповідь – 0,25 балів)

Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)

1. Симфізи – це:

А) коли між кістками пролягає кісткова тканина;

Б) коли в товщі зєднання є невелика порожнина;

В) коли між кістками пролягає сполучна тканина.

2. Який суглоб легко травмується:

А) ліктьовий;

Б) колінний;

В) кульшовий.

3. Які кістки при пронації приймають форму цифри 8:

А) плечова та кістки передпліччя;

Б) ліктьова і променева;

В) великогомілкова та малогомілкова.

4. Завдяки чому кістка росте у довжину:

А) окістя;

Б) хряща;

В) кістковому мозку.

5. Що знаходиться всередині суглобової порожнини:

А) повітря;

Б) кров;

В) лімфа.

6. У якому суглобі є меніски:

А) плечовому;

Б) кульшовому;

В) колінному.

7. Де знаходиться форма зєднання кісток - симфіз:

А) на кінцівках;

Б) на тазі;

В) на голові.

8. Яку функцію виконують кістки стопи:

А) ресорну;

Б) мімічну;

В) захисну.

9. До сесамовидних кісток належать:

А) кістки кисті;

Б) надколінник;

В) кістки тазу.

10. Обєм якого кісткового мозку збільшується при заняттях ФКіС:

А) червоного;

Б) жовтого;

В) червоного і жовтого.

11. Якого відділу немає у скелеті людини:

А) скелет голови;

Б) скелет тулуба;

В) скелет шиї.

12. До складу тазової кістки входять:

А) лобкова, клубова, стегнова кістка;

Б) лобкова, клубова, стегнова, гомілкова кістки;

В) лобкова, клубова, сіднична кістки.

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,5 балів)

1.Визначити функції кісток поясу нижньої кінцівки та вільної нижньої кінцівки.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

2.Охарактеризувати спільні та відмінні ознаки скелету верхньої та нижньої кінцівок.

СПІЛЬНІ ОЗНАКИ

ВІДМІННІ ОЗНАКИ

 

 

 

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,5 балів)

1.Чи можна за тазовою кісткою визначити вік і стать людини? Якщо можна, то як?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Які зміни відбуваються у суглобах та кістках н/к під впливом занять ФКіС? (наведіть приклади)

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання №2. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 4

Тема: «Проекція мязів голови, шиї, тулуба, верхніх та нижніх кінцівок на поверхню тіла людини»

Мета роботи: сформувати навички визначення проекції функціональних груп і окремих м’язів  на поверхню тіла людини, узагальнити та систематизувати знання студентів з вивчаємої теми, розвивати логічне мислення та вміння пов’язувати теоретичні знання з практикою фізичного виховання.

Обладнання: скелет, таблиці « Мязи тіла людини», муляжі, натурщик.

Література:

1. А.Гладишева, «Анатомія людини» (підручник для технікумів фізичної культури), М., Фіс, 1984 рік, ст. 123 - 146;

2. І.М.Маруненко, «Анатомія і вікова фізіологія з основами шкільної гігієни», К., Професіонал, 2004 рік, ст.117 - 137;

3. І.Я.Коцан, «Анатомія людини» (підручник для студентів вищих навчальних закладів), Л., Волинський національний університет ім..Л.Українки, 2010 рік, ст.205 - 331;

4. Конспекти лекцій

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБОТИ

Завдання №1 .

При визначенні місце розташування функціональних груп м’язів   враховувати напрям їх по відношенню до осей обертання в суглобах (м’язи – згиначі – попереду осі обертання, розгиначі – позаду).

1.Проекція мязів голови:

У ділянці голови визначити проекцію надчерепного, колових мязів очей та ротової порожнини, жувальних та скроневих мязів:

- надчерепний мяз видно зверху черепа в лобовій, тімяній, потиличній області;

- коловий мяз ока і коловий мяз рота – навколо відповідних отворів;

- скроневі – у відповідних ділянках черепа.

2. Проекція м’язів шиї:

На передній поверхні шиї визначити проекцію слідуючих м’язів: підшкірні м’язи шиї, грудинно – ключичний – сосцеподібний, а також м’язи, які розташовані вище та нижче під язикової кістки.

3. Проекція мязів живота:

У ділянці живота визначити проекцію прямого м’яза живота, зовнішнього та внутрішнього косих мязів живота та квадратного м’яза поперека:

- прямий м’яз добре помітний на бічній поверхні грудної клітки у вигляді зубців, які вклинюються між зубцями переднього зубчастого м’яза на бічній поверхні живота при максимальному видосі та згинанні тулуба;

- проекція прямого м’яза добре визначається на глибокому видосі, в положеннях тіла – кут, у висі;

- проекція внутрішнього косого м’яза – у вигляді віяла від пахвової зв’язки до середньої лінії тіла;

- проекція поперечного м’яза живота – у поперечному напрямку від ребрової дуги, клубового гребіня і пахвової зв’язки до середньої лінії тіла;

- квадратний мяз поперека – між останнім ребром та клубовим гребінем.

4. Проекція м’язів спини:

Визначити трапецевидний, найширший, ромбоподібний, ремінний, підіймач лопатки, випрямляч тулуба та зубчасті м’язи.

5. Проекція мязів плечового поясу:

Уміти показати грудні мязи ( великий та малий), передній зубчастий мяз, великий та малий круглі мязи, надосний, підосний, дельтовидний мяз:

- великий грудний видний при приведенні відведеної у бік руки, долаючи будь – який опір;

- передній зубчастий мяз – на бічній поверхні грудної клітки у вигляді окремих зубців ( особливо при відведенні руки вище горизонтального рівня);

- великий круглий мяз – якщо мязи спини напружені та пронована рука приведена до тулуба;

- малий круглий мяз – вище великого;

- підосний мяз – нижче лопаткової кістки;

- дельтовидний мяз – оточує попереду, позаду і зовні плечовий суглоб;

Пахвова ямка утворена попереду грудинними м’язами, позаду – найширшим м’язом спини, великим круглим і підлопатковим м’язами, зсередини – переднім зубчастим, ззовні – внутрішньою поверхнею плеча. Контури добре видні, якщо відведену руку приводити до тулуба із подоланням опору.

6. Проекція мязів плеча:

- на передній поверхні:двоголовий, плечовий та дзьобо – плечовий мязи;

- на задній поверхні: триголовий та ліктьовий мязи.

Триголовий – добре визначається при зігнутому з напруженням передпліччі, а при пронаторно – супінатор них рухах, стан м’яза змінюється.

Плечовий та його контури видно з зовнішнього боку двоголового мязу, якщо рука зігнута з напруженням у ліктьовому суглобі.

Дзьобо – плечовий мяз – на передньомедіальній стороні плеча.

Трицепс – всі головки видно, якщо сильно розігнути руку в ліктьовому суглобі.

7. Проекція м’язів передпліччя:

На передній поверхні передпліччя визначити: плечо – променевий м’яз, пронатори ( круглий і квадратний м’язи), а також м’язи – згиначі передпліччя і пальців:

Плечо – променевий мяз -  на зовнішньому боці передпліччя.

Круглий пронатор – пролягає в бік від медіальної вирізки плеча до середини променевої кістки.

Квадратний пронатор – пролягає вище променево – зап’ясткового суглоба у поперековому напрямку від ліктьової кістки до променевої.

Мязи – згиначі кисті – не видно.

На задній поверхні передпліччя слід вміти визначати:

- м’язи – розгиначі передпліччя, які добре виявляються, якщо розгинати із зусиллям руку;

- м’язи – розгиначі пальців кисті – на долоне вій поверхні кисті ( можна визначити м’язи І і V пальців).

8.Проекція м’язів нижньої кінцівки:

У ділянці передньої поверхні стегна визначити: кравецький м’яз, напружував широкої фасції плеча, чотириголовий м’яз та клубово – поперековий м’язи:

Кравецький – добре видно при зігненому тазово – стегновому та колінному суглобах.

Чотириголовий мяз – при підйомі на носки. На внутрішній поверхні стегна контури мязів визначаються погано.

На задній поверхні стегна слід вміти визначати проекцію: сідничного мязу, двоголового мязу, напівсухожилового та напівперетинчастого мязів.

9.Проекція мязів гомілки:

На передній поверхні гомілки вміти визначати: передній великостегновий мяз, довгий розгинач пальців стопи та великого пальця.

На задній поверхні гомілки – триголовий мяз гомілки, п’яткове сухожилля.

На зовнішній стороні добре визначається малогомілковий мяз, особливо при підйомі на носки.

У ділянці стопи на тілі промацати сухожилля мязів.

ХІД РОБОТИ

Завдання №1. Заповнити таблиці.

Таблиця №1 «Класифікація м’язів тіла людини»

Класифікаційна категорія

Приклади мязів та їх місцерозташування в тілі людини

        Характерні особливості мязів

ЗА

РОЗМІРАМИ

(довгі, короткі, широкі)

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗА

ТОПОГРАФІЧНИМИ

ОЗНАКАМИ

(поверхневі, глибокі, зовнішні, внутрішні, бічні, присередні)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗА

ХОДОМ

МЯЗОВИХ

ВОЛОКОН

(прямі, косі, поперечні,

колові)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗА

ВІДНОШЕ

ННЯМ

ДО

СУГЛОБІВ

(односуглобові, двосуглобові, багатосуглобові)

 

 

 

ЗА

ОСОБЛИВОСТЯМИ

ВНУТРІШНЬОЇ

БУДОВИ

(паралельний тип, перистий тип: одноперисті, двоперсті, багатоперисті)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗА

ФУНКЦІОНАЛЬНИМИ

ГРУПАМИ

(синергісти, антагоністи)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мал.1.Мязи голови                                              Мал.2.Мязи тіла людини

(підписати м’язи)                                                   (підписати м’язи)                                                  

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\анатомія малюнки\мязи тулуба малюнок1.jpegC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\анатомія малюнки\мязи тулуба 3 малюнок.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\анатомія малюнки\мязи голови малюнок.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Мал.3.М’язи верхніх кінцівок                       Мал.4.М’язи нижніх кінцівок

(підписати основні мязи)                                   (підписати основні мязи)

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\анатомія малюнки\мязи нижніх кінцівок 2.jpgC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\анатомія малюнки\мязи верхніх кінцівок4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Таблиця №2 «Спільні та відмінні риси м’язів та сухожилок»

 

ОЗНАКИ

МЯЗИ

СУХОЖИЛЛЯ

 

СПІЛЬНІ

ОЗНАКИ

 

 

 

ВІДМІННІ

ОЗНАКИ

 

 

 

Мал.5. Футлярний принцип будови мязів

(зробити позначки до малюнка)

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\анатомія малюнки\футлярний принцип будови мязів малюнок.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №2. Дати відповіді на контрольні запитання.

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ ( одна правильна відповідь – 0,15 балів)

Виконати тестові завдання ( правильну відповідь обвести кружечком)

1. Від яких мязів залежить постава людини:

А) від мязів голови;

Б) від мязів живота;

В) від мязів спини.

2. Який вид м’язової тканини утворює скелетну мускулатуру:

А) гладенький;

Б) поперечно - посмугований;

В) обидва.

3. Чим вкриті мязові пучки:

А) сарколемою;

Б) фасцією;

В) перемізієм.

4. Які м’язи утворюють білу лінію живота:

А) великий грудний мяз, діафрагма, прямий мяз живота;

Б) зовнішній косий м’яз, внутрішній косий м’яз, поперековий м’яз, квадратний м’яз спини;

В) зовнішній косий мяз, внутрішній косий мяз, поперековий мяз.

5. Де розташований триголовий мяз плеча:

А) на передній поверхні плеча;

Б) на задній поверхні плеча;

В) на двох поверхнях плеча.

6. У якому відділі тіла людини знаходяться плоскі мязи:

А) на голові;

Б) на спині;

В) на кінцівках.

7. Від чого залежить скоротлива функція мязів:

А) протофібрил;

Б) міофібрил;

В) катофібрил.

8. Скільки мязів у тілі людини:

А) 555;

Б) 777;

В) 666.

9. У яких мязів немає фасції:

А) мімічних;

Б) жувальних;

В) шийних.

10. Які м’язи піднімають зовнішній край стопи:

А) передній та задній великогомілкові;

Б) довгий та короткий малогомілкові;

В) чотириголовий мяз стегна.

11. Як називається оболонка мяза:

А) сарколема;

Б) фасція;

В) перемізій.

12. Що є структурною та функціональною одиницею поперечно посмугованої м’язової тканини:

А) міоцит;

Б) нейрон;

В) м’язове волокно.

13. Апоневроз – це:

А) широке сухожилове утворення;

Б) вузьке сухожилове утворення;

В) довге сухожилове утворення.

14. Хто із вчених запропонував «футлярний принцип» будови мязів:

А) П.Ф.Лесгафт;

Б) М.І.Пирогов;

В) М.Ф. Іваницький.

 

15. До черевного пресу належать мязи:

А) діафрагма, прямі м’язи живота, зовнішні та внутрішні косі м’язи;

Б) великий грудний мяз, міжреберні мязи, малий грудний мяз;

В) випрямляч хребта, найширший мяз спини, діафрагма, прямий мяз живота.

16. Який мяз вкриває плечовий суглоб:

А) двоголовий;

Б) триголовий;

В) дельтоподібний.

17. Який мяз є найобємнішим:

А) чотириголовий;

Б) великий сідничний мяз;

В) діафрагма.

18. Біля якого пальця мязи розвинені найкраще:

А) мізинця;

Б) великого;

В) середнього.

19. Який мяз бере участі у процесі дихання:

А) чотириголовий;

Б) великий сідничний мяз;

В) діафрагма.

20. Яку функцію виконують м’язи задньої поверхні плеча:

А) розгиначів;

Б) згиначів;

В) пронаторів.

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)

1.Визначити функції мязів тіла людини.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2. Описати історію вивчення мязів анатомами Давнього світу.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

3.Який м’яз має назву людської професії? Визначити його місцезнаходження.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

4.Який мяз за формою нагадує церковний купол? Де він знаходиться? Функції.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ (одна правильна відповідь – 0,25 балів)

1.Описати методику скальпування черепа.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Який мяз тіла людини використовують у медичній практиці? Чому?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

3.У якій частині обличчя мімічних мязів більше?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Описати топографічні утворення мязів живота ( білa лінія живота, паховий канал, пупочне кільце)

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання № 3. Зробити висновки в роботі, пов’язуючи їх з практикою фізичного виховання (зазначити які зміни і при якому виді роботи відбуваються у м’язах тіла людини).

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.3
Оригінальність викладу
3.3
Відповідність темі
3.3
Загальна:
3.3
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Грищенко Ирина
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Лавренко Олена Костянтинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. with Help
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
7198
Оцінка розробки
3.3 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку