Структура уроку:
Хід заняття
І. Організаційний момент
1) Привітання та перевірка присутніх
2) Перевірка готовності учнів до заняття
ІІ. Постановка теми та мети заняття
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом
V. Практична робота. Фізкультхвилинка
VІ. Аналіз робіт та підбиття підсумків
ЗІНЬКІВСЬКА РАЙОННА СТАНЦІЯ ЮНИХ ТЕХНІКІВ
Відкрите заняття
на тему:
«Малювання ескізу розпису тарелі»
(Художня студія «Первоцвіт»)
Старша група, основний рівень, перший рік навчання
16.02.2016, 1400-1700
Зіньківська районна станція юних техніків,
керівник гуртка
Ландик Майя Іванівна
Зіньків-2016
Тема: Малювання ескізу розпису тарелі.
Мета: закріплення навичок роботи із гуашшю; активізація творчої активності дітей; розвиток навичок малювання квіткових композицій в колі; ознайомлення з елементами петриківського розпису; розвивати уяву, фантазію, образне мислення, окомір; формувати естетичний смак; виховувати акуратність; активізувати творчу ініціативу учнів.
Матеріально-технічне забезпечення: Кольорова гуаш, пензлики, аркуші паперу, зоровий ряд із зображеннями квіткових композицій.
Тип заняття: практичний.
Хід заняття
І. Організаційний момент
1) Привітання та перевірка присутніх
2) Перевірка готовності учнів до заняття
ІІ. Постановка теми та мети заняття
— Сьогодні у нас тема малювання ескізу розпису тарелі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Декоративний розпис. Деякі регіони України — Київщина, Уманщина, Херсонщина й Одещина — стали визнаними центрами народного розпису.
Петриківський розпис — унікальний вид розпису на деревині чи папері, походить із козацького села Петриківка (Дніпропетровська обл.).
Для настінного малювання у Петриківці до кінця XIX століття використовували крейду, сажу, кольорові глини, саморобні рослинні фарби, хоч уже з’явились у вжитку дешеві анілінові барвники. Фарби розводили яєчним жовтком, молоком, природним вишневим клеєм. Малюнок наносили за допомогою пензлика з болотного оситняга, а деякі деталі, дрібні елементи композиції вимальовували саморобними тоненькими пензликами з котячої шерсті, а грона калини — кінчиком пальця.
На початку ХІХ століття на основі настінного розпису виник декоративний розпис, який виконували на посуді: вазах, тарілках, глечиках.
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом
Розповідь вчителя
Щоби створити візерунок у техніці петриківського розпису, необхідно опанувати чотири типи мазків, традиційно названих «гребінець», «зернятко», «горішок», «перехідний мазок».
«Гребінець» — мазок, який починається з потовщення, зробленого натисканням пензля, та завершується тонким вусиком, що виконують дотиком кінчика пензля. Прокладені разом, декілька таких мазків нагадують гребінець.
«Зернятко» — мазок, який наносять починаючи з легкого дотику до сильного натискання пензлем. Коли мазки «зернятко» покладені по обидва боки стебла, кінчиком назовні, зображення нагадує колосся — звідси й назва.
«Горішок» — складається з двох гребінцевих мазків, зігнутих півмісяцями та поставлених один навпроти одного, нагадують форму підкови. Заповнивши вільне місце між півмісяцями мазками «зернятко», отримаємо форму, схожу на лісовий горіх.
«Перехідний мазок» — накладається одним пензлем, але двома фарбами. Сухий пензель занурюють в одну фарбу (наприклад, зелену), а потім — в іншу (наприклад, жовту). На папері залишається слід від жовтої фарби, яка плавно переходить у зелений колір.
Тепер переходимо безпосередньо до продумовування композиції малюнку.
Композиція – це розміщення, та співвідношення елементів зображення в певному порядку, тобто в певному ритмі.
Найпростіша орнаментальна композиція стрічкова, за такою схемою будуються найдавніші настінні розписи «бігунці» , «букет», «вазон», «килим».
У будь якому малюнку важливо приділяти увагу врівноваженості кольорів. Якщо, скажімо, якийсь колір посідає домінантне місце з одного краю композиції, то й з іншого краю він має бути присутнім в якихось деталях, або незначних елементах.
Для оформлення країв композиції, хоч би частково, слід добирати ті самі кольори, що й в її центральній частині.
Композиція повинна підкреслювати форму на якій зображена.
Візерунок має вписуватися у форму. І не варто розташовувати його по колу, якщо розписується трикутник, або надавати розпису квадратної форми, коли прикрашається тарілка.
Візерунку не повинно бути тісно на аркуші, він не повинен впиратися в край.
Зображення не повинне зсуватися у бік, і залишати багато вільного місця.
V. Практична робота. Фізкультхвилинка
(Фізкультхвилинка виконується після певного етапу практичної роботи)
Переглянувши зоровий ряд із зображеннями квіткових композицій у формі кола.
Учитель допомагає учням проаналізувати правильність виконання композиції малюнку та виправити помилки, а також надає індивідуальну допомогу.
VІ. Аналіз робіт та підбиття підсумків
Демонстрація та перегляд дитячих робіт з коментарями.
- Що нового ми сьогодні навчились?
- Чи під час даної роботи виникали у вас якісь труднощі?