НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА ЗАНЯТТЯ № 62
Викладач: Шимова Л.Г.
Предмет: «Українська література»
Тема заняття: Олесь Гончар «Модри Камень».
Вид заняття: засвоєння нових знань з елементами квесту і формування вмінь та навичок.
Мета заняття:
Навчальна: допомогти студентам зрозуміти духовний світ Олеся Гончара та його героїв, безкомпромісну громадянську позицію художника слова.
Розвиваюча: розвивати інтелектуальні здібності, багатство й образність мислення, пам’ять, увагу, уяву, мовлення, навички аналізу й синтезу прочитаного, самостійного добору інформації, презентації в цікавій формі, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці; удосконалювати вміння користуватися комп’ютером та роботою в мережі Інтернет; формувати інформаційну компетентність.
Виховна: виховувати інтерес до особистості та творчості О. Гончара; сприяти вихованню любові до художнього слова, самоорганізації, концентрації уваги, пробуджувати у студентів позитивні моральні якості: почуття патріотизму, колективізму, взаємопідтримки, наполегливість.
Міжпредметні зв’язки:
Предмети, які забезпечують: «Українська мова», «Історія України»
Предмети, які забезпечуються: «Світова література» , «Культурологія»
Обладнання: комп’ютер, презентаційні матеріали, підручник
Роздатковий матеріал: підручник з української літератури для 11 кл.
Технічні засоби навчання: мультимедійна установка.
Література:
Основна
1. Авраменко О.М. Українська література: хрестоматія для 11 кл. загальноосвітн. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень) / уклад. О.М. Авраменко. – К.: Грамота, 2011.
2. Олександр Авраменко. Українська література: Підручник для 11 кл. – Київ «Грамота» 2019.
Додаткова
1. Гончар О. Щоденники: У 3 т. – К., 2002,2008
2. Жулинський М. Духовний провідник України // Урядовий кур’єр. – 2008.
3. Мовчан Р. Новелістика Олеся Гончара / Р. Мовчан, О. Авраменко, В. Пахаренко. Українська література: підручн. для 11 кл. – К. :Грамота, 1011.
4. Сологуб В. Одухотворені класиком: до 90-річчя від дня народження Олеся Гончара.// Голос України. – 2005.
5. Рубан Л. Будівничий соборів наших душ // Дивослово. – 2008. - № 4.
Час |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
30 |
35 |
40 |
45 |
50 |
55 |
60 |
65 |
70 |
75 |
80 |
№ еле менту |
1 |
2,3 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Зміст заняття
№ елементу |
Елементи заняття, навчальні питання, форми та методи навчання |
Додатки, зміни, примітки |
1
2
3 4
5
6
7 |
Організаційний момент Привітання. Виявлення відсутніх. Створення ситуації успіху. Завдання такі: Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.
Мотивація навчальної діяльності 2.1 Читець. Коли цвітіння настає пора, Коли весна смичком струмка заграє, Тоді ми з Днем народження вітаєм Славетного Олеся Гончара! Олесь Гончар – сумління України, Любов пречиста. Пісня і зоря, По духу вірний правнук Кобзаря, Великий син великої родини. Він наш увесь. Він твій митець і мій. Улюбленець вкраїнського народу. Він – втілення думок його і мрій, Палкий поборник правди і свободи. Він порохом важких доріг пропах. Він – із тривог і болю, Весь – неспокій! Його душа – мов Тронка у степах, Його душа – Собор надій високих! Ущух Циклон. І Бригантина в мандри вирушає, До Берега Любові завертає, Де майстер і тривожиться, й не спить! Бо вже весна на кобзі грає… Вся Україна славить і вітає Свого співця – Олеся Гончара!
2.2 Слово викладача Народжений у 1918-му, коли Україна виборювала незалежність, у 2023 році, коли Україна продовжує боротися за незалежність, відзначаємо 105-у річницю з Дня народження Олеся Гончара. Олесь Гончар по-справжньому любив свою землю, був на передовій боротьби сил народу проти історичного безпам’ятства, морального і духовного зубожіння, за історичний гуманізм і утверджував це своїм життям і творчістю. За 10 днів до смерті у своєму щоденнику зробив такий запис: «Дякую Богові, що дав мені народитися українцем». А останній запис був дуже лаконічним: «Бережіть Україну!» Він був справжнім патріотом.
Повідомлення теми, мети заняття Вивчення нового матеріалу Епіграф: «Він був великим українцем – ідеалістичним і сильним, Вольовим і незламним. Такі люди залишаються навіки» 4.1 Слово викладача Є в долі кожної нації люди, яким відведено роль її творців, провідників. Імена цих людей записані в книгу історії кожного народу, вчинки їх великі, невідкладні ні часові, ні злому епохи. Час тільки знімає облуду з людських очей, і тоді вони починають розуміти велику силу Генія. До таких людей, геніїв нашої історії й культури, належить Олесь Терентійович Гончар. Сьогодні на занятті ми і будемо говорити про цю велику людину. А щоб краще зрозуміти епоху, середовище, у якому жив і творив письменник, ми об’єдналися в групи: «Біографи», «Літературознавці», «Журналісти», «Екскурсоводи», «Кінознавці». Кожна з груп готувала свій проєкт. Протягом заняття ви будете оцінювати роботу груп і виставляти оцінки. Будьте уважні! Ви маєте змогу дещо занотовувати, усі питання можете поставити після закінчення доповідей. Успіхів Вам! 4.2 Захист творчих проєктів (випереджальне завдання) 1 група – «Біографи». Завдання: підготувати матеріал про життєвий і творчий шлях поета, цікаві факти з його біографії (презентація або хронологічна таблиця).
2 група – «Літературознавці». Завдання: зібрати матеріал про творчість Олеся Гончара (презентація або хронологічна таблиця).
3 група – «Журналісти». Завдання: скласти інтерв’ю з О. Гончаром. Орієнтовні питання: 1.Шановний Олесю Терентійовичу, розкажіть нам, будь ласка, як розпочалася Ваша письменницька діяльність? 2. Після закінчення війни, яка у Вас була найзаповітніша мрія ? 3. А чи здійснилася Ваша мрія? 4. А в який час Ви, зазвичай, писали твори? 5. Розкажіть будь ласка про свій Дніпровський старт. 6. У Вашому житті були жінки-берегині. Хто вони ? 7. Цікаво, як Ви познайомилися з дружиною? 8. Назвіть найприкріший факт зі своєї біографії. 9. Літературний заповіт. 10. Усе життя Ви прожили під прізвищем матері, хоча при народженні отримали прізвище батька. Яке прізвище та ім’я було?
4 група – «Екскурсоводи». Завдання: розповісти про те, як зберігається пам’ять про О. Гончара. 5 група – «Кінознавці». Завдання: розповісти про фільми, які були зняті про О.Гончара.
4.3 Слово викладача (підсумок проєктів) 4.4 Скласти Сенкан до творчості Олеся Гончара
4.5 Слово викладача Прийшла любов непрохана й неждана – ну як мені за нею не піти? Василь Симоненко Кохання – одне з найглибших і найчарівніших людських почуттів. І приходить воно тоді, коли ми його навіть не очікуємо: чи в мирний світлий день, чи у грізну годину воєнного лихоліття, і залишає свій слід у душі на все життя. Так і герой новели О. Гончара «Модри Камень» зустрів своє кохання тоді, коли найменше на нього чекав. Голодний, неймовірно стомлений, поранений боєць, переступивши поріг словацької оселі, побачив її, просту словацьку дівчину, і закохався на все життя. Яким було це почуття, зароджене на війні? Чому герою не давало воно спокою протягом життя? І чому ця печальна історія кохання хвилює нас і зараз? Про це ми будемо говорити сьогодні на занятті. Ви вдома прочитали твір «Модри Камень». Що в перекладі українською означає назва твору? («блакитний камінь») 4.6 Інтерактивна вправа «Ланцюжок думок». Доберіть доречні слова, які б розкрили зміст заголовку твору О.Гончара «Модри Камень». (Мудрий Камінь, міцний; відвага, звільнення, мужність, надія, спогади, визволення, марення) 4.7 Перегляд відео «Модри Камень». (Під час перегляду відео записуємо маркери-ключові слова) 4.8 Колективне складання паспорту твору 4.9 Закріплення знань, умінь і навичок. «Для кохання не існує вчора, кохання не думає про завтра. Воно жадібно тягнеться до нинішнього дня…(Генріх Гейне). Як ви розумієте вислів відомого письменника? Мінідиспут.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
4.10 Викладач Добігає кінця заняття і хочеться сказати, що слово «війна» для нас не далеке. Війна, яка триває зараз у нас – це не жахливий сон, а страшна сторінка нашої історії. Сьогодні захисники несуть відповідальність за майбутнє України. Вони боронять незалежність нашої держави для того, щоб життя продовжувалося, щоб завжди було сонце і безхмарне небо, щоб були щасливі українські діти, щоб цвіло кохання не на війні, а в мирному житті. Слава Україні! Героям Слава! Узагальнення і систематизація отриманих знань 5.1 Літературний диктант 1. Укажіть жанр твору «Модри Камень» (новела) 2. Коли відбуваються події у творі? (під час Другої світової війни) 3. Зі скількох розділів складається твір? (5) 4. З якою метою солдат-розвідник постукав у вікно хатини? (перепочити, зігрітися) 5. Хто жив у хатині? (мати й донька) 6. Чому мати злякалася радіо? (бо воно «забрало» Францішека) 7. Чим мати пригостила розвідників? (гарячою кавою) 8. Кого з персонажів описано в уривку «Ти йдеш попереду, закутана шаллю, легко перестрибуючи з брили на брилу,…розповідаєш, як краще добратися до млинів»? (Терезу) 9. Що зайшли поліцаї при обшуку у хаті? (закривавлений бинт) 10. Що побачив на подвір’ї оповідач, коли повернувся після війни у Модри Камень? (чорне згарище, не було нікого, тільки голий димар)
5.2 Інтерактивна вправа «Мікрофон» Продовжіть речення.
- Від твору О. Гончара в мене залишилося враження… - «Модри Камень» мені запам’ятається… - Мені найбільше припало до душі…
Домашнє завдання: 1.Скласти асоціативне гроно до образів бійця й Терези. 2. Підготуватися до КР за творчістю О. Довженка та О. Гончара.
Підсумки заняття:
1 Усі завдання виконано. Ви старанно попрацювали, та найцінніше те, що ви свої знання, вміння зуміли застосувати на практиці. Адже ще давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні» 2 Виставлення й обгрунтування оцінок.
|
Додаток №1
Додаток №2
Додаток №3
Додаток №4 |