Відкрите заняття з української літератури

Про матеріал
Коротко про письменника. Загальна характеристика доробку О.Гончара. Творчий злет у 1960-ті роки. Рання новелістика, її неоромантизм. Мрії і дійсність у новелі "Модри Камень".
Перегляд файлу

 

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА ЗАНЯТТЯ № 62

 

Викладач: Шимова  Л.Г.

 

Предмет: «Українська література»

Тема заняття: Олесь Гончар  «Модри Камень».

Вид заняття: засвоєння нових знань з елементами квесту і формування вмінь та навичок.

Мета заняття:

Навчальна: допомогти студентам зрозуміти духовний світ Олеся Гончара та його героїв, безкомпромісну громадянську позицію художника слова. 

Розвиваюча: розвивати інтелектуальні здібності, багатство й образність мислення, пам’ять, увагу, уяву, мовлення, навички аналізу й синтезу прочитаного, самостійного добору інформації, презентації в цікавій формі, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці; удосконалювати вміння користуватися комп’ютером та роботою в мережі Інтернет; формувати інформаційну компетентність.

Виховна: виховувати інтерес до особистості та творчості О. Гончара; сприяти вихованню любові до художнього слова, самоорганізації,  концентрації уваги, пробуджувати у студентів позитивні моральні якості: почуття патріотизму, колективізму, взаємопідтримки, наполегливість.

Міжпредметні зв’язки:

Предмети, які забезпечують: «Українська мова», «Історія України»  

Предмети, які забезпечуються: «Світова література» , «Культурологія»

Обладнання: комп’ютер, презентаційні матеріали, підручник   

Роздатковий матеріал:   підручник з української літератури для 11 кл.

Технічні засоби навчання:   мультимедійна установка. 

Література:                                                                                                                                

                                                           Основна

1. Авраменко О.М. Українська література: хрестоматія для 11 кл. загальноосвітн. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень) / уклад. О.М. Авраменко. – К.: Грамота, 2011.   

2. Олександр Авраменко. Українська література:  Підручник для 11 кл. – Київ «Грамота» 2019.

 

                                                          Додаткова

1. Гончар О. Щоденники: У 3 т. – К., 2002,2008

2. Жулинський М. Духовний провідник України // Урядовий кур’єр. – 2008. 

3. Мовчан Р. Новелістика Олеся Гончара / Р. Мовчан, О. Авраменко, В. Пахаренко. Українська література: підручн. для 11 кл. – К. :Грамота, 1011.

4. Сологуб В. Одухотворені класиком: до 90-річчя від дня народження Олеся Гончара.//  Голос України. – 2005.

5. Рубан Л. Будівничий соборів наших душ // Дивослово. – 2008. - № 4.                                                                 

 

 

Хід заняття

 

Час

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

75

80

№ еле

менту

1

2,3

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

5

6

7

 

Зміст заняття

 

№ елементу

Елементи заняття, навчальні питання, форми та методи навчання

Додатки, зміни, примітки

1

    

 

 

 

 

 

 

 

     2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

     3

     4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

    

     6

 

 

 

 

    

     7

Організаційний момент

Привітання. Виявлення відсутніх.

Створення ситуації успіху.

Завдання такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.                                                                                                       

Дружно і плідно працювати.

 

Мотивація навчальної діяльності    

2.1  Читець.

Коли цвітіння настає пора,

Коли весна смичком  струмка заграє,

Тоді ми з Днем народження вітаєм

Славетного Олеся Гончара!

Олесь Гончар – сумління України,

Любов пречиста.

Пісня і зоря,

По духу вірний правнук Кобзаря,

Великий син великої родини.

Він наш увесь.

Він твій митець і мій.

Улюбленець вкраїнського народу.

Він – втілення думок його і мрій,

Палкий поборник правди і свободи.

Він порохом важких доріг пропах.

Він – із тривог і болю,

Весь – неспокій!

Його душа – мов Тронка у степах,

Його душа – Собор надій високих!

Ущух Циклон.

І Бригантина в мандри вирушає,

До Берега Любові завертає,

Де майстер і тривожиться, й не спить!

Бо вже весна на кобзі грає…

Вся Україна славить і вітає

Свого співця – Олеся Гончара!

 

2.2  Слово  викладача

Народжений у 1918-му, коли Україна виборювала незалежність, у 2023 році, коли Україна продовжує боротися за незалежність, відзначаємо 105-у річницю з Дня народження Олеся Гончара.

Олесь Гончар по-справжньому любив свою землю, був на передовій боротьби сил народу проти історичного безпам’ятства, морального і духовного зубожіння, за історичний гуманізм і утверджував це своїм життям і творчістю. За 10 днів до смерті у своєму щоденнику зробив такий запис: «Дякую Богові, що дав мені народитися українцем».

А останній запис був дуже лаконічним: «Бережіть Україну!» Він був справжнім патріотом.

 

Повідомлення теми, мети заняття

Вивчення нового матеріалу

Епіграф: «Він був великим                            

                  українцем – ідеалістичним  і сильним,               

                  Вольовим і незламним.                                     

                  Такі люди залишаються навіки»

4.1 Слово викладача

     Є в долі кожної нації люди, яким відведено роль її творців, провідників. Імена цих людей записані в книгу історії кожного народу, вчинки їх великі, невідкладні  ні часові, ні злому епохи. Час тільки знімає облуду  з людських очей, і тоді вони починають розуміти велику силу Генія. До таких людей, геніїв нашої історії й культури, належить Олесь Терентійович Гончар.

Сьогодні на занятті ми і будемо говорити про цю велику людину. А  щоб краще зрозуміти епоху, середовище, у якому жив і творив письменник, ми об’єдналися в групи: «Біографи», «Літературознавці», «Журналісти», «Екскурсоводи», «Кінознавці».

Кожна з груп готувала свій проєкт. Протягом заняття ви будете оцінювати роботу груп і виставляти оцінки. Будьте уважні! Ви маєте змогу дещо занотовувати, усі питання можете поставити після закінчення доповідей.   Успіхів Вам!     

4.2 Захист творчих проєктів (випереджальне завдання)

      1 група – «Біографи».

Завдання: підготувати матеріал про життєвий і творчий шлях поета, цікаві факти з його біографії

(презентація або хронологічна таблиця).

 

    2 група – «Літературознавці».

Завдання: зібрати матеріал про творчість Олеся Гончара (презентація або хронологічна таблиця).

 

    3 група –  «Журналісти».

Завдання: скласти інтерв’ю з О. Гончаром.

Орієнтовні питання:

1.Шановний Олесю  Терентійовичу, розкажіть нам,

будь ласка, як розпочалася Ваша письменницька діяльність?

2. Після закінчення війни, яка у Вас була найзаповітніша мрія ?

3. А чи здійснилася Ваша мрія?

4. А в який час Ви, зазвичай, писали твори?

5. Розкажіть будь ласка про свій Дніпровський старт.

6. У Вашому житті були жінки-берегині. Хто вони ?

7. Цікаво, як Ви познайомилися з дружиною?

8. Назвіть найприкріший факт зі своєї біографії.

9. Літературний заповіт.

10. Усе життя Ви прожили під прізвищем матері, хоча при народженні отримали прізвище батька. Яке

прізвище та ім’я було?

 

    4 група – «Екскурсоводи».

Завдання: розповісти про те, як зберігається пам’ять про О. Гончара.

    5 група – «Кінознавці».

Завдання: розповісти про фільми, які були зняті про

О.Гончара.

 

4.3 Слово викладача (підсумок проєктів)

4.4 Скласти Сенкан до творчості Олеся Гончара

 

4.5 Слово викладача

                     Прийшла любов непрохана й неждана –                       

                     ну як мені за нею не піти?

                                            Василь Симоненко

   Кохання – одне з найглибших і найчарівніших людських почуттів. І приходить воно тоді, коли ми його навіть не очікуємо: чи в мирний світлий день, чи у грізну годину воєнного лихоліття, і залишає свій слід у душі на все життя.

   Так і герой новели О. Гончара «Модри Камень» зустрів своє кохання тоді, коли найменше на нього чекав. Голодний, неймовірно стомлений, поранений боєць, переступивши поріг словацької оселі, побачив її, просту словацьку дівчину, і закохався на все життя. Яким було це почуття, зароджене на війні? Чому герою не давало воно спокою протягом життя? І чому ця печальна історія кохання хвилює нас і зараз?

   Про це ми будемо говорити сьогодні на занятті.

Ви вдома прочитали твір «Модри Камень». Що в перекладі українською означає назва твору?

(«блакитний камінь»)

4.6 Інтерактивна вправа «Ланцюжок думок».

Доберіть доречні слова, які б розкрили зміст заголовку  твору О.Гончара «Модри Камень».  (Мудрий Камінь, міцний; відвага, звільнення, мужність, надія, спогади, визволення, марення)

4.7 Перегляд відео «Модри Камень».

(Під час перегляду відео записуємо маркери-ключові слова)

4.8 Колективне складання паспорту твору

4.9 Закріплення знань, умінь і навичок.

«Для кохання не існує вчора, кохання не думає про завтра. Воно жадібно тягнеться до нинішнього дня…(Генріх Гейне).

Як ви розумієте вислів відомого письменника?

Мінідиспут.

  • Чи можливе кохання під час війни?

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

  • Чому оповідач не зміг забути своєї Терези?
  • Чому героєві так важливо «досказати все недосказане тоді, взимку»?
  • Як ви вважаєте, чому кохання перемогло смерть?
  • Яка з проблем твору здалася вам найбільш актуальною для нашого часу?

4.10 Викладач

Добігає кінця  заняття і хочеться сказати, що слово «війна» для нас не далеке. Війна,  яка триває зараз у нас – це не жахливий сон, а страшна сторінка нашої історії. Сьогодні захисники несуть відповідальність за  майбутнє України. Вони боронять незалежність нашої держави для того, щоб життя продовжувалося, щоб завжди було сонце і безхмарне небо, щоб були щасливі українські діти, щоб цвіло кохання не на війні, а в мирному житті.

Слава Україні! Героям Слава!

Узагальнення і систематизація  отриманих знань   5.1 Літературний диктант

1. Укажіть жанр твору «Модри Камень»    (новела)

2. Коли відбуваються події у творі? (під час Другої світової війни)

3. Зі скількох розділів складається твір? (5)

4. З якою метою солдат-розвідник постукав у вікно хатини?   (перепочити, зігрітися)

5. Хто жив у хатині?  (мати й донька)

6. Чому мати злякалася радіо?  (бо воно «забрало» Францішека)

7. Чим мати пригостила розвідників?  (гарячою кавою)

8. Кого з персонажів описано в уривку «Ти йдеш попереду, закутана шаллю, легко перестрибуючи з брили на брилу,…розповідаєш, як краще добратися до млинів»?    (Терезу)

9. Що зайшли поліцаї при обшуку у хаті? (закривавлений бинт)

10. Що побачив на подвір’ї оповідач, коли повернувся після війни у Модри Камень? (чорне згарище, не було нікого, тільки голий димар) 

 

5.2 Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжіть речення.

 

- Від твору О. Гончара в мене залишилося враження…

- «Модри Камень» мені запам’ятається…

- Мені найбільше припало до душі…

 

Домашнє завдання:

1.Скласти асоціативне гроно до образів бійця й Терези.

2. Підготуватися до КР за творчістю О. Довженка та  О. Гончара.

 

 Підсумки заняття:

 

1 Усі завдання виконано. Ви старанно попрацювали, та найцінніше те, що ви свої знання, вміння зуміли застосувати на практиці. Адже ще давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий  не той, хто багато знає, а  той, чиї знання корисні» 

2 Виставлення й обгрунтування оцінок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                

            

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток №1

         

 

 

 

   Додаток №2                 

    

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Додаток №3       

     

 

     Додаток №4               

 

doc
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку