Урок позакласного читання. Зарубіжна література. 9клас. Тема: Моральний вибір героїв роману О.К.Толстого «Князь Серебряний».

Про матеріал

Урок позакласного читання. Зарубіжна література. 9клас.

Тема: Моральний вибір героїв роману О.К.Толстого «Князь Серебряний».

Мета: допомогти учням зрозуміти ідейно-художню цінність роману; вчитися самостійно аналізувати літературний твір, перейматися емоціями письменника та його героїв; розвивати монологічне мовлення, образне мислення; виховувати здатність до формування моральних понять, виховувати громадянську позицію, уміння робити свій моральний вибір.

Перегляд файлу

Урок позакласного читання. Зарубіжна література. 9клас.

Тема: Моральний вибір героїв роману О.К.Толстого «Князь Серебряний».

Мета: допомогти  учням зрозуміти ідейно-художню цінність роману; вчитися самостійно аналізувати літературний твір, перейматися емоціями письменника та його героїв; розвивати монологічне мовлення, образне мислення; виховувати здатність до формування моральних понять, виховувати громадянську позицію, уміння робити свій моральний вибір.

Обладнання: текст роману О.К.Толстого «Князь Серебряний», мультимедійна дошка, ноутбук, комп’ютерні презентації до уроку, художній фільм «Іван Грозний».

Тип уроку: урок-роздум

Підготовча робота до уроку: прочитати роман; самостійно познайомитися з біографією письменника та визначити найцікавіші грані його таланту та особистого життя.

              Жорстокий час ламає людські долі і людське життя…

                                                                                               О.К.Толстой

Проблема уроку:   Чи можна виправдати власний моральний вибір  обставинами?

 

ХІД УРОКУ

1.Вступне слово учителя.

Шановна аудиторіє, учні, гості, сьогодні ми проводимо урок позакласного читання за романом О.К Толстого «Князь Серебряний». Саме такий вибір – невипадковий. Це прекрасний твір, який уже більше 150 років хвилює читачів, особливо юних, бо саме в юності серце відгукується на ідеї добра, справедливості, вірності законам совісті і честі. Цей твір належить до зразків романтичної літератури, ознаки та особливості якої ми вивчали з вами на попередніх уроках. Створив роман російський письменник, який представляє неординарну багатогранну особистість, що черпала натхнення для своєї творчості  із глибин історії та природи нашої з вами Чернігівщини.

 

2. Актуалізація вивченого.

  1. Роман «Князь Серебряний» - приклад історичної прози. Створюючи його автор опирався на традиції російського та європейського історичних романів – О.Пушкіна, М.Гоголя, В.Скотта, А.Дюма. Згадайте, які твори названих авторів вам відомі?

(«Тарас Бульба», «Айвенго», «Капітанська дочка», «Три  мушкетери» тощо).

  1. Ми ще не зустрічалися з вами з Олексієм Костянтиновичем Толстим.

Його імя мимоволі залишається в тіні геніальних побратимів по перу

Льва Миколайовича та Олексія Миколайовича Толстих і завжди потребує особливого пояснення: про якого з Толстих іде мова.

Давайте познайомимося з цікавим письменником та відкриємо для себе різні грані його особистості і таланту.

( Презентація «О.К.Толстой»).

 

  1. Оголошення теми,мети, представлення очікуваних результатів

 

Тема нашого уроку    Моральний вибір героїв роману О.К.Толстого «Князь Серебряний».

Епіграф до уроку – слова О.Толстого «Жорстокий час ламає людські долі і людське життя…» Ваше завдання полягатиме у підтвердженні чи спростуванні доцільності вибору епіграфа.

Проблема уроку  – Чи можна виправдати власний моральний вибір обставинами?

Завдячуючи таланту автора ми здійснимо мандрівку в часі і потрапимо до  Московської держави ХVI століття. Це жорстока епоха деспотизму та тиранії, доба масових страт, заслань, терору, коли людські чесноти були розтоптані, а зрада, підлабузництво, доноси вважалися домінуючою нормою.

 Але і у такий час «у непроглядній темряві російської ночі», як сказав Толстой, з’являлися «світлі зірки», які вистояли в добрі серед загального розгулу жорстокості і насилля. Ось про таких людей, героїв роману О.К. Толстого, ми і будемо з вами сьогодні говорити.

 

  1. Усвідомлення змісту уроку
  1. Хто ці герої « світлі зірки», як їх назвав О.Толстой?

(Князь Микита Романович Серебряний, боярин Дружина Морозов, Максим Скуратов, Василь Блаженний).

  1. Що допомогло їм вистояти в жорстоку епоху розгулу деспотизму і насилля?

(Їхні чесноти, непідкупний характер, їхня висока моральність, високі уявлення про обовязок, совість і честь).

 

  1. Літературознавство. Ознаки романтичного твору.

 

У історичному романі «Князь Серебряний» історичні події пропускаються через призму головного вигаданого героя князя Серебряного, який вступає в опозицію через певні обставини до царя Івана Грозного. Це дуже небезпечний вибір героя.

В основі будь-якого вибору лежить конфлікт. Конфлікт у романтичному творі найчастіше залишається невирішеним.

Переповнений  емоціями такий конфлікт виливається у різні типи романтичних характерів. Наведіть приклади?

  • Пристрасть(Дон Жуан, Казанова)
  • Непокора(Прометей, Демон)
  • Патріотизм, альтруїзм(Тарас Бульба, Мазепа)
  • Тиранія(Іван Грозний, Петро І)

 

  1.  Образ Івана Грозного приваблював письменника О.К. Толстого, бо був цей персонаж  неоднозначним, суперечливим і до сьогодні  залишається предметом дискусії істориків та літераторів. Цей історичний герой також робить у романі свій вибір. Спробуємо проаналізувати цей вибір.

Використаємо слайд із зображенням історичного  експоната «Шапка Мономаха». Тлумачення значення. Лексична робота.

«Шапка Мономаха» – історичний фразеологізм

Вживається у таких варіантах:

«не тисне Шапка Мономаха?»;

«не заважка Шапка Мономаха?»

Розтлумачити смисл даного фразеологізму.

( Шапка Мономаха – це символ влади. Хто одягав цю шапку, той не тільки отримував необмежені повноваження, а й брав на себе неабияку відповідальність. На жаль, як показує історія не всі справлялися).

У художньому фільмі за романом «Князь Серебряний» цар постійно носить Шапку Мономаха. Це історична помилка. Але режисер зробив це невипадково. Вибір Івана Грозного – влада, яка за часів його правління отримала страшні ознаки деспотизму і  тиранії.

             5. Щоб  краще зрозуміти епоху Івана Грозного звернемося  до її  ілюстрації.

Демонстрація слайдів презентації (А.М.Васнецов. Кремль, XVI стл.; І.Рєпін «Іван Грозний і його син Іван 16 листопада 1581року»; Александрова Слобода; опричнина – найсуперечливіша із реформ царя Івана Грозного(історична довідка учня-історика);

розваги, вчинки царя та його оточення).

Поведінка героїв роману в окремих життєвих ситуаціях визначається їхнім моральним вибором у конкретних обставинах і показує, хто ж вони є.

  • Застілля,бенкети(отруєння боярина,усунення конкурентів)
  • Опричники відточують  бойову майстерність(поєдинок з ведмедем, двобій Вяземського і Морозова)
  • Тортури, допити, страти(Малюта Скуратов, цар)
  • Розпуста(Федір Басманов)
  • Приниження, катування(Афанасій Вяземський,Серебряний)
  • Глум(Іван Грозний над Дружиною Морозовим, посада блазня)

 

«Поки ти правиш – уста народу зачинені страхом, коли ти помреш – ти будеш проклятий!»(Морозов)

«Державі потрібні не чесні і віддані, а щоб служили і упокорювалися»(Іван Грозний)

«Мовчанням народили Іванка - злодія, пробачили йому все, його тортури, ви народили царя Ірода»)(Василь Блаженний)

 Коли і хто сказав?

 

6. Гронування.  Багатогранність образу Івана Грозного.

Образ Івана Грозного – це образ романтичного героя. Він дуже суперечливий. Це так? Доведіть.

 

                                            Освічений монарх

                                     Правитель-керманич

                             Талановитий публіцист

                          Реформатор

                  Великий політик

             Віруюча людина

        Усвідомлює свою провину

    Глибоко нещасна самотня людина

Вміє кохати

 

 БАГАТОГРАННІСТЬ   НАТУРИ

 

  Мстивий

         Самодур

                 Тиран

                        Нікчема

                               Вирізнявся жорстокістю

                                     Хворобливо підозрілий

                                                   Безсердечний

 

 

«Жорстокий час – жорстокі серця»(О.Толстой).

О.К.Толстой був противником тиранії у будь-яких проявах, не сприймав її і категорично засуджував.

Як ви вважаєте, автор у романі виправдовує вибір царя Івана Грозного обставинами чи засуджує?

(Слова автора підтверджують його сумніви, виправдовують неоднозначність образу Івана Грозного).

 

  1. Літературознавство. Антитеза, як художньо – виразний засіб поетики романтизму.

У романтичному творі одним із основних прикладів поетики є контраст, протиставлення, антитеза. Наведіть приклади з тексту.

Антитеза, протиставлення у романі.

Любов                                              Ненависть

Відданість                                     Зрада                                     

Честь                                             Безчестя

Людяність                                     Плазування

Служіння державі                       Тиранія

 Хто із героїв є носієм таких чеснот чи вад?

 

  1.  Яким був вибір головного героя роману князя Микити Романовича Серебряного – «світла зірка у темряві російської ночі»?
  • Захищає слабих і безвинних від опричників у селі Медведка
  • Відмовляється служити царю, а йде служити вітчизні – захищає Русь від татар. Коли постає питання – цар чи батьківщина, він вибирає батьківщину.

Але такий вибір не робить його щасливим.   Серебряний безпорадний у світі, де панує зло.

Характеристика героя.

 

  • Патріот
  • Вірний обов’язку
  • Високоморальний
  • Чесний
  • Принциповий
  • Шляхетний
  • Добрий,           АЛЕ

 

  • Самотній
  • Нещасний у коханні
  • Довірливий
  • Прямодушний
  • Не здатний на відкритий протест

 

  1. Який моральний вибір робить князь Серебряний?

(Служити   вітчизні).
Що означає йти непрямою дорогою?

«Непряма дорога»(перешкоди, труднощІ) – фольклорний фразеологізм  

(Обрати складний шлях помилок і пошуків правильного шляху, наприклад, реформи царя Івана Грозного)
Яка ціна непрямої дороги?

(Занадто багато жертв, людські життя, зачасти безвинні. Герої роману іноді шукають непрямий шлях і це часто обертає у злочинця людину, яка наділена самими високими якостями. Так трапилося із Іваном Грозним).

Князь Серебряний до кінця сумнівається у правильності чи неправильності вибору ним самим та іншими героями, а особливо царем Іваном Грозним.

 

  1.  Тема нерозділеного кохання – лейтмотив роману. Тут є і розлука, і страждання, і вірність, і зрада через обставини, спокута, каяття.

Ще одна героїня роману робить моральний вибір -  Олена Дмитрівна. Який цей вибір?

               Чому Олена Дмитріївна і Серебряний не можуть бути разом?
            (Олена Дмитрівна буде спокутувати свою провину перед Серебряним,    не можна повернути те, що втрачене).
               Який моральний вибір Олени?(Іде в монастир).

               Уривок із кінофільму «Князь Серебряний» (1991р., Росія, режисер       Г.Васильєв).

 

  1. Рефлексія

 

Слово учителя.

Вибір у житті робити завжди важко. Але проблема пошуку людиною свого шляху, проблема вибору важлива у будь-який час. І вона, діти, завжди буде стояти перед вами. Хотілося б, щоб цей вибір був у бік добра, справедливості, шляхетності, честі і, звичайно, любові до Батьківщини.

Чи можна виправдати власний моральний вибір обставинами?

 

Кожен із героїв роману робить вибір у певних обставинах. Хтось помилковий, хтось правильний, але відповідальність за вибір завжди за самою людиною. Згадайте епіграф. Чи є його вибір доцільним?

Сподіваюся, що у вашому житті за ваш вибір не буде соромно.


Закінчуємо урок віршем російського поета Ю. Левітанського:

 Каждый выбирает для себя

 Женщину, религию, дорогу.

 Дьяволу служить или пророку -

 Каждый выбирает для себя.

 

 Каждый выбирает по себе

 Слово для любви и для молитвы.

 Шпагу для дуэли, меч для битвы -

 Каждый выбирает по себе.

 

 Каждый выбирает по себе:         

 Щит и латы. Посох и заплаты.  

 Меру окончательной расплаты   

 Каждый выбирает по себе.        

 

Каждый выбирает для себя

Выбираю тоже – как умею.

Ни к кому претензий не имею -

Каждый  выбирает для себя.
 


 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
1157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку