Урок позакласного читання. Зарубіжна література. 9клас.
Тема: Моральний вибір героїв роману О.К.Толстого «Князь Серебряний».
Мета: допомогти учням зрозуміти ідейно-художню цінність роману; вчитися самостійно аналізувати літературний твір, перейматися емоціями письменника та його героїв; розвивати монологічне мовлення, образне мислення; виховувати здатність до формування моральних понять, виховувати громадянську позицію, уміння робити свій моральний вибір.
Урок позакласного читання. Зарубіжна література. 9клас.
Тема: Моральний вибір героїв роману О.К.Толстого «Князь Серебряний».
Мета: допомогти учням зрозуміти ідейно-художню цінність роману; вчитися самостійно аналізувати літературний твір, перейматися емоціями письменника та його героїв; розвивати монологічне мовлення, образне мислення; виховувати здатність до формування моральних понять, виховувати громадянську позицію, уміння робити свій моральний вибір.
Обладнання: текст роману О.К.Толстого «Князь Серебряний», мультимедійна дошка, ноутбук, комп’ютерні презентації до уроку, художній фільм «Іван Грозний».
Тип уроку: урок-роздум
Підготовча робота до уроку: прочитати роман; самостійно познайомитися з біографією письменника та визначити найцікавіші грані його таланту та особистого життя.
Жорстокий час ламає людські долі і людське життя…
О.К.Толстой
Проблема уроку: Чи можна виправдати власний моральний вибір обставинами?
ХІД УРОКУ
1.Вступне слово учителя.
Шановна аудиторіє, учні, гості, сьогодні ми проводимо урок позакласного читання за романом О.К Толстого «Князь Серебряний». Саме такий вибір – невипадковий. Це прекрасний твір, який уже більше 150 років хвилює читачів, особливо юних, бо саме в юності серце відгукується на ідеї добра, справедливості, вірності законам совісті і честі. Цей твір належить до зразків романтичної літератури, ознаки та особливості якої ми вивчали з вами на попередніх уроках. Створив роман російський письменник, який представляє неординарну багатогранну особистість, що черпала натхнення для своєї творчості із глибин історії та природи нашої з вами Чернігівщини.
2. Актуалізація вивченого.
(«Тарас Бульба», «Айвенго», «Капітанська дочка», «Три мушкетери» тощо).
Його ім’я мимоволі залишається в тіні геніальних побратимів по перу
Льва Миколайовича та Олексія Миколайовича Толстих і завжди потребує особливого пояснення: про якого з Толстих іде мова.
Давайте познайомимося з цікавим письменником та відкриємо для себе різні грані його особистості і таланту.
( Презентація «О.К.Толстой»).
Тема нашого уроку – Моральний вибір героїв роману О.К.Толстого «Князь Серебряний».
Епіграф до уроку – слова О.Толстого «Жорстокий час ламає людські долі і людське життя…» Ваше завдання полягатиме у підтвердженні чи спростуванні доцільності вибору епіграфа.
Проблема уроку – Чи можна виправдати власний моральний вибір обставинами?
Завдячуючи таланту автора ми здійснимо мандрівку в часі і потрапимо до Московської держави ХVI століття. Це жорстока епоха деспотизму та тиранії, доба масових страт, заслань, терору, коли людські чесноти були розтоптані, а зрада, підлабузництво, доноси вважалися домінуючою нормою.
Але і у такий час «у непроглядній темряві російської ночі», як сказав Толстой, з’являлися «світлі зірки», які вистояли в добрі серед загального розгулу жорстокості і насилля. Ось про таких людей, героїв роману О.К. Толстого, ми і будемо з вами сьогодні говорити.
(Князь Микита Романович Серебряний, боярин Дружина Морозов, Максим Скуратов, Василь Блаженний).
(Їхні чесноти, непідкупний характер, їхня висока моральність, високі уявлення про обов’язок, совість і честь).
У історичному романі «Князь Серебряний» історичні події пропускаються через призму головного вигаданого героя князя Серебряного, який вступає в опозицію через певні обставини до царя Івана Грозного. Це дуже небезпечний вибір героя.
В основі будь-якого вибору лежить конфлікт. Конфлікт у романтичному творі найчастіше залишається невирішеним.
Переповнений емоціями такий конфлікт виливається у різні типи романтичних характерів. Наведіть приклади?
Використаємо слайд із зображенням історичного експоната «Шапка Мономаха». Тлумачення значення. Лексична робота.
«Шапка Мономаха» – історичний фразеологізм
Вживається у таких варіантах:
«не тисне Шапка Мономаха?»;
«не заважка Шапка Мономаха?»
Розтлумачити смисл даного фразеологізму.
( Шапка Мономаха – це символ влади. Хто одягав цю шапку, той не тільки отримував необмежені повноваження, а й брав на себе неабияку відповідальність. На жаль, як показує історія не всі справлялися).
У художньому фільмі за романом «Князь Серебряний» цар постійно носить Шапку Мономаха. Це історична помилка. Але режисер зробив це невипадково. Вибір Івана Грозного – влада, яка за часів його правління отримала страшні ознаки деспотизму і тиранії.
5. Щоб краще зрозуміти епоху Івана Грозного звернемося до її ілюстрації.
Демонстрація слайдів презентації (А.М.Васнецов. Кремль, XVI стл.; І.Рєпін «Іван Грозний і його син Іван 16 листопада 1581року»; Александрова Слобода; опричнина – найсуперечливіша із реформ царя Івана Грозного(історична довідка учня-історика);
розваги, вчинки царя та його оточення).
Поведінка героїв роману в окремих життєвих ситуаціях визначається їхнім моральним вибором у конкретних обставинах і показує, хто ж вони є.
«Поки ти правиш – уста народу зачинені страхом, коли ти помреш – ти будеш проклятий!»(Морозов)
«Державі потрібні не чесні і віддані, а щоб служили і упокорювалися»(Іван Грозний)
«Мовчанням народили Іванка - злодія, пробачили йому все, його тортури, ви народили царя Ірода»)(Василь Блаженний)
Коли і хто сказав?
6. Гронування. Багатогранність образу Івана Грозного.
Образ Івана Грозного – це образ романтичного героя. Він дуже суперечливий. Це так? Доведіть.
Освічений монарх
Правитель-керманич
Талановитий публіцист
Реформатор
Великий політик
Віруюча людина
Усвідомлює свою провину
Глибоко нещасна самотня людина
Вміє кохати
БАГАТОГРАННІСТЬ НАТУРИ
Мстивий
Самодур
Тиран
Нікчема
Вирізнявся жорстокістю
Хворобливо підозрілий
Безсердечний
«Жорстокий час – жорстокі серця»(О.Толстой).
О.К.Толстой був противником тиранії у будь-яких проявах, не сприймав її і категорично засуджував.
Як ви вважаєте, автор у романі виправдовує вибір царя Івана Грозного обставинами чи засуджує?
(Слова автора підтверджують його сумніви, виправдовують неоднозначність образу Івана Грозного).
У романтичному творі одним із основних прикладів поетики є контраст, протиставлення, антитеза. Наведіть приклади з тексту.
Антитеза, протиставлення у романі.
Любов Ненависть
Відданість Зрада
Честь Безчестя
Людяність Плазування
Служіння державі Тиранія
Хто із героїв є носієм таких чеснот чи вад?
Але такий вибір не робить його щасливим. Серебряний безпорадний у світі, де панує зло.
Характеристика героя.
(Служити вітчизні).
Що означає йти непрямою дорогою?
«Непряма дорога»(перешкоди, труднощІ) – фольклорний фразеологізм
(Обрати складний шлях помилок і пошуків правильного шляху, наприклад, реформи царя Івана Грозного)
Яка ціна непрямої дороги?
(Занадто багато жертв, людські життя, зачасти безвинні. Герої роману іноді шукають непрямий шлях і це часто обертає у злочинця людину, яка наділена самими високими якостями. Так трапилося із Іваном Грозним).
Князь Серебряний до кінця сумнівається у правильності чи неправильності вибору ним самим та іншими героями, а особливо царем Іваном Грозним.
Ще одна героїня роману робить моральний вибір - Олена Дмитрівна. Який цей вибір?
Чому Олена Дмитріївна і Серебряний не можуть бути разом?
(Олена Дмитрівна буде спокутувати свою провину перед Серебряним, не можна повернути те, що втрачене).
Який моральний вибір Олени?(Іде в монастир).
Уривок із кінофільму «Князь Серебряний» (1991р., Росія, режисер Г.Васильєв).
Слово учителя.
Вибір у житті робити завжди важко. Але проблема пошуку людиною свого шляху, проблема вибору важлива у будь-який час. І вона, діти, завжди буде стояти перед вами. Хотілося б, щоб цей вибір був у бік добра, справедливості, шляхетності, честі і, звичайно, любові до Батьківщини.
Чи можна виправдати власний моральний вибір обставинами?
Кожен із героїв роману робить вибір у певних обставинах. Хтось помилковий, хтось правильний, але відповідальність за вибір завжди за самою людиною. Згадайте епіграф. Чи є його вибір доцільним?
Сподіваюся, що у вашому житті за ваш вибір не буде соромно.
Закінчуємо урок віршем російського поета Ю. Левітанського:
Каждый выбирает для себя
Женщину, религию, дорогу.
Дьяволу служить или пророку -
Каждый выбирает для себя.
Каждый выбирает по себе
Слово для любви и для молитвы.
Шпагу для дуэли, меч для битвы -
Каждый выбирает по себе.
Каждый выбирает по себе:
Щит и латы. Посох и заплаты.
Меру окончательной расплаты
Каждый выбирает по себе.
Каждый выбирает для себя
Выбираю тоже – как умею.
Ни к кому претензий не имею -
Каждый выбирает для себя.