Урок "Розчини" 9 клас

Про матеріал
Урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок з теми "Розчини" для 9 класу.
Перегляд файлу

Заболотна Наталія Володимирівна

учитель хімії

II кваліфікаційної  категорії

Слов’янська ЗОШ №8 I-III ст.

м. Слов’янськ

Донецька обл.

Розчини

План-конспект уроку хімії в 9 класі

 

Тип уроку -- урок систематизації, перевірки й корекції знань.

        Мета: повторити й узагальнити знання з теми «Розчини». Визначити рівень оволодіння поняттями, засвоєння знань, умінь і навичок учнями. Удосконалювати вміння складати йонні рівняння реакцій, розв’язувати задачі на масову частку речовини в розчині. Формувати системність знань, здатність використовувати їх у стандартних і нестандартних ситуаціях. Розвивати логічне мислення, культуру хімічної мови. Виховувати колективізм, повагу один до одного.

Обладнання: динамічна таблиця (додаток 1)

Хід уроку.

I. Мобілізуючий початок. Виголошення девізу уроку: «Не просто слухати – а чути.

Не просто дивитися – а бачити. Не просто відповідати – а міркувати. Дружно й плідно працювати».

 

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й завдань уроку.

Орієнтовні питання:

  • Як часто й де саме нам трапляються розчини?
  • Де можна використати у повсякденному житті здобуті знання про розчини?
  • Яке значення мають знання та вміння з даної теми?

III. Відтворення здобутих знань (фронтальна дидактична гра «Вірю – не вірю»).

  1. Розчин – це однорідна гомогенна система. (+)
  2. Суміш глини й води – суспензія. (+)
  3. Розчин цукру – емульсія. (-)
  4. Компонент розчину, який перебуває в тому самому агрегатному стані, що й розчин, називається розчинником. (+)
  5. Процес розчинення – це лише фізичний процес. (-)
  6. Вода – полярний розчинник. (+)
  7. Розчинність більшості твердих речовин спадає з підвищенням температури. (-)
  8. Розчин, у якому певна речовина за даної температури ще може розчинитися, називається насиченим. (-)
  9. З підвищенням тиску розчинність газів зростає. (+)
  10.         Кристалогідрати – речовини кристалічної будови, до складу яких входить певне число молекул води. (+)

( Додавання до таблиці термінів «суміші», «однорідні», «неоднорідні», видів неоднорідних сумішей).

IV. Установлення внутрішньосистемних та зовнішньосистемних  зв’язків. Застосування набутих знань на практиці.

  1. Розв’язання задачі (колективно).

(Додавання до таблиці термінів «розчин», «розчинник», «розчинена речовина», «масова частка розчиненої речовини»).

       У результаті взаємодії сульфур (ІV) оксиду з натрій гідроксидом утворилося 7,1г солі. Яку масу  розчину лугу було взято для реакції, якщо масова частка натрій гідроксиду в розчині становить 20%?

                                                    Зразок розв’язку

    Дано:                                            Розв’язання:                                               

m(Na2SO3)=7,1 г               Х г                         7,1 г

w (NaOH) = 20%  2 NaOH + SO2Na2SO3 + H2O

 m(роз. NaOH) - ?              2∙40 г                      126 г

 m (NaOH):  Х= 

mроз. =            

mроз. (NaOH)=                

Відповідь: mроз. (NaOH)  =  22,5 г

  1. Розподільний хімічний диктант.

(Додавання до таблиці термінів «електролітична дисоціація», «електроліти», «неелектроліти», типів хімічного зв’язку, розподіл електролітів за силою).

      Поділити речовини на електроліти та неелектроліти. Електроліти – на слабкі й сильні.

H2SO4, O2, спирт, KOH, Cu(OH)2,  Na2SO4, крохмаль, H2, H2CO3,  HCl

Відповідь: неелектроліти --  O2, спирт, крохмаль, H2

електроліти: сильні - H2SO4, KOH, Na2SO4, HCl

слабкі - Cu(OH)2,  H2CO3. 

  1. Складання рівнянь реакцій.

(Додавання до таблиці позицій: «виділення газу», «утворення слабкого електроліту», «випадання осаду»).

    Написати рівняння практично можливих реакцій у молекулярній, повній йонній та скороченій йонній формах:

       а) НNO3  +  Ва(ОН)2 

       б) КNO3 + BaCl2     → …

             в) Na 2СО3  + НNO3     →…

             г) ВаSO4 +  HNO3       →…

             д) NaCl  +  КNO3       →… 

Відповіді:    

 а) 2НNO3  +  Ва(ОН)2  Ba(NO3)2 + 2H2O;

2H+ + 2NO3-- + Ba2+ + 2OH--   Ba2+ +2NO3-- + 2H2O;

2H+ + 2OH--   2H2O;

  б) 2КNO3 + BaCl2   2KCl + Ba(NO3)2;

  в) Na2СО3  + 2НNO3   → 2NaNO3 + СO2↑ + H2O;

         2Na+ + CO32-- + 2H+ + NO3-- 2Na+ + NO3-- + СO2 ↑ + H2O;

         2H+ + CO32-- СO2 ↑+ H2O;

   г) ВаSO4 +  2HNO3       Ba(NO3)2 + H2SO4;

   д) NaCl  +  КNO3        NaNO3 + KCl.

 

 

  1. Складання рівнянь реакцій.

Написати молекулярні і повні йонні рівняння реакцій, що відповідають таким схемам:

а)  Аg+ + Сl=   АgСl  ;

б)  Н+  + ОН  =  Н2О ;

в)  СО32─  + 2Н+ = СО2↑ +  Н2О .

Відповіді:

а)  Аg+ + Сl=   АgСl  ;

AgNO3 + NaCl = AgCl↓ + NaNO3;

Ag+ + NO3-- + Na+ + Cl-- = АgСl↓ + Na+ + NO3;

Аg+ + Сl=   АgСl↓.

 

б)  Н+  + ОН  =  Н2О ;

HNO3 + KOH = KNO3 + H2O;

Н+  + NO3-- + K+ + ОН  = K+ + NO3-- + H2O;

Н+  + ОН  =  Н2О.

 

в)  СО32─  + 2Н+ = СО2↑ +  Н2О;

MgCO3 + H2SO4 = MgSO4 + H2CO3;

Mg2+ + СО32─  + 2Н+ + SO42— = Mg2+ + SO42— + СО2↑ +  Н2О;

СО32─  + 2Н+ = СО2↑ +  Н2О.

 

 

  1. Практичний конкурс.

Запропонувати, як ненасичений розчин зробити насиченим.

Відповідь: - додати додаткову кількість речовини, що розчиняли;

                   - випарувати частину води;

                   - охолодити розчин.

V. Перевірка, аналіз, корекція, оцінка знань.

Тестовий контроль знань із взаємоперевіркою. (Індивідуальна робота)

Додаток 2

 

VI. Підбиття підсумків уроку.

  • Чи все було зрозумілим на уроці?
  • Які завдання були найлегшими й найцікавішими?
  • При розв’ язуванні яких завдань виникали складнощі?
  • Як би ви оцінили власні знання?
  • Які поради можна сформулювати однокласникам?

 

VII. Домашнє завдання.

§7-12 повторити, впр. 85 (за підручником  Хімія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ П. П. Попель, Л. С. Крикля. – Київ: ВЦ «Академія», 2017. – 240с.: іл.)

 

 

                                                           Суміші

                        неоднорідні                                                                                   однорідні

  

  дисперсні                      колоїдні                                                                            

   системи                        розчини

 

     суспензії розчинник           розч.речовина

     емульсії

     аерозолі

     піни

                                                                               електролітична               масова частка р.р

                                    дисоціація

     виділення газу

 

утворення слабкого          електроліти                  неелектроліти

     електроліту                                    йонний                            атомний

                                                         ков.полярний                ков.неполярний

випадання осаду

 

                        сильні                           середні                             слабкі

                  H2SO4                     H3PO4                     H2CO3

                         a>30%                          a=2-30%                            a<2%

 

 

             Додаток 2

Картка для перевірки знань

 

Завдання 1- 12 мають по три  варіанти відповідей. У кожному завданні лише ОДНА ПРАВИЛЬНА відповідь (по 0,5 балів).

1. Негативно заряджені йони – це:

          а) катіони;       б) аніони;       в) атоми.

2. Яка з речовин у водному розчині дисоціює з утворенням йону Мg2+

 а) MgCl2; б) MgCO3; в) MgO.

3. Серед запропонованих речовин виберіть формулу електроліту:

 а) Na2O; б) NaOH; в) H2.

4. Вкажіть формулу слабкого електроліту:

 а) Н2СО3; б) КОН; в) NaCl.

5. Вкажіть йон, який завжди утворюється при дисоціації кислот:

 а) гідроген-йон;  б) гідроксид-йон;          в) йон металу.

6. В якій із зазначених груп йонів знаходяться лише катіони:

 а)  NO3,  OH¯,  Cu2+,  Fe2+;

 б)   Аl3+, Na+, Mg2+, Zn2+.

          в)  ОН¯, SO42¯,  S2¯, PO43¯;  

7. Виявити йони Гідрогену можна за допомогою:

          а) води;       б) індикаторів;     в) хлорид-іонів.

8. Позначте  одиниці вимірювання   ступеня дисоціації:

 а) м3;             б) л;          в) %.        

9. Якісною реакцією на карбонат-іон є взаємодія з такою речовиною:

          а) калій хлоридом;     б) натрій сульфатом;     в) нітратною кислотою.

10. Молекула води є:

          а) неполярною;       б) полярною;       в) йонною.

11. Прикладом колоїдного розчину є:

          а) розчин цукру в воді;      б) сік рослин;     в) молоко.

12. Вкажіть йон, який завжди утворюється при дисоціації  основ:

          а) гідроген-йон;  б) гідроксид-йон;          в) йон металу.

Завдання 13-18 мають по чотири варіанти відповідей. Оберіть ДВІ ПРАВИЛЬНІ відповіді (по 1 балу).

13. В результаті дисоціації  кальцій нітрату утворились йони:

 а)  Са2+;            б)  Н+;  в)  ОН    г) NO3─-.

14. Які із зазначених нижче пар йонів не можуть одночасно перебувати в розчині?

          а)  Ca2+ і СO32─ ;     б) Na+ і  Cl;   в)  Al3+ і ОН-; г) Fe2+ і NО3

15. Позначте символ та одиниці вимірювання  масової частки:

          а) %;         б) г;      в) ω;      г) α.

16. Дисоціації піддаються речовини з такими типами хімічного зв’язку:

          а) йонний;           б) ковалентний полярний;      

          в) металічний;    г) ковалентний неполярний.

17. Ступінь електролітичної дисоціації для сильних електролітів:

          а) > 30%;         б) =30%;           в) < 2%;     г) 70%.     

18. Реакція обміну є необоротною, якщо:

          а) всі речовини розчинні;               б) випадає осад;

          в) вихідні речовини нерозчинні;   г) виділяється газ.  

Відповіді:

2б;  2а;  3б;  4а;  5а;  6б;  7б;  8в;  9в;  10б;  11б;  12б; 

13а,г;  14а,в;  15а,в;  16а,б;  17а,г;  18б,г

 

Самоаналіз уроку.

     Урок за темою «Розчини» було проведено в 9-А класі. Зміст, мета і тип даного уроку повністю відповідають вимогам навчальної програми.

           Урок є 17  у темі «Розчини», на вивчення якої відводиться 18 годин.

         Клас складається з 24  учнів, якість знань з хімії становить 40 %, клас працездатний, дисциплінований.

         При проведенні уроку було дотримано загальнодидактичних вимог: визначено оптимальний зміст уроку відповідно до вимог шкільної програми та рівня підготовки учнів. Тип уроку обрано з урахуванням особливостей навчального матеріалу, структури тематичного блоку.

       Дидактичною метою уроку було повторення й узагальнення знань з теми «Розчини»; визначення рівня оволодіння основними поняттями теми; удосконалення вмінь складання йонних рівнянь реакцій; розв’язування задач на масову частку речовини в розчині. Досягненню її сприяли добір змісту, форм і характеру завдань на уроці.

        Розвиваюча мета передбачала сприяння розвитку логічного мислення, системності знань, культури хімічної мови.

        Виховну мету визначено як виховування колективізму, поваги один до одного, що реалізувалося протягом уроку у фронтальних та парних формах роботи.

        Виходячи із вище  поставлених завдань та особливостей класу, вважається доцільною така структура уроку:

        I етап мобілізував учнів до роботи. Виголошення девізу уроку висувало основні організаційні вимоги до уроку.

       II. Мотивація навчальної діяльності організовувала і спрямовувала навчально-пізнавальну діяльність учнів до досягнення основної мети і здійснювалася шляхом постановки життєвокомпетентнісних питань.

       III. Етап  відтворення здобутих знань стимулював клас до самоперевірки  оволодіння раціональними прийомами учіння та самоосвіти і був реалізований за допомогою фронтальної дидактичної гри «Вірю -- не вірю», що дозволило залучити всіх учнів до активної діяльності та сприяло «зануренню» в тему.

       IV. Установлення внутрішньосистемних та зовнішньосистемних зв’язків,  застосування набутих знань  на практиці було проведено за допомогою таких завдань: розподільний хімічний диктант, розв’язування задач, складання рівнянь хімічних реакцій, практичне завдання, що забезпечило єдність теорії та практики, вироблення навичок на основі усвідомлення знань. Систематизації знань сприяла робота з динамічною таблицею, яка узагальнювала й візуалізувала навчальний матеріал.

      V. Етап перевірки, аналізу, корекції та оцінки знань виявив розуміння учнями суттєвих ознак  елементів знань, що засвоюються, структурно функціональних зв’язків і логічних зв’язків  між ними та здійснювався шляхом тестового контролю знань із взаємоперевіркою. Порівняння досягнутих результатів із власними очікуваннями учнів сприяло підвищенню рівня самоосвіти та самодисципліни  кожного із них.

       VI. Домашнє завдання запропоноване учням в кінці уроку; пояснено методику його виконання, звернено увагу на можливі помилки, способи їх усунення. Домашнє завдання є логічним продовженням уроку і спрямоване на подальшу систематизацію та узагальнення знань.

        На уроці застосовано індивідуальні, групові і колективні форми навчання. Ураховуючи тип  уроку, психологічні основи навчання, прагнучи забезпечити активну інтелектуальну роботу учнів, було використано різні методи та прийоми навчання. Зокрема, прийом фронтальної дидактичної гри та розподільного диктанту сприяли розвитку вмінь узагальнення та аналізу матеріалу, показали наявність навичок самоконтролю. Практичні форми роботи на етапі застосування набутих знань виявилися доцільними та ефективними, оскільки продемонстрували вміння застосовувати теоретичні знання. Перевірка знань відбувалася за допомогою індивідуальних карток, що дало змогу учням почуватися співавторами уроку, використовувати можливість робити вибір і складати власну оцінку своїм знанням.

        На уроці реалізовано такі дидактичні принципи, як доступність, наочність, системність, принцип науковості та послідовності.

        Урок повністю відповідає віковим особливостям учнів середньої школи.

       Учні виявили вміння продуктивно працювати, робити висновки з вивченого, вміння аналізувати й узагальнювати знання, продемонстрували  навички самоконтролю.

        Час уроку був розподілений раціонально між усіма етапами. Темп ведення уроку був оптимальний.

         Уважаємо, що урок проведено методично правильно. Урок сприяв здійсненню в процесі оволодіння знаннями саморозвитку, самовираженню кожного учня, розвитку його  мислення, емоційної сфери, збагаченню особистого досвіду та життєвої компетенції.

    

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
19 березня 2020
Переглядів
2396
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку