Відкритий урок "Льодовики - багаторічні природні скупчення льоду".

Про матеріал
Відкритий урок з географії у 6 класі на тему " Льодовики - багаторічні природні скупчення льоду" передбачає використання цікавих методів, прийомів роботи з дітьми, зокрема ігрові елементи " Світлофор", вправа " Чарівний мішечок", прийом "Географічний експерт", а також робота в малих групах, метод проблемного навчання, фізкультхвилинка " Веселі цифри". Для вчителів географії ЗЗСО.
Перегляд файлу

Відкритий урок.  6 клас .Географія.

Підготувала вчитель географії вищої категорії

 Підліснівської ЗОШ І –ІІІ ступенів

 Лазебна Людмила Леонідівна

Тема.«Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Багаторічна мерзлота – підземне зледеніння.»

Мета: Розширити знання учнів про льодовики та багаторічну мерзлоту, дати     визначення понять: льодовик, снігова лінія, морена, айсберг, багаторічна мерзлота. Пояснити умови утворення та географію поширення цих явищ, навчити розпізнавати типи льодовиків та виконувану ними роботу. Розвивати уявлення та логічне мислення; вміння працювати з підручником, атласом, додатковою літературою.. Виховувати посидючість, наполегливість,самостійність,вміння переборювати  труднощі.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Підручники, атласи, географічна карта світу,  мультимедійний  проектор, ноутбук,  дидактичні  картки, картки результативності, анкети.

Хід   уроку

І.Організаційний момент. 2 хв.

ІІ.Перевірка раніше засвоєних знань.-8 хв.

ІІІ.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.-2 хв.

IV.Вивчення нового матеріалу.- 20 хв. 

V. Закріплення вивченого матеріалу.-  8 хв..

VI. Домашнє завдання.- 2 хв.

VIІ.. Підсумок  уроку.- 3 хв.

 

І.Організаційний момент

 

Психологічний настрой на урок

(лунає приємна музика)                                              

(сл..) Доброго дня всім !

Весна  нарешті  завітала в Україну

Вже  квіти розквітають на Землі

Лелеки-патріоти прилетіли із чужини,

І ми на цей урок прийшли.

Урок  для вас сьогодні незвичайний

Для мене теж запам’ятається надовго.

Тому в день цей всім хочу побажати                                                  1

Світла сонця, удача хай прийде.

Як у добрій казці неначе,

І нехай джерелом в ній неспинним

Буде радість і сміх ваш дитячий!

(сл..) Аутотренінг.

 - Тепер згадаємо наш автотренінг:

 Я - учень,

 Я ходжу до школи,

 Мене навчають вчитись,

 Я хочу все знати.

 

(Вчитель роздає учням картки результативності, пояснює, для чого вони, нагадує про правило піднятої руки).

ІІ.Перевірка раніше засвоєних знань

Діти, чи любите ви гратися? –

Я теж впевнена, що гра – важлива для дитини, матеріал полегшить на третину.Пограємо зараз з вами в гру «Світлофор» (слайд) і згадаємо попередньо вивчений матеріал, (роздати червоні та зелені кружечки)

Я   вам  читаю твердження, якщо воно вірне на вашу думку, піднімаєте  зелений кружечок, якщо не вірне – червоний. ( і треба сказати вірну відповідь). Не бійтеся відповідати, приймається люба ваша  відповідь, адже на своїх помилках ми навчаємося.                     

  • До речі, яку велику тему ми вивчаємо вже не один урок?(Гідросферу)

Твердження до гри «Світлофор»( 1 питання -0.2 бала)

  1. Найглибшим океаном є Тихий.+
  2. Світовий океан займає 30% поверхні земної кулі.-(71%)
  3. Найсолонішим морем на землі є Червоне.+
  4. Цунамі – безпечні хвилі.-
  5. Найбільша тепла течія – Західних вітрів .- (Гольфстрім)
  6. Розрізняють такі групи морських організмів: планктон, радон і бентос. -/+
  7. Морська вода – це «корисна копалина».+
  8. Руйнівна робота річок –це річкова ерозія.+
  9. Найглибше озеро світу – Вікторія._
  10. Торф раніше називали «займиста земля».+

ІІІ.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності, повідомлення теми, завдань уроку  

                                                                 2

(Сл.) Вчитель пропонує учням відгадати загадку, відповідь якої буде тісно пов’язана з темою уроку: "Срібний кинджал хвильку в хаті полежав і зовсім розтав” (Лід).

  • Що таке лід, яким чином він утворюється? Де можна бачити лід у природі?

Прийом «Дивуй!»

Чи знаєте ви, де знаходяться основні запаси прісних вод на Землі? Не в річках, і не в озерах, а в льодовиках, які на сьогодні займають 11 % суші. Вода в льодовиках ніби «законсервована» на випадок зміни кліматичних умов. Настало похолодання — площа льодовиків збільшилась. У льодовиковий період покриви льоду займали майже 1/3 суші! Унаслідок потепління, наприклад сьогодні, площа льодовиків скорочується. Що ж являють собою льодовики? Які процеси регулюють зміну їх площі? Чи можливий на Землі новий льодовиковий період? Відповісти на ці запитання ви зможете сьогодні на уроці.

Число. Тема нашого уроку.«Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Багаторічна мерзлота – підземне зледеніння.»(сл..)

(сл.)Епіграф  уроку  “ Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосувати знання на ділі”                              Арістотель

 

(сл.)Девіз уроку: Думати – колективно,

Діяти – оперативно,

Сперечатись – доказово.

Це для всіх обов’язково!

Завдання   уроку : (слайд)

Дізнатися:

  • Що таке льодовики?  Поширення льодовиків.
  • Умови утворення льодовиків. Що таке снігова лінія?
  • Типи льодовиків та їх робота.
  •  Значення льодовиків у природі. Багаторічна мерзлота.

3

Якщо трішки додати гумору, то можна сказати так:

  • -.вашими знаннями з попередніх уроків ми вже помилувалися
    - далі потренуємо свій мозок, будемо розв’язувати практичні завдання;
  • - а в кінці уроку дехто з вас у  цих  особливих  конвертах  (показати) отримає  для себе дещо  цікаве.

IV.Вивчення нового матеріалу

  • Що ж таке льодовик? (утвор. не з води, а зі снігу) (Учні висловлюють свої думки).(сл..)

Робота з підручником. Знайти на стор. 203, п.52 визначення – що таке льодовик?(конспект)

Метод  проблемного навчання.

  • "Чому льодовики поширені в Антарктиді, на острові Гренландія, островах Північного Льодовитого океану, високо у горах. Які умови необхідні для утворення льодовиків? 

 

 

"Умови утворення льодовиків"(сл.) (Думки дітей , допомога вчителя)

 

1.Випадання опадів у вигляді снігу

2. Снігу випадає більше, ніж встигає розтанути.

3. Переважають низькі температури протягом року.

4.Впливає висота місцевості та географічне положення.

 

Стор.203, позначення льодовиків на карті

Практична лабораторія. (Сл.)

Користуючись "Фізичною картою півкуль” в атласі , знайдіть місця на планеті, де поширені льодовики, обґрунтуйте свою відповідь, покажіть льодовики на фізичній карті півкуль.

 

Інтерактивна вправа. (Сл.)

Проблемне запитання: "Африка - найжаркіший материк Землі, що лежить у екваторіальних широтах, але тут є вулкан Кіліманджаро, вкритий снігами і льодовиками. Україна лежить у помірних широтах, але в горах нашої країни льодовики відсутні. Як це можна пояснити?                                       4

Загадка –підказка: « Є умовною межа, вище – сніг все освіжа. Нижче – снігу вже немає. Тільки в горах це буває.»

Учні висловлюють різні міркування, але зводять це поняття до терміну снігова лінія.

Сор.203, знайти визначення «снігова лінія». Мал.224.(конспект)

(Сл.) Поблизу екватора – на висоті 4500м,

Помірні широти – 3000 м.

Полярні широти – на рівні моря

Висота снігової лінії зменшується від екватора до полюсів,бо в цьому ж напрямку знижується температура повітря.

 (Сл.) Інтерактивний метод "Робота в малих групах”. (Мелодія)

 Кожна група отримала завдання на картках , яке за короткий час повинна виконати на основі роботи з підручником чи додатковою літературою і представити результати своєї роботи у формі усної розповіді.

Дидактичні картки – завдання для малих груп

1 група. Що являють собою гірські льодовики?Де утворюються?У яких горах зустрічаються найбільші гірські льодовики?Чи може гірський льодовик рухатися? Яку при цьому роботу виконує льодовик?Що таке морена?

2 група.

.  Що являють собою покривні льодовики? Де утворюються? Яку мають форму?Що таке айсберги? Яка в них температура льоду?Чому вони небезпечні для кораблів?

3 група.  

Чому льодовики можна порівняти з величезними морозильниками? Які вітри постійно дмуть з поверхні льодовика?Скільки прісної води містять в собі льодовики?Що таке багаторічна мерзлота? Яку площу суходолу охоплює? Чому вона перешкоджає?

Виступи представників від кожної групи

 

5

Головні поняття (на основі доповідей від кожної групи):, записати у зошит (Сл.)

  • Морена;
  • Айсберг;
  • Багаторічна мерзлота.

 

Таблиця «Види льодовиків у природі».(заповнюється разом з вчителем) (сл..)

 

Тип льодовика.

 

Де утворюються,

розміри і форма.

 

Що утворюється в результаті руху.

 

 

1. Гірські.

 На вершинах високих гір у всіх широтах. Займають чашоподібні заглиблення на схилах гір;  заповнюють гірські долини. Різні за розміром і формою. Найбільші у горах Гімалаях, Тянь-Шань, Паміру.

 

В  результаті руху виконують три види роботи: а) руйнують,

б) переносять.

в) відкладають, нижче снігової лінії утворюють морену (льодовикові відклади).

 

2. Покривні.

Покривають поверхню суходолу, утворюються у полярних широтах. Мають форму куполу, товщиною більше 3 км.

Покривають поверхню Антарктиди, острова Арктики, острів Гренландія.

Краї льодовика спускаються в океан, відламуються великими брилами, перетворюючись на айсберги (плавучі льодовики).

        Краї льодо

6

Через брак часу можна роздати кожному учню у друкованому вигляді. 

«Географічний кінозал»

  • Відео на тему «Айсберги», 2 хв.22 сек.

 

  • Цікаві маловідомі факти про  «Тітанік» (розповідь вчителя, слайди)

Фізкультхвилинка  «Веселі  цифри», слайд (Мелодія)

  • Щоб трішки розім’яти м`язи, давайте зараз уявимо собі , що ми пишемо цифри у незвичний спосіб, і при цьому будемо виконувати певні рухи.

 

  • Цифру «1» «пишемо» носом,
  • Цифру  «2» - підборіддям,
  • Цифру «3» - правим плечем,
  • Цифру «4» - лівим плечем,
  • Цифру «5» - правим ліктем,
  • Цифру «6» - лівим ліктем,
  • Цифру «7» - правим коліном,
  • Цифру «8» - лівим коліном,
  • Цифру «9» - правою ногою,
  • Цифру « 10» - лівою ногою.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом  «Чарівний  мішечок»

Діти ланцюжком з мішечка  дістають  опорні  поняття уроку  на картках  і пояснюють їх ( за правильну відповідь – 5 балів)

1.Що таке льодовик?

2.Що таке снігова лінія?

3.Скільки відсотків займають льодовики на Землі?

4.У яких горах найбільші гірські льодовики?

5.Як називають перенесені льодовиком уламки порід?

6.Яку форму мають покривні льодовики?

7.Змовк двигун, усі в тривозі. Далі вже пливти не в змозі. Крізь туманну пелену білу бачимо стіну.

8.З чим можна порівняти льодовики?

9.Товща мерзлої землі, скута льодом ледь  при  дні. Влітку трішки відтає – поясніть: що це і де?

10.Чому може зашкодити багаторічна мерзлота?

(Сл.) Прийом «Географічний експерт». Треба виправити помилки в тексті. За правильне виконання – 5 балів. Для цього  кожен учень отримує  картку.(Мелодія)                                              7

«Льодовик утворюється із води .Це відбувається за умови плюсових середньорічних температур.Вище снігової лінії сніг поступово перетворюється на воду.Висота снігової лінії в горах збільшується від екватора до полюсів.Льодовиками на Землі вкрито 50 % суходолу.Розрізняють льодовики гірські і рівнинні.З поверхні льодовика постійно дмуть теплі вітри.У льодовиках зосереджена половина всієї прісної води.

Ключ до завдання (слайд)

VI. Домашнє завдання (слайд)

Листоноша (один із учнів) роздає дітям завдання на картках .

Вчитель : вас вітає листоноша і тихесенько розносить вам завдання незвичні, може дещо й романтичні. В них цікаві запитання, для душі  і для навчання, хто їх вірно розгадає,той   наступного  уроку   гарну  оцінку  має. Діти , ви всі отримали   індивідуальні Д/з. Крім цього,вам необхідно опрацювати параграф 52 та повторити все вивчене з теми «Гідросфера».

VIІ.. Підсумок  уроку (слайд)

Сьогодні  ми:

  • Дізналися про----------------------
  • Дізналися для себе нове-----------------
  • Дізналися для себе цікаве----------------
  • Тема сьогоднішнього уроку може мені згодитися у житті, якщо я -------------------------------------------------------
  • Чи виконали ми  завдання уроку?

Оцінки за урок ( за картками результативності).

 

Рефлексія . Прийом «Анкета»(слайд) (Мелодія)

 

 

 

8

В кінці уроку  учні отримують невелику анкету, яка

дозволяє вчителю здійснити аналіз, а учням -  самоаналіз уроку.

 

1.На уроці я працював(ла)- 

 

Із  задоволенням/ без настрою

2.Своєю роботою  на уроці я

 

задовільна(ний)/ не задовільна(ний)

3.На уроці мені було

 

Цікаво/ не цікаво

4. Матеріал уроку мені був

 

Зрозумілий/ не зрозумілий

5.Домашнє завдання  було

 

Легким/ важким

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

docx
Додано
21 червня 2020
Переглядів
397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку