1
Урок
Тема: Неметали. Загальна характеристика неметалічних елементів, фізичні властивості неметалів, застосування. Лабораторний дослід № 2: «Дослідження адсорбційної здатності активованого вугілля і аналогічних лікарських препаратів»
Мета:
Навчальна:
Поглибити знання учнів про загальну характеристику неметалічних елементів та їх фізичні властивості, положення в Періодичній системі, характерні особливості будови їх атомів; застосування теоретичних знань учнів в повсякденному житті, удосконалювати вміння експериментувати.
Розвивальна:
Розвивати пізнавальний інтерес до предмету та творчі здібності, логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, робити узагальнюючі висновки, знаходити причинно-наслідкові зв’язки, допитливість, розвивати здібності учнів працювати з додатковою літературою та інтернет ресурсами.
Виховна:
Виховувати спостережливість, вміння працювати в колективі (команді), брати активну участь у пізнані нового, виховувати культуру мови та самостійність учнів на уроці.
Обладнання:
Періодична система, зразки неметалів, комп’ютерний мультимедійний проєктор.
Очікувальні результати:
Предметні компетентності, учні називають найпоширеніші в природі неметалічні елементи, наводять приклади.
Ключові компетентності:
Спілкування державною мовою, математична компетентність, вміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість.
Наскрізні змістовні лінії:
Здоров’я і безпека та екологічна безпека – явище адсорбції; підприємливість і фінансова грамотність – фізичні властивості неметалів, застосування неметалів, обчислення маси, об’єму, кількості речовини.
Тип уроку:
Комбінований – узагальнення та систематизація знань, урок набутих нових знань.
Девіз уроку:
Хімія – наука експериментальна, дослід – основа пізнання.
(Д. І. Менделєєв)
Хід уроку:
Неметалічні елементи та їх сполуки
Кросворд ” Періодичний закон і будова атома ”
Запитання до кросворду:
По горизонталі:
1.Сукупність атомів одного виду.
2.Вчений, який відкрив періодичний закону 1869 році.
3.Вертикальний стовпчик хімічних елементів, подібних за властивостями.
4.Позитивно заряджені частинки.
По вертикалі:
1.Атоми одного елемента, що мають однаковий заряд ядра, але відрізняються по масі.
2.Елементи І групи головної підгрупи.
3.Елементи VІI групи головної підгрупи.
4.Горизонтальний ряд хімічних елементів, розміщених у порядку зростання їх атомних мас.
5.Незаряджені частинки.
6.Найменша хімічно неподільна частинка речовини.
Відповіді до кросворду:
1. елемент
2. Менделєєв
3. група
4. протони
По вертикалі:
1. ізотоп
2. лужні
3. галоген
4. період
5. нейтрони
6. атом
План:
Ознайомтеся з назвами й символами всіх неметалічних елементів (виділені рожевим і жовтим кольором):
Розгорнута характеристика хімічного елемента:
|
|
Температура кипіння і плавлення має широкий діапазон. Неметали розчиняються в воді та органічних розчинниках.
Поширення в природі:
Неметали більш поширені в природі, аніж метали, проте у вільному стані трапляються не всі. Неметали азот, кисень, інертні гази — це основні речовини у складі повітря. Поклади самородної сірки в Передкарпатті — одні з найбільших у світі. Промисловим родовищем графіту в Україні є Завалівське родовище, сировину якого використовує Маріупольський графітовий комбінат. У деяких регіонах України виявлені поклади порід, які можуть містити алмази (зокрема, у Житомирській області, на Волині), проте промислові родовища поки що не розвідані. Значно більше неметалічних елементів існують у вигляді складних речовин, серед яких домінують оксиди та солі.
Історичний факт:
На початку ХХ ст. Микола Дмитрович Зелінський використав адсорбційну здатність вуглецю у винайденому ним вугільному протигазі для захисту органів дихання, обличчя й очей людини від дії шкідливих речовин, що потрапили в атмосферу. Завдяки цьому винаходу було врятовано життя сотень тисяч солдатів під час Першої світової війни. Удосконалений протигаз застосовується й нині.
Протигаз: 1 — коробка з адсорбентом; 2 — гумовий шолом
Закріплення:
Диференційоване домашнє завдання:
4-6 балів:
7-9 балів:
10-12 балів:
Задача:
Який об’єм за нормальних умов:
Рішення задачі:
Дано:
Дано: