Відкритий урок на тему: «Поява сучасних інформаційних систем і технологій»

Про матеріал
Сучасні інформаційні технології увібрали в себе лавиноподібні досягнення електроніки, а також математики, філософії, психології та економіки. Республіка Корея третій рік поспіль лідирує у сфері розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Відразу за нею йдуть Швеція, Ісландія, Данія, Фінляндія і Норвегія. У десятку провідних країн входять також Нідерланди, Великобританія, Люксембург і Гонконг (Китай). Перші 30 місць посідають країни з високим рівнем доходу, що говорить про міцний взаємозв'язок між доходом і прогресом в галузі ІКТ. Росія посідає в цьому списку 40 місце, Білорусь - 41, Азербайджан - 61, Молдова - 65, Україна - 68, Грузія - 71 і Вірменія – 74.
Перегляд файлу

ПЛАН УРОКУ

 

Тема уроку:

« Поява сучасних інформаційних систем і технологій»

Мета уроку: дати поняття інформаційної системи та її структури; ознайомитись     

                     із видами і класами інформаційних систем;  дізнатися про сучасний                                        

                    стан   розвитку інформаційних систем і  технологій;  розвивати  в   

                     учнів    допитливість, сприяти розвитку логічного мислення, творчої                            

                     активності учнів; виховувати інтерес до предмету.

Матеріально-технічне забезпечення

      1.  Роздатковий матеріал.

   2.  Персональні комп’ютери.

   3.  Іванюк М.М., Системи обробки економічної інформації, 2004 р.

   4.  А.М. Гуржій. Інформатика та інформаційні технології, 2003 р.

   5.  Н.В. Морзе. Інформатика 10 клас, 2010 р.

   6.  Мультимедійний проектор.

   7.  Слайд-шоу.

Структура уроку

І. Організаційний момент………………………………………………….... 2 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів ……………………………. .5 хв.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу………………………………………….. …20 хв.

ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів……………………………….. 13 хв.

V. Підсумок уроку…………………………………………………………. …..3 хв.

VІ. Домашнє завдання…………………………………………………….. …..2 хв.

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  1.               Перевірка наявності учнів в групі.
  2.               Перевірка зовнішнього вигляду учнів.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку.  (Слайд 1, 2)        
  2. Перевірка знань по раніше вивченому матеріалі: (Слайд 3)

 

     Частині учнів роздаю тестові завдання.

     Іншу частину учнів опитую усно.

 

  1.               Що таке дистанційне навчання?
  2.               З яких елементів складається дистанційна освіта?
  3.               Назвіть причини, які спонукають людину вчитися в системі дистанційного навчання?
  4.               Яка відмінність між очною формою навчання і дистанційною формою навчання, та які переваги є у дистанційному навчанні?

 

 ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ    (Слайд 4)

 

1. Поняття і склад  «інформаційної системи».

2. Види інформаційних систем.

     3. Класи інформаційних систем.

          4. Сучасний стан розвитку інформаційних систем.

 

  1. Розум людський має 3 ключі, які відчиняють: знання, думка, уява – все у цьому.

                                                                                                                 В. Гюго

 

         Минають дні, минають роки,
         Прогрес крокує повсякчас,
         І вже новиночки науки
         Прийшли у ліцей, і до нас.
         Просторий клас, а в нім машини
         І кожному – як би пізнать
         Світ, що несе в собі таїни,
         Твій розум прагне розгадать.
         Тож не барімося, до діла -
         Вивчайте інформатику завжди! (Розказує учениця)

 

Розповідь викладача.

Шановні учні, ми з вами живемо у вік інформаційної, комп'ютерної революції, яка почалася в середині 80-х років і до тепер продовжує нарощувати темпи. Ось її основні віхи:    (Слайд 5)

  • поява персонального комп'ютера;
  • винахід технології мультимедіа;
  • впровадження в наше життя глобальної інформаційної комп'ютерної мережі Інтернет.

 

Учні, скажіть будь-ласка,  де і  коли був створений у Європі перший комп’ютер?

     Перший в континентальній Європі комп'ютер був створений в Україні понад 60 років тому в 1951 році. Перша ЕОМ називалася Малою електронною лічильною машиною.  Машина була створена в м. Києві у лабораторії обчислювальної техніки Інституту електротехніки під керівництвом академіка Сергія Олексійовича Лебедєва. Він є засновником вітчизняного комп'ютеробудування. Академік С.О. Лебедєв, переїхав до Москви і став директором Інституту точної механіки та обчислювальної техніки. За наступні 20 років під його керівництвом було створено 18 суперкомп'ютерів.

 

Всі ці нововведення легко і непомітно ввійшли в життя: вони широко використовуються майже у всіх професійних сферах і в побуті.

          Інформаційні системи існують з моменту появи суспільства, оскільки на кожній стадії його розвитку існує потреба в управлінні.

 

          Учні, скажіть будь-ласка, які Ви знаєте вислови видатних вчених про інформаційні технології?

Американець Сидни Харрис сказав, що:  «Небезпека не в тому, що комп'ютер одного разу почне мислити, як людина, а в тому, що людина одного разу почне мислити, як комп'ютер»

Всім відомий афоризм прем’єр-міністра Великобританії Уїнстона Черчілля: "Хто володіє інформацією — володіє світом", а XXI ст. обіцяє бути століттям інформаційних технологій.


            Ім’я академіка Віктора Михайловича Глушкова тісно пов’язане із зародженням інформаційних технологій в Україні.  Він пише, що «Людина в XXI столітті, яка не буде вміти користуватися ЕОМ, буде подібна людині ХХ століття, яка не вміла ні читати, ні писати»

 

Всім відомий афоризм англійського державного діяча, Дізраелі Бенджаміна «Інформація - рушійна сила розвитку суспільства. Не володіти комп'ютером - бути безграмотним». «Як правило, найбільшого успіху досягає той, хто володіє кращою інформацією».

 

Сьогодні є досить актуальним дослідження і вивчення появи сучасних інформаційних систем і технологій. Українські Вітчизняні вчені Олена Гикава, Андрій Печенюк, Віктор Ситник досліджували проблеми автоматизації українських підприємств. Інформація повинна бути актуальною, достовірною та вичерпною. Для ефективного створення, обміну та використання інформації на підприємстві впроваджуються і використовуються сучасні інформаційні системи і технології.

 

Інформаційна система - це система, яка пов’язана із збиранням, передачею та обробкою інформації про об’єкт, яка забезпечує працівників різного рангу інформацією для реалізації функції управління.    (Слайд 6)

 

Органи управління сільського господарства та органи на місцях мають володіти повним обсягом інформації: акціонери та члени сільськогосподарських  підприємств – фінансовою інформацією; комерційні партнери – інформацією щодо платоспроможності підприємства; податкові служби – інформацією про підприємницьку діяльність.

 

Сьогодні кожна інформаційна система використовує комп’ютерні технології.

Інформаційні системи включають в себе:    (Слайд 7)

  • технічні засоби обробки даних;
  •  програмне забезпечення;
  •  відповідний персонал.

 

2.В залежності від рівня автоматизації виділяють такі види інформаційних систем:            (Слайд 8)

 

  •    ручні (всі інформації по обробці інформації виконуються людиною: столяр, біолог, агроном, хірург, токар, водій)
  •    автоматизовані (частина функції управління здійснюється автоматично, а частина  людиною: сталевар, оператор  прокатного стану, апаратник). 
  •    автоматичні (всі функції управління і обробітку даних здійснюється технічними засобами без участі людини).         

 

За сферою призначення:         (Слайд 9)

  •                  Економічна ІС — інформаційна система призначена для виконання функцій управління на підприємстві;
  •                  Медична ІС — інформаційна система призначена для використання в лікувальному або лікувально-профілактичному закладі;
  •                  Географічна ІС — інформаційна система, забезпечуюча збір, збереження, обробку, доступ, відображення і розповсюдження даних;
  •                  Адміністративні;
  •                  Виробничі;
  •                  Навчальні;
  •                  Екологічні;
  •                  Криміналістичні;
  •                  Військові та інші.

 

3. Різноманітність сфер і форм застосування сучасних інформаційних технологій породжує різноманітність способів їх класифікації.       (Слайд 10)

          За масштабністю інформаційні системи поділяються на такі групи:

одиничні;

групові;

корпоративні;

глобальні.

Одиничні ІС реалізуються, як правило, на автономному персональному комп'ютері без використання комп'ютерної мережі.

Групові ІС орієнтовані на колективне використання інформації і найчастіше будуються на базі локальної обчислювальної мережі.

Корпоративні ІС призначені для великих компаній і можуть підтримувати територіально віддалені вузли і мережі.

Глобальні ІС охоплюють територію держави чи континенту. Прикладом такої інформаційної системи є глобальна мережа Інтернет.

             За рівнем або сферою діяльності:                       (Слайд 11)

 державні;

 територіальні (регіональні);

 галузеві;

 підприємств або установ;

 технологічних процесів.

Державні ІС призначені для вирішення господарських проблем країни на базі використання обчислювальних комплексів та економіко-математичних методів. Наприклад:

1.  автоматизована система державної статистики - основне джерело статистичної інформації;

2.   автоматизована система планових розрахунків (Міністерство економіки України);

3. державна інформаційна система фінансових розрахунків (Міністерство фінансів України).

Територіальні ІС призначені для вирішення господарських проблем району, міста, області.

 

По сфері застосування можна виділити слідуючі класи інформаційних систем:                      (Слайд 12)

 

  •     наукові дослідження (призначені для автоматизації діяльності науковців, аналізу статистичної     інформації, керування експериментом);
  •   автоматизоване проектування (призначені для автоматизації праці інженерів - проектувальників і розроблювачів нової техніки (технології).                  

                                   Такі ІС допомагають здійснювати:

  •   розробку нових виробів і технологій їхнього виробництва;
  •   різноманітні інженерні розрахунки (визначення технічних параметрів виробів, видаткових норм — трудових, матеріальних і т. д.);
  •   створення графічної документації (креслень, схем, планувань);
  •   моделювання проектованих об'єктів;
  •   створення керуючих програм для верстатів із числовим програмним керуванням.
  •   організація управління (призначені для автоматизації функцій адміністративного персоналу);
  •   управління технологічними процесами (для автоматизації технічних процесів: енергетика).

 

    4.  Сучасний стан розвитку інформаційних систем.    (Слайд 13)

 

Комп’ютер – це буденна річ,

І кожен її має.

Хорошу доповідь зробить

Тобі допомагає;

Можливо, хочеться тобі

Розважитися трохи –

Багатий і цікавий світ

Відкрити допоможе.

Бо кожен з підлітків в наш час

Зазвичай полюбляє

До Інтернету заглянуть –

Він відповіді знає.

Скачати можна фільм чи гру,

Посидіти в «онлайні»,

Чат, форум, сайти - все

Знайоме і звичайне.  (Розказує учень)

 

Сучасні інформаційні технології увібрали в себе лавиноподібні досягнення електроніки, а також математики, філософії, психології та економіки. 

 

Республіка Корея третій рік поспіль лідирує у сфері розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Відразу за нею йдуть Швеція, Ісландія, Данія, Фінляндія і Норвегія. У десятку провідних країн входять також Нідерланди, Великобританія, Люксембург і Гонконг (Китай).

Перші 30 місць посідають країни з високим рівнем доходу, що говорить про міцний взаємозв'язок між доходом і прогресом в галузі ІКТ. Росія посідає в цьому списку 40 місце, Білорусь - 41, Азербайджан - 61, Молдова - 65, Україна - 68, Грузія - 71 і Вірменія – 74.

У 2011 році Україна за рівнем розвитку інформаційних технологій у світі посідає 75 місце, а у 2013 році Україна ще на одну сходинку піднялася у розвитку інформаційних і комунікаційних технологій (ІКТ). Так, згідно зі звітом «Вимірювання інформаційного суспільства» Міжнародного Союзу Електрозв'язку (МСЕ) ООН, Україна наразі посідає 68-е місце в світі з розвитку ІКТ. Всього рейтинг охоплює 157 країн.

Україна рухається в напрямку розвитку інформаційного суспільства, подальшого поширення використання інформаційних технологій в життєдіяльності суспільства та займає, хоча й низьке, але вище за середнє місце в світових рейтингах.

  В 2013 році кількість Інтернет-користувачів в Україні досягла 19,7 млн., що складає більше 43% наявного населення. Країна займаєхоча й низьке, але вище за середнє місце в світових рейтингах. Інтернет-користувачами є різні верстви населення, навіть, з незначними доходами.

Україна є одним з лідерів Східної Європи у наданні послуг з офшорного програмування.

Сучасні інформаційні технології міцно увійшли в наше життя. Застосування ЕОМ стало буденною справою, хоча ще зовсім недавно робоче місце, обладнане комп'ютером, було великою рідкістю. Інформаційні технології відкрили нові можливості для роботи і відпочинку, дозволили багато в чому полегшити працю людини.

Сучасне суспільство навряд чи можна уявити без інформаційних технологій. З розвитком сучасних інформаційних технологій зростає прозорість світу, швидкість і обсяги передачі інформації між елементами світової системи, з'являється ще один інтегруючий світової фактор.

Впровадження інформаційних систем проводиться з метою підвищення ефективності виробничої, господарської та фінансової діяльності підприємства за рахунок нових методів управління. При цьому відбувається підвищення рівня продуктивності праці працівників і зниження трудомісткості. 

Поява сучасних інформаційних систем і технологій характеризує  стан виробничо-господарської та фінансової діяльності економічного об’єкта через систему натуральних і вартісних показників.

На сьогодні вимоги до комп’ютерної кваліфікації користувачів суттєво зросли. В цих умовах надто важливим є вміння користуватися саме базовими інформаційними технологіями, які є фундаментом для побудови комп’ютерних інформаційних систем будь-якого класу складності. Комп’ютер стає невід’ємним атрибутом багатьох робочих місць.

Ефективне використання чинників виробництва, як і розвиток продуктивних сил суспільства в цілому, залежить від розвитку науки, техніки і сучасних технологій.

 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

 

  1. Вправа «Розумний куб»  (Слайд 14)

 

На кожній із граней написана одна із галузей, за якою можна дати характеристику видів сучасної інформаційної техніки.

а) сфера побуту;

б) наука;

в) будівництво;

в) інженерія;

г) кухар; кондитер;

д) трактористи-машиністи с.-г. виробництва;

е). водії.

  1.              Із перелічених далі приладів виберіть ті, що можна вважати технічними інформаційними системами. Обґрунтуйте свій вибір. (рахівниця, калькулятор, лінійка, книга,  термометр, ноут-бук, транспортир, комп’ютер, планшет, фото рамка електронна)              (Слайд 15)
  2.              Інформатику позначено великим колом. Запишіть у ньому або поза ним перелічені галузі людської діяльності. Дотримуйтесь такого принципу: що тісніше поняття пов’язане з інформатикою, то ближче до центра великого кола має бути розташована галузь. Ті галузі діяльності, які жодним чином не стосуються інформатики, розмістіть поза колом. (математика, телефонний зв’язок, психологія, програмування, телебачення, логістика, цифрова фотографія, мобільний телефон, образотворче мистецтво, література.)             (Слайд 16)
  3.              Сформулюйте позитивні та негативні ознаки впровадження ІС.        ( ІС бібліотечної справи, ІС продажу квитків, ІС у банківській справі, ІС в аграрному секторі, ІС бухгалтерської справи)         (Слайд 17)

 

       V. ПІДСУМОК УРОКУ

Технологія «Незакінчені речення»    (Слайд 18)

Учні працюють із відкритими реченнями:

  • «На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…»
  • «Урок важливий, тому що…»
  • «Я знаю…»
  • «Я вмію…»

 

Впровадження інформаційних систем проводиться з метою підвищення ефективності виробничої, господарської та фінансової діяльності підприємства.

Інформаційна система - це система збирання, передачі, обробці інформації про об’єкт, яка забезпечує працівників різного рангу інформацією для реалізації функції управління.

Види інформаційних систем: ручні;  автоматизовані;  автоматичні.         

Класи інформаційних систем:

  • наукові дослідження;
  • автоматизоване проектування;
  • організація управління;
  • управління технологічними процесами.

Ефективне використання чинників виробництва, як і розвиток продуктивних сил суспільства в цілому, залежить від розвитку науки, техніки і сучасних технологій.

 

                    Проникаючи в зоряні далі,

                     в таємниці земної кори,

                     інформатика всіх закликає:

                     «Ти міркуй, фантазуй і твори»! (Розказує учень)

 

Відмічаю активніших учнів.

Повідомлення і обґрунтованість оцінок.

 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ    (слайд 19)

  • Фактори, що обумовлюють впровадження інформаційних систем.
  • Гальмуючі фактори впровадження інформаційних систем.

 

Відповідь на запитання.

Викладач ____________________________________  

doc
Додано
20 січня 2019
Переглядів
3558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку