Відкритий урок на тему "Прямокутна система координат"

Про матеріал
Розробка уроку з геометрії з метою підготовки учнів до ЗНО. Урок практичного застосування знань та вмінь.
Перегляд файлу

ПЛАН УРОКУ

Дата «___» ___________________ 2021 р.

Предмет: Геометрія

Тема: Декартові координати у просторі

Тема уроку: Прямокутна система координат у просторі. Підготовка до ЗНО.

Мета уроку:

- узагальнити знання учнів про прямокутну систему координат у просторі; закріпити навички обчислення координат середини відрізка, довжини відрізка; показати практичне застосування теми при розв’язуванні задач при підготовці до ЗНО.

- стимулювати активну пізнавальну діяльність; сприяти розвитку її емоційної сфери, збудити інтерес до самостійного вирішення проблем; розвивати навички самостійної діяльності.

- формувати соціальну компетентність, розвивати свідому трудову дисципліну, виховувати впевненість у своїх можливостях, прищеплювати учням віру у власні сили і розум.

Тип уроку: Урок практичного застосування знань та вмінь.

Вид уроку: Змішаний.

Форма організації навчальної діяльності колективна,індивідуальна.

Методи: Словесні,наочні,практичні,інтерактивні,частково-пошукові,метод часових обмежень.

Дидактичне забезпечення: Презентація викладача, тести.

Обладнання: нетбуки, проектор, тестова система «Test-W»

Девіз уроку:

«Те, що ми знаємо — обмежено,

 а те, що ми не знаємо - нескінченно»

 

П.Лаплас

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Добрий день. Сьогодні я бажаю вам бути

Уважними

Сміливими

Працелюбними

Ініціативними

Хоробрими

Тобто, одним словом, - успіху!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. «Те, що ми знаємо — обмежено, а те, що ми не знаємо - нескінченно»,— стверджував П’єр Лаплас (французький математик). Сьогодні ми продовжуємо знайомство з безмежною прямокутною системою координат у просторі.

То ж зараз за допомогою інтерактивної вправи «Мікрофон» (Викладач-учень), згадаємо, що нам відомо про прямокутну систему координат.

Тож почнемо:

  • Чому прямокутну система координат називають ще декартовою?

(Декартову систему координат на площині вперше запропонував відомий французький математик Рене Декарт близько 1637 року в праці «Геометрія»)

  • Як виглядає система координат у просторі?

(Через довільну т. О проведено три попарно перпендикулярні прямі x, y, z. На кожній з них вибрано напрям, позначений стрілками, та одиничний відрізок)

  • Яку назву мають координатні прямі у просторі?

(вісь абсцис, вісь ординат, вісь аплікат)

  • Чому дорівнюють координати точки О початку координат?

(0;0;0)

  • Якщо вибрати в просторі будь-яку точку, то скільки чисел ставиться їй у відповідність? Як вони називаються?

(3 числа, абсциса, ордината, апліката)

  1. Виконуючи вправу «Мікрофон», ми повторили загальні відомості про прямокутну систему координат у просторі.

Добре, але крім них нам сьогодні потрібно пригадати ще основні формули, а саме координати середини відрізка і відстань між двома точками.

Пропоную інтерактивну вправу «Знайди помилки у формулах»

Записані формули з помилками. Завдання: знайти помилки і виправити їх, а потім сказати що можна знайти за їх допомогою.

т. М (хм;yм;zм) – середина відрізка АВ, А(xа;yа; zа), В(xв;yв;zв)

xм=     yм=    zа =        (zм = )

Відстань між двома точками А(xа;yа; zа) і В(xв;yв;zв) простору знаходиться за формулою

АВ =

lll. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності.

Як Ви знаєте, немає теорії без практики , тому темою нашого уроку є «Прямокутна система координат у просторі. Підготовка до ЗНО».

Мета уроку:

  • закріпити навички обчислення координат середини відрізка, довжини відрізка;
  • показати практичне застосування теми  при розв’язуванні задач під час підготовки до ЗНО.

lV. Практичне закріплення умінь та навичок учнів. (розв’язування задач)

Викладач: Сьогодні на уроці я пропоную вам розв’язувати задачі взяті з завдань ЗНО минулих років.

 

 

Завдання 1.(ЗНО 2016)(усна форма роботи)

У прямокутній декартовій системі координат у просторі на осі z вибрано точку М (див. рисунок). Серед наведених варіантів укажіть можливі координати цієї точки.

А

Б

В

Г

Д

(1;0;0)

(1;1;0)

(0;0;1)

(0;0;-1)

(0;1;0)

 

Відповідь: В

Завдання 2. (ЗНО 2012 І сесія) (усна форма роботи)

Яка з наведених точок належить осі Оz прямокутної системи координат у просторі?

А

Б

В

Г

Д

М(0;-3;0)

N(3;0;-3)

K(-3;0;0)

L(-3;3;0)

F(0;0;-3)

Відповідь: Д

Завдання3. (ЗНО 2012 ІІ сесія) (усна форма роботи)

Яка з наведених точок лежить у площині Оxz прямокутної системи координат у просторі?

А

Б

В

Г

Д

(0;-3;0)

(0;4;-3)

(3;0;-4)

(-4;3;0)

(-3;3;3)

Відповідь: В

Завдання 4.(ЗНО 2010 ІІ сесія) (самостійно з подальшою перевіркою)

На рисунку зображено прямокутну систему координат у просторі, на осях якої позначено точки K, L, M, N. Установіть відповідність між точками K, L, M, N (1-4) та їх можливими координатами (А-Д).

Точка

Координати точки

1 K

А  (-3;0;0)

2 L

Б(0;-3;0)

3 M

В  (0;0;-3)

4 N

Г  (0;0;3)

 

Д  (0;3;0)

Відповідь: 

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

×

 

 

 

2

 

 

 

×

 

3

×

 

 

 

 

4

 

 

 

 

×

 

Завдання 5. (ЗНО 2015 основна сесія)(самостійно з подальшою перевіркою)

У прямокутній декартовій системі координат у просторі xyz задано точки А(2;0;0) і В (-4;2;6). До кожного початку речення (1-4) доберіть його закінчення (А-Д) так, щоб утворилося правильне твердження.

Початок речення

Закінчення речення

1

Середина відрізка АВ є точка

А

(-1;1;3)

2

Проекція точки В на вісь z є точка

Б

(0;2;0)

3

Проекція точки В на площину xz є точка

В

(-4;0;6)

4

Проекцією точки В на вісь y є точка

Г

(0;0;6)

 

 

Д

(-2;2;6)

Відповідь:

 

 

А

Б

В

Г

Д

1

×

 

 

 

 

2

 

 

 

×

 

3

 

 

×

 

 

4

 

×

 

 

 

 

Завдання 6(на дошці).

Точки М(-2; 3; 4), N(3; 5; 2) і К(3; -5; 1) — середини сторін трикутника. Знайдіть координати вершин цього трикутника.

Відповідь: А(-2;-7;3), В(-2;13;5), С(8;-3;-1)

Додаткове завдання.(самостійно з подальшою взаємоперевіркою (робота в парах)).

Знайдіть довжину медіани AM трикутника АВС, якщо А (2; 1; 3), В(2; 1; 5), С(0; 1; 1).

Розв’язання

1. Знайти координати точки М.

2. Знайти довжину відрізку AM.

Відповідь: М(1;1;3), АМ=1

 

V. Самостійне виконання учнями практичних завдань на нетбуках (Test-W)

Якщо ви хочете навчитись плавати, то сміливо заходьте в воду, а якщо хочете навчитися розв’язувати задачі, то розв’язуйте їх. (Слова видатного американського математика Дьорда Пойа).

Тест

  1. Під яким кутом перетинаються координатні прямі у просторі?

А

Б

В

Г

Д

Гострий

Прямий

Тупий

Розгорнутий

Інша відповідь

 

  1. Як називають вісь Оу?

А

Б

В

Г

Д

Ордината

Абсциса

Апліката

Бісектриса

Інша відповідь

  1. Як називають вісь Оz?

А

Б

В

Г

Д

Ордината

Абсциса

Апліката

Бісектриса

Інша відповідь

 

  1. Якщо точка належить осі Ох, то її координати:

А

Б

В

Г

Д

(0; у; 0)

(x; у; 0)

(0; у; z)

(х; 0; 0)

Інша відповідь

 

  1. Якщо точка належить площині хz, то її координати:

А

Б

В

Г

Д

(0; 0; z)

(x; у; 0)

(х; 0; z)

(х; 0; 0)

Інша відповідь

 

  1. Якщо точка належить осі Oy, то її координати:

А

Б

В

Г

Д

(x;y;z)

(x;0;z)

(0;y;0)

(0;0;z)

Інша відповідь

 

  1. Якщо точка належить площині yz, то її координати:

 

А

Б

В

Г

Д

(0;y;z)

(x;0;z)

(x;y;0)

(x;0;0)

Інша відповідь

 

  1. Відстань між точками у просторі обчислюється за формулою:

А

Б

В

Г

Д

xв-xа

xа-xв

Інша відповідь

 

  1. Які координати середини С відрізка АВ, якщо А (0;2;11), В (2;0; -1)?

А

Б

В

Г

Д

(1;1;10)

(1;0;5)

Інша відповідь

(-1;1;5)

(1;1;5)

 

  1. Знайти відстань від точки А (-1;2;-2) до початку координат О (0;0;0)

А

Б

В

Г

Д

9

3

1

Інша відповідь

5

 

  1. Знайти довжину відрізка АВ, якщо А(-1;3;-1) і В(-1;0;-5)

А

Б

В

Г

Д

9

3

10

Інша відповідь

5

 

  1.  Знайдіть на осі x точки, які відділені від точки А(4;-2;3) на відстань 7

А

Б

В

Г

Д

(4;0;0)

(10;0;0)

(11;5;10)

(-2;0;0)

(-2;-9;-4)

 

Відповіді до тесту:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Б

А

В

Г

В

В

А

А

Д

Б

Д

Б,Г

 

VІ. Підсумок уроку.

Повертаючись до девізу уроку, можна сказати, що нескінченність зменшується з кожним уроком.

Рефлексія.

Сьогодні на уроці я

дізнався...

зрозумів...

навчався...

найбільший мій успіх – це...

на наступному уроці я хочу...

VIІ. Домашнє завдання

Опрацювати §11

Розв’язати

І рівень

Задача 1.

Знайдіть на осі x точки, які відділені від точки А(4;-2;3) на відстань 7

ІІ рівень

Задача 2.

Дано вершини трикутника АВС: А(-2; 0; 1), В(8; -4; 9), С(-1; 2; 3). Знайти довжину медіани трикутника, проведеної із вершини С.

ІІІ рівень

Задача 3.

Точки М(-4; 5; 6), N(5; 7; 4) і К(5; -7; 2) — середини сторін трикутника. Знайдіть координати вершин цього трикутника.

 

docx
Додано
30 травня 2022
Переглядів
1057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку