ПЛАН УРОКУ
Дата «___» ___________________ 2021 р.
Предмет: Геометрія
Тема: Декартові координати у просторі
Тема уроку: Прямокутна система координат у просторі. Підготовка до ЗНО.
Мета уроку:
- узагальнити знання учнів про прямокутну систему координат у просторі; закріпити навички обчислення координат середини відрізка, довжини відрізка; показати практичне застосування теми при розв’язуванні задач при підготовці до ЗНО.
- стимулювати активну пізнавальну діяльність; сприяти розвитку її емоційної сфери, збудити інтерес до самостійного вирішення проблем; розвивати навички самостійної діяльності.
- формувати соціальну компетентність, розвивати свідому трудову дисципліну, виховувати впевненість у своїх можливостях, прищеплювати учням віру у власні сили і розум.
Тип уроку: Урок практичного застосування знань та вмінь.
Вид уроку: Змішаний.
Форма організації навчальної діяльності колективна,індивідуальна.
Методи: Словесні,наочні,практичні,інтерактивні,частково-пошукові,метод часових обмежень.
Дидактичне забезпечення: Презентація викладача, тести.
Обладнання: нетбуки, проектор, тестова система «Test-W»
Девіз уроку:
«Те, що ми знаємо — обмежено,
а те, що ми не знаємо - нескінченно»
П.Лаплас
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Добрий день. Сьогодні я бажаю вам бути
Уважними
Сміливими
Працелюбними
Ініціативними
Хоробрими
Тобто, одним словом, - успіху!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
То ж зараз за допомогою інтерактивної вправи «Мікрофон» (Викладач-учень), згадаємо, що нам відомо про прямокутну систему координат.
Тож почнемо:
(Декартову систему координат на площині вперше запропонував відомий французький математик Рене Декарт близько 1637 року в праці «Геометрія»)
(Через довільну т. О проведено три попарно перпендикулярні прямі x, y, z. На кожній з них вибрано напрям, позначений стрілками, та одиничний відрізок)
(вісь абсцис, вісь ординат, вісь аплікат)
(0;0;0)
(3 числа, абсциса, ордината, апліката)
Добре, але крім них нам сьогодні потрібно пригадати ще основні формули, а саме координати середини відрізка і відстань між двома точками.
Пропоную інтерактивну вправу «Знайди помилки у формулах»
Записані формули з помилками. Завдання: знайти помилки і виправити їх, а потім сказати що можна знайти за їх допомогою.
т. М (хм;yм;zм) – середина відрізка АВ, А(xа;yа; zа), В(xв;yв;zв)
xм= yм= zа = (zм = )
Відстань між двома точками А(xа;yа; zа) і В(xв;yв;zв) простору знаходиться за формулою
АВ =
lll. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності.
Як Ви знаєте, немає теорії без практики , тому темою нашого уроку є «Прямокутна система координат у просторі. Підготовка до ЗНО».
Мета уроку:
lV. Практичне закріплення умінь та навичок учнів. (розв’язування задач)
Викладач: Сьогодні на уроці я пропоную вам розв’язувати задачі взяті з завдань ЗНО минулих років.
Завдання 1.(ЗНО 2016)(усна форма роботи)
У прямокутній декартовій системі координат у просторі на осі z вибрано точку М (див. рисунок). Серед наведених варіантів укажіть можливі координати цієї точки.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(1;0;0) |
(1;1;0) |
(0;0;1) |
(0;0;-1) |
(0;1;0) |
Відповідь: В
Завдання 2. (ЗНО 2012 І сесія) (усна форма роботи)
Яка з наведених точок належить осі Оz прямокутної системи координат у просторі?
А |
Б |
В |
Г |
Д |
М(0;-3;0) |
N(3;0;-3) |
K(-3;0;0) |
L(-3;3;0) |
F(0;0;-3) |
Відповідь: Д
Завдання3. (ЗНО 2012 ІІ сесія) (усна форма роботи)
Яка з наведених точок лежить у площині Оxz прямокутної системи координат у просторі?
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(0;-3;0) |
(0;4;-3) |
(3;0;-4) |
(-4;3;0) |
(-3;3;3) |
Відповідь: В
Завдання 4.(ЗНО 2010 ІІ сесія) (самостійно з подальшою перевіркою)
На рисунку зображено прямокутну систему координат у просторі, на осях якої позначено точки K, L, M, N. Установіть відповідність між точками K, L, M, N (1-4) та їх можливими координатами (А-Д).
Точка |
Координати точки |
|
1 K |
А (-3;0;0) |
|
2 L |
Б(0;-3;0) |
|
3 M |
В (0;0;-3) |
|
4 N |
Г (0;0;3) |
|
|
Д (0;3;0) |
Відповідь:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
× |
|
|
|
2 |
|
|
|
× |
|
3 |
× |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
× |
Завдання 5. (ЗНО 2015 основна сесія)(самостійно з подальшою перевіркою)
У прямокутній декартовій системі координат у просторі xyz задано точки А(2;0;0) і В (-4;2;6). До кожного початку речення (1-4) доберіть його закінчення (А-Д) так, щоб утворилося правильне твердження.
Початок речення |
Закінчення речення |
||
1 |
Середина відрізка АВ є точка |
А |
(-1;1;3) |
2 |
Проекція точки В на вісь z є точка |
Б |
(0;2;0) |
3 |
Проекція точки В на площину xz є точка |
В |
(-4;0;6) |
4 |
Проекцією точки В на вісь y є точка |
Г |
(0;0;6) |
|
|
Д |
(-2;2;6) |
Відповідь:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
× |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
× |
|
3 |
|
|
× |
|
|
4 |
|
× |
|
|
|
Завдання 6(на дошці).
Точки М(-2; 3; 4), N(3; 5; 2) і К(3; -5; 1) — середини сторін трикутника. Знайдіть координати вершин цього трикутника.
Відповідь: А(-2;-7;3), В(-2;13;5), С(8;-3;-1)
Додаткове завдання.(самостійно з подальшою взаємоперевіркою (робота в парах)).
Знайдіть довжину медіани AM трикутника АВС, якщо А (2; 1; 3), В(2; 1; 5), С(0; 1; 1).
Розв’язання
1. Знайти координати точки М.
2. Знайти довжину відрізку AM.
Відповідь: М(1;1;3), АМ=1
V. Самостійне виконання учнями практичних завдань на нетбуках (Test-W)
Якщо ви хочете навчитись плавати, то сміливо заходьте в воду, а якщо хочете навчитися розв’язувати задачі, то розв’язуйте їх. (Слова видатного американського математика Дьорда Пойа).
Тест
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Гострий |
Прямий |
Тупий |
Розгорнутий |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Ордината |
Абсциса |
Апліката |
Бісектриса |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Ордината |
Абсциса |
Апліката |
Бісектриса |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(0; у; 0) |
(x; у; 0) |
(0; у; z) |
(х; 0; 0) |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(0; 0; z) |
(x; у; 0) |
(х; 0; z) |
(х; 0; 0) |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(x;y;z) |
(x;0;z) |
(0;y;0) |
(0;0;z) |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(0;y;z) |
(x;0;z) |
(x;y;0) |
(x;0;0) |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
xв-xа |
|
xа-xв |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(1;1;10) |
(1;0;5) |
Інша відповідь |
(-1;1;5) |
(1;1;5) |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
9 |
3 |
1 |
Інша відповідь |
5 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
9 |
3 |
10 |
Інша відповідь |
5 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(4;0;0) |
(10;0;0) |
(11;5;10) |
(-2;0;0) |
(-2;-9;-4) |
Відповіді до тесту:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Б |
А |
В |
Г |
В |
В |
А |
А |
Д |
Б |
Д |
Б,Г |
VІ. Підсумок уроку.
Повертаючись до девізу уроку, можна сказати, що нескінченність зменшується з кожним уроком.
Рефлексія.
Сьогодні на уроці я
дізнався...
зрозумів...
навчався...
найбільший мій успіх – це...
на наступному уроці я хочу...
VIІ. Домашнє завдання
Опрацювати §11
Розв’язати
І рівень
Задача 1.
Знайдіть на осі x точки, які відділені від точки А(4;-2;3) на відстань 7
ІІ рівень
Задача 2.
Дано вершини трикутника АВС: А(-2; 0; 1), В(8; -4; 9), С(-1; 2; 3). Знайти довжину медіани трикутника, проведеної із вершини С.
ІІІ рівень
Задача 3.
Точки М(-4; 5; 6), N(5; 7; 4) і К(5; -7; 2) — середини сторін трикутника. Знайдіть координати вершин цього трикутника.