Діденко Світлана Іванівна,
вчитель математики, ВСП Криворізький фаховий коледж економіки та управління ДВНЗ КНЕУ ім. В. Гетьмана.
Урок математики 11 клас.
Розв’язування прикладних задач під час вивчення математики є важливим аспектом свідомого сприйняття навчального матеріалу, адже саме прикладні задачі викликають в учнів активізацію розумової діяльності, сприяють виникненню особистих мотивів навчання. Задачі, які містять нові відомості з різних життєвих галузей, розвивають інтерес і допитливість.
Розробка уроку розрахована показати практичне застосування геометрії в житті людини, вказати шляхи застосування набутих знань при виборі майбутньої професії, зацікавити і мотивувати учнів до подальшого вивчення математики.
«Теорія без практики мертва і безплідна,
практика без теорії неможлива.»
Рене Декарт
Тема: Розв’язування прикладних задач з теми «Площі поверхонь та об’єм тіл обертання»
Мета:
Навчальна – узагальнити та систематизувати знання учнів про тіла обертання та їх елементи; відтворити вміння обчислювати площі та об’єми тіл обертання; формувати вміння та навички застосовувати набуті знання при розв’язування прикладних задач; показати застосування тіл обертання в природі, архітектурі, техніці, побуті.
Розвиваюча – розвиток логічного мислення, пізнавального інтересу, навичок індивідуальної та колективної праці, вміння вирішувати проблемні ситуації, аргументувати свою думку.
Виховна – формування світогляду та вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами, виховання організованості, відповідальності та вимогливості до себе в процесі групової роботи; виховувати любов до рідного міста, природи.
Очікувані результати: маючи всю суму знань з даної теми, учні можуть оцінювати тіла, предмети, які їх оточують з огляду на приналежність до класу многогранників чи тіл обертання, тобто математично оцінювати предмети; вміють застосовувати теоретичний матеріал для повсякденного життя.
Тип уроку: застосування отриманих знань і умінь
Діджитал – інструменти: LearningApps, Power Point, Online Test Pad, Mentimeter.
Обладнання: моделі тіл обертання, таблиці, учнівські гаджети, мультимедійний проектор.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань.
Вчитель.
Наш урок розпочнемо з суфійської притчі «Крамниця можливостей». Послухайте її: «Одного разу чоловікові наснилося, начебто він ішов містом і зайшов до крамниці. Він довго ходив між полиць, де лежали різні екзотичні овочі та фрукти. Вони приголомшили його своїм незвичайним виглядом, яскравими кольорами, вишуканими пахощами, але варто було чоловікові взяти з полички плід, як він одразу перетворювався на крихітне зернятко. Тоді він вирішив звернутися до продавця:
- Дайте мені, будь ласка, ось той фрукт.
Але господар відповів:
- Ми не продаємо плодів, ми торгуємо насінням».
Сподіваюсь, що кожен із Вас сьогодні знайде у нашій математичній крамничці те, що шукає, зростить свій запашний, корисний неповторний плід, отримає користь від уроку та залишиться задоволеним.
А збирати насіння ми будемо під час розв’язування прикладних задач з теми: «Площі поверхонь та об’єм тіл обертання»
Як сказав видатний французький архітектор Ле Корбюзьє, ми живемо в геометричний період і навколо нас - геометрія. I справді, світ в якому ми живемо, наповнений геометрією будинків і вулиць, творінням природи і людини. Квітникарю, інженеру, архітектору,- всім необхідна геометрична уява. Тіла обертання також знаходять широке застосування у повсякденному житті, науці і техніці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Для того, щоб застосовувати набуті знання під час розв’язування задач нам потрібно пригадати основні формули.
Зараз ми з вами вирушимо в подорож у світлий і найяскравіший період людського життя – дитинство. Як ви думаєте, що більш за все люблять діти? Звичайно, гратися. Хто з нас в дитинстві не складав будинки з різнокольорових геометричних фігур? Вже тоді відбулося ваше перше знайомство з тілами обертання.
Зараз ми пограємося в гру «Знайди пару», складемо математичний пазл.(Перейти за посиланням https://learningapps.org/display?v=p19h9c35t21 або відскануйте QR - код)
Вчитель. А де можна зустріти тіла обертання , мандруючи рідним містом?
(Учні напередодні були поділені на групи, кожна з яких отримала відповідні завдання)
І група – тіла обертання в архітектурі міста; [Додаток 1]
ІІ група – тіла обертання в техніці; [Додаток 2]
ІІІ група– тіла обертання у природі міста. [Додаток 3]
Вчитель. А зараз згадаємо основні елементи, властивості та формули для обчислення поверхонь та об’ємів тіл обертання. [Додаток 4]
Перевіримо свої знання формул площ та об’ємів тіл обертання.
Давайте складемо пазли. (Перейти за посиланням https://learningapps.org/display?v=poue2yks321 або відскануйте QR - код)
ІV. Застосування отриманих знань та умінь.
Вчитель. Геометрія, як наука виникла з життєвих потреб людини у глибоку давнину. Змінюючись від практичної до суто дедуктивної, вона перетворилась на феномен загальнолюдської культури. Геометричні знання і уміння є сьогодні професійно значущими для представників багатьох сучасних спеціальностей.
Зараз ми перейдемо від теорії до практики.
Але спочатку давайте зробимо відпочинок і завітаємо в математичне кафе. Тут вам запропонують охолоджуючи напої, вибрати фужер ви повинні самі, на свій смак?
Відповідь: 3 фужер.
Також вам запропонують тістечка у вигляді ріжка конічної форми, діаметр основи якого 6 см, а твірна 15 см. Скільки літрів наповнювача потрібно для того, щоб всі учні нашого класу посмакували тістечками?
Відповідь: 2,76 літра.
Учням пропонується розв’язати задачі з поясненням біля дошки..
Задача 1. При побудові міського водогону довжина 3 км були використанні труби діаметром 60 см . Визначити об’єм землі, яку треба вивезти при укладанні водогону. (Відповідь: 3391м3)
Задача 2. Скільки кульок діаметра 0,6 см можна відлити зі шматку свинцю масою 1 кг? густина
свинцю – 11.4 кг/дм3. (Відповідь: 3391м3)
Задача 3. Циліндрична димова труба діаметром 65 см має висоту 18 м. скільки жерсті треба для її виготовлення, якщо на заклепку іде 10% матеріалу? (Відповідь: 40,8 м2)
Задача 4. Скільки повних порцій супу міститься в каструлі, яка має форму циліндра, висота якого 40 см, а діаметр 0,3?Відомо, що одна порція містить 0,25 л супу.
(Відповідь: 113 порцій)
Задача 5. Конусоподібний намет висотою 3,5м і діаметром основи 4м покрито тканиною. Скільки тканини пішло на намет? (Відповідь: 25,3 м2)
Задача 5. Цех металоконструкцій отримав замовлення на виготовлення конусних відер діаметром 28см і висотою 39см для оформлення пожежних щитів. У наявності є листи заліза розміром 2 м × 1,5 м. Скільки можна виготовити конусних відер з одного такого листа заліза ?
(Відповідь: 25,3 м2)
Тестова перевірка знань. https://onlinetestpad.com/3cbhomhtjx6tk
V. Підсумки уроку.
Вчитель. Ось і закінчилась наша подорож до математичної крамниці. Сподіваюсь, що кожен із Вас знайшов те, що шукав, отримав користь від уроку та залишився задоволеним.
Тепер, маючи всю суму знань з даної теми, ви зможете оцінювати тіла, предмети, які Вас оточують з огляду на приналежність до класу многогранників чи тіл обертання. Тобто ви математично будете оцінювати предмети. Це звичайно стане у нагоді у повсякденному житті, побуті, а комусь це знадобиться в майбутній професії. Я сподіваюся, що це заняття допоможе увійти до світу математики тим, хто не маючи особливих математичних здібностей, хотів би пізнати очевидний зв'язок математики з іншими видами людської діяльності, які разом утворюють те, що ми називаємо цивілізацією.
(Учитель оцінює роботу учнів, (озвучує і коментує оцінки) враховуючи роботу біля дошки, усні відповіді, тестові завдання)
VІ. Рефлексія.
Вчитель. Уявіть, що сьогоднішній день ви провели в ресторані і тепер директор ресторану просить вас відповісти на кілька запитань за змістом уроку.
Твій настрій після уроку? (Перейти за посиланням https://www.menti.com/ckpbwp4q53 або відскануйте QR - код)
VІІ. Домашнє завдання.