ПОЧАТКОВИЙ СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ МИСТЕЦЬКИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
ЧЕРНІГІВСЬКА МУЗИЧНА ШКОЛА №1 ІМЕНІ С.В. ВІЛЬКОНСЬКОГО
ВІДКРИТИЙ УРОК НА ТЕМУ:
«РОБОТА НАД ЗВУКОМ У ПЕРІОД МУТАЦІЙНИХ ЗМІН ГОЛОСУ НА УРОЦІ ВОКАЛУ.»
Підготувала та провела
викладач хорового відділу
Свідко В.В.
ЧЕРНІГІВ – 2015
ПЛАН
«Одна гора високая, а другая низька»
ТЕМА УРОКУ:
«РОБОТА НАД ЗВУКОМ У ПЕРІОД МУТАЦІЙНИХ ЗМІН ГОЛОСУ НА УРОЦІ ВОКАЛУ»
МЕТА УРОКУ: формування і закріплення вокальних навичок шляхом виконання спеціальних вправ і роботи над творами.
ЗАВДАННЯ УРОКУ:
- освітні: засвоєння нових знань, умінь і навичок;
- виховні: виховання музично-естетичного смаку, розвиток художнього мислення, уявлення, артистизму;
- розвиваючі: розвиток музичних здібностей, інтелекту, пам яті, спостережливості, концентрації уваги;
- мотиваційні : створення атмосфери доброзичливості та співпраці з учнем.
ТИП УРОКУ : удосконалення набутих знань, умінь і навичок.
ВИД УРОКУ : урок практичних вправ.
МЕТОДИ:
- словесні: розповідь,пояснення;
- практичні: показ, практичні вправи;
ОБЛАДНАННЯ: фортепіано, нотні збірки.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ ЯЗКИ: хор, сольфеджіо, музична та художня література.
I Психологічні особливості дітей у період мутаційних змін голосу.
ВСТУП.
Специфіка робот з дітьми , а особливо в період мутаційних змін голосу, вимагає від викладача особливих і спеціальних методів.різноманітних технічних завдань(вправ) при досягненні тієї чи іншої мети.
Але будь-яке спілкування, а тим більш навчання дитини потребує знання його вікових психологічних і фізіологічних особливостей.
Середній шкільний вік (від 12-13 до 15-16 років) називають підлітковим, перехідним від дитинства до юності. Цей вік є дуже визначальним в фізичному та психологічному розвитку дітей. В організмі відбуваються значні перебудови. Розвиток психіки підлітка характеризується підвищеною емоційністю. Відчуваючи фізичні зміни, підліток намагається поводитись, як доросла людина, виявляє надмірну активність і невиправдану самовпевненість. Об’єктивно він потребує підтримки дорослих, але не визнає цього, що часто спричиняє конфлікти у сім’ї. У підлітковому віці загострюється потреба у дружбі, орієнтація на погляди колективу, компанії, зберігається віра в ідеал. Враховуючи те, що оточення підлітка у більшості випадків не сприяє створенню психічного комфорту, він опиняється у стані підвищеної нервової напруги, що може бути не тільки причиною виникнення конфліктів, а й фактором розвитку багатьох захворювань серцево-судинної, травної, ендокринної систем. У зв’язку з цим в останні час багато говорять про необхідність вироблення уміння керувати своїми емоціями і почуттями. Рекомендації щодо цього дають досвідчені психологи і педагоги. Ось деякі з них:
не давайте виходу негативним емоціям, не виплескуйте їх на оточуючих. Знайдіть власний спосіб зняття стресу, наприклад, гумористичним підходом до проблеми, бесідою з близькою людиною;
намагайтеся завжди бути у гарному настрої – це запорука успіху і доброго здоров’я
II Відмінності будови голосового апарату у мутаційний період від голосового апарату дітей молодшого шкільного віку.
Приблизно кожних 2-3 роки дитячий голос змінюється. Стає сильніше, поволі знижується, набуває нові інтонаційні можливості і більший діапазон. Однак помітні зміни під час мутації — так називають період, коли голос дитини стає голосом дорослої людини. У якому віці починається мутація, залежить від багатьох чинників: кліматичних умов, національній приналежності і індивідуальних фізіологічних особливостей розвитку .
Голосоутворення є однією із функціональних систем організму, вікові зміни якої у різні періоди є закономірними. Нормальне функціонування системи голосоутворення забезпечується цілісністю всіх її ланок, тож треба враховувати характер вікових морфологічних змін голосового апарату на всіх рівнях його структурної організації. Анатомічно-фізіологічна структура гортані, резонаторна система, органи дихання в дітей і підлітків істотно відрізняються від таких у дорослих. Голосовий апарат дитини розвивається стрибкоподібно і нерівномірно, найбільш виражені зміни пов'язані з періодом статевого дозрівання, коли відбувається потужний викид до крові гормонів, зміна кровообігу органів та систем, зростання м'язів і кісток, зміна функціонування залоз внутрішньої секреції; відзначають і бурхливий ріст всіх органів гортані, і навіть зміна механізму фонации. Особливу роль в процесі нормального формування голосу грають повноцінна функція центральної нервової системи, що координує і регулює всі етапи розвитку голосового апарату. Гортань у дитячому віці розвивається повільно, поступово, паралельно зростанню всього організму, однаково як в хлопчиків так і в дівчаток. Пізніше, із настанням зрілого віку, дитяча гортань починає швидко збільшуватися у вигляді. У хлопчиків починаються анатомічні зміни гортанного скелета. Збільшується просвіток трахеї і бронхів, глибина і висота твердого ньоба, змінюється форма ротової і глоточної порожнин. Гортанні хрящі і особливо, легкодоступный спостереженню щитовидний хрящ швидко збільшуються у розмірі, передній кут гортані починає випинатися вперед, створюючи опуклість на передній поверхні шиї («Адамово яблуко»). Всі інші відділи гортані також ростуть швидко тим часом й у стислі терміни досягають своїх значних, притаманних чоловічої гортані, розмірів. У зв'язку з цим в хлопчаків та підлітків голосові складки виявляють посилене і швидке зростання. В 12-13 років довжина голосових складок в хлопчаків дорівнює 13-14 мм; в періоді дозрівання голосового апарату довжина складок поповнюється 6-8 мм, а до 25-річному віку сягає довжини в 24-25 мм. Отже, відбувається процес мутації голоса. Мутация (від латін. mutatio — зміна) голоса — це фізіологічне явище, що у період статевого дозрівання пов'язана з перетворенням дитячого голосу у голос дорослої людини. Час, протягом якої відбувається мутація голосу, називається мутаційним періодом. Найпомітніше це явище виражено в хлопчаків. Під впливом чоловічих статевих гормонів спостерігається дисгармонійн, нерівномірне зростання окремих частин голосового апарату: швидко зростає у розмірі гортань, подовжуються і ущільнюються голосові складки, збільшується обсяг мови, тоді як зростання резонаторних порожнин і надгортанника помітно відстає. Гортань починає займати нижче становище. У цьому голосові складки вібрують не всію масою, як у дорослого. Діти не встигають перебудувати свої коркові імпульси на функціонування в цих умовах, що зумовлює дискоординацию функціонування голосового апарату. Тому голос в періоді мутації в хлопчаків непостійний, зривається, буваютьть найнесподіваніші переходи від низьких тонів до найвищих.
ХІД УРОКУ
III. Основні етапи формування звуку у період мутаційних змін.
1.Розспівування
1. Для настроювання голосу у високу позицію використовуємо вправи на мormorando, співаючи їх на piano , на зручному для голосу звуці в зоні примарних тонів. Поступово транспонувати секвентно по півтонах вгору або вниз , залежно від можливостей учня.
Найзручнішим у вокальному відношенні є низхідний поступеневий рух голосу на legato при м’якій атаці звуку. При співі на мormorando звукова хвиля ,завдяки опущенню м’якого піднебіння проникає в носову порожнину,виключаючи високе,головне звучання.
Нотний додаток приклад №1,2
2.Розспівування на мormorando, потім на голосні на тихій динаміці, супроводжується неповним крайовим змиканням голосових зв’язок,що дозволяє без особливих зусиль подолати регістрові перешкоди і одночасно зняти голосову втому.Від тихого співу с закритим ротом з’вязки тонізуються,масажуються, що дуже важливо у період мутаційних змін голосу.При найменшому відчутті зажатості і незручності,особливо на верхніх нотах, слід припиняти спів і повертатися в зручну тональність.
Нотний додаток приклади №3,4
Legato є основою відпрацювання кантилени. Вправи на арпеджіо є важливими у формуванні техніки кантилени. При співі кантилени необхідно стежити за точністю вокальної інтонації, уникати так званих « під’їздів», млявого початку та закінчення звуку. Спів на staccato має бути легким, з чітким рухом голосової щілини.
Нотний додаток приклади №5,6
Нотний додаток приклад №7
Нотний додаток приклади 8,9
Нотний додаток приклади 10,11
IV. Робота над творами
Твір має наступні складнощі:
Подолання:
Твір має наступні складнощі:
Подолання: