14 травня о 18:00Вебінар: Закордонний досвід: принципи взаємодії батьків, вчителів та учнів у закладах освіти (на прикладі школи «Британніка», м. Будапешт)

ВІДКРИТИЙ УРОК НА ТЕМУ: «РОБОТА НАД ЗВУКОМ У ПЕРІОД МУТАЦІЙНИХ ЗМІН ГОЛОСУ НА УРОЦІ ВОКАЛУ.»

Про матеріал
Специфіка робот з дітьми , а особливо в період мутаційних змін голосу, вимагає від викладача особливих і спеціальних методів, різноманітних технічних завдань(вправ) при досягненні тієї чи іншої мети.
Перегляд файлу

ПОЧАТКОВИЙ СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ МИСТЕЦЬКИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

ЧЕРНІГІВСЬКА МУЗИЧНА ШКОЛА №1 ІМЕНІ С.В. ВІЛЬКОНСЬКОГО

 

 

 

 

 

ВІДКРИТИЙ УРОК НА ТЕМУ:

«РОБОТА НАД ЗВУКОМ У ПЕРІОД МУТАЦІЙНИХ ЗМІН ГОЛОСУ НА УРОЦІ ВОКАЛУ.»

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                Підготувала та провела

                                                                                                                викладач хорового відділу

                                                                                                                Свідко В.В.

 

 

 

 

ЧЕРНІГІВ – 2015

 

 

 

 

ПЛАН

     

  1.   Психологічні особливості дітей у період мутаційних змін голосу.

 

  1.  Відмінності будови голосового апарату у мутаційний  період від голосового апарату дітей молодшого шкільного віку.

 

  1. Основні етапи формування звуку у період мутаційних змін.

 

  1. Робота над творами:

 

  1.  Українська народна пісня в обробці І. Вілінської

«Одна гора високая, а другая низька»

 

  1. Муз. Й. Брамса оп.49 «Колыбельная».

        

       

 

 

 

 

 

ТЕМА УРОКУ:

«РОБОТА НАД ЗВУКОМ У ПЕРІОД МУТАЦІЙНИХ ЗМІН ГОЛОСУ НА УРОЦІ ВОКАЛУ»

 

      МЕТА УРОКУ:  формування і закріплення вокальних навичок шляхом виконання спеціальних вправ і роботи над творами.

 

      ЗАВДАННЯ УРОКУ:

       -   освітні: засвоєння нових знань, умінь і навичок;

       -  виховні: виховання музично-естетичного смаку, розвиток художнього мислення, уявлення, артистизму;

       -   розвиваючі: розвиток музичних здібностей, інтелекту, пам яті, спостережливості, концентрації уваги;

       -    мотиваційні : створення атмосфери доброзичливості та співпраці з учнем.

 

ТИП УРОКУ :  удосконалення набутих знань, умінь і навичок.

ВИД УРОКУ  :  урок практичних вправ.

МЕТОДИ:  

    -  словесні: розповідь,пояснення;

    -  практичні: показ, практичні вправи;

   

ОБЛАДНАННЯ:  фортепіано, нотні збірки.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ ЯЗКИ: хор, сольфеджіо, музична та художня література.

 

                 I Психологічні особливості дітей у період мутаційних змін голосу.

 

         ВСТУП.

     Специфіка робот з дітьми , а особливо в період мутаційних змін голосу, вимагає від викладача особливих і спеціальних методів.різноманітних технічних завдань(вправ)  при досягненні тієї чи іншої мети.

     Але  будь-яке спілкування, а тим більш навчання дитини потребує знання його вікових психологічних і фізіологічних особливостей.

Середній шкільний вік (від 12-13 до 15-16 років) називають підлітковим, перехідним від дитинства до юності. Цей вік є дуже визначальним в фізичному та психологічному розвитку дітей. В організмі відбуваються значні перебудови. Розвиток психіки підлітка характеризується підвищеною емоційністю. Відчуваючи фізичні зміни, підліток намагається поводитись, як доросла людина, виявляє надмірну активність і невиправдану самовпевненість. Об’єктивно він потребує підтримки дорослих, але не визнає цього, що часто спричиняє конфлікти у сім’ї. У підлітковому віці загострюється потреба у дружбі, орієнтація на погляди колективу, компанії, зберігається віра в ідеал. Враховуючи те, що оточення підлітка у більшості випадків не сприяє створенню психічного комфорту, він опиняється у стані підвищеної нервової напруги, що може бути не тільки причиною виникнення конфліктів, а й фактором розвитку багатьох захворювань серцево-судинної, травної, ендокринної систем. У зв’язку з цим в останні час багато говорять про необхідність вироблення уміння керувати своїми емоціями і почуттями. Рекомендації щодо цього дають досвідчені психологи і педагоги. Ось деякі з них:

  • потрібно виховувати витримку, стримувати негативні емоції, які виникають дуже часто. Слід навчитися аналізувати ситуацію – чим вона спричинена, до чого веде і що залежить від вас для її успішного розв’язання. Практика доводить, що безвихідних ситуацій не буває;

 не давайте виходу негативним емоціям, не виплескуйте їх на оточуючих. Знайдіть власний спосіб зняття стресу, наприклад, гумористичним підходом до проблеми, бесідою з близькою людиною;

  •                   не можна здійснювати імпульсивних і необдуманих вчинках – це може тільки погіршити ситуацію;
  •                   традиційним способом психотерапії є письмове фіксування своїх проблем. Ведення щоденників, де чітко формулюються проблеми, - дуже ефективний засіб їх розв’язання, особливо, якщо вказувати можливі шляхи розв’язання;
  •                   фізичне навантаження у будь-яких випадках знімає стрес, оскільки під час нього розщеплюється адреналін, який і відповідає за збуджений стан;
  •                   будьте об’єктивні в оцінці вчинків інших людей. Частіше ставте на їх місце себе, подумайте, як би вчинили ви;

намагайтеся завжди бути у гарному настрої – це запорука успіху і доброго здоров’я

 

 

 

 

 

 

 

II Відмінності будови голосового апарату у мутаційний  період від голосового апарату дітей молодшого шкільного віку.

Приблизно кожних 2-3 роки дитячий голос змінюється. Стає сильніше, поволі знижується, набуває нові інтонаційні можливості і більший діапазон. Однак помітні зміни під час мутації — так називають період, коли голос дитини стає голосом дорослої людини. У якому віці починається мутація, залежить від багатьох чинників: кліматичних умов, національній приналежності і індивідуальних фізіологічних особливостей розвитку .

  Голосоутворення є однією із функціональних систем організму, вікові зміни якої у різні періоди є закономірними. Нормальне функціонування системи голосоутворення забезпечується цілісністю всіх її ланок, тож треба враховувати характер вікових морфологічних змін голосового апарату на всіх рівнях його структурної організації. Анатомічно-фізіологічна структура гортані, резонаторна система, органи дихання в дітей і підлітків істотно відрізняються від таких у дорослих. Голосовий апарат дитини розвивається стрибкоподібно і нерівномірно, найбільш виражені зміни пов'язані з періодом статевого дозрівання, коли відбувається потужний викид до крові гормонів, зміна кровообігу органів  та систем, зростання м'язів і кісток, зміна функціонування залоз внутрішньої секреції; відзначають і бурхливий ріст всіх органів гортані, і навіть зміна механізму фонации. Особливу роль в процесі нормального формування голосу грають повноцінна функція центральної нервової системи, що координує і регулює всі етапи розвитку голосового апарату. Гортань у дитячому віці розвивається повільно, поступово, паралельно зростанню всього організму, однаково як в хлопчиків так і в дівчаток. Пізніше, із настанням зрілого віку, дитяча гортань починає швидко збільшуватися у вигляді. У хлопчиків починаються анатомічні зміни гортанного скелета. Збільшується просвіток трахеї і бронхів, глибина і висота твердого ньоба, змінюється форма ротової і глоточної порожнин. Гортанні хрящі і особливо, легкодоступный спостереженню щитовидний хрящ швидко збільшуються у розмірі, передній кут гортані починає випинатися вперед, створюючи опуклість на передній поверхні шиї («Адамово яблуко»). Всі інші відділи гортані також ростуть швидко тим часом й у стислі терміни досягають своїх значних, притаманних чоловічої гортані, розмірів.  У зв'язку з цим в хлопчаків та підлітків голосові складки виявляють посилене і швидке зростання. В 12-13 років довжина голосових складок в хлопчаків дорівнює 13-14 мм; в періоді дозрівання голосового апарату довжина складок поповнюється 6-8 мм, а до 25-річному віку сягає довжини в 24-25 мм. Отже, відбувається процес мутації голоса. Мутация (від латін. mutatio — зміна) голоса — це фізіологічне явище, що у період статевого дозрівання пов'язана з перетворенням дитячого голосу у голос дорослої людини. Час, протягом якої відбувається мутація голосу, називається мутаційним періодом. Найпомітніше це явище виражено в хлопчаків.  Під впливом чоловічих статевих гормонів спостерігається дисгармонійн, нерівномірне зростання окремих частин голосового апарату: швидко зростає у розмірі гортань, подовжуються і ущільнюються голосові складки, збільшується обсяг мови, тоді як зростання резонаторних порожнин і надгортанника помітно відстає. Гортань починає займати нижче становище. У цьому голосові складки вібрують не всію масою, як у дорослого. Діти не встигають перебудувати свої коркові імпульси на функціонування в цих умовах, що зумовлює дискоординацию  функціонування голосового апарату. Тому голос в періоді мутації в хлопчаків непостійний, зривається, буваютьть найнесподіваніші переходи від низьких тонів до найвищих.

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

III.    Основні етапи формування звуку у період мутаційних змін.

 1.Розспівування

     1. Для настроювання голосу у високу позицію використовуємо вправи на мormorando, співаючи їх на piano , на зручному для голосу звуці в зоні примарних тонів. Поступово транспонувати секвентно по півтонах вгору або вниз , залежно від можливостей учня.

       Найзручнішим у вокальному відношенні є низхідний поступеневий рух голосу на legato при м’якій атаці звуку. При співі на мormorando звукова хвиля ,завдяки опущенню м’якого піднебіння проникає в носову порожнину,виключаючи високе,головне звучання.

                                Нотний додаток  приклад №1,2             

    2.Розспівування на мormorando, потім на голосні на тихій динаміці, супроводжується неповним крайовим змиканням голосових зв’язок,що дозволяє без особливих зусиль подолати регістрові перешкоди і одночасно зняти голосову втому.Від тихого співу с закритим ротом з’вязки тонізуються,масажуються, що дуже важливо у період мутаційних змін голосу.При найменшому відчутті зажатості і незручності,особливо на верхніх нотах, слід припиняти спів і повертатися в зручну тональність.

                                 Нотний додаток приклади №3,4

  1. Розспівування  спочатку на Legato, а потім на  Staccato.Вправи на

Legato  є основою відпрацювання кантилени. Вправи на арпеджіо є важливими у формуванні техніки кантилени. При співі кантилени необхідно стежити за точністю вокальної інтонації, уникати так званих « під’їздів», млявого початку та закінчення звуку. Спів на staccato має бути легким, з чітким рухом голосової щілини.

                                 Нотний додаток  приклади №5,6

                 

 

  1. Розспівка з осмисленою фразировкою, володінням опорним диханням.

           Нотний додаток приклад №7

            

  1. Розспівки на штрих  staccato, висока позиція звуку,гарне формування голосних,розширення діапазону.

            Нотний додаток   приклади 8,9

 

  1. Вправи на опрацювання співацьких навичок що поєднують голосні з сонорними приголосними.

             Нотний додаток    приклади 10,11

 

            

                         IV. Робота над творами

  1.  Українська народна пісня в обробці І.Вілінської «Одна гора високая, а другая низька»  (нотний додаток)

 

Твір має наступні складнощі:

  • довгі музичні фрази;
  • стрибки на широкі інтервали у висхідному русі;
  • відсутня підтримка вокальної мелодії акомпаніментом;
  • необхідність виконання твору на legato.

 

 

           Подолання:

  • виконання різноманітних вправ для економного використання повітря,співати рівним звуком на протязі всієї фрази;
  • щоурочне виконання вправ націлених на розширення діапазону
  • гра і проспівування складних місць  на інструменті.
  • вправи на інтервали

 

 

 

  1. Муз . Й. Брамса  op. 49 «Wiegenlied»  (нотний додаток)

 

Твір має наступні складнощі:

  • мова оригіналу, наявність важких сполучень приголосних звуків(дикційні труднощі);
  • довгі музичні фрази;
  • ритмічні складнощі
  • кантилена 

                Подолання:

  • проговорювання тексту твору в дуже повільному темпі, зважаючи на правильну вимову німецьких приголосних;
  • проспівування мелодії  спочатку с закритим ротом, а потім на голосні.
  • гра мелодії з рахунком для усунення ритмічних труднощів
  • виконання різноманітних вправ для економного використання повітря,співати рівним звуком на протязі всієї фрази.

 

  1. Домашнє завдання

 

 

 

           

                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 червня 2020
Переглядів
577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку