ВІдкритий урок на тему " Симультанний контраст" . Для шкіл естетичного виховання з предмету живопис. Вікова категорія дітей 11-13 р. 6 клас . Урок має тісні міжпридметні звьзки з біологією та фізикою.
Урок з «Предмету живопис » 6 клас
Розділ « Кольорознавство»
Тема уроку: «Кольорові контрасти . Симультанний контраст»
Тип уроку: Комбінований з використанням ІКТ.
Методи уроку: Пояснювально-наглядні, практичні.
Мета уроку:
Самоаналіз учнів ( які були труднощі у виконанні)
Хід уроку:
(рис характеру, властивостей предметів, кольорових відмінностей .)
Ви вже знайомились з деякими типами контрастів ?
Давайте їх згадаємо:
Можливі відповіді дітей:
1.Контраст за кольором;
2.Контраст світлого і темного;
3.Контраст холодного і теплого;
4.Контраст додаткових кольорів;
6.Контраст по насиченості;
7.Контраст по площі колірних плям
Сьогодні в нас залишився останній найцікавіший. Він називається
«Симультанний контрас»
Ви почули слово «симультанний». Що воно вам нагадує?
(Можлива відповідь «Симуляція»- кажу неправду) .
Сильно змерзли руки . Ви їх відігріли – що відчули ?
Після гіркої пігулки - що відчуваєте ( солодкий присмак).
Так само і наші очі вимагають компенсації.
Процес симультації можна побачити в творах відомих художників.
Відеоряд:
В минулому столітті художники змішували кольори тільки на палітрі. З двох кольорів вони отримували похідний - третій колір. Передові художники 19 ст. стали використовувати інший засіб змішування кольорів – оптичний: тобто між двома плямами певного кольору з’являвся інший. Подивіться на монітор ( слайди с описанням )
Жорж Сера – між жовтим і синім – зелений; між червоним і синім – фіолетовий;
Поль Сін’як – між жовтим і синім – зелений; між червоним і синім – фіолетовий;
(Діти надають відповіді які кольори вони бачать) .
А Ван Гог симультацію, відділяючи світло від тіні.
Світло – яскравий і холодний відтінок жовтого.
Тінь – теплий, фіолетовий.
Давайте розберемо чому відбувається симультанний контраст .Наш зір є трихромним , тобто бачить тільки три кольори . Ви зараз можете мені сказати , але я бачу таку палітру кольорів, як таке може бути ?
Так , ви їх бачите , та якщо згадати уроки біології та розглянути наше око під мікроскопом .Ми побачимо що, в оці є всього три види клітин - ковбочек , як ви вже здогадуєтесь вони реагують на три кольори. Якщо провести анологію з пікселями на екрані телевізора , то можна сказати ,що кожен піксель реагує на заданий йому колір. Тому коли ми бачимо червоний колір -реагує піксель що відповідає за червоний колір, якщо синій -реагує той що за синій ,з зеленим відбувається те що й з попередніми. Але ми бачимо і інші відтінки ?Наприклад жовтий. В нас немає ковбочки що відповідає за жовтий колір. В цей момент починає реагувати дві ковбочки червона та зелена, бо вони найближчі кольори до жовтого. Тому за допомогою комбінацій клітин-ковбочек які реагують на кольори ми і бачимо так багато відтінків .
Добре , давайте перейдемо до першого практичного завдвння.
Практичне завдання. 1
З першу нам потрібно підготувати нашу поверхню до відтворення цієї техніки.
Завдання 2
Підсилення, знищення симультанного контрасту.
Беремо аркуш паперу та малюємо геометричну фігуру .
Обираємо основній колір та колір для фону.
Для знищення симультації у колір фону додаємо колір геометричнох фігури.
Щоб підсилити, до кольору фона додаємо колір протилежний кольору геометричної фігури.
У нас звами залишилось трішки часу.
Завершуємо свої роботи. Та давайте зробимо свою маленьку виставку. Подивіться уважно, чи вдалось вам відтворити симультацію кольору?
Розкажіть , чи зрозуміли ви як утворюється симультанній контраст?
Чи виникли якісь проблеми у ході роботи ?
Чи запам”ятали скільки кольорів ми бачимо?
Як ви зрозуміли механічне змішання фарби та оптичне?
Чи сподобалась вам техніка виконання цієї вправи?
Добре , наш урок добігає кінця. Дякую за співпрацю. До побачення.