Відкритий урок «Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція»

Про матеріал
Конспект уроку, презентація до уроку. Учнувські міні- проекти у вигляді презентацій.
Перегляд файлу

Балинський ліцей

 

 

 

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку з фізики

 

 

 

 

«Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція»

 

 

 9 клас

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала: учитель фізики

Гніздовська Надія Миколаївна

 

 

 

 

2021

 

Тема уроку: «Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри.

Вади зору та їх корекція»

Мета уроку:

Навчальна:

  • ознайомитись з будовою та механізмом роботи ока; розглянути вади зору та їх корекцію;
  •  дати поняття про «поля зору», «акомодація», «короткозорість», «далекозорість» та «відстань найкращого зору»;
  • систематизувати знання учнів про оптичні системи та розширити їх.

Розвивальна:

  • розвивати вміння висловлювати свої думки, увагу та допитливості;
  • сприяти розвитку інтересу школярів до фізики.

Виховна:

  • виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я;
  • вміння слухати інформацію та використовувати її собі на користь.

Тип уроку :комбінований

Матеріально-технічне забезпечення: підручник, презентація PowerPoint, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Очікувані результати:

  • учні повинні знати будову людського ока та призначення його окремих оптичних елементів, розуміти, яким чином можна коригувати вади людського зору, усвідомлювати явище інерції зору.

Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник, модель ока.

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП                                                 

Слайд 1

У народі говорять: «Як день почнеш, так його й проведеш». Отож, давайте почнемо наш урок із усмішки, усміхнемося одне одному й із таким настроєм проведемо наше заняття. Що візьмемо з собою на урок? – Розум, кмітливість, увагу, старанність та гарний настрій.

 

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ                             

Слайд 2

Бліц-опитування.

1.Що називають лінзою?

(прозоре тіло обмежене двома сферичними поверхнями)

2.Яке явище лежить в основі її дії? (заломлення)

3.Які бувають лінзи? (опуклі, увігнуті, або розсіювальна і збиральні)

4.Що таке фокус лінзи?(це точка в якій збігаються промені світла)

5.У яких одиницях вимірюється фокусна відстань лінзи?

6.Яка фізична величина характеризує заломлювану здатність лінзи?

7.Які зображення дає розсіювальна лінза?

8.Які зображення можна отримати за допомогою збиральної лінзи?

Слайд 3

Відгадайте загадку. На ніч два віконця самі закриваються,

 а зі сходом сонця самі відкриваються

 

IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Ви вже знаєте, що більшу частину інформації про навколишній світ ми одержуємо завдяки зору. Органом зору людини є око – один із найдосконаліших і водночас найпростіших оптичних приладів.

Як же влаштоване око?

Чому деякі люди погано бачать і як скоригувати їхній зір?

Як з особливостями людського ока пов'язане виробництво мультиплікаційних фільмів?

 Саме на ці запитання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому занятті.

 

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

Слайд 4

Повідомлення теми уроку, запис у зошитах.

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Слайд 5

Наш світ багатий кольоровими світлинами. 80-90% всієї інформації 

люди отримують через очі. Важко уявити, як нелегко незрячим…

 

  1. Будова ока

Слайд 6

Око людини – це природна оптична система.

Будова ока:

Склера (щільна непрозора оболонка, яка ззовні вкриває око)

Сітківка (світлочутлива поверхня очного дна)

Рогівка (прозора рогова оболонка, що діє як збиральна лінза й забезпечує 75 % здатності ока заломлювати світло)

Райдужка (райдужна оболонкамає в різних людей різне забарвлення)

Зіниця(круглий отвір, який звужується в разі збільшення освітленості й розширюється в разі її ослаблення).

Слайд 7

Проблемне питання

• Як утворюється і сприймається оком зображення предмета?

Світло, яке потрапляє в око, заломлюється в рогівці, кришталику та склистому тілі. Зображення, яке утворюється на сітківці ока, – дійсне, зменшене, обернене.

Світлочутливі клітини сітківки перетворюють зображення на нервовий імпульс, який по зоровому нерву передається в головний мозок, де формується зображення у неперевернутому вигляді.

  1. Зір і бачення

Зір — це процес сприймання мозком  сигналів від  очей і перетворення їх на образи.

Слайд 8

Людина бачить як віддалені предмети, так і ті, що поряд завдяки зміні відстані до предмета кришталик змінює кривизну, тобто змінює свою оптичну силу.

Акомодація – це здатність кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до розглядуваного предмета.

Слайд 9

Відстань найкращого зору – це найменша відстань, на якій око бачить предмет, практично не втомлюючись.

Для людини з нормальним зором відстань найкращого зору дорівнює приблизно 25 см. Саме на цій відстані така людина тримає книжку.

Слайд 10

Адаптація – це здатність ока пристосовуватися до різної освітленості.

Зіниці здатні змінювати діаметр від 2 мм до 8 мм.

При яскравому світлі зіниця звужується

При зменшені освітлення зіниця розширюється

Слайд 11

3. Інерція зору

Після того як зображення предмета зникає із сітківки ока (предмет прибирають, припиняють освітлювати, затуляють непрозорим екраном), зоровий образ, викликаний цим предметом, зберігається у свідомості людини протягом 0,1 с. Цю властивість називають інерцією зору.

Приклади інерції зору:

Якщо швидко переміщувати в темряві бенгальський вогонь, то спостерігач побачить світні фігури, утворені «вогняним контуром».

Під час швидкого обертання каруселі її різнокольорові лампи, зливаючись, виглядають для спостерігача як кільця.

Очі людини весь час кліпають, при цьому ми не помічаємо, що в певний інтервал часу предмет, на який ми дивимося, стає невидимим.

Інерцію зору використовують в анімаційному кіно. Картинки на екрані дуже швидко (24 рази на секунду) змінюють одна одну; під час їх зміни екран не освітлюється, але глядач цього не помічає, а просто бачить низку картинок, що чергуються. Так на екрані створюється ілюзія руху.

Слайд 12

 

4. Вади зору

Здорове око – зображення виникає на сітківці

Короткозоре око – зображення виникає перед сітківкою

Далекозоре око - зображення виникає за сітківкою

 

 5. Окуляри

Слайд 13

Для корекції вад зору використовують окуляри.

Далекозорість  корегується збиральними лінзами (+)

Короткозорість корегується розсіювальними лінзами (-)

Слайд 14

Міні проекти (учнівські презентації)

Захворювання очей

Види окулярів

Охорона зору

 

Око живе! За один учбовий день м’язи ока учня отримують таке ж саме  навантаження, якщо б він спробував підняти та тримати над головою штангу, вага якої дорівнює вазі штанги для тренування атлета-професіонала. Щоб врятувати очі від перевантаження, треба використовувати спеціальну гімнастику для очей.

Гімнастику для очей можна робити в будь-який час (вранці, вдень, перед сном, як тільки у вас з'явиться вільна хвилинка).

Систематичні вправи допомагають поліпшити кровообіг, харчування очей і обмінні процеси, підвищити тонус м'язів.

Слайд 15

Зробимо «Гімнастику для очей»

Звучить мелодія. Учні разом з вчителем починають проводити гімнастику для очей.

1.Швидко покліпати очима протягом 15 с.

2.Заплющити очі. Не відкриваючи очей, начебто подивитися ліворуч, на рахунок «раз-чотири» повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч, на рахунок «п’ять-вісім» повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.

3.Спокійно посидіти із закритими очима, розслабившись протягом 5 с.

 

VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Слайд 16

Робота в парах. Заповнити таблицю(вписати складові ока).

 

Складова ока

ЇЇ функції

 

Зберігає форму ока, захищає від пошкоджень

 

Живить око

 

Заломлює промені  (діє як лінза)

 

Дає колір очей, забезпечує адаптацію ока

 

Пропускає промені всередину ока , регулює потрапляння світла

 

Діє як двоопукла лінза, забезпечує точне фокусування променів

 

Частково заломлює світло

 

Виникає зображення предметів

Слайд 17-19

 

Розв’язування якісних та кількісних задач

  1. У магазині «Оптика» є в продажі такі окуляри: +2 дптр, – 0,5 дптр. Які вади зору виправляють ці окуляри?
  2. Лінзи окулярів мають фокусну відстань 0,5 м. Посередині лінзи тонше, ніж по краях. Яка оптична сила кожної лінзи? Яка вада зору у власника окулярів?
  3. Оптична сила нормального ока змінюється від 58,6 до 70,6 дптр. Визначте, у скільки разів змінюється при цьому фокусна відстань ока?

 

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

C:\Users\User\Desktop\урок\Рисунок7.pngДля того, щоб перевірити, як ви засвоїли будову людського ока та призначення його окремих оптичних елементів.

 Пропоную виконати вправу на платформі Learning Apps.com

 

Слайд 20

Вправа «Будова ока» https://learningapps.org/display?v=pwwoxhu9a17

Завдання уроку успішно розв’язані. Ми з Вами добре попрацювали, то й оцінки відповідні.

Виставляються оцінки

 

Рефлексія

Слайд 21

Вправа «Закінчи речення»
1.Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося...
2.Мені найбільше запам'яталося...
3.Здобуті знання мені потрібні будуть...
4.Я хочу побажати своїм товаришам (учителю, собі)...

 

VIІІ. Домашнє завдання

Слайд 22

  • Опрацювати § 16, Вправа № 16(1, 2, 6*).
  • Експериментальне завдання.
  1. Запропонуйте декілька способів, за допомогою яких можна визначити, який дефект зору (короткозорість чи далекозорість) коригують ті або інші окуляри.
  2. Знайдіть кілька різних окулярів (попросіть у рідних, сусідів, друзів) і перевірте, чи «працюють» запропоновані вами способи.

 

Використанні джерела

Інтернет ресурси:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-oko-yak-optichna-sistema-zir-i-bachennya-okulyari-vadi-zoru-ta-h-korekciya-146691.html

 

https://www.fizikanova.com.ua/konspekti-fizika-7-8-9/konspekti-fizika-9-klas-nova-programa/1-semestr/urok-34-oko

 

https://learningapps.org/4094171

 

https://eyes.ua/ua/zakhvoryuvannya-ochey/%D1%81%D0%B8%D0%BC%D0%BF%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%B8-%D0%B7%D0%B0%D1%85%D0%B2%D0%BE%D1%80%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D0%BE%D1%87%D0%B5%D0%B9/

 

Підручники:

Фізика 9 клас. В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова. – Харків. Вид-во «Ранок», 2017. — 272 с. — іл. фот.

Фізика. 9 клас : збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев. — Х. : Вид-во «Ранок», 2017. — 176 с. — іл. фот.

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
19 січня 2022
Переглядів
776
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку