Конспект відкритого уроку з фізики
«Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція»
9 клас
Підготувала: учитель фізики
Гніздовська Надія Миколаївна
2021
Тема уроку: «Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри.
Вади зору та їх корекція»
Мета уроку:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Тип уроку :комбінований
Матеріально-технічне забезпечення: підручник, презентація PowerPoint, комп’ютер, мультимедійний проектор.
Очікувані результати:
Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник, модель ока.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Слайд 1
У народі говорять: «Як день почнеш, так його й проведеш». Отож, давайте почнемо наш урок із усмішки, усміхнемося одне одному й із таким настроєм проведемо наше заняття. Що візьмемо з собою на урок? – Розум, кмітливість, увагу, старанність та гарний настрій.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Слайд 2
Бліц-опитування.
1.Що називають лінзою?
(прозоре тіло обмежене двома сферичними поверхнями)
2.Яке явище лежить в основі її дії? (заломлення)
3.Які бувають лінзи? (опуклі, увігнуті, або розсіювальна і збиральні)
4.Що таке фокус лінзи?(це точка в якій збігаються промені світла)
5.У яких одиницях вимірюється фокусна відстань лінзи?
6.Яка фізична величина характеризує заломлювану здатність лінзи?
7.Які зображення дає розсіювальна лінза?
8.Які зображення можна отримати за допомогою збиральної лінзи?
Слайд 3
Відгадайте загадку. На ніч два віконця самі закриваються,
а зі сходом сонця самі відкриваються
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ви вже знаєте, що більшу частину інформації про навколишній світ ми одержуємо завдяки зору. Органом зору людини є око – один із найдосконаліших і водночас найпростіших оптичних приладів.
Як же влаштоване око?
Чому деякі люди погано бачать і як скоригувати їхній зір?
Як з особливостями людського ока пов'язане виробництво мультиплікаційних фільмів?
Саме на ці запитання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому занятті.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Слайд 4
Повідомлення теми уроку, запис у зошитах.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слайд 5
Наш світ багатий кольоровими світлинами. 80-90% всієї інформації
люди отримують через очі. Важко уявити, як нелегко незрячим…
Слайд 6
Око людини – це природна оптична система.
Будова ока:
Склера (щільна непрозора оболонка, яка ззовні вкриває око)
Сітківка (світлочутлива поверхня очного дна)
Рогівка (прозора рогова оболонка, що діє як збиральна лінза й забезпечує 75 % здатності ока заломлювати світло)
Райдужка (райдужна оболонкамає в різних людей різне забарвлення)
Зіниця(круглий отвір, який звужується в разі збільшення освітленості й розширюється в разі її ослаблення).
Слайд 7
Проблемне питання
• Як утворюється і сприймається оком зображення предмета?
Світло, яке потрапляє в око, заломлюється в рогівці, кришталику та склистому тілі. Зображення, яке утворюється на сітківці ока, – дійсне, зменшене, обернене.
Світлочутливі клітини сітківки перетворюють зображення на нервовий імпульс, який по зоровому нерву передається в головний мозок, де формується зображення у неперевернутому вигляді.
Зір — це процес сприймання мозком сигналів від очей і перетворення їх на образи.
Слайд 8
Людина бачить як віддалені предмети, так і ті, що поряд завдяки зміні відстані до предмета кришталик змінює кривизну, тобто змінює свою оптичну силу.
Акомодація – це здатність кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до розглядуваного предмета.
Слайд 9
Відстань найкращого зору – це найменша відстань, на якій око бачить предмет, практично не втомлюючись.
Для людини з нормальним зором відстань найкращого зору дорівнює приблизно 25 см. Саме на цій відстані така людина тримає книжку.
Слайд 10
Адаптація – це здатність ока пристосовуватися до різної освітленості.
Зіниці здатні змінювати діаметр від 2 мм до 8 мм.
При яскравому світлі зіниця звужується
При зменшені освітлення зіниця розширюється
Слайд 11
3. Інерція зору
Після того як зображення предмета зникає із сітківки ока (предмет прибирають, припиняють освітлювати, затуляють непрозорим екраном), зоровий образ, викликаний цим предметом, зберігається у свідомості людини протягом 0,1 с. Цю властивість називають інерцією зору.
Приклади інерції зору:
Якщо швидко переміщувати в темряві бенгальський вогонь, то спостерігач побачить світні фігури, утворені «вогняним контуром».
Під час швидкого обертання каруселі її різнокольорові лампи, зливаючись, виглядають для спостерігача як кільця.
Очі людини весь час кліпають, при цьому ми не помічаємо, що в певний інтервал часу предмет, на який ми дивимося, стає невидимим.
Інерцію зору використовують в анімаційному кіно. Картинки на екрані дуже швидко (24 рази на секунду) змінюють одна одну; під час їх зміни екран не освітлюється, але глядач цього не помічає, а просто бачить низку картинок, що чергуються. Так на екрані створюється ілюзія руху.
Слайд 12
4. Вади зору
Здорове око – зображення виникає на сітківці
Короткозоре око – зображення виникає перед сітківкою
Далекозоре око - зображення виникає за сітківкою
5. Окуляри
Слайд 13
Для корекції вад зору використовують окуляри.
Далекозорість корегується збиральними лінзами (+)
Короткозорість корегується розсіювальними лінзами (-)
Слайд 14
Міні проекти (учнівські презентації)
Око живе! За один учбовий день м’язи ока учня отримують таке ж саме навантаження, якщо б він спробував підняти та тримати над головою штангу, вага якої дорівнює вазі штанги для тренування атлета-професіонала. Щоб врятувати очі від перевантаження, треба використовувати спеціальну гімнастику для очей.
Гімнастику для очей можна робити в будь-який час (вранці, вдень, перед сном, як тільки у вас з'явиться вільна хвилинка).
Систематичні вправи допомагають поліпшити кровообіг, харчування очей і обмінні процеси, підвищити тонус м'язів.
Слайд 15
Зробимо «Гімнастику для очей»
Звучить мелодія. Учні разом з вчителем починають проводити гімнастику для очей.
1.Швидко покліпати очима протягом 15 с.
2.Заплющити очі. Не відкриваючи очей, начебто подивитися ліворуч, на рахунок «раз-чотири» повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч, на рахунок «п’ять-вісім» повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
3.Спокійно посидіти із закритими очима, розслабившись протягом 5 с.
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Слайд 16
Робота в парах. Заповнити таблицю(вписати складові ока).
Складова ока |
ЇЇ функції |
|
Зберігає форму ока, захищає від пошкоджень |
|
Живить око |
|
Заломлює промені (діє як лінза) |
|
Дає колір очей, забезпечує адаптацію ока |
|
Пропускає промені всередину ока , регулює потрапляння світла |
|
Діє як двоопукла лінза, забезпечує точне фокусування променів |
|
Частково заломлює світло |
|
Виникає зображення предметів |
Слайд 17-19
Розв’язування якісних та кількісних задач
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Для того, щоб перевірити, як ви засвоїли будову людського ока та призначення його окремих оптичних елементів.
Пропоную виконати вправу на платформі Learning Apps.com
Слайд 20
Вправа «Будова ока» https://learningapps.org/display?v=pwwoxhu9a17
Завдання уроку успішно розв’язані. Ми з Вами добре попрацювали, то й оцінки відповідні.
Рефлексія
Слайд 21
Вправа «Закінчи речення»
1.Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося...
2.Мені найбільше запам'яталося...
3.Здобуті знання мені потрібні будуть...
4.Я хочу побажати своїм товаришам (учителю, собі)...
VIІІ. Домашнє завдання
Слайд 22
Використанні джерела
Інтернет ресурси:
https://learningapps.org/4094171
Підручники:
Фізика 9 клас. В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова. – Харків. Вид-во «Ранок», 2017. — 272 с. — іл. фот.
Фізика. 9 клас : збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев. — Х. : Вид-во «Ранок», 2017. — 176 с. — іл. фот.
1