Відкритий захід педагога соціального на тему:
«Формування «Я» концепції. Хто я в цьому житті?»
Епіграф: "Будь собою. Інші ролі вже зайняті"
Оскар Уальд
Клас: 11
Дата проведення: __________________________________________________
Мета заходу: формування активного усвідомлення учнями широкого кола своїх можливостей, своєї активної позиції в їх реалізації; усвідомлення взаємозв'язку в житті наших можливостей і наших здібностей; навчання визначати власні духовні цінності та їх вплив на життя; підвищення самооцінки, формування життєвих цінностей.
Обладнання: невелика свічка, яка б символізувала життя, сині та рожеві папірці за кількістю учасників, два аркуші ватману; фломастери; кольорові олівці; кольоровий папір; ножиці.
Хід заняття
Вступне слово: Сьогодні ми поговоримо про наше життя, наші здібності та можливості й вибір, який нам доводиться робити в житті.
Життя... Воно прекрасне. І творить його людина. Але життя прожити - не поле перейти. Щасливий той, хто лічить зорі в небі. Щасливий тому, що має свою зорю, яка світить йому все життя.
Мені хочеться згадати відомі слова В. Маяковського «...Прислухайтесь, якщо зірки запалюють, значить це комусь потрібно». Так, справді потрібно. Піднесіть, будь-ласка, руку, хто ніколи не бачив зоряного неба? Таких серед нас немає. І, мабуть, не знайдеться жодної людини, яка б не любила дивитися в зоряне небо. Існує повір'я, що коли народжується людина, у небі спалахує зірка. Також, вдивляючись у високе зоряне небо, Ви, можливо, намагаєтесь відшукати там себе, інколи навіть не усвідомлюючи, що зі своїм народженням кожен отримує безцінний дар - життя.
Вправа №1 Знайомство
Мета: розвивати вміння само презентації (коротко).
Усі учасники сидять півколом. Учасники одержують стікери у вигляді листочка з дерева, де пишуть своє ім’я, найкращу рису характеру, хобі, та інше (на власний розсуд). Після цього кожний учасник проводить презентацію свого листочка.
ІІ. Прийняття правил роботи в групі
Мета: визначити правила продуктивної роботи в класі, під час заходу, створити сприятливий клімат в колективі.
Аби досягти гармонії в роботі, необхідно виробити правила роботи, якими будуть керуватися всі учасники.
ІІІ. Вправа «Коло асоціацій»
Ми працюємо у колективі і знаємо один одного. Але уявіть, що ви потрапили у Райський сад. Походжаючи в ньому, можна спостерігати велику кількість апельсинів, лимонів, мандаринів, різних сортів яблук, слив, груш, полуниці та суниці, ківі, авокадо тощо (на екрані висвітлене зображення фруктів) . Оберіть щось одне і дайте відповідь на запитання: «Який я фрукт?».
- Якби я був фруктом, то я був би ... .
Опишіть сорт, смак, стиглість, колір тощо (кожен асоціює себе з певним фруктом і розповідає який він).
ІV. Вправа «Як розпорядитися своїм життям»
( На дошці висить плакат з малюнком дерева)
Як ви гадаєте, які найважливіші речі існують у нашому житті, на які варто витрачати свій час, сили, інші ресурси.
(Учні висловлюють свої думки, педагог соціальний записує на кроні дерева. Це можуть бути такі слова: сім 'я, навчання, друзі, та інше)
Така пишна крона можлива лише тоді, коли є не менш сильна коренева система - наші здібності й можливості. Знову ж таки, на Ваш погляд, що потрібно для того, щоб реалізувати наші інтереси, бажання.
(Учасники промовляють, а соціальний педагог записує на корінні. Наприклад: знання, кохання, гроші)
Висновок: тепер ви самі можете побачити, що одного без іншого не може бути, що роль нас самих у житті нашого дерева дуже велика, і що наші можливості багато в чому залежать від наших виборів і нашої поведінки.
VІ. Вправа "Символ життя"
Запалюють свічку, яку передають з рук у руки з коментарем.
Уявіть, що ця запалена свічка – наше життя. Потримайте її в своїх руках, передайте тому, хто праворуч з вами. Проаналізуйте свої відчуття.
Запитання для обговорення:
Висновок. Коли свічка знаходилася у ваших руках, лише ви вирішували, вона горітиме чи згасне. Так само вирішувати тільки Вам, яким буде Ваше життя.
V. Вправа «Святковий салют»
Мета: визначити очікування й одержати зворотний зв'язок.
Учням пропонується на стікерах кількома словами написати свої очікування від уроку. Потім по черзі наклеїти їх на плакат із зображенням салюту, при цьому озвучуючи свої думки.
VІ. Притча «Два верблюди»
Йдуть пустелею 2 верблюди. Втомилися. Зупинилися. Один верблюд дивиться на іншого, а потім як плюне на нього.
- За що? За що ти на мене плюнув? За те, що я кожен день працюю без води, без їжі? Плюю на себе, тягаю вантажі… і за це ти на мене плюнув? – сказав постраждалий верблюд
- Ти на себе плюєш - і іншим хочеться.
Обговорення.
Те, якої думки людина про себе, залежить від того, наскільки вона себе приймає, вірить у себе та свої можливості. Люди, які почуваються щасливими, вважають, що їх люблять, що вони потрібні, що до них добре ставляться інші, що вони здібні й їх цінують. Вони мислять позитивно.
Ти можеш почуватися щасливим, будувати гарні стосунки з іншими людьми, якщо навчишся поважати себе.
Ті люди, які навчилися себе поважати, як правило, приймають й інших. Тобто, якщо ти гарної думки про себе, то будеш добре думати про інших, і навпаки.
Людина, що не цінує себе, підсвідомо налаштовується на те, що інші не будуть її цінувати, і внаслідок цього поводиться таким чином, що, дійсно, її немає за що цінувати. Люди починають відвертатися від неї. З іншого боку, людина, що приймає себе, налаштовується на те, що інші теж до неї добре ставляться.
Той, хто не любить себе, не може щиро любити інших.
VІІ. Вправа «Хто я?»
Виберіть, будь ласка, одну фігуру, ту, яка, на ваш погляд, щонайкраще відбиває вашу сутність або до якої вас інтуїтивно притягує. Відповідно до вашого вибору ви належите до одного з п'яти типів людей.
Трикутник. Людина, упевнена в собі. Швидко міркує, заповзятлива, зазвичай її цікавить насамперед кінцевий результат. Вона швидко розмовляє, швидко приймає рішення, завжди готова ризикнути й не боїться «нерозумно» виглядати в очах інших людей.
Квадрат. Для ухвалення рішення такій людині потрібна чимала кількість даних, безліч фактів і цифр. «Квадрати» полюбляють логічні аргументи й суперечки. Вони через силу витримують прямий погляд і намагаються ретельно все перевірити кілька разів, перш ніж приймуть рішення. «Квадрат» може виявитися людиною повільною, яка відкладатиме справу з дня на день, нізащо не бажаючи приймати рішення, якщо їй здається, що бракує якоїсь істотної інформації.
Коло. Таким людям хочеться, щоб усі навколо були щасливими. Зазвичай «коло» говірке й емоційне. Його внутрішній орієнтир - настрій у групі, і воно нерідко знає найдрібніші деталі особистого життя всіх її членів і взагалі добре розуміється на людях. Людина - «коло» вміє бути уважною й нерідко виявляється гарним керівником, хоча найчастіше становить серйозну проблему для власного начальства, тому що вимагає
Прямокутник. До категорії «прямокутників» потрапляють аж ніяк не всі, а лише люди, у житті яких наразі відбувається щось дуже серйозне: людина збирається змінити роботу або її перевели на інше місце, хоча й у тій самій компанії, можливо, вона втратила роботу або в неї що-небудь сталося вдома, і ця обставина змушує її цілком змінити спосіб життя.
Зиґзаґ. Люди творчі, зазвичай легко збуджувані, безладні, навіть хаотичні. Вони орієнтовані переважно на ідеї та здатні уважно слухати вас лише дуже короткий час. Якщо на роботі або в житті вам доводиться мати справу з людиною типу «зиґзаґ», навіть не намагайтеся перетворити його на «квадрат». Нічого не вийде. Таким людям, як правило, дуже важко працювати в чітко впорядкованій обстановці. І якщо ваша компанія переповнена творчими особистостями, виділіть їм окреме приміщення, де вони зможуть працювати всі разом!
Йдучи життєвим шляхом, ми весь час вчимося. Це навчання неможливо пройти теоретично, його пізнають лише на власній практиці. В житті і це потрібно знати людині про себе.
Немає людини, життя якої складається абсолютно щасливо. Чому? Бо в житті завжди є труднощі. Через них має пройти кожен. Якщо ж людина ніколи не зазнавала ніяких проблем, вона перестає бути людиною.
VІІІ. Вправа «Мій портрет у променях сонця»
Спробуйте відповісти на запитання: «Чому я заслуговую поваги?». Щоб це зробити, намалюйте сонце, у центрі сонячного кола напишіть своє ім'я, а уздовж променів напишіть свої переваги, все гарне, що ви про себе знаєте.
Ви самі себе оцінили. "Самооцінка - це здатність людини чесно, з любов'ю і по гідності оцінювати себе".
Кожна людина має свої критерії самооцінки. Людина з високою самооцінкою відчуває себе щасливою, здатна долати труднощі. Якщо самооцінка у людини низька, то вона відчуває безпорадність, безсилля і самотність. Всі болі людини, її проблеми - все це результат низької самооцінки, яку людина не змогла ні усвідомити, ні змінити.
ІХ. Притча "Про життя"
Одного разу віслюк впав у колодязь і почав голосно кричати, закликаючи на допомогу. На його крики прибіг господар віслюка і розвів руками - витягнути тварину з колодязя було неможливо.
Тоді господар вирішив так: "Віслюк мій вже старий, йому недовго залишилося, а я все одно хотів купити нового молодого віслюка. Цей колодязь зовсім засох, і я давно вже хотів засипати його і вирити новий. Чому б відразу не вбити двох зайців - засиплю я старий колодязь, і віслюка заодно закопаю".
Недовго думаючи, він запросив своїх сусідів - всі дружно взялися за лопати і стали кидати землю в колодязь. Віслюк одразу зрозумів, що до чого і почав голосно кричати, але люди не звертали на нього увагу й мовчки продовжували кидати землю в колодязь.
Дуже швидко віслюк замовк. Коли господар заглянув у колодязь, він побачив, що кожен шматок землі, який падав на спину віслюка, він струшував і притоптував ногами. Через деякий час віслюк опинився нагорі й вискочив з колодязя. Так от...
... Можливо у вашому житті було багато різних неприємностей, і в майбутньому життя буде посилати вам все нові і нові. І всякий раз, коли на вас впаде черговий ком, пам'ятайте, що ви можете стряхнути його і саме завдяки цьому піднятися трохи вище. Таким чином, ви поступово зможете вибратися з самого глибокого колодязя.
Кожна проблема - це камінь, який життя кидає в вас, але ступаючи цими каменям, ви можете перейти бурхливий потік.